Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Metalwork
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Vaillant calor matic 430 + kocioł vaillant ecoTec jak ustawić?

Mości 22 Lis 2011 20:22 16278 20
  • #1 22 Lis 2011 20:22
    Mości
    Poziom 2  

    Witam,

    Wiem, że temat wałkowany, ale nie znalazłem na forum wszystkich wyjaśnień :(

    Mam problem ze sterownikiem calormatic 430f.
    Sterownik umieszczony na ścianie, krzywa grzewcza wybrana (05), a jednak pomimo nastawionego podłączenia pomieszczenia na "korekta" zdaża się, że czasami pomieszczenia są przegrzane, a czasami jest za zimno, tak jakby sterownik nie brał wogóle pod uwagę temperatury w pokoju tylko kierował się tylko temperaturą na zewnątrz.
    W momencie gdy piszę ten post w pomieszczeniu temperatura wskazywana przes sterownik to 22C (zadana to 21C) , a piec pracuje( na piecu sympol płomienia, a na sterowniku w statusie pracy "tryb c.o.),
    natomiast rano przy temperaturze w pomieszczeniu 20C (zadana 21C) piec nie pracuje, a na sterowniku "brak rządania". W obydwu przypadkach temp. zewnętrzna -3C.
    O co tu chodzi?
    Bardzo proszę o pomoc i z góry dziękuję !

    0 20
  • Metalwork
  • #2 05 Gru 2011 15:42
    arturk884
    Poziom 9  

    Witam
    mam taki sam regulator pogodowy 430f piec Vaillant ecotec plus vc 186/3-5
    u mnie instalator polecił krzywa grzewczą 1,2 lub 1,5 mam 1,2 i jest ok ładnie reguluje temperaturę -budynek 143m2 porotherm 25+styropian 12cm
    grzeję dopiero pierwszy sezon i powiem,że mam problem z zapowietrzaniem układu rośnie mi ciśnienie nawet o 0,5bar na tydzień
    może źle coś robię?
    najpierw odpowietrzam grzejniki zaczynając od piętra następnie odpowietrzam piec programem p.0
    potem uzupełniam powoli wodą onstalację (używająć programu napełniania p.6)
    na 1.0bar ,piec po rozgrzaniu osiąga ok1.5bar czy to normalne ze aż o tyle zwiększa się ciśnienie?
    po ostygnięciu wraca do 1.0 czyli wszystko jest szczelne, mija sobie tydzień a ciśnienie wzrasta do 1,3 w spoczynku i 1,8 podczas pracy kiedyś piałem nawet 2.0bar i zapowietrzają się grzejniki na piętrze założyłem już odpowietrzniki na piętrze takie z leroy po 14zł z celulozą może te odpowietrzniki sa do bani
    dodam ,że na rozdzielaczach mam też odpowietrzniki
    i jeszcze jedno czy naczynie przeponowe powinno być między zasilaniem a zaworem bezp. czy między zaworem a zasobnikiem?

    pozdrawiam

    Dodano po 2 [minuty]:

    proponuje tez skalibrować temp.czyjnika na zewnątrz oraz w regulatorze u mnie fabrycznie błędnie wskazywał

    Proszę poprawić błędy pisowni.
    3.1.13. (10.9, 15) Zabronione jest publikowanie wpisów naruszających zasady pisowni języka polskiego, niedbałych i niezrozumiałych.
    mod - mirrzo

    0
  • #3 06 Gru 2011 14:38
    oio154
    Poziom 1  

    @Mości: Mam identyczny regulator ale bez F. Różnica chyba jest taka, że mój połączony jest kablem. Przyczyn Twoich problemów może być wiele i nikt raczej nie oceni tego na odległość. To co mi przychodzi do głowy a co możesz zrobić sam, to wyłączyć korektę i ustawić krzywą grzewczą eksperymentalnie. Po co w ogóle masz tą korektę włączoną? Masz jakieś inne źródła ciepła? Wyłącz wszystkie programy czasowe (daj ręcznie).

    Dla kotła najważniejszym zadaniem jest utrzymanie właściwej temperatury wody w obiegu CO. Obliczana jest na podstawie temperatury zewnętrznej (z czujnika). Ta temperatura "obliczana" jest z krzywej grzewczej więc nie liniowo. Korekta, ustawiona na regulatorze powoduje przesunięcie tej krzywej w sposób liniowy. Nie wiem czy to co napisałem powyżej jest zrozumiałe ale ogólnie chodzi o to że takie przetwarzanie liniowo/nieliniowe powoduje komplikacje w wyliczeniu właściwej temperatury. Pamiętaj też, że w ciągu dnia zmieniają się inne czynniki wpływające na temperaturę w domu. Słońce -nagrzewa przez okna, opady - schładzają dach i elewację, wiatr - wyziębia a tych czynników kocioł nie mierzy, więc pewnie mają wpływ na temperaturę. Czy próbowałeś umieścić wew. czujnik temperatury w innym miejscu? Czy twoja krzywa grzewcza jest ustawiona na jakiejś podstawie czy to tylko pobożne życzenia. 0.5? Nie wiem jak dobrze masz ocieplony budynek, ale wydaje mi się że to trochę za mało. Tak jak pisałem powyżej trzeba ją dobrać bez korekty, zaoszczędzisz na gazie a i temperatura się pewnie ustabilizuje.

    Czy twój kocioł grzeje też wodę? Przyszło mi jeszcze do głowy, że jak masz jakiś ogromny zasobnik wody, to może priorytet kotła masz ustawiony rano na CCW? No ale skoro pisze brak żądania to pewnie nie.

    @arturk884: Ciśnienie nie ma jak wzrosnąć samoistnie. Jeżeli podnosisz temperaturę to OK. U mnie zimna woda ma ciśnienie ok 1.5bar, jak się podgrzeje to może dojść nawet do 2. Nie mam podłogówki tylko grzejniki na ścianach, więc chyba tak jak Ty. Gdy w jakiś sposób zapowietrzę instalację to ciśnienie spada, a nie odwrotnie jak u Ciebie. Jak masz podłączony zawór napełniania instalacji? Może przepuszcza? Co ciekawe u mnie odpowietrzniki z celulozą w Leroyu są po 28 :)

    Zbiornik przeponowy (mowa o tym na zimnej wodzie?) mam wpięty równolegle do rury która dostarcza zimną wodę do zasobnika. Tam jest jakiś zawór bezpieczeństwa?

    0
  • #4 07 Gru 2011 07:23
    arturk884
    Poziom 9  

    Ciśnienie wzrasta
    podam przykład:po odpowietrzeniu mam 1.0bar i 1,5bar w trakcie pracy,już po jednej dobie widać wzrost ciśnienia a po ok tygodniu jest np.1,4 bar i ok 2,0bar w trakcie pracy.Temperaturę mam od 23.00-5.00 -19,5 stopnia,a od 5.00-23.00- 21 stopni, zmniejszam tylko temp. gdy odpowietrzam układ ,żeby piec odpoczął i nie chodził,mam ogrzewanie podłogowe,odpowietrzniki automatycznie tylko na 5 grzejnikach na piętrze,na dole podłogówka + 5 grzejników (dodam,że nie zapowietrzają się)Do napełniania instalacji mam dwa zawory więc to na pewno jest szczelne.Na doprowadzeniu wody do zasobnika mam zbiornik przeponowy i zawór bezpieczeństwa,pytam o niego bo ostatnio zauważyłem jakby wyciek z zaworu.
    załączam fotki instalacji:)
    pozdrawiam

    0
  • #5 07 Gru 2011 07:27
    mauri_b
    Specjalista - systemy grzewcze

    arturk884, zapewne przepuszcza Ci zawór napełniający instalację c.o. - innej opcji nie ma.

    0
  • Metalwork
  • #6 07 Gru 2011 07:40
    arturk884
    Poziom 9  

    Vaillant calor matic 430 + kocioł vaillant ecoTec jak ustawić? Vaillant calor matic 430 + kocioł vaillant ecoTec jak ustawić? Vaillant calor matic 430 + kocioł vaillant ecoTec jak ustawić? Vaillant calor matic 430 + kocioł vaillant ecoTec jak ustawić?

    Dodano po 7 [minuty]:

    mauri_b: Mam rozumieć,że oba zawory są uszkodzone?

    0
  • #7 08 Gru 2011 08:57
    Mości
    Poziom 2  

    oio154
    Przepraszam powinienem zacząć od sytuacji ogólnej.
    Dom około 300m2 z poddaszem. Sciany z pustaka ceramicznego 24cm, ocieplenie wełna 20cm, podałoga 16 cm styropian,dach ocieplony do szczytu pianą natryskową 20cm, okna z zestawem trzy szybowym. Wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła. Jeden obieg grzewczyz mieszaczem do podłogówki. Podłogowki mało razem około 60m2( na dole łazienka, korytarz i kuchnia-razem około 36m2 + łazienka na górze około 24m2) reszta to grzejniki.
    sterownik jest umieszczony w najchłodniejszym pomieszczeniu, temperaturę w pozostalych pomieszczeniach reguluje głowicami termostatycznymi na grzejnikach.
    Zasobnik ciepłej wody 150l.

    Piszesz że:
    Pamiętaj też, że w ciągu dnia zmieniają się inne czynniki wpływające na temperaturę w domu. Słońce -nagrzewa przez okna, opady - schładzają dach i elewację, wiatr - wyziębia a tych czynników kocioł nie mierzy, więc pewnie mają wpływ na temperaturę


    Właśnie po to ustawiłem tryb korekta.

    I jak już pisałem czasem piec grzeje bez potrzeby, kiedy sterownik wskazuje temperaturę zadaną lub wyższą, a czasem pomimo, że temperatura zadana jest nieosiągnięta piec nie grzeje :(


    Jakieś pomysły????

    Dodam jeszcze,że okna czasowe mam nastawione:
    od 5.00 do 20.00 - 21C
    od 20.00 do 24.00 - 19,5C
    od 00.00 do 5.00 - 19,5C

    W oknach czasowych z temp. 19,5C piec przy wskazywanej temp. np. 20,5C włącza się i grzeje :(

    0
  • #8 08 Gru 2011 09:45
    mauri_b
    Specjalista - systemy grzewcze

    arturk884 napisał:
    mauri_b: Mam rozumieć,że oba zawory są uszkodzone?

    Akurat u Ciebie łatwo sprawdzić zawory - po prostu zdemontuj wężyk i będzie wszystko jasne.

    0
  • #9 08 Gru 2011 10:56
    gersik
    Poziom 32  

    Mości
    jeśli masz ''korekta'' to kocioł grzeje cały czas tylko z temperaturą niższą wynikającą z przesunięcia krzywej. Włącz ''termostat'' i masz problem z głowy.

    Dodano po 22 [minuty]:

    Arturk884
    dobijanie wody do ''co'' jest po to na wężyku aby nie było podpięte na stałe,odkręć wężyk z jednej strony jak napisał mauri_b. Jest też druga możliwość samoczynnego dobijania wody do instalacji a mianowicie nieszczelna wężownica w bojlerze

    Dodano po 7 [minuty]:

    A jakie masz ciśnienie na manometrze na zimnej wodzie. Może jest za wysokie i po zagrzaniu wody zawór bezpieczeństwa wywala wodę dlatego jest tam mokro

    1
  • #10 10 Gru 2011 07:04
    arturk884
    Poziom 9  

    mauri_b
    po odkręceniu wężyka nic nie leci ,jak na razie ciśnienie wzrosło z 1,0 do 1,2 i od kilku dni nie podnosi się być może odpowietrzniki automatyczne spełniają zadanie,ostatnio je poluzowałem tzn. nie dokręcałem do oporu tylko do momentu gdy woda przestała lecieć.

    gersik
    ciśnienie na zimnej wodzie mam od 4-5bar ostatnio sprawdziłem,że w naczynku nie ma powietrza ,choć np. dzisiaj pojawiło się coś bo zasyczało po naciśnięciu zaworka, może mieć to zawiązek z awarią wodociągu? bo ciśnienie od dostawcy właśnie się waha 1-1,5bar

    Dodano po 13 [minuty]:

    ostatnio przez 4 ostatnie dni sprawdzałem pobór gazu na dobę,na liczniku ubywa ok 9m3-uważacie ,ze to jest dużo czy mało?
    w ostatnim dniu zjechałem krzywa grzewczą z 1,2 do 0,95 ale różnicy żadnej ,więc moje pytanie brzmi czy i do ilu mogę zjechać krzywą czy jest sens? czy te 9m3 musi pobrać piec na dobę
    przypomnę może:
    143m2 11grzejników+podłogówka
    mur z pustaka ceramicznego 25cm i styropian 12cm
    dwa okna czasowe od 23.00-4.30 19,5 ,a od 4.30-23.00 21,00

    Proszę poprawić błędy pisowni
    mod - mirrzo

    0
  • #11 10 Gru 2011 10:46
    gersik
    Poziom 32  

    Arturk884
    ciśnienie w instalacji z.w.u. powinno mieć około 3atm. jak masz więcej to zamontuj reduktor ciśnienia. Na naczyniu przeponowym powinno być napisane ile ma w nim być powietrza. Ciśnienie w naczyniu mierz gdy niema w nim wody.
    Co do zużycia gazu to jest w normie. U mnie jest 160m2 powierzchni. Na dole jest 35m2 podłogówki +grzejniki, góra same grzajniki. Jest ich w sumie 16 ale nad podłogówką nie grzeją(4 szt).Calormatik 430 ustawiony jest:
    5.00-15.00 20
    15.00-18.00 21
    18.00-21.00 22
    krzywa grzewcza 0,4
    w pozostałym czasie jest ''eco'' z opóźnieniem 10godz. Przy obecnych tem. na zew. kocioł w nocy się nie włącza. Rano o 6 jest 20 stopni

    Proszę poprawić błędy pisowni
    mod - mirrzo

    0
  • #12 12 Gru 2011 09:00
    arturk884
    Poziom 9  

    Problem jest nadal :cry:
    Mija tydzień od czasu gdy odpowietrzałem grzejniki- ciśnienie (1.0-1.5bar),
    dzisiaj rano patrzę a piec ma w spoczynku 1.5bar czyli ciśnienie rośnie,zawory doprowadzające sprawdzone więc z tej strony jest dobrze,znowu zapowietrzyły się grzejniki na piętrze! być może te automatyczne odpowietrzniki nie dają rady dla zbyt dużej ilości powietrza? tylko skąd te powietrze,spuściłem go dosyć sporo a przy tym max 1 litr wody.Automatyczne odpowietrzanie pieca(program P.0) przeprowadzone,dodam tylko,że słychać te powietrze jak się przelewa razem z wodą.
    Co sprawia ,że ciśnienie tak szybko rośnie,może winny jest dopływ wody bo ostatnio ciśnienie od dostawcy mocno się wahało,co by było gdybym nic nie robił a ciśnienie by sobie nadal wzrastało...

    Dodano po 8 [minuty]:

    zauważyłem,że z pieca dochodzą dziwne trzaski ,strzela jak się nagrzewa i odwrotnie jak się ostudza, w sumie to zachowuje się tak od zawsze ,czy to normalne zjawisko?

    0
  • #13 12 Gru 2011 09:49
    gersik
    Poziom 32  

    Arturk884
    wywal automaty na grzejnikach,daj odpowietrzniki ręczne. Przecież instalacje wystarczy raz odpowietrzyć i ma grzać. Przy ręcznych widzisz ile wywali powietrza.A odpowietrznik na pompie masz otwarty? Czy odpowietrzniki na rozdzielaczu są pootwierane? Podłoga grzeje wszędzie? Czy rano woda w instalacji była zimna,czy tak jak piszesz piec był w spoczynku?

    Dodano po 9 [minuty]:

    Arturk884 przeczytaj to:
    http://www.syr.pl/index.php?option=com_conten...iacy-zawor-bezpieczenstwa&catid=61&Itemid=160

    0
  • #14 12 Gru 2011 10:24
    arturk884
    Poziom 9  

    gersik

    Cała instalacja była odpowietrzana kilka razy-bez rezultatu dlatego pozakładałem te automaty ,na pompie jest otwarty odpowietrznik,na rozdzielaczach również,grzeją wszystkie grzejniki tylko przykręcona podłogówka w holu i kuchnia 3.5 bo za ciepła podłoga była.
    Rano piec nie chodził ale rurki ciepłe były -jeśli miał 1.5 to przy pełnej pracy ma 2.0

    Właśnie przeglądam fotografie w artykule i może w złym miejscu mam podłączone naczynie przeponowe

    według tego:Vaillant calor matic 430 + kocioł vaillant ecoTec jak ustawić?

    a-zawór odcinający
    b-zawór zwrotny
    c-zawór bezpieczeństwa
    d-naczynie przeponowe

    u mnie jest kolejno:
    a
    b
    d
    c

    czy to jest przyczyną wzrostu ciśnienia?

    Dodano po 3 [minuty]:

    ten zawór bezpieczeństwa mam w poziomie zamocowany,czy musi być on w pionie jak na foto?

    1
  • #15 12 Gru 2011 12:48
    gersik
    Poziom 32  

    Może być tak podłączone, ponieważ u ciebie jest tylko zawór ciśnieniowo-wyrzutowy.

    Dodano po 15 [minuty]:

    Co do zapowietrzania się grzejników to zrób wszystko od nowa. Wyłącz całkiem piec dobij do 2atm i chwilę zaczekaj tylko nie dobijaj pełnym otwarciem zaworu,ale po trochu. Odpowietrz ręcznie na nowo wszystkie grzejniki sprawdź ciśnienie i dopiero włącz program. Powietrze prawdopodobnie cały czas jest w podłogówce więc jak możesz to zamknij wszystkie grzejniki i całą moc puść na podłogę. Na każdą sekcje osobno.

    Dodano po 1 [godziny] 59 [minuty]:

    Jakie trzaski, piec ma chodzić cicho, jeśli jest nowy i na gwarancji wezwij serwis

    0
  • #16 15 Gru 2011 00:55
    DARIUS67
    Specjalista - systemy grzewcze

    Co do trzasków i zapowietrzania, to mam obawy, że wytrącił się kamień kotłowy z wody, a w wodzie masz ogromną ilość minerałów - twarda woda.
    Czy przy odpowietrzaniu, śmierdzi chlorowodorem?- biogaz.
    Co do nastaw regulatora to odsyłam na forum, to wciąż powtarzany temat - jeden z wielu : https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1889429.html

    0
  • #17 15 Gru 2011 05:50
    arturk884
    Poziom 9  

    Czy kamień może się wytworzyć w tak krótkim czasie? (pierwsze uruchomienie pieca styczeń 2011) ,tak przy odpowietrzaniu czuć brzydki zapach :cry: czy jest to usterka do usunięcia na gwarancji? te trzaski to takie pykanie w trakcie nagrzewania i ostudzania(przypomina mi to trzaskające drzewo w kominku jak się pali,jak kaloryfery są już ciepłe to podczas pracy jest już cicho ,myślałem że to normalne zjawisko rozciągania i kurczenia metalu,serwis już wezwałem tzn. gościa z uprawnieniami który mi odbierał kocioł w styczniu tak przy okazji to ile będzie mnie kosztował roczny przegląd i przedłużenie gwarancji?

    Dodano po 2 [minuty]:

    tak do końca to z tą wodą to chyba nie jest bardzo twarda bo w czajniku kamienia nie widzę a po roku to i tam bym zauważył?

    1
  • #18 15 Gru 2011 22:07
    DonRomano
    Poziom 33  

    Jeżeli jest faktycznie tak jak piszesz tzn. na rozpiętym wężyku w kotle rośnie ciśnienie to jedyną możliwością jest usterka zasobnika mienowicie dziura w wężownicy.
    Jak na gwarancji to natychmiast serwis.
    Możesz oczywiście sprawdzić to sam.

    0
  • #19 29 Gru 2011 09:10
    blowup
    Poziom 1  

    arturk884 napisał:
    Czy kamień może się wytworzyć w tak krótkim czasie? (pierwsze uruchomienie pieca styczeń 2011) ,tak przy odpowietrzaniu czuć brzydki zapach :cry: czy jest to usterka do usunięcia na gwarancji? te trzaski to takie pykanie w trakcie nagrzewania i ostudzania(przypomina mi to trzaskające drzewo w kominku jak się pali,jak kaloryfery są już ciepłe to podczas pracy jest już cicho ,myślałem że to normalne zjawisko rozciągania i kurczenia metalu,serwis już wezwałem tzn. gościa z uprawnieniami który mi odbierał kocioł w styczniu tak przy okazji to ile będzie mnie kosztował roczny przegląd i przedłużenie gwarancji?

    Dodano po 2 [minuty]:

    tak do końca to z tą wodą to chyba nie jest bardzo twarda bo w czajniku kamienia nie widzę a po roku to i tam bym zauważył?


    Kolego mam te same objawy tz. pykanie podczas rozgrzewania i stygnięcia pieca i są one od samego początku. Też nie wiem co robić czy serwis i kasę szykować bo serwis powiedział na dzień dobry by odkamienić instalację koszt 500zł .
    Ale brzydkiego zapachu nie wyczuwam podczas odpowietrzania instalacji.
    Oczywiście jak piec już chodzi to jest cisza słychać tylko pompę która pracuje.
    Instalator powiedział mi iż jest to rzecz normalna jak zimny piec się nagrzewa i stygnie ponieważ części są zimne i po prostu pracują. W końcu mamy zamkniętą komorę spalania i tam jest pobierane zimne powietrze. Silnik w samochodzie po zgaszeniu też pyka jak stygnie i kamienia na pewno nie ma . Tylko mnie zastanawia jedno iż u innych użytkowników jak piszą nic nie słychać albo też ich piec jest gdzieś w garażu za ścianą i tego po prostu nie słyszą.
    Jestem też ciekaw co tobie fachowiec powie.
    Kolego daj znać bo też chciałbym to już sobie wyjaśnić i spać spokojnie.

    0
  • #20 29 Gru 2011 17:30
    arturk884
    Poziom 9  

    Serwisant wszystko mi wyjaśnił i wygląda to tak,że te trzaski nie powinny Nas niepokoić ,

    blowup napisał:
    Silnik w samochodzie po zgaszeniu też pyka jak stygnie i kamienia na pewno nie ma
    -działa to na tej samej zasadzie,podobno jest tak,że obudowa jest nitowana specjalnie dla bezpieczeństwa aby w trakcie niespodziewanego wybuchu nie robiła się puszka(mała bomba) tylko aby obudowa się rozpadła na części.Można to sprawdzić naciskając i ruszając silnie obudową i trzaski są podobne.Czyszczenie ,regulowanie ciśnień w naczyniach przeponowych,analiza spalin,podbicie gwarancji na kolejny rok,250zł,ogólnie wszystko jest OK. muszę tylko wlać czegoś do układu aby z latami kamień się nie wytworzył,polecał 1litr jakiegoś niemieckiego preparatu za 300zł!!! trochę drogo,możecie coś innego polecić?

    0
  • #21 29 Gru 2011 22:29
    DARIUS67
    Specjalista - systemy grzewcze

    Oczywiście że można polecić obudowę filtra wraz z wkładem zmiękczającym (ok.200 zł.) lub stację zmękczająca (za ok. 2500-6000 zł)
    Koszty konserwacji kotła ECO to 300-350 zł., ATMO, TURBO 200-250 zł,
    Trochę więcej 450 zł to koszt przedłużenia gwarancji KONTRAKTEM SERWISOWYM kotła ECO lub ATMO 320 zł, za atmo-turbo

    0