Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

osuszacz powietrza Volvo FH12 460 2004

mikefirma 18 Paź 2011 21:40 24332 21
  • #1 18 Paź 2011 21:40
    mikefirma
    Poziom 7  

    Witam,
    mam problem z osuszaczem ktory byl wymieniony 6 miesiecy temu,jakis czas temu zaczela sie zbierac woda w zbiorniku powietrza,teraz wody nie ma ale co raz czesciej parska wypuszczajac wode i coraz wolniej nabija powietrze,chcialem sprawdzic przewody ale nie wiem gdzie sa poprowadzone od osuszacza podobno gdzies w srodku kabiny,ma ktos moze jakis schemat,wskazowki lub inne pomysly co moze byc przyczyna

    1 21
  • Sklep HeluKabel
  • #2 18 Paź 2011 22:40
    kwok
    Poziom 39  

    Jeśli parska wodą to po prostu wymień osuszacz, wolne nabijanie układu - sprężarka lub nieszczelność na drodze sprężarka - osuszacz.

    0
  • Pomocny post
    #3 23 Paź 2011 00:44
    tszpak
    Poziom 13  

    oj panowie zgadujecie

    osuszacz powietrz jak sama nazwa wskazuje ma za zadanie "odwilgotnienie" powietrza ktore po sprezaniu w kompresorze wytraca wode ktora gromadzi sie w zbiornikach powietrznych i powoduje korozje calego ukladu pneumatycznego oraz w zimie zamarza wewnatrz filtra osuszacza jest granulat absorbenta ktory po jakims czasie nie przyjmuje juz wiecej wody i nalezy go wymienic ( w volvo po 2002 roku osuszacze sa elektronicznie sterowane oznacz to ze na desce rozdzielczej pojawi sie ostrzezenie informacyjne ze nalezy przeprowadzic przeglad .. wymienic filtr i wyczyscic podstawe osuszacza a takze skontrolowac funkcje zaworu uwalniajacego )
    jak osuszacz uwalnia powietrze za czasto to .... zapchany filtr, albo zawor uwalniajacy brudny i sie zaciera lub nie domyka - pod spodem osuszacza lub osuszacz nie funkcjonuje prawidlowo z powodu usterki np . przetarta wiazka przewodow do osuszacza ( 3 kable ) to jest najczestsza usterka ( przetarta wiazka pod kabina )lub zardzewiala cewka wewnatrz

    wewntrz kabiny sa wylacznie kable w wiazce ((NR WIAZKI 1056)) a nie PRZEWODY POWIETRZNE osuszacza

    na osuszaczu jest wtyczka z 4 pinami ale tylko 3 sa podlaczone
    pin 1 kolor zielony/bialy grubosc 0.5 mm
    pin 2
    pin 3 kolor niebieski/bialy grubosc 0.5 mm
    pin 4 kolor czarny grubosc 0.5 mm

    osuszacz powietrza Volvo FH12 460 2004


    kable ida do skrzynki kontaktowej pod grilem po prawej stronie( pasazera) ( czarna skrzynka z pokrywka przykrecona dwoma srubkami)
    wtyczka OZNACZONA "CB"

    osuszacz powietrza Volvo FH12 460 2004


    pin 3 kolor czarny ( zasilanie 24v z bezpiecznika F06 (5A))
    pin 5 kolor niebieski/bialy
    pin 6 kolor zielony/bialy

    pin 1 kolor zolty/czerwony zasilanie grzalki 24v z bezpiecznika F24 ( 10 A)
    pin 2 kolor bialy
    te dwa kable tez ida do oszuszacza a konkretniej do drugiej wtyczki 2 pinowej -grzalki ( jest to opcja nie wszystkie maja )

    pozdrowienia

    4
  • #4 25 Lis 2011 13:26
    crook1
    Poziom 15  

    tszpak jak byś podał jeszcze które kolory kabli idą w konkretne miejsce w osuszaczu to był bym tobie bardzo wdzięczny.

    W moim przypadku ktoś wcześniej wymieniał wtyczkę do podstawy osuszacza i chyba pomieszał kolejność kabli i prawdopodobnie temu nie wywalało wody z podstawy osuszacza.
    A jakoś nie mogę dopatrzeć się numeracji pinów w gnieździe.

    Hehe udało się zrobić zdjęcie z flashem i chyba już wiem co gdzie powinno iść.
    osuszacz powietrza Volvo FH12 460 2004

    0
  • #5 25 Lis 2011 16:56
    koala5
    Poziom 13  

    Zacznij od sprawdzenia grzałki czy jest dobra

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #6 25 Lis 2011 17:14
    tszpak
    Poziom 13  

    koala5 napisał:
    Zacznij od sprawdzenia grzałki czy jest dobra

    kolego koala5 proszę o zapoznanie się z budową i zasadą działania danego urządzenia zanim zaczniesz udzielać porad na forum aby miało to jakikolwiek sens, grzałka w osuszaczu nie służy do "osuszania" powietrza !!!!! a do ODMRAżANIA I ZAPOBIEGANIA ZAMARZANIU W TEMPERATURACH PONIżEJ ZERA a to chyba nie jest zasadniczym tematem problemu przedstawionego w poscie
    kolego crook1 bezwzglednie rozbierz i wyczyść wszystkie elementy oszuszacza ( w szczególności tlok zaworu uwalniającego od spodu i odepnij rurkę od kompresora i sprawdź czy nie zapchana ziemią ) jak nie działał prawidłowo przez jakiś czas bo byly nieprawidłowo podpięte przewody to spodziewaj się wody wszędzie gdzie jej nie powinno być w elektrozaworach i cewkach co za krótki okres czasu spowoduje kolejną awarię

    pozdrowienia ( bez urazy )ł

    1
  • #7 25 Lis 2011 17:36
    kwok
    Poziom 39  

    Napisałem o wymianie osuszacza (pojemnika z granulkami) ponieważ zdarzył mi się wadliwy - po rozpruciu okazało się że uszczelka wewnątrz była podwinięta i powietrze zamiast przez granulki szło obok a przynajmniej jego spora część - taki błąd w fabryce osuszaczy zrobili.

    0
  • #8 25 Lis 2011 18:35
    tszpak
    Poziom 13  

    robię naprawy gwarancyjne i różne już rzeczy widziałem zawory zamontowane odwrotnie czy źle poskładany zacisk hamulcowy ( ten był przyczyną wypadku podczas PDI ) więc mnie to nie dziwi, błędy głównie u podwykonawców części .......

    1
  • #9 25 Lis 2011 20:26
    mikefirma
    Poziom 7  

    u mnie zalozony nowy osuszacz,wody w zbiornikach nie ma,ale w dalszym ciagu po odpaleniu komunikat woda w zbiorniku potem zanika a co chwila wyskakuje nastepny ze kopresor przeladowuje tylko podczas jazdy na trasie,do tego jeszcze ogrzewanie postojewe padlo

    2
  • #10 26 Lis 2011 00:03
    tszpak
    Poziom 13  

    jesteś pewien że jest to komunikat woda w zbiorniku czy może woda w paliwie ??? dziwne normalnie jeszcze nie widziałem czujnika WODY W ZBIORNIKACH POWIETRZA !!!!

    OSUSZACZ POWIETRZA W VOLVO PO 2002 ROKU JEST ELEKTRONICZNIE KONTROLOWANY TO OZNACZA ZE WYMAGA KALIBRACJI I RESETU !!!! (ZAPROGRAMOWANA WARTOść W VECU PO KTóREJ NALEżY WYMIENIć FILTR to co 100 000 km ALBO W PRZYPADKU BłęDU gdzie nie dobija powietrza w układzie w skutek blokady lub duzej utraty cisnienia ) PO WYMIANIE FILTRA CZY WYMIANIE SAMEGO OSUSZACZA SZCZEGóLNIE JAK VECU ZAREJESTROWAłO KOD BłęDU --- JEDź DO SERVISU I POPROś O RESET Z VCADS !!! JAK PO RESECIE DALEJ NIE DZIAłA TO ....
    sprawdź ponownie wiązkę pomiędzy osuszaczem a przednią kostką ( schemat masz w poście powyżej --- NIE WYSTARCZY SPRAWDZIć CZY JEST PRZEJSCIE JAK MASZ ZGNITY KABEL ALBO ZWARTY Z MASą TO TEż PRZEJDZIE TEN TEST ZMIERZ OPóR POMIęDZY KOńCóWKAMI !!!! JAK COś NIE TAK ROZPRUJ WIąZKę I SPRAWDź PALCAMI NA CAłEJ DłUGOśCI !!!!! TO W KOńCU TYLKO 3 KABLE O DłUGOśCI OK 1 m !!!! ) jak kabelki ok to ...

    spuść powietrze ze zbiornika 1 przechyl kabine odpal silniki i zacznij nabijac powietrze w tym samym czasie odepnij powietrzny przewod sygnalowy od glowicy kompresora nie powinno w nim byc powietrza tak długo jak cisnienie jest poniżej 12 bar ( jak masz zawieszenie pneumatyczne ) 10.5 bar ( zawieszenie na resorach ) powyżej tych cisnień osuszacz przepuszcza powietrze przez ten przewód do glowicy kompresora otwierajac zawory glowicy kompresora dopuki nie spadnie ponownie poniżej tych wartosci
    jak nie dobija do 12 bar odepnij zasilanie elektryczne do osuszacza i sprawdz powinien nabic do 15 bar i zawor bezpieczenstwa na elastycznym przewodzie kompresora powinien uwalniac powietrze ( mosiezny ok 3 cm cisnienie 15 bar !! ) jak nie dobija wogole po odłączonej elektryce osuszacza ( i jak piszesz masz zalozony nowy osuszacz to albo zatkany przewod z kompresora do osuszacza ( DOSC CZESTE ) albo glowica kompresora )
    jak wszystko ok i dalej blad to ....
    załóż manometr na zbiornik 1 i sprawdź czy cisnienie pokrywa sie z tym co na wyswietlaczu deski jak ok ( i jest 12 bar ) to sprawdz jak dugo trzyma cisnienie przy wylaczonym silniku ( wlaczony zaplon !!! ) ze spuszczonym hamulcem recznym jak spada to szukal wycieku jak trzyma to sprawdz czy zawor czworodrozny dziala prawidlowo i czy zawory regulujace cisnienie na wyjsciu ze zbiorników 1 i 3 sa sprawne

    5
  • #11 26 Lis 2011 11:32
    mikefirma
    Poziom 7  

    czlowieku dzieki za info ale to czarna magia jak dla mnie,komunikat mowi wet tank,potem znika i wyskakuje value to high tylko na trasie,ty prowadzisz jakis warsztat moze bym kiedy podjechal, czasami jestem w carlisle,mieszkam ok 60 mil od ciebie,bija mnie tutejsi pseudo mechanicy,gosc przyjezdza z kompem za 10 k i mowi ze niestety nie ma wtyczki do mojego modelu auta

    0
  • #12 26 Lis 2011 15:12
    tszpak
    Poziom 13  

    niestety nie robie prywatnych napraw pracuje w autoryzowanym servisie fabrycznym volvo .... ale za niewielka oplata zrobie to u nas na mój instynkt wystarczy kalibracja

    0
  • #13 27 Lis 2011 20:06
    crook1
    Poziom 15  

    tszpak napisał:
    kolego crook1 bezwzglednie rozbierz i wyczyść wszystkie elementy oszuszacza ( w szczególności tlok zaworu uwalniającego od spodu i odepnij rurkę od kompresora i sprawdź czy nie zapchana ziemią ) jak nie działał prawidłowo przez jakiś czas bo byly nieprawidłowo podpięte przewody to spodziewaj się wody wszędzie gdzie jej nie powinno być w elektrozaworach i cewkach co za krótki okres czasu spowoduje kolejną awarię

    pozdrowienia ( bez urazy )ł


    Podstawa już wyczyszczona, założony nowy filtr osuszacza, spuszczałem kilka razy powietrze ze wszystkich zbiorników aby jak najwięcej wody wypuścić z układu, dodatkowo wlałem około 100-150ml płynu który zapobiega wytrącaniu się wody ze sprężonego powietrza.

    Na pierwszy rzut oka może ta zamiana przewodów we wtyczce coś dała, bo widzę na tłumiku od dołu krople wody, to dobry znak, zobaczymy po tygodniu.

    1
  • #14 27 Lis 2011 21:12
    jannaszek
    Poziom 39  

    Jeśli parska wodą, to oznacza właśnie prawidłową regenerację sorbentu.
    Niby co miało by się dziać z tą wodą wytrąconą z powietrza?

    0
  • #15 28 Lis 2011 07:42
    gucio~1
    Poziom 21  

    Niekoniecznie musi być czujnik wody, żeby stwierdzić jej obecność. Układ sterowania po prostu to wylicza na podstawie czasu tłoczenia i czasu regeneracji. Nawet sprawny osuszacz przy nieszczelnym układzie pneumatycznym nie jest w stanie zapewnić pełnego osuszenia powietrza.

    0
  • #16 18 Gru 2012 10:02
    krzykus
    Poziom 8  

    Witam podłącze sie do tematu mam rowniez problem z powietrzem, od jakiegoś czasu odzywa sie zawór bezpieczeństwa znajdujący się przed osuszaczem niezaleznie od temperatury na zewnątrz, filtr osuszacza wymieniony podstawa wyczyszczona, problem czasami ustaje po ponownym odpaleniu auta. pytanie czy przyczyna moze byc: elektronika przy osuszaczu ?

    4
  • #17 18 Gru 2012 21:47
    Rzexxnik
    Poziom 16  

    Ja też chciałbym się podłączyć do tematu. Mój problem z osuszaczem to taki, że osuszacz nie zrzuca, a gdy odepnę elektryczną wtyczkę to zrzuca. Co może być przyczyną takiego problemu?

    1
  • #18 04 Mar 2013 13:09
    zorba1973
    Poziom 12  

    Miałem też taki problem .
    Objawy ;
    - Komunikat Weet tank ........... ( coś takiego ) .
    -Uruchamia się zawór ciśnieniowy bezpieczeństwa przed osuszaczem.
    -Powolne bicie powietrza na postoju ( jak już nabije to jest OK ale to trwa nawet 20min i dłużej)
    -Częste spuszczanie powietrza przez osuszacz pomimo jego niskiego ciśnienia w układzie.

    Proszę wykręcić przewód powietrza wyjściowy główny z osuszacza ( klucz 28 lub 27).i wewnątrz otworu w osuszaczu jest zawór zwrotny. Wykręcić go szerokim płaskim śrubokrętem . Zawór składa się z tłoczka , sprężynki i plastikowej tulejki . Problem przeważnie tkwi w tej nagwintowanej tulejce . Przez środek tulejki powinien przechodzić szczebelek ( cienka listewka ) która powinna blokować tłoczek przed nadmiernym skokiem(wysunięciem) . Jeśli się ona złamie/wyłamie to powietrze wyjściowe wypchnie do tego stopnia że tłoczek że zablokuje on wyjście powietrza z osuszacza.
    Ja miałem to już 2 razy i zawsze to było właśnie to .
    Naprawa jest prosta. W miejscu gdzie powinien być szczebelek wiercę otwór 1mm i szczebelek robię z tegoż wiertła skracając je do średnicy zewnętrznej tulejki.
    Chodzi o element nr 15 na zał. rysunku. Wiem że to inny osuszacz ale ten zawór jest .
    Tłoczki w module sterującym z boku tez trzeba umyć , powinny być czyste , bez nagaru .

    10
  • #20 10 Maj 2018 17:29
    jarekkozub
    Poziom 9  

    Witajcie. Czy moglibyście mnie poratować informacją odnośnie tego gdzie znajduje się czujnik ciśnienia sprężonego powietrza w FM/FH (zgodnie z rozważaniami kolegów powyżej) który "informuje" VECU kiedy powinno wysłać napięcie do cewki osuszacza. Bo wg mnie musi być element który fizycznie monitoruje wartość ciśnienia. Jeśli moja logika jest błędna to proszę o poprawę. Pozdrawiam.

    0
  • #21 10 Maj 2018 19:54
    piotr budzowski
    Poziom 21  

    Pytani jaki jest osuszacz powietrza ?
    -EL 1100 lub 1500 przy osuszaczu w elektronice.
    -osuszacz z cewkami do spuszczania czujniki na zegary 8,5 bar przy lewym słupku kabiny a do spuszczania osuszacza przy szybie przedniej pod tapicerkom dostępny od strony nagrzewnicy powietrza .

    0
  • #22 10 Maj 2018 20:29
    maxetm
    Poziom 14  

    Musisz zdjąć plastiki nad pedałami , a czujnik znajduje się nad pedałem gazu tak po prawej stronie trochę schowany.

    1