Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Cyfrowa regulacja obrotów silnika elektrycznego 1-fazowego

lampa alladyna 07 Gru 2011 12:39 6421 10
  • #1 07 Gru 2011 12:39
    lampa alladyna
    Poziom 9  

    Witam
    chciałbym zrobić sobie szlifierkę z silnika ze starej pralki z możliwością regulacji obrotów. Jestem jednak zielony z elektroniki. Przestudiowałem trochę temat, jednak nadal nie wiem jak zrobić tę cyfrową regulację obrotów.
    Dysponuję uC Atmega32. Z tego co zrozumiałem to można coś takiego zrealizować na triaku, lub optotriaku (nie mam pojęcia jaka jest różnica - muszę doczytać). Wysyłając na optotriak lub triak PWM. Zadajnik mógłbym zrealizować za pomocą przycisków lub potencjometru. Nie wiem jednak jak to wszystko ze sobą połączyć, jakie jeszcze elementy będę musiał dodać oraz przede wszystkim w jaki sposób zrealizować to tak, by działało to przy 230V, na których pracuje silnik. Czy zasilać układ regulatora osobnym napięciem? Ale jak wówczas połączyć oba te układy.
    Proszę o wyjaśnienie i ewentualne pytania.
    Jeśli możecie polecić jakieś artykuły lub literaturę, która ułatwi mi zrozumienie problemu również będę wdzięczny.

    pozdrawiam

    0 10
  • #2 07 Gru 2011 15:09
    Marek_Pe
    Poziom 23  

    lampa alladyna napisał:
    Witam
    chciałbym zrobić sobie szlifierkę z silnika ze starej pralki z możliwością regulacji obrotów. Jestem jednak zielony z elektroniki. Przestudiowałem trochę temat, jednak nadal nie wiem jak zrobić tę cyfrową regulację obrotów.
    Dysponuję uC Atmega32. Z tego co zrozumiałem to można coś takiego zrealizować na triaku, lub optotriaku (nie mam pojęcia jaka jest różnica - muszę doczytać). Wysyłając na optotriak lub triak PWM. Zadajnik mógłbym zrealizować za pomocą przycisków lub potencjometru. Nie wiem jednak jak to wszystko ze sobą połączyć, jakie jeszcze elementy będę musiał dodać oraz przede wszystkim w jaki sposób zrealizować to tak, by działało to przy 230V, na których pracuje silnik. Czy zasilać układ regulatora osobnym napięciem? Ale jak wówczas połączyć oba te układy.
    Proszę o wyjaśnienie i ewentualne pytania.
    Jeśli możecie polecić jakieś artykuły lub literaturę, która ułatwi mi zrozumienie problemu również będę wdzięczny.

    pozdrawiam



    Bardzo mi przykro, ale nie widzę możliwości zrealizowania tematu przy założonej "zieloności" w zakresie elektroniki.

    Proponuję poszukać gotowych rozwiązań.

    Pozdrowienia.

    0
  • #3 07 Gru 2011 16:53
    lampa alladyna
    Poziom 9  

    Tworząc ten układ chciałbym nauczyć się czegoś z elektrotechniki, nie śpieszy mi się jakoś zbyt strasznie więc mógłbym stopniowo zagłębiać wiedzę i wychodzić z owej zieloności aż dojdę do rozwiązania problemu. Proszę o wszelkie wskazówki, chciałbym by ktoś mnie nieco nakierował na właściwy trop, a nie zniechęcał. Mając gotowy schemat i lutując elementy nie wiele się dowiem.

    0
  • #4 08 Gru 2011 01:49
    zdziwiony
    Poziom 21  

    Przede wszystkim jaki to jest silnik, komutatorowy czy indukcyjny 1 fazowy? Jak komutatorowy to sprawa jest stosunkowo prosta, gorzej z indukcyjnym. Budowa falownika to już trudniejsza sprawa.

    0
  • #5 08 Gru 2011 05:04
    Marek_Pe
    Poziom 23  

    OK. Proponuję najpierw udać się tu i poszperać. Jak już problematyka mikrokontrolerów będzie znana wtedy poszperać tutaj.

    Pozdrowienia

    0
  • #6 08 Gru 2011 06:34
    lampa alladyna
    Poziom 9  

    zdziwiony napisał:
    Przede wszystkim jaki to jest silnik, komutatorowy czy indukcyjny 1 fazowy? Jak komutatorowy to sprawa jest stosunkowo prosta, gorzej z indukcyjnym. Budowa falownika to już trudniejsza sprawa.

    Jest to silnik komutatorowy ;)

    0
  • #7 08 Gru 2011 13:56
    Marek_Pe
    Poziom 23  

    Czyli należy skupić się na regulatorze napięcia ze sprzężeniem zwrotnym od obrotów silnika, opartym na jakimś mikrokontrolerze (ATMega?).

    Pozdrowienia

    0
  • #8 06 Sty 2012 12:06
    lampa alladyna
    Poziom 9  

    Wyczytałem, że takimi silnikami można sterować za pomocą ściemniaczy. Czy w przypadku regulacji silnika będzie sprawować się układ:
    Cyfrowa regulacja obrotów silnika elektrycznego 1-fazowego

    Znalazłem też w jednej z książek układ ze sprzężeniem zwrotnym do silników uniwersalnych:
    Cyfrowa regulacja obrotów silnika elektrycznego 1-fazowego
    jednak nie wiem jak to połączyć z mikrokontrolerem.

    0
  • Pomocny post
    #9 07 Sty 2012 13:08
    INTOUCH
    Poziom 30  

    Nie wszystkie ściemniacze są przystosowane do obciążenia indukcyjnego.
    Proponuję zakupić regulator mocy. Zasada działania jest podobna do ściemniaczy.

    0
  • #11 08 Wrz 2013 21:20
    DENY2
    Poziom 15  

    Myślę że właściwym rozwiązaniem jest regulator na układzie tda1085.

    0