Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Falujące obroty a nowy przepływomierz

13 Sty 2012 09:05 10140 15
  • Poziom 19  
    Mam taki problem. Otóż jakiś czas temu kupiłem samochód (Vectra B) z LPG w 1 generacji. Od zakupu zdołałem wymienić kilka rzeczy, te które mogły mieć wpływ na obroty: reduktor, termostat, filtr powietrza i gazu, świece i kable WN.

    Niesprawna jest sonda lambda, którą z tego samego powodu zostawiłem odpiętą (ktoś to już zrobił przede mną, po podpięciu wywala błąd chyba P0135, w każdym razie uszkodzona).

    Szukam i szukam i znaleźć nie mogę o co chodzi. Myślałem, że regulacja LPG w warsztacie (analizator) załatwi mój problem.
    Problem polega na falujących obrotach na biegu jałowym. Na benzynie falowanie zdaje się był mniej odczuwalne (mininalne) na gazie znacznie większe. Dojeżdżam do skrzyżowania, mam ok. 1000 obrotów, za chwilę skok na 1400, 1600 a to na 500 później oscyluje 1300 / 700, 1100 / 800, czasem znów na 1300 / 500 i tak się waha. Zdarza się, że zgaśnie silnik.

    Podejrzewałem gaz, co wyreguluję mieszankę i jest wszystko super ale do momentu aż nie ostygnie całkowicie silnik. Przychodzę po nocy - historia powtarza się cała od początku.

    Mój tok myślenia:
    - lambda to nie jest bo nie bierze ona udziału w pracy LPG (1 gen.)
    - przepływomierz nie powinien być nie zgłasza błędów (założony zamiennik), oryginalny był uszkodzony jak kupiłem samochód
    - pewnie krokowy albo EGR ?

    Ale co, odpiąłem wczoraj z ciekawości przepływkę (komp wywalił błąd) ale obroty się jak ręką odjął ustabilizowały (ale tylko na rozgrzanym silniku).
    Silnik ostygł, na gazie znów falowanie, na benzynie jak zawsze chodził idealnie, zaczął się dusić (?) jakby go zalewało, jakby nie palił na wszystkich garach. Zagrzał się - wszystko się ustabilizowało.

    Powiedzcie mi proszę o co chodzi (?). Co komputer robi z odczytami z przepływki? Czym steruje?


    Nie wiem czy reklamować przepływkę, czy może są jakieś wartości jakie powinna mieć, wskazania (?).

    Kilka wskazań komputera:
    - czujnik temperatury sprawny
    - ilość zasysanego powietrza (podpięta przepływka) na jałowym około 7kg/s
    - żądane obroty jałowe 940 (?)

    Na zimnym silniku mam obroty około 1500 G/B bez znaczenia, przez około minutę aż się rozgrzeje lekko. Nie za dużo?

    Proszę niech mi ktoś wytłumaczy czym steruje ta... przepływka. Bo w przypadku LPG na pewno nie czasem wtrysku. Krokowcem? O co chodzi?
  • Relpol przekaźniki
  • Moderator Samochody
    O to chodzi że nie masz i nigdy mieć nie będziesz pojęcia jak się za to zabrać, a widać to po tym że piszesz jakieś pierdoły a nawet nie podałeś jaki masz silnik. Jedno co wiem na pewno że tam żadnego korkowca nie ma. Przepływka niczym nie steruje tylko podaje informacje.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 19  
    ociz napisał:
    O to chodzi że nie masz i nigdy mieć nie będziesz pojęcia jak się za to zabrać, a widać to po tym że piszesz jakieś pierdoły a nawet nie podałeś jaki masz silnik. Jedno co wiem na pewno że tam żadnego korkowca nie ma. Przepływka niczym nie steruje tylko podaje informacje.

    Silnik: X18XE

    Czyżby? Nie mam pojęcia? Może jednak szukam, podpinałem komputer, sprawdzałem odczyty, błędy. Jestem elektronikiem z wykształcenia, nie mechanikiem - to fakt. Może za bardzo się rozpisałem. Chodziło mi dokładnie o pytanie "czym steruje przepływomierz". Czy on w jakiś sposób wpływa na sterowanie tzw. "silniczka krokowego" (do moderatora: nie wiem jak fachowo elektrycy/mechanicy go nazywają bo widziałem kosz za takie nazewnictwo, więc proszę WYBACZCIE).

    Silniczek krokowy do wolnych obrotów oczywiście jak w prawie każdym silniku od jakichś 15 lat (?) jest i wygląda tak: przykładowy link allegro.

    Może ktoś wie jakie wartości kg/s powinien pokazywać komputer przy sprawnej przepływce? Oznaczenie przepływomierza: 5WK9150.
  • Poziom 19  
    ociz napisał:
    Elektronik tym bardziej powinien wiedzieć jak wygląda silnik krokowy i się nie kompromitować.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1085345.html


    Mea maxima culpa. Silniczek regulacji biegu jałowego. Tak czy tak - jest to silniczek. Może nie krokowy ale silniczek. Zasugerowałem się nazewnictwem podawanym w ofertach sprzedaży. Nie chodzi mi o spieranie się o nazewnictwo tylko o pomoc.
    Dlaczego falują obroty na rozgrzanym silniku a po odpięciu przepływomierza idealnie stoją w miejscu jeśli przepływomierz niczym nie steruje?

    Jeszcze jedno. Przy zamkniętej przepustnicy komputer pokazuje zawsze jej napięcie: 0,57 [V], wciskanie pedału gazu zmienia napięcie chyba jak pamiętam do 4 [V]. Nie znaczy to, że przepustnica się nie domyka?
  • Poziom 42  
    No i te 7 kg/ sek???? To ponad 8 metrów sześciennych, i to w sekundę?
  • Poziom 19  
    kortyleski napisał:
    No i te 7 kg/ sek???? To ponad 8 metrów sześciennych, i to w sekundę?


    Jak dobrze pamiętam tyle wczoraj pokazał mi komputer. Sprawdzę jeszcze raz po pracy i podam. Zna ktoś pożądane wartości? Jednostką chyba są właśnie kg/s.
  • Pomocny post
    Poziom 10  
    Witam. Ja bym radził wyczyszczenie silniczka krokowego (ten co mowa o nim wyżej).
    Miałem kiedyś takie same problemy z obrotami (vectra B 1,8 silnik X18XE), gdyż obroty skakały w górę i w dół na postoju a nieraz było 500 a nawet i 2000. Wyczyściłem ten silniczek i się poprawiło.
    Znalazłem małą poradę jak wyczyścić ten silniczek (zdjęcia z opisem) dla tego silnika X18XE.
  • Poziom 19  
    Dziękuję za opinię. Aczkolwiek nie wierzę w czyszczenie takich silniczków. I dużo czytałem jak po czyszczeniu już nie wstawały. Raczej spróbuję go wymienić.
    O przepływce nikt mi już nie napisze? jaki ma wpływ na sterowanie mieszanki i czy ma w ogóle?

    Przy okazji zauważyłem niedawno, że wąż zaznaczony poniżej jest mocno zgięty (nie bardzo bez wymiany da się coś z nim zrobić). Do czego on służy? Czy to część odmy? Wie ktoś?

    Falujące obroty a nowy przepływomierz
  • Moderator Samochody
    Akurat w takich zaworach jest czasem co czyścić, tylko nie przez moczenie ani żadne WD40. Skuteczny jest spray do czyszczenia przepustnic i gaźników, tylko trochę trujący.
    MAF tak na moje oko to powinien ci wskazywać w granicach 2-4 g/s na jałowym, wpływ oczywiście ma.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Moderator Samochody
    Voytu$ napisał:

    . Silniczek regulacji biegu jałowego. Tak czy tak - jest to silniczek. Może nie krokowy ale silniczek.
    Nie jest to żaden silniczek - jest to Iddle Air Control Valve. Zwykły zawór elektromagnetyczny.
    Cytat:

    Dlaczego falują obroty na rozgrzanym silniku a po odpięciu przepływomierza idealnie stoją w miejscu jeśli przepływomierz niczym nie steruje?

    Bo silnik przechodzi w tryb awaryjny, nie opiera się o dane z czujników które go oszukują tylko poprzestaje na odczycie sygnałów położenia wału oraz położenia przepustnicy. Resztę danych potrzebnych do w miarę poprawnej pracy pobiera z wewnętrznej pamięci.
    Cytat:

    Jeszcze jedno. Przy zamkniętej przepustnicy komputer pokazuje zawsze jej napięcie: 0,57 [V], wciskanie pedału gazu zmienia napięcie chyba jak pamiętam do 4 [V]. Nie znaczy to, że przepustnica się nie domyka?

    To tylko dowodzi całkowitej niewiedzy w temacie. Przepustnica się nie domyka szczelnie, jest to zjawisko całkiem normalne, tak samo jako to, że napięcie wskazywane przez TPS a odpowiadające kątowi otwarcia przepustnicy zawiera się w przedziale od bodaj 0,5 do 0,8V i świadczy o pozycji spoczynkowej tejże, czyli biegu jałowym silnika.
  • Poziom 19  
    robokop napisał:

    Bo silnik przechodzi w tryb awaryjny, nie opiera się o dane z czujników które go oszukują tylko poprzestaje na odczycie sygnałów położenia wału oraz położenia przepustnicy. Resztę danych potrzebnych do w miarę poprawnej pracy pobiera z wewnętrznej pamięci.


    Przy przejściu w tryb awaryjny chyba odcina powyżej jakiegoś zakresu obrotów - nie zauważyłem. Powinien też być wtedy zapisywany błąd w komputerze czy się mylę? Błędy mam tylko dotyczące odpiętej lambdy i jeśli odepnę przepływkę - to dodatkowy mówiący o tym.

    Tak więc o co chodzi? Przyczyną chyba nie będzie przepływomierz. Raczej błąd w obserwacji. Po prostu czasem zaczyna być dobrze i jest przez jakiś czas a później znów falowanie i gaśnięcie.. Chyba będę musiał zobaczyć na ten elektrozawór i EGR.

    Jak z tym trybem awaryjnym? Zostaje coś po nim w ECU silnika?
  • Poziom 10  
    Ociz ma racje tam jest co czyścić w tym krokowcu tyle się osadu zbiera, jeszcze jak się na lpg jeździ. WD40 to trochę pomaga, bo zawsze coś tam rozpuści. A spróbować warto bo to ze 30 minut roboty. Można go tez rozłożyć na części i wyczyścić dobrze wszystkie przylgnie. Ale to już tą zaprasowaną blachę trzeba rozgiąć i zdjąć, pod nią jest taka duża śruba a zanim się ją odkręci to lepiej zaznaczyć położenie w jakiej była i ile obrotów miała bo nią się reguluje docisk sprężyny i jak się za mocno wkręci to będzie gasł samochód bo silniczek nie będzie miał siły otworzyć zaworka na tyle. Jak się nie zaznaczy to trzeba kilka razy to skręcać i rozkręcać żeby w miarę na oko to ustawić, obserwując obroty. Mi to nawet ten krokowiec zaczął umierać powoli bo po wciśnięciu sprzęgła nieraz obroty spadały za nisko i gaśnie samochód. To wziąłem tą śrubkę w krokowcu trochę zluzowałem i jest sporo lepiej.
    A patrząc na ceny tych silniczków to spróbować czyścić warto.

    Moderowany przez Mirek Z.:

    Ostrzeżenie - p.3.1.11 regulaminu. Było wyżej wyraźnie napisane, co to jest!

  • Poziom 19  
    Właśnie odnośnie tego rozginania i czyszczenia w środku - czytałem wiele wątków iż po tym zabiegu zawór całkowicie przestawał pracować.
    Jeśli zdecyduję się na czyszczenie - a z powodu wielu wydatków ostatnimi czasy - będę zmuszony, to bez rozbierania zaworu.

    Co do WD40 - jestem sceptycznie nastawiony. Połowa ludzi na forach samochodowych uważa, że WD można naprawić wszystko. Trzeba sobie jeszcze zdać sprawę iż WD oprócz własności czyszczących jest w stanie ciekłym i ma swoją rezystancję... To fakt elektryczny, a mechaniczny jest taki iż nie zawsze, nie wszystko ma się "ruszać". Dla przykładu przekładnie z napinaczem gumowym - po zabiegu WD zaczynają ślizgać. Później tylko zabieg odtłuszczania, a to raz przerabiałem jak "psiknęło" mi się za mocno do magnetofonu..

    Co do ceny: od 60 zł zamienniki. I pewnie w przyszłym miesiącu się skuszę...
    Wolałbym jednak przed wymianą być pewnym, że nie błądzę... i, że to pomoże.

    UPDATE:
    Wyczyściłem zawór. Szkoda, że nie miałem nowej uszczelki, bo stara się potargała. Chwilę po czyszczeniu jeszcze falowało. Na razie falowanie ustało. Tylko strasznie wolno spadają obroty po wciśnięciu sprzęgła, zarówno B jak i G.

    Odczyt OPCOMA benzyna:
    Cytat:
    Napięcie akumulatora,14.4 V
    żądanie migania,Nieaktywne 12V
    Urządzenie unieruchamiające,Aktywny
    Sygnał urządzenia unieruchamiająceg,Odebrane
    Prędkość silnika,1 056 obr/min
    Przekaźnik pompy paliwa,Aktywne 0V
    TPS sygnał (potencjometr przepustnicy),0.58 V
    Przepływomierz powietrza,0.35 V
    Przepływomierz powietrza,23 kg/h
    Temperatura cieczy chłodzącej,3.49 V
    Temperatura cieczy chłodzącej,26 °C
    Temperatura powietrza wlotowego,2.81 V
    Temperatura powietrza wlotowego,4 °C
    Kodowanie skrzyni biegów,Manualna skrzynia biegów
    Przełącznik Park/Neutral,P - N 0V
    Przełącznik Info A/C (System Klimatyzacji),Nieaktywne 0V
    Przełącznik sprężarki A/C (System Klimatyzacji),Nieaktywne 0V
    Uklad zapob. spalaniu stuk.,Unieruchomiony
    Cyl. 1 Opóźnienie spalania stukowego,0 CA
    Cyl. 2 Opóźnienie spalania stukowego,0 CA
    Cyl. 3 Opóźnienie spalania stukowego,0 CA
    Cyl. 4 Opóźnienie spalania stukowego,0 CA
    Przekaźnik wtórnej pompy powietrza,Nieaktywne 12V
    Stosunek impulsów EGR (Recyrkulacja Gazu Wydechowego),0 %
    Zawór odpowietrzający zbiornika pali,0 %
    O2 Sensor,0 mV
    O2 Pętla sensora,Otwarte
    Stosunek powietrze/paliwo,Uboga
    O2 Integrator,128 kroki
    O2 Przepustnica BLM bieg jałowy (Mnożnik bloku uczącego),128
    O2 BLM przepustnica częściowo otawart (Mnożnik bloku uczącego),128
    Pożądane jałowe,1 040 obr/min
    Kontrola powietrza jałowego,90 kroki
    IAC integrator (Regulacja biegu jałowego),143 kroki
    IAC rozbieżność w regulacji biegu jałowego,146 kroki
    Zawór kolektora ssacego,Nieaktywny
    TPS Sygnał obciążenia (potencjometr przepustnicy),9 %
    Kontrola momentu obrotowego,0 %
    Przekaźnik A/C (System Klimatyzacji),Nieaktywne 12V
    Prędkość pojazdu,0 km/h
    Lampka kontrolna,Zał 0V
    Przeł. sym. pozycji jałowej,Aktywny
    Przełącznik symulowanego położenia części,Nieaktywny
    Przeł. sym. pełnej pozycji,Nieaktywny
    Wyprzedzenie zapłonu,8 CA
    Limit prędkości silnika,Nieaktywny
    Impuls wtrysku,4.2 ms
    Zużycie paliwa,3 %


    Odczyt OPCOM LPG:
    Cytat:
    Napięcie akumulatora,13.8 V
    żądanie migania,Nieaktywne 12V
    Urządzenie unieruchamiające,Aktywny
    Sygnał urządzenia unieruchamiająceg,Odebrane
    Prędkość silnika,960 obr/min
    Przekaźnik pompy paliwa,Aktywne 0V
    TPS sygnał (potencjometr przepustnicy),0.58 V
    Przepływomierz powietrza,0.34 V
    Przepływomierz powietrza,22 kg/h
    Temperatura cieczy chłodzącej,2.94 V
    Temperatura cieczy chłodzącej,39 °C
    Temperatura powietrza wlotowego,2.71 V
    Temperatura powietrza wlotowego,5 °C
    Kodowanie skrzyni biegów,Manualna skrzynia biegów
    Przełącznik Park/Neutral,P - N 0V
    Przełącznik Info A/C (System Klimatyzacji),Nieaktywne 0V
    Przełącznik sprężarki A/C (System Klimatyzacji),Nieaktywne 0V
    Uklad zapob. spalaniu stuk.,W pogotowiu
    Cyl. 1 Opóźnienie spalania stukowego,0 CA
    Cyl. 2 Opóźnienie spalania stukowego,0 CA
    Cyl. 3 Opóźnienie spalania stukowego,0 CA
    Cyl. 4 Opóźnienie spalania stukowego,0 CA
    Przekaźnik wtórnej pompy powietrza,Nieaktywne 12V
    Stosunek impulsów EGR (Recyrkulacja Gazu Wydechowego),0 %
    Zawór odpowietrzający zbiornika pali,0 %
    O2 Sensor,0 mV
    O2 Pętla sensora,Zamknięte
    Stosunek powietrze/paliwo,Uboga
    O2 Integrator,232 kroki
    O2 Przepustnica BLM bieg jałowy (Mnożnik bloku uczącego),128
    O2 BLM przepustnica częściowo otawart (Mnożnik bloku uczącego),128
    Pożądane jałowe,944 obr/min
    Kontrola powietrza jałowego,66 kroki
    IAC integrator (Regulacja biegu jałowego),127 kroki
    IAC rozbieżność w regulacji biegu jałowego,146 kroki
    Zawór kolektora ssacego,Nieaktywny
    TPS Sygnał obciążenia (potencjometr przepustnicy),9 %
    Kontrola momentu obrotowego,0 %
    Przekaźnik A/C (System Klimatyzacji),Nieaktywne 12V
    Prędkość pojazdu,0 km/h
    Lampka kontrolna,Zał 0V
    Przeł. sym. pozycji jałowej,Aktywny
    Przełącznik symulowanego położenia części,Nieaktywny
    Przeł. sym. pełnej pozycji,Nieaktywny
    Wyprzedzenie zapłonu,6 CA
    Limit prędkości silnika,Nieaktywny
    Impuls wtrysku,5.7 ms
    Zużycie paliwa,5 %


    Zaobserwowałem też pod komputerem,że cały czas włącza i wyłącza się naprzemiennie obwód spalania stukowego przy falowaniu (?).

    Jakieś nowe pomysły? Może to ten zawór do wymiany, pojeżdżę kilka dni i zdam relację.
  • Poziom 19  
    Na dzień dzisiejszy falowanie powróciło. Za wcześnie się cieszyłem. Często właśnie tak bywało,że jak silnik się rozgrzał, często zaczynało już wszystko normalnie pracować, aczkolwiek nie zawsze...

    Być może lewe powietrze choć wcześniej go nie było. Zawór wolnych obrotów był dodatkowo klejony silikonem (razem z uszczelką) i przegwintowana dolna śruba.. Na razie tak skręciłem bez nowej uszczelki. W najbliższej przyszłości zmienię przepustnicę lub spróbuję nagwintować, wymienić zawór na nowy przy okazji...

    Falowanie powracało kilka razy, ale bardzo lekkie. Silnik przestał gasnąć. Przymierzam się do wymiany regulatora jałowego i przepustnicy. Dziękuję za pomoc. Byłem przekonany, że to nie będzie to... a jednak.

    UPDATE:
    - niestety wątek zajęty więc dopisuję tu. Niestety problem się nie rozwiązał. Co więcej, po wymianie przepustnicy i regulatora biegu jałowego i uszczelnieniu całości zamiast być lepiej jest gorzej. Silnik teraz nie dostaje lewego powietrza z powodu braku uszczelki przy regulatorze bo jest dobrze skręcone z uszczelką i... dławi się znacznie mocniej, czasem nawet gaśnie. Nigdy nie dzieje się to na postoju przed ruszeniem, dopiero po przejechaniu kilku metrów. Czasem spada z dużych obrotów, czasem z całkiem niskich. Nie wiem już sam co o tym myśleć... Wina EGR, może zatkany odpowietrznik skrzyni korbowej ? Ręce opadają... Szkoda było czasu i kasy na zmianę przepustnicy i regulatora. Jak się z tym kiedyś uporam, to napiszę tu jeszcze.