Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Świecenie dwóch niezależnych lamp w jednym momencie

Jackass89 07 Jun 2011 16:19 1937 11
IGE-XAO
  • #1
    Jackass89
    Level 10  
    Witam!

    Chcę zrobić u siebie coś takiego, aby wraz z użyciem centralnego zamka z pilota świeciły się razem światła postojowe i przeciwmgielne. Obecnie wygląda to tak:
    Świecenie dwóch niezależnych lamp w jednym momencie
    A - postojowe +12V
    B - impuls "mignięcia" z centralnego zamka +12V
    C - przeciwmgłowe +12V
    Rysunek schematyczny, z pominięciem przekaźnika przeciwmgłowych (także sterowany plusem). Aktualnie jest tak, że przełącznikiem wybieram co chcę żeby działało aktualnie i tak to potem z pilota działa.
    Auto to Opel Astra F, ale to już ma małe znaczenie ;)

    Pytanie pierwsze
    Co zrobić, aby razem się zapalały i jedne i drugie światła w czasie użycia pilota, ale przy włączaniu świateł włącznikiem żeby się nie uruchamiały razem? Zamotałem chyba trochę więc na przykładzie - otwieram samochód z pilota, on mignie na raz postojami i przeciwmgłowymi, natomiast wsiądę do środka, odpalę postojowe, to żeby się już przeciwmgłowe nie paliły.

    Pytanie drugie
    Co zrobić, aby wydłużyć impuls? Szukałem i co znalazłem na forum, to przeczytałem, ale takiej 100% odpowiedzi nie znalazłem. Chodzi o to, żeby zamiast mignięcia pół sekundowego było np. mignięcie 2sekundy. Mam taką możliwość w pilocie jak "znajdowanie auta na parkingu", czyli jak przytrzymam zamykanie, to lampy migają przez minutę - chciałbym to przeistoczyć w funkcję doświetlania drogi do domu, czyli te nowe impulsy by dalej podtrzymywały świecenie lamp, przez tą minutę plus te 2 sekundy.
  • IGE-XAO
  • #2
    Czubeq15
    Level 16  
    Świecenie dwóch niezależnych lamp w jednym momencie
    Podłącz tak jak na obrazku. Diody na jakieś 5 Amperów.
  • #3
    Jackass89
    Level 10  
    Tak, wiem, zapomniałem napisać, że coś takiego mi po głowie chodzi. Tylko może ktoś jakiś typ diody poda?


    Druga sprawa to bym prosił o odpowiedź na drugie pytanie.
  • #4
    Zico63
    Level 37  
    Czubeq15 wrote:
    Diody na jakieś 5 Amperów.


    No, nie dokładnie: jeśli te przecimgłowe są takie jak myślę czyli halogenowe po 55W każda, to "na zimno" czyli w sekundzie włączenia prąd znacznie przekroczy 12A na diodzie prowadzącej do przeciwmgielnych!
    A do autora tematu: po podpowiedzi Kolegi Czubeq15 a przy pytaniu jeszcze potem o rodzaj diody, wskazującym na stan obecnej wiedzy "elektrycznej" - w trosce o pojazd dałbym sobie z tym spokój. Nawiasem pisząc, każda dioda prostownicza o podanym prądzie przewodzenia a napięciu zaporowym większym od 20V (zwykle 50V).
    Natomiast łatwym i wygodnym rozwiązaniem jest przekaźnik dwutorowy, np. MT6 czy R15. Zasila zawsze oba rodzaje świateł, a przy braku pracy przekaźnika światła pracują niezależnie.
    Co do wydłużenia czasu pracy przekaźnika - jest układ opóźniający z Poloneza. Firmy APE typ EWZ-10. Temat o tym:
    http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?f=140&t=352276
    oraz cała gama gotowych urządzeń (przekaźników opóźniających, z płynnie regulowanym czasem!) z firmy ASE:
    http://www.ase.hoste.pl/pkz.html
  • IGE-XAO
  • #5
    Jackass89
    Level 10  
    Dobra, gafę strzeliłem. Nie chodziło o typ, tylko o to jaki model diody kolega by polecił do tego rozwiązania.

    Zico, a może Ty podpowiesz jakiej diody byś użył?

    Już się zagłębiam w lekturę linków które podałeś. Dzięki.
  • #6
    Zico63
    Level 37  
    Tu nie chodzi o słowo: "model" czy "typ", bo mając parametry - reszta już musi być intuicyjnie wiadoma; lub musi być wiedza, jak znaleźć w np. necie diodę o wymaganych parametrach. Ma być prostownicza, nie Zenera czy LED :sm31:
    Np. możliwa do zastosowania dioda, bardzo poręczna, to ze strony:
    http://www.unipol.torun.pl/diody.html
    dioda 15A/600V RAL.
    Czy też BY459 w obudowie TO220, 12A/1500V.
    "Ogromnymi" napięciami nie należy naturalnie się przejmować; inaczej niż np. przy żarówkach - to napięcia graniczne, maksymalne. Przy 6V pracują tak samo :spoko:
  • #7
    Jackass89
    Level 10  
    No wiem o co chodzi - może moje posty do końca na to nie wskazują, ale już trzeci rok studiuję elektronikę ;) Tylko wiadomo program nauczania nie do końca pokrywa się z zainteresowaniami i praktyką - w zasadzie teraz mam pierwszą sytuację dobierania samodzielnie diod (zawsze w schematach podane na tacy) - to że prostownicza to wiedziałem, ale myślałem, że będziecie mieli jakieś propozycje co do modeli. Za to co podałeś dzięki.


    Co do przekaźników to poczytałem i jak na ten niskobudżetowy projekt dość sporo kosztują - 20-40zł. Może jest jakiś łatwy schemat zrobienia czegoś takiego? Generalnie pomyślałem o tym, żeby użyć schematu ściemniacza lampki (tranzystor, kondensator, potencjometr) i przekaźnika (wiadomo przekaźnik typowy 12V załącza się przy jakiś 9V, ale jeszcze do 3V jest zwarty) - tylko ma to jedną wadę. Mianowicie kondensator stosunkowo długo się ładuje i podejrzewam, że przez pierwsze 10-20s by to działało ok, a potem by to zaczęło migać.
  • #8
    Zico63
    Level 37  
    Nie, no to łatwiejsza rozmowa!
    Na ściemniaczach czy innych półśrodkach - nie polecam. Wiele z tym roboty, elementy też kosztują a byłaby to partyzantka, w dodatku eksperymentalna, co w samochodzie poruszającym się po drogach jest wykluczone (nie wiemy jaka awaria nastąpi i jakie skutki przyniesie?)!
    Warto lepiej zrobić to o jedną wypłatę poźniej a "na porządnie"; eksperymenty zostawić na podświetlenie biurka - takie jest moje zdanie praktyka od lat x...dziecięciu.
  • #9
    Czubeq15
    Level 16  
    Zico63, No fakt 5 amper na przeciwmgłowe to za mało ale ona się włączają tylko na niecałą sekundę więc 12 amper im by krzywdy raczej nie zrobiło.
  • #10
    Zico63
    Level 37  
    Czubeq15 wrote:
    Zico63, No fakt 5 amper na przeciwmgłowe to za mało ale ona się włączają tylko na niecałą sekundę więc 12 amper im by krzywdy raczej nie zrobiło.

    Może tak, może nie...
    Dioda to nie bierny element montażowy jak np. przewód. Bezpiecznik 5A, 12 amperów też raczej nie przepuści. A i czas wymaganego przez Kolegę Jackass89 świecenia jest jednak większy niż jedna sekunda.
    Natomiast przewody elektryczne można tak traktować: na ten przykład, przewód do rozrusznika daje się znacznie cieńszy (o mniejszym przekroju) niżby wynikało z obliczeń gęstości prądu, a to właśnie z powodu założenia krótkotrwałego jego obciążenia.
  • #11
    Jackass89
    Level 10  
    Słuchajcie, Panowie, wymyśliłem jeszcze do podtrzymania jedną opcję - przekaźnik wycieraczek. Do końca nie jestem pewien jak jest sterowany w nim czas (ale podejrzewam, że rezystorami).
    A więc moja wizja (bez uwzględnienia sterowania czasem - pewno to banał, ale nie wiem jak się steruje czasem):
    Świecenie dwóch niezależnych lamp w jednym momencie
    Świecenie dwóch niezależnych lamp w jednym momencie
    31 - masa
    15 - +12V
    I - +12V z centralnego zamka
    Teoretycznie wtedy na wyjściu 53E do momentu (a nawet chwilę dłużej) podawania co chwilę sygnału na J (i 53C?) powinno podtrzymywać +12V. Dobrze myślę?
  • #12
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Po co tak komplikować sprawę? Prosty układ czasowy, kilka elementów i przekaźnik za 5 zł. Schematy w sieci i na elektrodzie są. Jeśli ktoś nie potrafi niech pyta w "piaskownicy". Tu potrzeba minimalnej wiedzy.

    Dodano po 17 [sekundy]:

    ZAMYKAM!