Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
IGE-XAOIGE-XAO
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Fiat punto i dmuchawa - brak opornika

09 Nov 2009 19:14 19420 36
  • Level 17  
    Witajcie

    Mam problem. Posiadam Fiata Punto rok 1995, dmuchawa firmy valeo. Problem polega na tym że nie posiadam wogóle opornika, czy dmuchawa będzie działać? Czy tylko na jedynm biegu?

    Drugi problem jest taki że na jednej wtyczce która wchodzi bezpośrednio do zasilania dmuchawy nie ma "masy". Czy to normalne czy masa powinna pojawiać się po podłączeniu rezystora?

    Jeśli podam mase poza wtyczki wentylator działa non stop i nie reaguje na gałkę włącz- wyłącz nawiew:/

    Proszę o porady
    [30.03.2021, darmowy webinar] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • User under supervision
    Rezystor i pokrętło biegów wentylatora daje masę.
  • Level 17  
    Dziękuje serdecznie:)

    A teraz pytanie:)

    Czy można czymś zastąpić rezystor? (nie mam go wogóle) żeby wentylator działał na jakim kolwiek biegu?
  • User under supervision
    Rezystor to popularny element , łatwy do kupienia.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Level 17  
    Rozumiem - ale cena około 80 zł. Więc pozostało mi tylko kupno rezystora?
  • Level 36  
    Możesz zrezygnować z niego i mieć tylko jeden bieg (full), ale to nie praktyczne.
  • Level 19  
    Jeśli wymontowałeś opornik to spróbuj go naprawić ,mnie się kiedyś to udało.
  • User removed account  
  • Level 17  
    Rozumiem że mam kupić. Ale zależy mi na tym żeby przejeździć narazie tak jak jest.
    A można by było zrobić tak:

    - podłączyć standardowo dmuchawę (zasilanie)

    Wtyczka (4 kable) znaleźć "+" i zmostkować z innym kabelkiem w tej wtyczce.
    Chodzi o to żeby dmuchawa działała obojętnie na jakim biegu ale żeby reagowała na włącz wyłącz z pokrętła.
  • Level 17  
    Kupiłem nowy opornik ?(rezystor) założyłem i nie działa. wentylator wogole sie nie włącza z pokrętła w kokpicie.

    Rozkręcam więc kokpit, i do panelu sie dobieram. Wygląda to tak:
    - do panela wchodzą dwie kostki - jedna + i - - oba są na kablu
    - druga wtyczka 4 kable (brak masy na nich i plusa)

    Od czego są te 4 kable domyślam się że od prędkości wiatraka, co może być przyczyną nie włączania się wogóle nawiewu? Uszkodzony panel sterowania?

    Pozdrawiam

    ps
    na wtyczce która dochodzi do nawiewu jest + a nie ma masy - \doczytalem ze mase ma dawac opornik i panel sterowania?
  • User under supervision
    Na niebieskich ma być +.
    Pomarańczowy to silnik.
    Zewrzyj je.
  • Moderator of Cars
    Ogólny schemat połączenia wygląd tak:
    Fiat punto i dmuchawa - brak opornika
    Masa i "15" mogą być zamienione - schemat przedstawia tylko ideę działania.
  • Level 17  
    Pogubiłem się:

    Sprawa wygląda tak:

    KOSTKA DO POKRĘTŁA : (wchodzą kabelki)
    - niebieski Na żadnym nie ma ani masy ani +
    - 2x zółty
    - czarny

    Kostka wentylator:

    niebieski czarny na jednym jest + brak masy na drugim
    czarno biały

    Kostka wentylator (4 wchodzą)

    - 2 x zółty
    - niebieski
    - czarny
  • User under supervision
    Przecież kostka wentylator 4 kabelki to jest kostka opornika która idzie do pokręteł.
    A gdzie wsadziłeś ten opornik?
  • Level 17  
    Opornik to rezystor - wchodzi do wentylatora do niego podłącza się kostke z 4 kabelkami!
  • User under supervision
    Dobrze. połącz wszystko i powinno działąć.
  • Level 17  
    Wszystko podłączam, i nie działa.

    Coś ze sterowaniem:/
  • User under supervision
    Podłacz ten masowy kabelek od wiatraka do panela sterowania.
  • Level 17  
    Teraz tak

    Podłączyłem kontrolke krokodylek do masy, szpikulec do +. Po przekręceniu pokrętła zapala się kontrolka, po przekręceniu gaśnie - masa jest i nie ma jej. Ale mimo to wentylator nie rusza.
  • Moderator of Cars
    Skąd bierzesz "+", skąd masę... piszesz tak, że nie można zrozumieć o co Ci chodzi. Poszukaj schematu, może naszkicuj w Paincie co i gdzie podłączasz i gdzie się wpinasz próbnikiem, albo porób zdjęcia i oznacz to na nich.
  • Level 2  
    Witam!
    Żeby nie zakładać nowego postu-mam dokładnie ten sam problem-przestała działać dmuchawa. Brak zasilania tzn na mierniku pokazuje zasilanie 12 v na kostkę silnika ale pod obciążeniem-zero. Sprawdzony silnik, rezystor, przełącznik wielopozycyjny. Jest tylko jedna różnica-mój punciak 75 1,2-8V 1994 r , bez ABS-z klimatyzacją)Ma klimatyzację-poprzedni user nie napisał czy jego też ma. Obwód elektryki klimatyzacji jest połączony(jakoś ..??) z obwodem nawiewu bo po właczeniu klimy załącza się (a raczej powinien wentylator nawiewu na pierwszym biegu z pominięciem przełącznika wielopozycyjnego.Na odnalezionym na forum schemacie nie znalazłem tego sterowania z klimy-jeśli ktoś miałby schemat instalacji elekrycznej lub wycinek dotyczacy tematu proszę o pomoc. Dodam że w książce do fiata Punto 1(starsze wydanie z czerwonym punciolem na okładce) na schemacie też nie zaznaczono- dla tej wersji auta.
  • Level 12  
    Podstawą jest schemat elektryczny. Ja w Alfie 145 mordowałem się ponad 3 miesiące. Okazało się że są 2 albo 3 bezpieczniki. Pierwszy był w skrzynce bezpieczników, drugi zaraz za skrzynką na wiązce, nie pamiętam czy przypadkiem pod maską nie było trzeciego. Nie wiem poco pod deską są dwa ale zostawiam to konstruktorom. Dodam że również kupiłem opornice itp. Jednym słowem schemat to podstawa i cała droga prądu po kolei. Zdarza się w samochodach że na skutek wypadku dostaje się woda bądź wilgoć do skrzynki bezpieczników. Następstwem jest śniedzenie a potem już nadpala styki, ścieżki i można szukać prądu. Pozdrawiam i życzę wytrwałości.
  • Level 35  
    Na jasnoniebieskim przy pokrętle jest zasilanie poprzez bezpiecznik 30A.
  • Level 11  
    mam podobna usterke.

    opornik mi sie spalil i eksperymentalnie zamiast opornika w styki wtyczki podlaczylem zarowke 12V/50W - dmuchawa dziala tylko na pozycji 1.

    dzisiaj kupilem na szrocie identyczny (uzywany) opornik i nie dziala wcale.
    na zarowce dziala na pozycji 1, na oporniku wcale.

    postanowilem dobrac sie do pokretla, ale nie bardzo wiem jak wyjac ten modul.
    odkrecilem frontowe plastiki, pozniej 4 sruby mocujace, ale ten caly modul jest
    raczej montowany od wewnatrz i z kolei nie moge sie dostac do kabli.

    moze mi ktos cos doradzi?
    bezpieczniki pod kierownica wszystkie ok, sprawdzalem multimetrem.
    tak samo 2 bezpieczniki pod maska (do czegokolwiek tam sa zreszta)

    i jeszcze tak przy okazji: czemu do tego opornika ida 4 styki ?
    nie mam schematu i nie bardzo wiem na jakiej zasadzie to dziala.
    czy przy pokretle sa jakies oporniki?
    czy moze kazda żyła to jedna predkosc i pokretlo ustala ktorą zyłą płynie prąd?
    jeśli tak jest to kurcze coś nie tak mam przy pokrętle bo wentylator się załącza
    tylko przy jednej konfiguracji zwarcia styków (na 3 możliwe).

    czekam na odp, dzięki z góry.
  • Moderator of Cars
    tcy wrote:
    czemu do tego opornika ida 4 styki
    a ile "biegów" masz na przełączniku?

    tcy wrote:
    dzisiaj kupilem na szrocie identyczny (uzywany) opornik i nie dziala wcale.
    na zarowce dziala na pozycji 1, na oporniku wcale.
    Więc albo masz zatarty silnik dmuchawy i spalił Ci się kolejny opornik albo już kupiłeś spalony. Na najszybszym biegu powinien działać tak czy inaczej.
  • Level 11  
    na przelaczniku: 0,1,2,3 - czyli powiedzmy 3 predkosci

    wentylator sie kreci, jednak zastanawia mnie pewna rzecz: wyciagam opornik i mam gniazdo z 4 stykami. kiedy zwieram różne styki, to tylko w jednej konfiguracji zaczyn kręcić się wentylator.

    poza tym zauwazylem blaszkę na oporniku, że chyba się odkleiła od pcb.
    mozna to jakos przylutowac? chyba kupilem jednak zlom.
  • Level 39  
    Ta odklejona blaszka to bezpiecznik termiczny trzeba tylko zalutować jak dmuchawa dobra będzie działać.P
  • Moderator of Cars
    Dla 4-ro biegowego to wygląda tak (schemat jest z Felicji, ale oddaje zasadę działania:
    Fiat punto i dmuchawa - brak opornika

    W Punto mk. 1 były wentylatory 3 i 4 biegowe, musisz mieć opornik od właściwej wersji.
  • Level 11  
    tzok wielkie dzieki za ten schemacik, juz wszystko teraz jasne :)

    viper555, czym to lutowac? transformatorem? nie mam gazówki.