Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Układ do sterowania silnikiem DC.

01 Cze 2011 15:44 2540 4
  • Poziom 2  
    Witam serdecznie.

    Piszę tego posta, gdyż potrzebuje pomocy ludzi znających się na elektronice gdyż sam niestety nie posiadam odpowiedniej wiedzy by zrealizować to czego potrzebuje.

    Mianowicie potrzebował bym układu który sterował by silniczkiem elektrycznym odpowiedzialnym za podniesienie i opuszczenie monitora nawigacji w samochodzie z deski rozdzielczej.

    Wysuwanie i chowanie tacki miało by się odbyć po naciśnięciu jednego przycisku z panelu klimatronika :

    Układ do sterowania silnikiem DC. Układ do sterowania silnikiem DC. Układ do sterowania silnikiem DC. Układ do sterowania silnikiem DC.

    (oczywiście sam przycisk mogę zmienić na inny byle tylko pasował do tej obudowy ze zdjęć.

    To co bym potrzebował żeby realizował układ to :

    - Gdy nawigacja była by w górnej pozycji i został by wyłączony zapłon układ spowodował by schowanie tacki - podanie napięcia na silnik na odpowiednie styki

    Układ oprócz sterowania silnikiem musiał by dawać stałe zasilanie 12 V dla nawigacji w następujący sposób :

    Gdy tacka jest wysunięta jest napięcie na wyjściu układu natomiast w momencie chowania tacki napięcie jest odłączane. Obojętne czy tacka chowana jest przyciskiem czy wyłączeniem zapłonu.

    Reasumując potrzebuję zrobić układ, który - pozwoli na zmianę biegunów zasilania na silniku (wysuwanie i chowanie tacki), sterowany jednym przyciskiem (nie przełącznikiem 2 pozycyjnym ani 3 pozycyjnym i nie dwoma przyciskami), dający stałe zasilanie dla navi (domyślam się że to musiało by być drugie wyjście z układu), no i chyba najcięższe do zrealizowania czyli chowanie nawigacji w momencie wyłączania zapłonu czyli chyba układ musi w jakiś sposób wiedzieć w jakiej pozycji znajduje się tacka?

    Znalazłem stare posty osób, które miały coś takiego w swoich autach (Volvo) lecz niestety albo nie mają już kontaktu z osobą która to dla nich robiła albo nie mają już samochodu :(

    chodzi o coś takiego :

    http://www.youtube.com/watch?v=eEq8Icu_FcI


    Tu post, który może komuś coś wyjaśni :
    "
    Dołożony jest mikroprocesor / układ scalony, który jest zaprogramowany w taki sposób, że po zamknięciu obwodu jak winda była schowana to kręci silniczkiem przez określony czas w jedną stronę, a jak winda była wysunięta to kręci silniczkiem określony czas w drugą stronę.

    Dodatkowo jest powiązany z włączaniem i wyłączaniem zapłony przez przewód zasilania po stacyjce - masz go na kostce od radia. Jak wyłączam stacyjkę to winda się chowa - czyli silniczek kręci się określony czas w jedną stronę. Jak włączę stacyjkę a przed wyłączeniem winda była wysunięta to winda się wysuwa, jak była schowana to taka pozostaje.

    Zasilanie navi jest podpięte do przewodu zasilania po stacyjce, dzięki czemu navi nie rozładuje akumulatora na postoju.
    "

    Nie wiem czy jest to faktycznie zgodne z tym co facet ma wsadzone, do tego z tego co mi się wydaje to jeśli navi była by podpięta pod zasilanie po stacyjce to znaczyło by że jest cały czas włączona po włączeniu zapłonu a widziałem filmiki na youtube gdzie ludziom się nawigacja wyłączała w momencie chowania.
    Liczę w każdym razie na wszelkie pomysły realizacji powyższego.
    Nie jest mi potrzebne wysuwanie nawigacji od razu po włączeniu zapłonu jeśli przed jego wyłączeniem nawigacja była wysunięta.

    nie musi być też do tego wykorzystany up lub uk, jeśli da się to zrobić na stycznikach mi to wystarczy :)


    Dziękuję serdecznie wszystkim z góry za pomoc
    pozdrawiam
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Bocian87 napisał:
    - Gdy nawigacja była by w górnej pozycji i został by wyłączony zapłon układ spowodował by schowanie tacki - podanie napięcia na silnik na odpowiednie styki


    A wyłaczniki krańcowe tam masz?
  • Poziom 2  
    szczerze nie wiem czy są krańcówki ale chyba tak :

    http://www.youtube.com/watch?v=jE7koo7nZf4

    wygląda to tak że po podaniu zasilania bezpośrednio na styki silnika kręcą się wszystkie zębatki natomiast gdy dochodzi do końcowych położeń (góra/doł) coś odłącza inne koła zębate i kręci się to duże białe koło

    Układ do sterowania silnikiem DC.

    Układ do sterowania silnikiem DC.
  • Poziom 10  
    I co w tym temacie? Dało się zrobić?
  • Poziom 2  
    cześć cześć,

    no właśnie na razie zarzuciłem projekt ze względu na brak czasu, jedynie kumpel mi jeden powiedział że dało by się to zrobić na stycznikach ale mimo że jestem po techinkum elektronicznym to z elektroniką miałem ostatni raz doczynienia 6 lat temu więc już mało co pamiętam :) próbowałem coś zrobić w electronic workbench ale nie bardzo mi to wychodziło :)

    Może jakoś niedługo znowu zacznę czegoś szukać żeby zaczęło to działać.
    jak by co to napisze na volvoforum o tym :)