Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sprzęgło w kole pasowym alternatora.

stanislaw1954 14 Sty 2011 19:17 11324 24
  • #1 14 Sty 2011 19:17
    stanislaw1954
    Poziom 39  

    Witam .Tak jak w temacie :w wielu nowych alternatorach do diesli,ale czy tylko ,spotyka się sprzęgiełko w kole pasowym.Jaki jest cel tego urządzenia?

  • #2 14 Sty 2011 19:53
    jawiczka
    Poziom 27  

    Sprzęgiełko w kole pasowym alternatora ma zadanie wytłumić i uciszyć drgania paska wieloklinowego, powstałe przez montaż koła dwumasowego na wale korbowym.

  • #3 14 Sty 2011 19:55
    Przemo9826
    VIP Zasłużony dla elektroda

    jawiczka napisał:
    Sprzęgiełko w kole pasowym alternatora ma zadanie wytłumić i uciszyć drgania paska wieloklinowego, powstałe przez montaż koła dwumasowego na wale korbowym.


    W benzynowych też masz dwumas?

  • #4 14 Sty 2011 19:58
    robokop
    Moderator Samochody

    jawiczka napisał:
    Sprzęgiełko w kole pasowym alternatora ma zadanie wytłumić i uciszyć drgania paska wieloklinowego, powstałe przez montaż koła dwumasowego na wale korbowym.

    Ale żeś wymyślił. Przecież to sprzęgło z kołem dwumasowym ma wytłumić drgania silnika diesla, dodatkowo do wytłumienia drgań paska w większość samochodów masz wulkanizowane koło pasowe.

  • #5 14 Sty 2011 20:08
    pioart
    Poziom 37  

    No nie wiem , ale wydaje mi się , że ma to działać jak wolne koło . Bezwładność wirnika jest duża i powoduje wibracje pasa podczas zmniejszania obrotów silnika / duża różnica średnic koła napędzającego do napędzanego, przełożenie / przy zastosowaniu samo-napinaczy paska .

  • #6 14 Sty 2011 20:19
    stanislaw1954
    Poziom 39  

    No właśnie .Ze ma działać jak wolne koło, to bym się zgodził. A czy w benzyniakach też się stosuje?
    Ta rozmowa ,to tak z ciekawości.
    Pozdrawiam.

  • #7 14 Sty 2011 20:19
    Przemo9826
    VIP Zasłużony dla elektroda

    W benzynie również.

  • #8 14 Sty 2011 20:45
    brandy-p
    Poziom 31  

    Przemo9826 napisał:


    W benzynowych też masz dwumas?


    Tak w benzynach silnikach też są stosowane koła dwumasowe.

  • #9 14 Sty 2011 21:14
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Pozatym dwumasy sa do wytłumienia pulsacji momentem na skrzynie.

    A wolne koła sa dla zmniejszenia naprężeń paska na wolnych obrotach, gdyz masa wirująca- bezwładna- alternatora jest duża nieporównywalna z innymi urządzeniami i przełożenie jest wysokie. Co powoduje duże naprężenia paska akcesoriów.

  • #10 14 Sty 2011 21:22
    T5
    Moderator Samochody

    A mnie na szkoleniu w germani mówili że sprzęgło alternatora ma uspokoić telepanie paska bo nowoczesne silniki diesla mocno przyspieszają w momeńcie zapłonu mieszanki w cylindrze,żeby za chwilę zwolnić i znowu przyspieszyć bo akurat w innym cylindrze nastąpił zapłon.Nawet fajne filmiki pokazywali z pomiarów.

  • #11 14 Sty 2011 21:38
    panam
    Poziom 29  

    a moim zdaniem większość z nas ma rację , chodzi o telepanie paska, a z kąd te telepanie się bięże, z różnego obciążenia alternatora w samochodach które mają kupe odbiorników o dużym poborze prądu,

  • #12 14 Sty 2011 21:44
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    T5 ma racje a nie panam bo tętnienie momentu jest od zapłonu ON, a nie od obciążenia odbiornikami.
    Na tej samej podstawie sa wyliczane dawki korekcyje.
    Dwumasy też łagodzą te same tętnienia tylko w stronę układu przeniesienia napędu i tam też tak trzepie bez dwumasu.

  • #13 14 Sty 2011 21:53
    766630
    Usunięty  
  • #14 14 Sty 2011 22:03
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    Z tłumieniem tych drgań to prawda.
    Kiedyś przyjechał klient dieslem gdzie było "zwarte" sprzęgiełko, a paskiem rzucało około 1 cm między kołami pasowymi. Po wymianie na sprawne sprzęgiełko pasek "stał" jak drut.

  • #15 14 Sty 2011 22:14
    hasiek
    Poziom 14  

    Witam. Dołożę coś od siebie ponieważ wydaje mi się że jest to możliwe. Koło pasowe alternatora wyposażone w sprzęgło (wolne koło) jest nakręcane na nagwintowaną końcówkę wałka wirnika (nie wiem czy jest tak we wszystkich alternatorach). To sprzęgło w pewnym stopniu zabezpiecza koło przed samoczynnym odkręceniem

  • #16 14 Sty 2011 22:15
    panam
    Poziom 29  

    no to chyba już wszyscy wiemy po co te sprzęgiełko jest, a brak jego lub uszkodzenie w niektórych samochodach wiąże się z uszkodzeniem paska, który wchodzi pod pasek rozrządu i większą robotą

  • #17 14 Sty 2011 22:28
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Czyli georgesgr mówisz że ten zabieg uwolnienia wału ma na celu pomiar przyspieszeń i sprawić że silnik bedzie dokładniej sterowany?
    Coś w tym jest.

  • #18 14 Sty 2011 22:38
    robokop
    Moderator Samochody

    georgesgr napisał:

    Kolo dwumasowe i elastyczne kolo pasowe sa stosowane dla uwolnienia walu korbowego (a nie dla tlumienia drgan), aby mogl on swobodnie przyspieszac po kazdym zaplonie. To przyspieszenie jest mierzone i analizowane w celu korekcji dawki oddzielnie na kazdym cylindrze. Powoduje ono jednak "telepanie" paska z powodu duzej bezwladnosci wirnikow maszyn nim napedzanych. W dodatku, ta bezwladnosc wytlumia przyspieszenia walu. Stad "odsprzezenie" przynajmniej alternatora.
    Pozdrawiam, Georges
    \

    Nie logiczne to mi się wydaje. Koło dwumasowe sprzęgła ma raptem kilka stopni ruchu -wydaje się bardziej amortyzować "stuknięcia" poszczególnych cylindrów, żeby nie przenosiły się na pozostałe elementy skrzyni biegów - wiadomo że gwóźdź wbija się młotkiem, uderzając i rozklepując łepek przy okazji a nie naciskając. Tak samo z "fraulajszajbą" - sprzęgło odpuszcza gdy wał korbowy zwalnia, zakleszcza gdy przyspiesza, więc gdzie ta swoboda dla tegoż wału, gdy za każdym suwem pracy musi dodatkowo wyrównać obroty alternatora - nie działa zasada koła zamachowego? Przecież altek to nie wolne koło, obciążony stawia bardzo duży moment hamujący?

  • #19 15 Sty 2011 07:31
    mpietras
    Poziom 17  

    Alternator stawia duży moment przy dużym obciążeniu i niskich obrotach. Im wyższe obroty tym mniejszy moment jest stawiany (stała moc)

    Dla zainteresowanych filmy jak działa takie kółko ze sprzęgłem na stole do testowania wytrzymałości alternatorów mojej konstrukcji, widok w świetle stroboskopowym


    Link



    Link


    Podane obroty to obroty alternatora, obroty silnika stanowiłyby około polowy tej wartości

  • #20 15 Sty 2011 07:43
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Z tego pierwszego filmiku wynika że łożysko jest rozbite? Czy co?

  • #21 15 Sty 2011 07:53
    mpietras
    Poziom 17  

    to bujanie to złudzenie, gdyż alternator zamocowany jest na przesuwnym stole z naciągiem pneumatycznym.

    Objaśnienie do filmów:
    Czerwony środek koła połączony jest wirnikiem na stałe, srebrna obudowa napędzana paskiem połączona jest z wirnikiem łożyskiem jednokierunkowym.
    Koło oświetlone jest światłem stroboskopowym o częstotliwości zbliżonej do obrotów obudowy koła dlatego wydaje się, iż obudowa prawie stoi w miejscu. Obracanie się środka koła spowodowane jest tym, że w pewnych momentach wirnik alternatora ma wyższe obroty niż obudowa. W układzie napędowym występuje napinacz mimośrodowy dający efekt szarpania paska.

  • #22 15 Sty 2011 08:00
    766630
    Usunięty  
  • #23 15 Sty 2011 08:08
    mpietras
    Poziom 17  

    Silnik elektryczny + napinacz mimośrodowy. Co do intensywności szarpnięć podrabiaste koło ze sprzęgłem za tym stole wytrzymuje ok. 25h pracy więc w samochodzie byłoby jeszcze mniej a jednak podróbki są produkowane i ludzie na nich jeżdżą dłużej niż 25h. Dla porównania oryginał po 300h testów nie nosi śladów zużycia

  • #24 15 Sty 2011 08:17
    766630
    Usunięty  
  • #25 15 Sty 2011 09:20
    jawiczka
    Poziom 27  

    robokop napisał:
    Ale żeś wymyślił. Przecież to sprzęgło z kołem dwumasowym ma wytłumić drgania silnika diesla, dodatkowo do wytłumienia drgań paska w większość samochodów masz wulkanizowane koło pasowe.


    Chyba kolega mnie źle zrozumiał, nie chodziło mi o sprzęgło i koło dwumasowe silnika, tylko o koło pasowe dwumasowe, z którego pasek wieloklinowy bierze napęd na dodatkowy osprzęt typu alternator i pompę wspomagania, kolega nazywa to koło "wulkanizowanym"

 
Black Friday do -15%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Ferguson