Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Atmega8 + sterowanie dmuchawy z fiata 126p.

02 Lis 2009 12:59 3578 7
  • Poziom 10  
    Witam.

Próbuję zaprojektować sobie układ do sterowania pieca c.o, który na podstawie pomiaru temp. będzie sterował prędkością obrotową dmuchawy wziętą z malucha. Poniżej znajduje się schemat układu.

Atmega8 + sterowanie dmuchawy z fiata 126p.

Jako czujnik temp.chcę zastosować DS18B20+, natomiast dla Sterowania PWM tranzystor mosfet BUZ71.

Moje pytanie brzmi:

Czy takie sterowanie PWM - biorąc pod uwagę, że dmuchawa ma pobór prądowy rzędu 2,5A - jest dobrze rozwiązane ?

Prosiłbym też o dodatkowe wskazówki dotyczące błędów, które zostały zauważone w tym układzie ( nie ukrywam jest to mój pierwszy taki projekt i jestem zielony jak groszek z puszki).

Z góry dzięki.
  • Poziom 32  
    Grunt to zastanowić się czy pakować tam od razu atmegę bo wystarczył by zwykły komparator na wzmacniaczach operacyjnych chyba że Ci zależy tak na PWM-ie
  • Poziom 10  
    Sprawa wygląda tak, że na razie jest to termometr + PWM. Następnym etapem będzie dodanie fotokomórki ( pilnującej czy w piecu jest płomień ) i sterowania podajnikiem. Dlatego właśnie zależy mi na atmedze.

Na razie trapi mnie czy sterowanie PWM z tym MOSFETem jest prawidłowe i czy przy ciągłym sterowaniu nadmuchem tranzystor nie pójdzie z dymem.
  • Poziom 27  
    Sterowanie MOSFETa bezpośrednio z Megi nie może być skuteczne - rezystor na bramce ma zbyt dużą wartość, a napięcie stanu wysokiego (~5V) zbyt niskie do pełnego odetkania kanału. Zobacz PDF-a tranzystora: Rdson podają dla Ugs=10V przy 9A. Przy Ugs=5V prąd poniżej 5A (patrz ch-ka Output Characteristics).
  • Poziom 10  
    Ok a co gdybym zastosował transoptor do sterowania mosfetem ?
  • Poziom 27  
    Najlepiej zastosować driver do MOSFETa, a jeśli z optoizolacją, to na przykład TLP250.
  • Poziom 21