Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Volvo FH12 - nie działa regulacja nawiewu

End 12 Jan 2012 10:03 16098 23
  • #1
    End
    Level 29  
    Witam. Mam problem z ustaleniem przyczyny niedziałającej regulacji obrotów w tym Volvo.
    Moduł sterujący przekładałem do innego auta i działa bez zarzutu, wymieniłem sterownik wentylatora i też nie pomogło.
    Cały problem polega na tym, że po włączeniu stacyjki od razu uruchamia się wentylator na full obrotach i nie ma możliwości wyłączenia go ani regulacji.
    Dodam tylko, że usterka pojawiła się nagle i wcześniej nie było z tym problemów.
    Gdzie szukać przyczyny? Będe wdzięczny za pomoc, bo meczę ten temat już ładne kilka dni.
  • #2
    serwis_gh
    Diesel injection systems specialist
    Jeż do wymiany!
    Ale dla pewnosci najlepiej gdybyś podał rocznik! 1994 czy 2004???
  • #3
    End
    Level 29  
    Witam. Mówisz o tym?

    Volvo FH12 - nie działa regulacja nawiewu

    Jeśli tak, to wymieniłem na nowe. Jakaś firma no-name w sumie, bo na pewno nie oryginał. Jaka jest szansa, że trafiłem na wadliwy egzemplarz? ;)
  • #5
    End
    Level 29  
    kidu22 wrote:
    Wymieniłeś i nadal miałeś full obroty?

    Tak. A jak odpinam moduł w którym jest pokrętło regulatora to nie ma żadnych zmian - wentylator chodzi na full obrotach.
  • #7
    GRISZA14
    Level 16  
    odłącz sterownik od ogrzewania postojowego jeżeli posiada np.webasto
  • #8
    End
    Level 29  
    Witam. Sprawa jest o tyle dziwna, że jak podłączę świeżo zakupiony regulator, włączę masę i stacyjkę to wentylator samoczynnie już się nie załącza...
    Dopiero po przekręceniu pokrętła od zmiany siły nawiewu wentylator odpala i kręci na full obrotach - regulacja nie działa tak jak wcześniej.
    Co ciekawe, to po takim pierwszym włączeniu z nowym regulatorem wentylator sam nie odpala, ale już po drugim razie odpala za każdym razem po włączeniu stacyjki.
    Tak jakby coś uszkadzało ten regulator podczas pierwszego włączenia.
    Chyba kupię jakiegoś kita AVT do sterowania wentylatorem 24V i tyle będzie, bo rozgrzebywać tej instalacji nie mam zamiaru - ponoć ta elektryka w volvo strasznie zawodna jest i lepiej nie ruszać póki działa ;)
  • #10
    End
    Level 29  
    Witam. Z masą wszystko wygląda na ok. Zastanawiam się nad małą przeróbką tj. wstawienie regulatora 24V do płynnego sterowania tym silnikiem.
    Macie może jakieś schematy sprawdzonych sterowników do silników DC 24V?
  • #12
    End
    Level 29  
    Witam. Dziękuję za pomoc :)
    Kupiłem taki regulatorek z alledrogo i już zainstalowałem, wszystko działa bez zarzutu.
    Jedyna wada, to taka, że przy najwolniejszych obrotach silnik trochę jakby "piszczy", ale po odpaleniu silnika problem się rozwiązuje, bo nie słychać ;)
  • #13
    End
    Level 29  
    Witam ponownie.

    Niestety to "buczenie" na wolnych obrotach po dłuższej chwili staje się nie do zniesienia i kierowca skarży się, że na poprzedniej (fabrycznej) regulacji tak nie było...
    Zapewne jest to wina sterownika, bo silnik był podmieniany z innego "chińczyka" i działał tak samo.
    Na pewno jest to regulator PWM i można go znaleźć na alledrogo pod nazwą: REGULATOR STEROWNIK OBROTÓW SILNIKA 12-24VDC 75A
    Schematu niestety nie dostałem.

    Może tak być, że regulator pracuje ze stałą częstotliwością i to jest przyczyną tego "buczenia"?

    Będę wdzięczny za wszelkie sugestie, które pozwolą mi rozwiązać ten problem.
  • #15
    End
    Level 29  
    Witam.
    Masz na myśli jakiś konkretny? Czy musiałbym zrobić sobie sam? Tylko ile µH on ma mieć?
  • #17
    End
    Level 29  
    Witam. Tak trochę po czasie, ale chciałem napisać, że ten dławik nie pomógł.
    Poza tym ten regulator obrotów strasznie sieje na radio - w CB słychać ciągły pisk jak tylko włączę to urządzenie.
    Zastanawiam się nad jakimś regulatorem stopniowym, który będzie podobny do fabrycznego. Może ma ktoś schemat takiego regulatora?
  • #18
    jannaszek
    Level 39  
    W jeżu ulegają przebiciu fety (dociska je blaszka do radiatora)- czasem 1, czasem 2szt.
    Są dostępne zamienniki, nawet na większe napięcie, ( musisz odczytać dane po rozebraniu obudowy, bo ja już nie pamiętam) przy podłączaniu wtyczki zadbaj o wyłączenie zapłonu, czy też klemę baterii.
    Zrobienie regulatora analogowego, to praktycznie wzmacniacz prądu stałego- potężne ilości wydzielanego ciepła, problemy konstrukcyjne: gabaryty radiatora,chłodzenie itp.

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1362571.html tu jest PWM, ale 12V i nie będzie to proste dla 28V i BUZ 11 (30A) (nie przeglądałem danych katalogowych), przynajmniej na innym mosfecie, ale trzeba zadbać o pracę w stanie nasycenia tranzystora, więc impulsy sterujące mogą wymagać drivera.
  • #19
    End
    Level 29  
    Witam. Co prawda udało mi się "rozebrać jeża" ;) ale nie obeszło się bez uszkodzeń, bo niestety nie wiedziałem, że w radiatorze tkwi jakiś element - klejony. Pewnie jakiś termistor...
    Na zdjęciu pokazuje to co zostało wyciągnięte.
    Volvo FH12 - nie działa regulacja nawiewu
    Zwarcie mam na obu mosfetach a ich oznaczenie, to 75645P czyli zapewne pełne oznaczenie, to HUF75645P
    W sumie odwidziało mi się budowanie jakichkolwiek sterowników do tego wentylatora, lepiej jak naprawię fabryczny sterownik.
    Możesz podpowiedzieć jakie są mocniejsze zamienniki tych mosfetów?
    Pozostaje jeszcze kwestia doboru termistora lub może ktoś z kolegów może zmierzyć i podać wartość tego?
    Z góry dzięki za pomoc.
  • #20
    jannaszek
    Level 39  
    Kolego, były to faktycznie HUF,Y jednak nie mam już notatek, pamiętam, że znalazłem coś po 7 zł szt.
    Zamienniki dobierzesz, albo w sklepie ci to zrobią mając dane oryginałów.
    Zle to trochę rozebrałeś, ja nie ruszałem płytki, tylko zwyczajnie ucinaczkami przeciąłem wyprowadzenia tuż przy lutowiu, nowe umocowałem i dogiąłem nóżki, potem zalutowałem- trzeba sobie upraszczać. 75A, 100V, 0.014 Ohm, N-Channel, UltraFET Power MOSFETs
  • #22
    jannaszek
    Level 39  
    Dla mnie są oba dobre, ten drugi ma jeszcze mniejszą rezystancję.
    Nie wiem co je uszkadza, być może jakieś przepięcie przebija diodę zabezpieczającą, może efekt zużycia komutatora, szczotek?
  • #23
    End
    Level 29  
    Witam. W sumie gdyby tak było, to uszkadzałoby mi też ten dorabiany sterownik a on normalnie działa, tyle, że są problemy jw.
    Kupię te tranzystory i zobaczymy co z tego wyjdzie. Dzięki za pomoc, bo widzę, że Cię zablokowano, więc pewnie się nie odezwiesz :(
  • #24
    arek06pp
    Level 11  
    Witam. Mam problem takowy volvo FM12 z 99r.regulacja siły nawiewu ,było wszystko dobrze aż pewnego dnia przy włączeniu wentylatora nastąpiło zwarcie gdzieś przy włączniku (tak słyszałem)i poleciał bezpiecznik.
    Wymieniłem i zaczęły się schody, działa tylko na 3 i 4 biegu a 1 i 2 nic cisza, gdzie szukać przyczyny?
    Proszę o pomoc