Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Scania R420 '04 - Długo kręci, problem z rozruchem

scania3 15 Gru 2011 20:29 9108 20
  • #1 15 Gru 2011 20:29
    scania3
    Poziom 10  

    Witam. Posiadam Scanie serii R o mocy 420km z roku 2004. Jakieś 2-3 miesiące temu miałem problemy z rozruchem i spalanie zaczęło wzrastać. Pojechałem do serwisu wymieniono mi smok w zbiorniku (jakiś nowy model- lepszy) bo niby się psuły, i 2 zawory trzymające ciśnienie w układzie. Wszystko było dobrze aż do dziś. Ktoś może coś podpowiedzieć?? Skoro te zaworki zostały wymienione więc zostaje już tylko pompa?? Czy może coś innego.

    Proszę o odp.

  • #2 15 Gru 2011 21:19
    koala5
    Poziom 13  

    zmierz ciśnienie na układzie zasilania

  • #3 15 Gru 2011 22:14
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    kolega koala5 ma racje. Zrob tak jak ci poradzil. Napisz jeszcze jaki masz tam w ogole ukad zasilania?? Pompowtryskiwacze PDE, HPI?? Czy pompa wtryskowa??

    lama ze mnie - przeciez w R nie bylo pomp wtryskowych ;)

  • #4 15 Gru 2011 22:54
    szaman108
    Poziom 28  

    witam skoro na serwisie wymieniono smok i zaworki to na pewno układ paliwowy HPI .Czy na zaworze odcinającym paliwo też coś wymieniano?

  • #5 17 Gru 2011 17:07
    scania3
    Poziom 10  

    Witam ponownie. A gdzie znajduje się ten zawór odcinający bo z tego co wiem to jeden jest w głowicy a drugi w pompie chodzi o któryś z tych ?? Jeżeli tak to wymienione. Co do ciśnienia to wynosi 16 atmosfer czyli tyle ile powinno być (tak twierdził mechanik serwisu). Auto spełnia norme Euro4 jeżeli to coś zmienia.

  • #6 17 Gru 2011 17:42
    satsun
    Poziom 15  

    Ciśnienie powinno być ciut więcej bo między 17 a 20 z reguły, powyżej 17 powinien się uchylać zawór przelewowy.
    Zawór odcinający jest po lewej stronie silnika obok kolektora dolotowego, od przodu lecąc masz takie 4 od kąta i dawki, potem jest właśnie ten odcinający. Trudno tego nie zauważyć

  • #7 18 Gru 2011 00:30
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    wg mnie cisnienie 16 bar jest jak najbardziej ok...
    Zawor odcinajacy doplyw paliwa to ten ktory jest najblizej filtra paliwa. Taki pekaty elektrozawor z dwoma podlaczeniami pod kabelki.

  • #8 02 Sty 2012 20:18
    scania3
    Poziom 10  

    Panowie witam ponownie. Był Pan elektryk stwierdził że zawory ok ale dla pewności podmieniłem z 2 auta i dalej to samo. Ktoś może ma jeszcze jakiś pomysł?

  • #9 02 Sty 2012 20:40
    multihunter
    Poziom 25  

    sprawdź jak narasta ciśnienie paliwa podczas próby startu silnika. Jak zapali to równo chodzi czy szatkuje ?

  • #10 02 Sty 2012 20:53
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    warto wkrecic manometr w filtr paliwa i obserwowac cisnienie. Sproboj zaobserwowac czy cisnienie narasta powoli i czy jak cisnienie jest juz jak trzeba to odrazu pali czy pomimo tego ze jest cisnienie to rozrusznik kreci a Scania nie pali

  • #11 26 Paź 2012 21:54
    -Bolo-
    Poziom 10  

    Witam, mam bardzo podobny problem ze scania 440 hpi 04r. Od jakiegoś czasu auto zaczęło strasznie źle rano zapalć, jak zapali po 10 - 15 sekundach kręcenia rozrusznikiem, to strasznie szatkuje i zakopci przez parę sekund. Jakieś pół roku temu wymieniłem zaworek na listwie, pod filtrem, wszystkie bebechy z czerwonego zaworku (gaszenia), pompę paliwa (teraz wiem że nie potrzebnie). Po podłączeniu manometru pod filtr paliwa, ciśnienie na wolnych obrotach 16bar na max obrotach 20bar. Po wyłączeniu auta ciśnienie podskoczy nawet do 25 bar i spada do zera, słychać jak paliwo wraca powrotem do baku, stwierdziliśmy że wraca przewodem powrotnym od filtra. Smok trzyma, dodatkowo do pewności na przewodach ssących założyliśmy zaworki zwrotne.(na smoku). Może ktoś wie jaka jest przyczyna, ze po zgaszeniu paliwo schodzi z listwy paliwowej, powrotem do baku? Zaworki pod filtrem podmieniałem 3 razy na rożne i nic to nie dało, kiedyś po wyłączeniu motora ciśnienie trzymało mi się tak na około 5 barach, wtedy paliła na tyk, teraz po minucie trzeba kręcić już ok 5 sek.
    Help...

  • #12 28 Paź 2012 19:40
    kwantor
    Poziom 38  

    Więc tak, wszystkie drogi prowadzą zawsze do smoka, to że wymieniony, to nic nie szkodzi- syf w baku mógł podejść pod krawędż i nie trzymają.
    Paliwo ma schodzić i chlupać w baku, ale powrotem.
    A co do ciśnienia po zgaszeniu, to powinno wolno opadać do zera po kilku minutach.
    Zakładanie dodatkowych zaworków, źle wróży i obiecuje większe kłopoty- tam są przepływy!
    Pompa to wtedy można coś powiedzieć, jak w czasie kręcenia nie zrobi się ciśnienie ok 13-15 Bar.
    Zawór czerwony gdyby nie otwarł, to ciśnienie w czasie kręcenia wzrosło by do 25 bar.
    Kolejna rzecz, jeżeli wzrasta do 25 przy gaszeniu, to oznaka, że pompa jest ok.
    Naturalnie zawór na listwie też podmienić.
    Na początek odczytać błędy, może jak raz czujnik obrotów szwankuje.

    Sprawdzić też oring uszczelniajacy filtr, bo tamtedy paliwo może uciekać do drenażu podstawy i do baku.

  • #13 28 Paź 2012 20:30
    -Bolo-
    Poziom 10  

    Smok jest dobry, rozebrany, poczyszczony, kulka trzyma, zaworki zwrotne po stronie ssącej (założone dodatkowo o wymiarach przepływu 12mm są sprawne, wspomagają dodatkowo smok) są sprawne. Auto odpala już jak manometr pokaże jakieś 3-4 bary. Po wyłączeniu silnika ciśnienie w filtrze spada do 0 , kiedyś trzymało ok 5 barów, auto paliło po jednym obrocie. Paliwo schodzi powrotem od filtra. Właśnie teraz wróciłem z warsztatu, rozebraliśmy całą obudowę filtra. Ktoś podpowiedział mi że może coś być nie tak z filtrem, ważne jest uszczelnienie u dołu. Założyliśmy nowy filtr, tamten miał około 10 tyś km, wymieniliśmy oring pod piramidką, zobaczymy co będzie, nie było już dzisiaj czasu na pomiar. Błędów nie ma żadnych.

  • #14 28 Paź 2012 21:10
    kwantor
    Poziom 38  

    Scania R nigdy nie pali od kopa, trzeba pokrecić, bo komputer właśnie tak steruje, że po kilku obrotach są otwierane elektrozawory, oraz czerwony i co obrót, dawka jest zwiekszana, do odpalenia.
    Co do filtra, dobrze kombinujecie, napisałem nawet wyżej, nie czytając Twojego ostatniego posta.
    Co do tych 3-4 barów, to raczej zmieńić manometr, bo to nie prawda.

  • #15 30 Paź 2012 08:44
    -Bolo-
    Poziom 10  

    Niestety nic to nie dało, po postoju 10-godzinnym, auto musiało zrobić z 8 obrotów silnika żeby zapaliło, kręcić trzeba minimum 5 sekund rozrusznikiem by auto zapaliło, chodzi wtedy nierówno przez parę sekund. Może ktoś ma jakiś pomysł jeszcze?

  • #16 30 Paź 2012 17:48
    kwantor
    Poziom 38  

    Większość aut w mojej firmie potrzebuje ok 4 sek, aby zapalić, więc 5 sek, jest prawie normalnie.
    Te dodatkowe zaworki radzę zdemontować i sprawdzić ciśnieniem te kulkowe przy smoku.
    Multiscania opisuje procedurę sprawdzania w ten sposób, że podpina się przez reduktor 3 Bary do króćca kontrolnego powietrze i trzyma się chyba pół godziny- słuchać w tym czasie, czy nie bulgota powietrze w baku przez smok.
    W skrajnym przypadku może pomóc wymiana pompy.
    Ile ma to przebiegu?

  • #17 03 Lis 2012 20:04
    -Bolo-
    Poziom 10  

    W poniedziałek się tym zajmnę, zdemontuję te zaworki, chociaż jak je pół roku temu zakładałem to niczemu to nie przeszkadzało, sprawdzę smok ciśnieniowo,pompa nowo nowego typu, przebieg jakieś 40 tyś. km

  • #18 04 Lis 2012 10:24
    kwantor
    Poziom 38  

    Ten układ tylko z pozoru jest taki zawiły.
    Paliwo może schodzić tylko 3 drogami:
    Zaworki w smoku, zawór nadm. na obudowie filtra i przez drenaż filtra, drenaż jest zamykany wkładem filtra.
    Koniec kropka.
    Nie odnoszę się do bebechów za czerwonym zaworem: listwa, zawór jakieś zaworki we wtryskiwaczach itp.
    Trzeba wykluczyć dół.

  • #19 05 Lis 2012 09:09
    diabel440
    Poziom 2  

    kolego sprawdz czy masz czysty zbiornik paliwa sprawdz jak wyglada filtr paliwa i czy caly uklad paliwowy jest czczelny

  • #20 10 Lis 2012 17:52
    -Bolo-
    Poziom 10  

    Problem rozwiązany, przyczyną okazał się jednak smok. Sprawdziliśmy zaworki, te dodatkowe, które założyliśmy pól roku temu, okazało się, że jeden nie wytrzymał i przepuszczał, drugi był ok. Po podaniu do smoka ciśnienia, okazało się że kulka trzyma, tylko puszcza uszczelnienie u góry smoka, tam gdzie jest skręcany śrubkami imbusowymi. Założyliśmy nowy smok nowego typu, ciśnienie trzyma ok.13 bar po wyłączeniu motora, silnik odpala po dotknięciu kluczyka. Dziękuje wszystkim za cenne wskazówki...

  • #21 17 Lis 2012 10:40
    kwantor
    Poziom 38  

    kwantor napisał:
    Więc tak, wszystkie drogi prowadzą zawsze do smoka


    Warto to zapamietać.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo