Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Lanos 1.5 DOHC LPG BEDINI fabrycz.-ciągle padające cewki DIS

sunlux 30 Sep 2008 05:28 17117 10
Przewód Toplex
  • #1
    sunlux

    Level 20  
    Witam.

    Temat troszkę długi - do znawców tematu.

    Pod koniec marca 2008 jadąc w trasie padła mi cewka - autko zaczęło palić na 2 gary. Więc wyłączyłem je i sprawdziłem wszystkie kable i świece - ale to jednak była uszkodzona cewka. Więc podjechałem z wielkimi oporami 15 metrów aby nie blokować wyjazdu i wtedy po raz pierwszy w życiu tego samochodu pojawił się błąd 64 i 63 (zwarcie zestyku A i B urządzenia sterującego do masy).

    Od tego momentu pojawienie się tego błędu 64 i 63 (w tej kolejności) było juz bardzo często (choć nie an 100% zawsze) kiedy przyśpieszam do lekko ponad 4tys. lub więcej obrotów i puszczam pedał gazu. Czasami pojawiał się też, kiedy samochód dławił się np. rano na wolnych obrotach.
    W testach na długiej prostej aby pojawił się błąd musi być choć troszkę ponad 4tys. obrotów - poniżej 4tys. nie chce sie pojawić.

    Poza tymi 2 błędami 64 i 63 nie pojawiają się żadne inne.

    Po tym podjechaniu 15 metrów pojechałem kupić nowa cewkę i Wymieniłem na nową oryginalną cewkę za 280zł - która padła po 1,5 miesiąca.

    Zamontowałem nowe świece Bosha i przewody zapłonowe (sprzedawane przez serwisy DAEWOO)
    Kupiłem kolejną cewkę - tym razem powiedzmy nieoryginalną za 100zł - ta padła po 2,5tyg.

    Kupiłem następną nieoryginalną cewkę
    Zamontowałem nowe dedykowane świece NGK i przewody NGK.
    - ta cewka padła po 2 miesiącach.

    Nie jeżdzę teraz dużo - na tych 3 cewkach zrobiłem może 10tys.

    Kilka razy byłem u elektryków - oni zarzekają się, że instalacja zasilająca i sygnałowa zestyków A i B do cewki jest prawidłowa. Zarzekają sie też, że cewka nie może sie zepsuć od sygnałów z auta (zbyt małe zasilanie, brak sygnałów sterujących itd.).

    Na wszystkich cewkach pojawia się błąd 64 i 63.
    Błąd ten pojawia się praktycznie tylko podczas jazdy tylko powyżej 4tys. obrotów i prędkości powyżej 100km/h

    Testowałem również podczas jazdy napięcie zasilające na cewkę - trzyma się w okolicy od 12,95V (przy gwałtownym przyśpieszaniu) oraz 13,6V (takie jest najczęściej napięcie).

    Różnica pomiędzy masą zasilania cewki a masa akumulatora jest na poziomie 20mV i przy około 3tys. wyrównuje się na zero.

    Różnica pomiędzy zasilaniem cewki a plusem akumulatora jest praktycznie zerowa.

    Pomiar napięcia stałego pomiędzy zestykiem A a masą lub zestykiem B a masą jest stabilny i wynosi dla obu zestyków tak samo:
    wolne obroty (jałowy) - 0,223V
    1,5tys. - 0,338V
    2tys. - 0,528V
    2,5tys. - 0,588V
    3tys. - 0,673V
    3,5tys. - 0,800V
    4tys. - 0,863V
    4,5tys. - 0,940V
    5tys. - 1,040V
    5,5tys. - 1,125V

    Samochód co ciekawe zachowuje się niestabilnie - czasami potrafi jeździć cały dzień idealnie i czuć moc,
    a innymi dniami czuć falowanie obrotów i utratę mocy.

    Samochód zachowuje się identycznie na benzynie jak i LPG.

    Po tej oryginalnej, która padła momentalnie na 2 gary, teraz każda następna zawsze padała tak, że kilka dni pod rząd chwilami na kilka sekund w czasie jazdy tracił moc na 2 gary a dopiero po kilku dniach przestawał definitywnie palić na 2 gary.
    Zawsze kiedy psuła sie kolejna cewka to były to inne gary na które przestawała działać cewka. Zawsze, od razu, po wkręceniu nowej cewki autko działało prawidłowo.

    Wymieniałem już w miedzy czasie tez sondę Lambda na Bosha (dedykowaną, jedno-przewodowa) - bez zmian na falowanie mocy. Teraz szukam oryginalnej NGK.

    Te falowanie mocy jest szczególnie odczuwalne kiedy jadę tak średnio 80km/h, ustawie noga obroty na 3,5tys. i wtedy czuć jakie falowania mocy co 2-3 sekund.

    Osobiście podejrzewam masy na bloku silnika oraz do karoserii - szczególnie te do ECMa - musze podjechać i to zrobić w najbliższych dniach. Może nie łączy czasami jakaś masa do silnika i wtedy cześć iskry wraca do cewki...

    Może ktoś ma inny pomysł... ???
  • Przewód Toplex
  • #2
    MakroSerwis
    Moderator of Cars
    Prawdopodobnie problem tkwi w zasilaniu. Należy dokładnie sprawdzić alternator i połączenia mas, oraz linii akumulator - alternator. Wszelkie niesprawności połączeń w tej części instalacji, będą skutkowały dość dużymi chwilowymi skokami napięcia. A odnośnie podróbek, to różnie z nimi bywa, nawet przy sprawnej instalacji. Lepiej już wsadzić oryginalną używkę.
  • Przewód Toplex
  • #3
    sunlux

    Level 20  
    MakroSerwis wrote:
    Prawdopodobnie problem tkwi w zasilaniu. Należy dokładnie sprawdzić alternator i połączenia mas, oraz linii akumulator - alternator. Wszelkie niesprawności połączeń w tej części instalacji, będą skutkowały dość dużymi chwilowymi skokami napięcia. A odnośnie podróbek, to różnie z nimi bywa, nawet przy sprawnej instalacji. Lepiej już wsadzić oryginalną używkę.


    Doszukałem się kiedyś na schemacie od Bujańskiego, że silnik ma 3 masy gdzieś od strony przegrody - jednak patrząc tam nigdzie nie widzę tych punktów.
    Może ktoś wie dokładnie gdzie są (przy np. jakich czujnikach itd.)

    Może faktycznie one mogą powodować te efekty. Rok temu wymieniali mi magistralę wody, poza tym kiedyś sporo ciekło spod uszczelki pokrywy zaworów - może zalało lub niedokręcili mas.
    Jam mierzyłem rezystancję klemy minusowej akumulatora to do silnika niska rezystancja kilka ohm ale do karoserii pojazdu jest na poziomie 20 ohm.

    Też taka ciekawostka (to standard bo w innym sprawnym samochodzie jest identycznie). Kiedy uruchomi się silnik to między klemą minusa akumulatora a silnikiem jest rezystancja na poziomie 25ohm a kiedy silnik zgaśnie to wraca do poziomu kilku ohm (2-3ohm). Ja sobie to tłumaczę tak: masa alternatora jest mocniejsza bo alternator wytwarza wyższe napięcie...).

    No i rzecz jasna zasilanie...

    Jestem już wstępnie umówiony z elekrykiem - może coś znajdzie.
  • #4
    sunlux

    Level 20  
    Witam,

    po wymianie 3 szt. cewek na razie (odpukać) kolejna się nie zepsuła i żaden jej objaw na to nie wskazuje. Może mieć na to wpływ zarówno jakość kolejnej cewki jak i fakt, że od września nie było upałów i nie przegrzewała się - elekryk uważa, ze padają bo się przegrzewają.

    Ale błąd cewki (64 i 63) wciąż u mnie występuje - nie zawsze na 100% przypadków ale najczęściej. U mnie to objawia sie tak:
    podczas jazdy (tylko na biegach 2-5) kiedy przechodze przez "magiczną" granicę 4 tys. obrotów to zaczyna się pojawiać na kilka sekund ten błąd. Najczęściej jest to zauważalne, kiedy przyjdzie 4 tys. i puszczę gaz wtedy pojawi się błąd (musi być na biegu, bo bez biegu żaden błąd się nie pokaże - można gazowac np. na postoju czy podczas jazdy i nic).
    Największa ciekawostką jest ta "magiczna" granica 4 tys. obrótów - może być nawet troszke mniej na obrotomierzu niż 4 tys. i żaden błąd się nie pokaże.
    I czym niższy bieg tym więcej obrotów musi być ponad 4 tys. aby pokazał się błąd - na jedynce wcale już nie występuje a przy dwójce to około 5 tys.


    Odnośnie prac jakie zrobiłem (a raczej elektryk) - od spodu poprawił wszystkie masy - tam są chyba 2 do silnika oraz kilka w komorze silnika - ale w gruncie rzeczy nic nie pomogło. Nie zdąrzyłem tylko poszukać i poprawić mas obok lokalizacji samego ECMa.

    Moje podejrzenie teraz padło na centralkę od LPG - ja mam trójpozycyjną BEDINI AC8000 RTE. Dowiedziałem się, że pobiera ona jednym przewodem sygnał z cewki DIS (zestyk A lub B) - więc ona może mieć wpływ na powstawanie błędu 64 i 63 cewki DIS. Błędy 63 i 64 to najczęściej informacja, że ECM nie ma kontaktu z cewką DIS - z moich obserwacji ECM mierzy sobie na bieżąco obciążenie na cewkę - pomiędzy masą a zestykami A i B jest około kilkanaście kiloohmów, podobna rezystancja jest pomiędzy masą a zasilaniem.
    Kiedyś jeździłęm z miernikiem w autku i podłączonymi kablami (woltomierzem) pomiędzy masą a zestykami A, później B.
    Napięcie na zestykach A i B nie zmienia się kiedy pokazuje sie błąd, również napięcie zasilania cewki jest w miarę stabilne.
    Również napięcie zasilania cewki jest w okolicy 13-13,5V
    Alternator jest dobry - stabilne zasilanie.

    Odczyty napięcia na zestykach A i B jest podobne choć ten zestyk do którego jest podłączone LPG (chyba biały przewód) wykazuje minimalną nierównomierność (ledwomierzalną).
    Przykładowo napięcia z pomiarów na zestykach A i B są następujące pomiary (napięcie stałe / napięcie przemienne):

    bieg jałowy (około 700 obrotów) - 0,223V
    1,5tys. - 0,338V
    2tys. - 0,528V / 0,704V
    2,5tys. - 0,588V / 0,880V
    3tys. - 0,673V / 0,980V
    3,5tys. - 0,800V / 1,136V
    4tys. - 0,863V / 1,250V
    4,5tys. - 0,940V
    5tys. - 1,040V
    5,5tys. - 1,125V

    Wiec jak widac temat ciągle otwarty choć teraz po wymianie sondy Lambda na NGK lanos jest jak nowonarodzony - full power

    Czas trwania tego wątku i braku konkretnej odpowiedzi oraz moja walka w serwisachi pokazał dwie możliwości:
    - że w Polsce są lub były tylko takie 2 przypadki (wątpliwe !!!)
    - ale w co bardziej wierze, braku fachowców zarówno na forum jak i w serwisach (wszelkich niestety) - przynajmniej w Poznaniu....

    Pozdrawiam
  • #5
    _Heli_
    Level 12  
    Witam .
    Mam identyczne objawy w Lanosie żony ( 1,5 DOHC )
    Bez gazu, więc pewnie przypuszczenie, że to coś od tej strony nietrafione. Podobne problemy miała znajoma czwarta wymieniona cewka wytrzymuje. Czyżby wadliwe cewki ?
    U mnie okres padnięcia to 2-4 miesiące.

    Trochę mnie to irytuje, żona przestaje lubić samochód...
    Czas coś z tym zrobić.

    Mam więc pytania "lamerskie" być może. Wybaczcie jeżeli kogoś zirytują, ale mimo to zadam i będę bardzo wdzięczny za odpowiedź.

    Jak fizycznie ta cewka jest zrobiona - tzn co się w niej niszczy ? ( tylko proszę dobrze zrozumieć - nie pytam jak działa cewka samochodowa wysokiego, co gdzie się w niej indukuje itd ).

    Może jakiś schemat elektryczny z uwzględnionymi miejscami połączeń/zacisków samej cewki ?

    Jeżeli to przegrzewanie - można dystans zrobić. Jeżeli przepięcia - można zabezpieczyć.

    I w końcu można spróbować dobrać inną cewkę, jeżeli by się okazało, ze to co w sprzedaży jest to starocie magazynowe nie trzymające parametrów, a produkcji już dawno nie ma i taki jest powód kłopotów.

    PS dwie cewki wymienione nowe nie działały w ogóle i te na szczęście udało mi się wymienić u sprzedawcy.
  • #6
    _Heli_
    Level 12  
    Pewnie dalej tematem sie nikt nie zainteresuje, ale może ktoś kto będzie szukał wiedzy na ten temat/rodzaj uszkodzenia zajrzy tu i będzie mu to pomocne.
    Rozgrzebałem jeden moduł/cewkę . Same cewki są oczywiście OK - nic im nie dolega. Zatopiona płytka z jakimś układem jest osadzona na aluminiowej blaszce, którą widać od tyłu. Blacha robi za radiator.
    Po oględzinach płytki wyszło , ze jeden z elementów miał "zimny lut" i to było zapewne przyczyną dziwnego działania modułu.
    Ponieważ wszystko jest zatopione w jakiejś żywicy trudno to się wyjmuje i raczej ciężko wyjąc bez "demolki", ale po demolce jednej cewki myślę, że można się do układu dostać i odseparować cewki i ew coś tam dalej modzić.
  • #7
    sunlux

    Level 20  
    Witam ponownie.
    Moja cewka DIS zaczeła padać po roku - na razie sporadycznie daje o sobie znać i pewnie padnie za kilka dni. Na szczęście jeździ ze mną w bagażniku zapasowa - nowa z innego źródła - i mam nadziej, że jest sprawna.

    Te awarie cewek ciągle nie tłumaczą powstawania błędu cewki 63 i 64 po przekroczeniu 4tys. obrotów, chyba, że wszystkie są pechowe.

    Mi czasami jeszcze pokaże błąd cewki 63 lub 64 kiedy mam odpalony silnik na luzie, na jałowych obrotach i kiedy mocno podgasa silnik.

    Myślałem jeszcze o 2 możliwych przyczynach:
    - w instalacji mogą gdzieś być przetarte przewody zestyku A lub B sterowania cewką DIS z ECMa i zwierają się do masy przy gwałtowniejszych ruchach silnika,

    - centralka alarmowa normalnie odcina mi zapłon (zapewne cewkę DIS) w przypadku załączenia się antynapadu lub porwania - zapewne realizuje to przez przekaźnik którego zestyki moga nie łączyć i np. odcinają zasilanie na cewkę podczas jazdy (miałem z centralką identyczny problem przy odcinaniu pompy - przekaźnik nie łączył i wcale nie działała pompa).
    Przy zwiększaniu obrotów z pewnością rośnie prąd pobierany przez cewkę i pewne elementy moga się właśnie dziwnie zachowywać.

    Druga opcja jest jest mniej prawdopodobna bo moja pierwsza cewka rok temu popsuła się nagle i dopiero od tego momentu zaczął się pokazywać błąd 63 lub 64.

    W zajbliższych dniach muszę wreszcie wybrac się do jakiegoś dobrego elektryka/elektronika samochodowego w okolicy Poznania - może ktoś zna dobrego i może polecić...? Na dotychczasowych, co trafiłem to cud, że nie zepsuli czegoś - nawet nie chcieli spojrzeć w serwisówkę Lanosa i zaczynali szukać osobnego sterownika cewki !!!!!!! (szkoda ich czasu... skoro takiego nie ma, przecież cewka DIS sterowana jest bezpośrednio z ECMa - tez nie mogli go znaleźć !!!

    Po odpięciu centralki gazu BEDINI też występuje błąd 63 i 64.

    Teraz walcze też z innym problemem - mimo wymiany już 3 sond Lambda *oryginalna, BOSCH, teraz NGK), ciągle występuje niestabilna praca tej sondy objawiająca się utratą mocy. Najczęściej jest luka mocy od jałowego do 2tys., później dobrze i znów luka od 3,5tys. do góry.
    A zdarzają się dni, że sonda pracuje OK i moc jest OK w całym zakresie obrotów.
  • #8
    efekt1
    Level 10  
    Witam.Mój problem polegał na tym, że od jakiegoś czasu zaczynał mi przerywać podczas jazdy. Na wolnych obrotach chodził stabilnie. Przerywanie zaczęlo się nasilać aż wreszcie podczas jazdy gasł.Od momentu pierwszych objawów do gaśnięcia minęło ok miesiąca. Wystarczyło po zgaśnięciu na trasie wyłączyć zapłon na ok.0,5 min.i już zapalał.Wymieniłem kable WN, świece i żadnej poprawy.Komputer błędów żadnych nie wskazywał.Tradycyjnie kod 12 przy wyłączonym silniku.Wymieniłem cewkę zapłonową i wreszcie dzisiaj dojechałem do pracy bez żadnego szarpnięcia ok.50km.Lanos 1999r i jest to już druga wymieniona cewka.Ostatnią wymieniałem ok.3 lata temu i były podobne objawy.Pozdrawiam
  • #9
    sunlux

    Level 20  
    Po kilku letnich zmaganiach z moją cewka zapłonową DIS muszę przyznać, że wszystko na 99.99% wskazuje na to, że problem leżał w nędznej jakości 3 poprzednich cewek które padły w przeciągu tych 1 roku.

    Na obecnej jeżdżę już przeszło rok i nigdy (odpukać) nie wystąpiły żadne z nią problemy, a także nigdy nie pokazał się już błąd cewki opisywany wcześniej (od 4tys. obrotów).
    Obecną cewkę zakupiłem na aukcji allegro, kosztowała około 100zł, była oryginalnie zapakowana, pełna roczna gwarancja bez głupich restrykcji i posiadała nalepkę z hologramem podobnym do tego jaki był na oryginalnej cewce z HEDARu w Poznaniu na ul. Jeleniogórskiej która padła do 2 miesiącach (zwrócili mi wtedy przy reklamacji pełna kwotę zakupu a kosztowała prawie 400zł brutto.
    Po tym były 2 cewki no name z pewnej firmy mieszczącej się kiedyś w Poznaniu przy rondzie Rataje (stanowczo odradzam tą firmę - zaczęli od 2 cewki umieszczać kartkę, że gwarancja tylko na 3 miesiące i to tylko jeśli zamontował ją autoryzowany serwis !!!).

    Dla zainteresowanych chętnie przekaże od kogo kupiłem dobrą i sprawdzoną cewkę z Allegro.

    Obecnie jeżdżę już spokojnie, mam przejechane w tym "autku do pracy" prawie 400tys. bez żadnego remontu silnika. Wymieniłem całkowicie instalacje LPG fabryczną BEDINI na Bingo M (również z nowoczesnym reduktorem) i nigdy wcześniej lepiej ten samochód nie jeździł i tak mało nie palił gazu.
    Stara centralka gazu BEDINI była przyczyną braków mocy opisywanych przez mnie wcześniej - miała usterkę elektroniczną... i problemy z kalibracją. Teraz na Bingo M sam mogę sobie wszystko wyregulować.

    Polecam z całego serca Lanosa.

    Temat jeszcze chwilę pozostawię otwarty w przypadku wszelkich pytań.
  • #10
    max_55
    Level 2  
    Witam. Pytanie do użytkownika sunlux: jak tam cewka pracuje dalej bez problemowo ???? jeśli tak to mógłbym prosić ten namiar na sprzedawce gdzie ją kupiłeś ?? Pozdrawiam Matek

    Bo mi ciągle silnik szarpie i przerywa podczas jazdy tak jak by iskrę gubił i chyba muszę od cewki zacząć naprawę bo błędów zero na kompie.
  • #11
    sunlux

    Level 20  
    Witam,
    cewka (odpukać) działa wciąż i to rewelacyjnie.
    Kupiłem ją na allegro od użytkownika JBM--HURTOWNIA
    (piszę konkretnie skąd bo raz w miesiącu dostaje PM z prośba o namiar na tą cewkę).

    Pozdrawiam