Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

silnik odkurzacza zelmer

agdom3 09 Aug 2008 09:18 16395 29
  • #1
    agdom3
    Level 15  
    mam problem z silnikiem 308.2200. Załozyłem 5 szt. wirników 308.2200 i wszystkie po kolei sie palą. Podstawiałem już nowy stojan i inne , zakładałem szczotki różnych producentów no i oczywiśćie wymienione zostały łożyska. Zastaniawiam się czy po wymianie wirnika nie trzeba go podłączyć przez autotrafo ( ja tego nie robię i zawsze było ok ) A może wyszła jakaś wadliwa seria wirników ??
    Spotkał się ktoś z czymś takim ????
  • #2
    dzi_dziuś
    Home appliances specialist
    Jeżeli wymieniłeś szczotki, łożyska, wirnik i stojan, a typ wirnika jest właściwy do tego silnika (podobny306), to pozostaje podłączenie na zmniejszonym napięciu lub dotarcie szczotek pumeksem. Możliwa jest wadliwa seria wirników.
  • #3
    bruns
    Level 30  
    agdom3 jeżeli podłączasz sam silnik bez założonych tych turbin powietrznych to nic dziwnego że wirniki się palą . Bez turbin silnik dostaje takich szalonych obrotów że łuk elektryczny na komutatorze potrafi się zamykać wokół niego i wirnik się pali momentalnie . Też miałem taki problem dopiero kumpel co ma zakład przezwajania silników powiedział w czym tkwi problem . Miał rację ! Napisz czy puszczałeś silnik "goły" czy z turbinami .
  • #4
    agdom3
    Level 15  
    Zawsze puszczam silnik kompletny , niggdy sam i pali wirniki.
    Założyłem ich setki, więc chyba musi być jakaś seria wadliwa. Nigdy nie docierałem szczotek pumeksem ( nie wiem jaki to jest ).
  • #5
    MARCIN.SLASK
    Home appliances specialist
    Pali wirniki, ale określ dokładnie. Łuk go pali? Uzwojenie się pali? Po jakim okresie czasu? Jaki prąd pobiera silnik? Przy nowych wirnikach i oryginalnych szczotkach raczej nie ma potrzeby docierania. Ja zawsze przed montażem załączam silnik na 60V DC i jak iskrzy to lekko pumeksem docieram. Z reguły silnik pobiera 6-7A. Raz zdarzyło się, że przy modelu 2000 wymieniłem stojan na nowy i prąd prawie przekraczał 16A - winą był stojan.
  • #6
    bruns
    Level 30  
    Pumeksu używam zawsze i widać w oczach jak się mniejsza iskrzenie na nowych szczotkach . Ale nawet bez docierania szczotek to wirnik nie powinien paść , a tym bardziej pięć pod rząd . Jakaś lipa ! agdom a iskrzenie na szczotkach tak w normie , równo na obydwóch czy" spawara" się robi . A uszkodzone wirniki to co dostają zwarcia czy przerwy w uzwojeniu ?
  • #7
    agdom3
    Level 15  
    kolego bruns na komutatorze robi się "spawara".
  • #8
    Mychatel
    Level 15  
    Zamiast ciagle kupować wirniki i inne części lepiej kup cały silnik i mniej kasy stracisz niż przy takim bawieniu się.
  • #9
    MARCIN.SLASK
    Home appliances specialist
    Z braku odpowiedzi na pytania, mogę doradzić podpięcia na niższe napięcie i pumeksem naturalnym lekko przeczyścić komutator.
    Mam nadzieję, że wirniki masz oryginalne, a nie a'la Zelmer.
  • #10
    bruns
    Level 30  
    Mychatel wrote:
    Zamiast ciagle kupować wirniki i inne części lepiej kup cały silnik i mniej kasy stracisz niż przy takim bawieniu się.
    równie dobrze mogłeś doradzić "kup nowy odkurzasz " Nie w tym rzecz aby wymieniać cały silnik tylko ustalić dla czego wirniki się palą .
    agdom może warto nowy wirnik przed montażem sprawdzić czy nie ma zwarcia w uzwojeniu lub przerwy . Wrzuć na tzw."kopyto" czyli elektromagnes i sprawdź czy nie mają zwarcia . Zwróć uwage czy komutator nie ma " zaciągniętej" miedzi pomiędzy lamelkami bo wtedy wirnik też iskrzy jak przy zwarciu uzwojenia . Na przerwę w uzwojeniu możesz sprawdzić 230V przewodami "przez żarówkę" .
  • #11
    23Magik
    Level 11  
    Opisz krótko metodę jaką montujesz silnik a w szczególności łożyska i wirnik, a może będę Ci mógł jakoś pomóc. I jakich narzędzi do tego używasz?
  • #12
    bruns
    Level 30  
    agdom3 wrote:
    Zawsze puszczam silnik kompletny , niggdy sam i pali wirniki.
    Założyłem ich setki, Nigdy nie docierałem szczotek pumeksem ( nie wiem jaki to jest ).
    Jak złożył ich setki to chyba ma jakąś praskę do wciskania łożysk a nie tylko młotek i przecinak . Ale jak nigdy nie docierał szczotek pumeksem i nie wie jak to jest to sam sie zastanawiam , majsterkowicz czy profesjonalista ?
  • #13
    agdom3
    Level 15  
    jakby nie było to łożyska tylko na prasie wciskam, a pumeksem nigdy nie docierałem i było ok ( może dla niektórych to dziwne ale tak jest ) Załatwiłem już autotrafo i spróbuję ponownie na niższym napięciu ( muszę rozgryżć tą łamigłówkę ) Nawet szczotki podstawiałem od różnych producentów i lipa, ale na razie będe próbował. Dam znać jak już będzie ok chyba , że ktoś sie spotkałz wadliwymi wirnikami lub podobnym problemem to proszę dać znać
  • #14
    axxx
    Home appliances specialist
    Miałem coś podobnego ale w tym przypadku siedział stojan
  • #15
    kortyleski
    Level 43  
    Z tego co piszesz wymieniłeś wszystko co elektryczne i część mechaniki - obejrzyj spalony wirnik - odkształcona obudowa lub coś w podobie może spowodować ocieranie wirnika o stojan i dodatkowe obciążenie. Jeśli to nie to a części są o prawidłowych parametrach - zmień dostawcę wirników
  • #16
    23Magik
    Level 11  
    Kolego Agdom, napisz proszę co w końcu ustaliłeś z tymi wirnikami, bo jestem ciekaw co to mogła być za przyczyna palenia ich.
  • #17
    Jerzy Feter
    Level 17  
    Witam!
    -Sprawdź rezystancję wirnika 308.2200 - 1,7 ohma (+,-,10%)
    -Sprawdź rezystancję cewki stojana 308.2100 - 1,33 ohma (+,-,10%)
    -Czy tarcza łożyskowa ze szczotkotrzymaczami jest ze sprężyną mocowania łożyska (obejmuje łożysko 608zz), czy tylko z podkładką sprężystą pod to łożysko. Jeżeli jest bez sprężyny mocowania łożyska to zarówno tu jak i w kierownicy (z przodu) łożyska są klejone. Jeżeli ze sprężyną mocowania łożyska to w tej tarczy ze szczotkotrzymaczami łożysko nie jest do niej klejone. Po wklejeniu łożysk na krótki czas uruchomić silnik w celu likwidacji naprężeń i potem pozostawić go na ok. 30 min do utwardzenia kleju.
    -Sprawdź czy kierownica lub tarcza łożyskowa nie są zwichrowane co może powodować że wirnik będzie ocierać o stojan stąd każdy wirnik ulegnie uszkodzeniu. Wirnik ma się poruszać lekko płynnie bez żadnych obcierań czy szmerów.
    -Sprawdź czy śruby skręcające silnik nie mają zerwanego lu poluzowanego gwintu i czy mocno i prosto skręcają silnik. Jeżeli nie skręcają mocno i prosto to w czasie pracy będą się poluzowywać i doprowadzać do zwarcia wirnika ze stojanem.
    -Kategorycznie nie wolno uruchamiać silnika niekompletnego, bez założonych turbinek i osłony turbinek. Ich brak powoduje znaczny wzrost prędkości obrotowej i uszkodzenie uzwojeń.
    -Oryginalne nowe szczotki 308.0210 to tego silnika nie wymagają wstępnego docierania przy nowym wirniku, natomiast gdy wymieniamy wirnik i chcemy założyć stare szczotki bo są jeszcze długie (ok. 75% długości nowej szczotki) należy je sprawdzić pod względem przylegania do komutatora. Mają przylegać co najmniej 75% swoją powierzchnią do komutatora. Jeżeli nie przylegają to docieramy je wstępnie przez papier ścierny 600 lub 800 położony na komutator pod szczotki i obracamy nim ręcznie w obu kierunkach. Następnie uruchamiamy silnik na napięcie 110 V do momentu dotarcia szczotek.
    -Łożysk nie wolno wbijać tylko należy wciskać przez praskę, gdyż inaczej spowodujemy przesunięcie się pakietu wirnika po swojej osi i albo urwanie drutów od komutatora albo przesunięcie uzwojeń wirnika względem uzwojeń stojana. W obu przypadkach nastąpi przepalenie w pierwszej kolejności uzwojeń wirnika.
    -Dlatego też sprawdź, czy po montażu silnika pakiet wirnika pokrywa się dokładnie z pakietem stojana.

    Jest to w zasadzie wszystko co może dotyczyć prawidłowego montażu i wdrożenia silnika odkurzacza do pracy.
  • #18
    MARCIN.SLASK
    Home appliances specialist
    Kolego Jerzy Feter święta racja. Łożyska wciskać. Raz wbijałem, odkurzacz poskładałem i echo. Potem okazało się, że pourywałem druty.

    Tylko powiedz mi który to serwis ma teraz mostek do mierzenia tak małych oporności oraz urządzenia do wykrywania zwarć międzyzwojowych?
  • #19
    ROBSON33
    Admin of household appliances group
    Witam.
    Dokładnie tydzień temu z paczki 10 szt. wirników 308.2200
    7szt. było do kitu też wymieniałem wszystko co elektryczne (stojan szczotki itp.) moim zdaniem wadliwa seria .
    Zareklamowałem i czekam ale 3szt. pracują .
  • #20
    tomspeed
    Level 14  
    wyszla wadliwa seria tych wirnikow. sam sie dziwilem jak zaczely mi odkurzacze wracac ze spalonym wirnikiem po jednym odkurzaniu. nigdy wczesniej nie mialem z tym problemu.
  • #21
    bruns
    Level 30  
    tomspeed wrote:
    wyszla wadliwa seria tych wirnikow. sam sie dziwilem jak zaczely mi odkurzacze wracac ze spalonym wirnikiem .

    Może zamiast produkować części w Polsce zlecili to jakiejś taniej firmie w chinach ? Stąd ta jakość . A swoją drogą ktoś wie kto jest producentem tych wirników ?
  • #22
    ROBSON33
    Admin of household appliances group
    Witam.
    tomspeed pisze że dziwił się że zaczęły wracać po jednym odkurzaniu u mnie jeden klient 5razy przynosił odkurzacz
    już nie wiedziałem jak tłumaczyć.
  • #23
    kotuniunia
    Level 29  
    Wirniki nowe, te zamienne mają jakieś paskudstwa (klej albo nie wiem co,jak nie czyste i gładkie rowki to iskrzy) pomiędzy wycinkami komutatora i trzeba je wyczyścić.Podobny efekt miałem i 2 wirniki robiły mnie w balona ale i problem tkwił w stojanie,mikro zwarcie miał a ujawniało sie ono podczas pracy tylko,(siły elektrodynamiczne) tak iż podmieniłeś stojan to zrób to raz jeszcze.
  • #24
    ludwik ostrowski
    Level 12  
    Cześć!
    Założyłem nowy wirnik do silnika i po uruchomieniu zionął
    ogniem,po zdemontowaniu zmierzyłem suwmiarką średnicę
    komutatora i okazało się, że jest jajo.Przetoczyłem w tokarce
    komutator,przeczyściłem rowki pomiędzy lamelkami i po złożeniu silnika działa poprawnie.Tak przytrafiło mi się 2 razy.
  • #25
    Witold5
    Level 32  
    Producentem tych wirników (przynajmniej moich) jest Zelmer SA Rzeszów.
  • #26
    agdom3
    Level 15  
    Witam po bardzo długiej przerwie, nareszcie ktoś mnie pocieszył. Chyba była to wadliwa seria bo wszystkie te które się spaliły zareklamowałem i uznano reklamacje bez problemu. Na razie założyłem wirnik z innej dostawy i jest ok.

    Dodano po 1 [minuty]:

    a kolego Witold5 na pudełkach wirników też mam podanego producenta czyli Zelmer
  • #27
    MARCIN.SLASK
    Home appliances specialist
    Witam.

    Od rana się męczyłem z Meteorem 1300W. Niby prosta sprawa - nadpalony komutator. Wymieniłem wirnik 308.2200 na nowy + łożyska + szczotki. I niby dobrze, ale już po 5 sekundach łuk na szczotkach się powiększa i po 15s już ciągnie wokół komutatora, silnik nieco zwalnia i mocno "świeci" łukiem.
    Więc rozebrałem sprawdziłem czy wszystko Ok, pumeksem przeleciałem na niskim napięciu. I dalej ten problem z łukiem.
    Podejrzenie padło na uszkodzony stojan (z wyglądu ani z pomiarów nic nie wskazywało na niego). Więc cały komplet nowy i dalej to samo.
    W sumie w teście brało udział 3 wirniki (wszystkie nowe) i 3 stojany (2 nowe i jeden stary) i zawsze ta sama sytuacja - iskrzy i za chwilę ciągnie łuk, prawie pali.
    Co ciekawe, prąd w normie i nawet lekko spada z 6,5A do 5,8A.

    Mam już dość na dzisiaj tego.
    Znalazłem znowu ten temat i nawet typ wirnika pasuje - więc trafiłem na wadliwą serie :/

    W poniedziałek podam dane partii wirnika wadliwej serii.
  • #28
    ROBSON33
    Admin of household appliances group
    Witam.
    w październiku miałem to samo z tymi wirnikami po kilkunastu próbach i reklamacjach do końca roku przestałem ich robić od stycznia 6 wymieniłem i narazie ok.
    Może znów puścili jakąś serię????
  • #29
    MARCIN.SLASK
    Home appliances specialist
    Jak się okazało, wirniki mam z dwóch różnych serii produkcyjnych - więc mało prawdopodobne abym miał takiego pecha i trafił na dwa nowe niesprawne wirniki. Aby dalej czasu i więcej pieniędzy w ciemno nie wydawać, zaniosłem wszystko do zakładu który przezwaja silniki.
    Dostałem odpowiedź, że oba wirniki jak i oba stojany są sprawne, ale technicznie nie są dopasowane mocowo do siebie - tzw. "silnik jednorazówka" i że może pomóc zastosowanie szczotek beziskrowych.
    I tu mnie zaskoczyło, bo nie słyszałem o takich szczotkach.
    Po drugie, to nie pierwszy raz wymieniałem ten typ wirnika (308.2200).

    Co dalej robić?
  • #30
    MARCIN.SLASK
    Home appliances specialist
    O dziwo, założenie starych szczotek polskiej produkcji wyeliminowało całkowicie iskrzenie.