Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Regulator prędkości silnika dmuchawy w samochodzie

07 Nov 2010 09:26 6000 7
  • Level 10  
    Witam kolegów. W moim aucie którym jest Mercedes w124 z automatyczną klimatyzacją padł potocznie zwany jeż czyli regulator obrotów silnika dmuchawy sterowany napięciem od 1-7V. Silnik dmuchawy pobiera 25A. Nowy regulator kosztuje 1100zł, używany praktycznie nie występuje. Szukam schematu takiego regulatora. Co prawda jestem początkującym "elektronikiem" jednak mam pomoc znajomych elektroników którzy mi powiedzieli znajdziesz schemat to ci pomożemy.
    Proszę o pomoc oczywiście używałem opcji szukaj jednak nic nie znalazłem odpowiadającemu mojemu problemowi.

    Pozdrawiam
    chmielpiw
  • Level 20  
    Witam.
    chmielpiw wrote:
    znajomych elektroników którzy mi powiedzieli znajdziesz schemat to ci pomożemy.

    Ci znajomi elektronicy chyba coś jeszcze Ci powiedzieli w rodzaju: wymontuj ten regulator, przynieś a my Ci pomożemy(?).
    Przecież jak dmuchawa nie działa to chyba nie jeździsz.
    Jeżeli ten regulator nie jest zalany jakąś masą to zawsze można go naprawić. No i skąd wiesz, że jest uszkodzony? a może to po prostu jakiś czujnik temperatury jest uszkodzony a nie ten regulator?
    Pozdrawiam

    Moderated By Błażej:

    Quote:
    Przecież jak dmuchawa nie działa to chyba nie jeździsz.

    A co ma usterka dmuchawy wspólnego z jazdą. Wprawdzie czyni ją upierdliwą, a nie wyklucza. Myślisz, że zawsze można naprawić? Nawet jak to jest jakaś powierzchniowa technologia? Więc po co jest ten post? Może mi wyjaśnij!

  • Tube devices specialist
    chmielpiw wrote:
    Witam kolegów. W moim aucie którym jest Mercedes w124 z automatyczną klimatyzacją padł potocznie zwany jeż czyli regulator obrotów silnika dmuchawy sterowany napięciem od 1-7V. Silnik dmuchawy pobiera 25A. Nowy regulator kosztuje 1100zł, używany praktycznie nie występuje. Szukam schematu takiego regulatora.


    Jaki toto ma kod producenta - bo podejrzewam że użycie słów kluczowych które zawarłeś wyżej nie wystarczy wujkowi Google do znalezienia schematu nawet jeśli gdzieś sobie leży.

    A jak nie znajdziesz schematu to możesz zrobić po swojemu inspirację czerpiąc stąd:

    http://www.eleccircuit.com/pwm-control-speed-motor-12v-by-tl494/

    Oczywiście zamiast potencjometru dajesz dzielnik oporowy i na jego wejście napięcie sterujące.
  • Level 10  
    jest to układ bosch zalany masą o numerze na urządzeniu 147 328 067 lub 057 a na radiatorze 147 328 056.

    Z racji, że jestem dosyć ciemną istotą odnośnie elektroniki wytłumacz mi proszę co to dzielnik oporowy.

    W jaki sposób dostosować ten układ do większego amperażu?

    Jakie radiatory dopasować?
  • User removed account  
  • Level 10  
    Motronic możesz podzielić się tym schematem? Używka praktycznie nie występuje a podróby nie ma!
  • Tube devices specialist
    chmielpiw wrote:
    Z racji, że jestem dosyć ciemną istotą odnośnie elektroniki wytłumacz mi proszę co to dzielnik oporowy.


    Odpowiednio dobrane rezystory, tak by dopasować poziom 1-7V z instalacji samochodu do wymaganego przez TL949 poziomu 0-5V.
    Może się okazać ze trzeba będzie zastosować ambitniejszy układ - zależy czy dla 7V ma być maksymalna czy minimalna prędkość dmuchawy.

    chmielpiw wrote:
    W jaki sposób dostosować ten układ do większego amperażu?


    1. Sprawdzić czy tranzystory klucza wytrzymają, jeśli nie - dobrać inne
    2. Dobrać rezystor R11 lub w ogóle pominąć układ ogranicznika prądowego

    IMHO ta dmuchawa nie pobiera zapewne 25A - to co najwyżaj prąd "ostrego" rozruchu, stosując PWM z ograniczeniem pradowym może się okazać ze wydajność 15A wystarczy w zupełności.

    chmielpiw wrote:
    Jakie radiatory dopasować?


    Zapewne wystarczą te odzyskane z uszkodzonego modułu.
  • Level 11  
    Pozwolę się dołączyć do tematu. Sklepałem sobie taki układ, ale mam z nim problem. Mianowicie pierwsze podłączenie, na wolnych obrotach buczy a na szybszych pochodził jakieś 2 min i padł kondensator C3 dałem 220uf na 25V. Co można z tym zrobić? Zastosowanie Ford Ka 97r. zamiast rezystorów.