Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Szybkie załączanie/wyłączanie zapłonu i wtrysków paliwa

19 Cze 2012 10:53 1643 15
  • Poziom 9  
    Witam,

    Noszę się z zamiarem wykonania urządzenia, które będzie m. in. realizowało krótkie (rzędu kilkudziesięciu ms) odcinanie zapłonu i paliwa. Moduł zamierzam wpiąć szeregowo w wiązkę elektryczną pomiędzy sygnały wychodzące z ECU, sterujące cewkami i wtryskami.
    O ile z odcinaniem paliwa nie widzę większych problemów, o tyle sytuacja z odcinaniem zapłonu jest nieco bardziej skomplikowana ze względu na krótkie skoki napięcia po pierwotnej stronie uzwojenia cewki.
    Temat ten został już poruszony tutaj: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2185601-0.html , jednak ja chcę osiągnąć nieco inną funkcjonalność (chodzi mi o chwilowe "przerwanie" cyklu pracy silnika).
    Zamierzałem zastosować przekaźniki (w miarę stały, jeszcze akceptowalny czas zał/wył), jednak po przeczytaniu wspomnianego tematu wygląda na to że nie jest to najlepszy pomysł.
    Jakich elementów przełączających najlepiej użyć do realizacji tej funkcjonalności?
    Zależy mi na czasie przełączania rzędu poniżej 10 ms, odporności na skoki napięcia.

    Pozdrawiam
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Zwróć uwagę na to, że jak odetniesz samą iskrę, to wydech napełni się paliwem, powrót iskry może doprowadzić do rozerwania wydechu. Pomijam niszczenie katalizatora. Pewnie wyskoczą też błędy wypadania zapłonu, nie wiemy gdzie chcesz to zastosować, czy sterownik nie wejdzie w tryb awaryjny, napisz co chcesz osiągnąć.
  • Poziom 35  
    Tak jak przedmówca pisze, jeżeli chcesz osiągnąć krótkotrwałe przerwy w pracy silnika to jedynie odcinanie paliwa poprzez rozłączanie wtryskiwaczy.
    Oczywiście każdy współczesny sterownik silnika nałapie zaraz całą stertę błędów:
    - przerwa w obwodzie wtryskiwacza
    - wypadanie zapłonów
    - regulacja składu mieszanki
    i inne.
  • Moderator Samochody
    A może po prostu emulować TPS i MAP jak jest, żeby w cut-off przechodził.
  • Moderator Samochody
    Nie prościej odcinać sygnał z czujnika położenia wału ?
  • Poziom 9  
    Moduł będzie wykorzystywany w motocyklu, więc istnieje jeszcze możliwość sterowania sygnałem z czujnika stopki.
    Chciałbym odcinać zapłon z paliwem właśnie po to żeby nie lało się z wtrysków na czas odcięcia zapłonu.
    Moduł ten ma umożliwiać szybkie zmiany biegów w górę bez odejmowania gazu.
    Rzeczywiście nie wziąłem pod uwagę możliwości wyrzucania błędów przez ECU, chociaż przy sterowaniu sygnałem z czujnika stopki błędów nie będzie...
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Sygnał stopki gasi silnik, czy tylko nie zezwala na jego uruchomienie?
  • Poziom 9  
    Gasi silnik.
  • Poziom 35  
    walless napisał:

    Chciałbym odcinać zapłon z paliwem właśnie po to żeby nie lało się z wtrysków na czas odcięcia zapłonu.


    Błędne założenie.
    Nie potrzeba odcinać zapłonu, wystarczy same wtryski. Tak to działało w kontroli trakcji np w poczciwym Digifancie (sterownik wtrysku stosowany np w grupie VW z 15 lat temu).
  • Poziom 9  
    Czy jednak odcięcie również zapłonu nie będzie skuteczniejsze niż samo odcinanie paliwa?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Trzeba przeprowadzić testy, nie wiemy jak zachowuje się sterownik silnika.
  • Poziom 35  
    walless napisał:
    Czy jednak odcięcie również zapłonu nie będzie skuteczniejsze niż samo odcinanie paliwa?

    Nie. Silnik lepiej "nie pali" jak nie dostaje paliwa niż ja nie dostaje zapłonu. Jak dostanie paliwo bez iskry to zawsze możliwe są samozapłony, poza tym niespalone paliwo ląduje w wydechu. I w oleju.
  • Poziom 9  
    Tzn. chodziło mi o równoczesne wyłączanie zapłonu i paliwa.
    Nie wiem czy w przypadku samego odcinania paliwa na tak krótki czas bezwładność wtrysków nie zmniejszy skuteczności działania modułu.

    Ok, spróbuję na razie z samym wyłączaniem wtrysków.
  • Poziom 35  
    Nie zmniejszy. Wiesz w ogóle jak wtryski są sterowane ?
  • Poziom 9  
    Tak, ECU podaje impuls na odpowiedni wtrysk. Długość impulsu (a więc czas podawania paliwa - regulacja AFR) jest zależna od aktualnej wartości obrotów, poziomu otwarcia przepustnicy i od wbitego biegu. W nowszych moto jest jeszcze kilka grup map dla każdego cylindra (wtrysku), ale już mniejsza o to.
  • Poziom 35  
    Dokładnie tak. Co więcej, normalnie we wtrysku w pełni sekwencyjnym jest jedno szprycnięcie na suw. Więc wystarczy wycinać te impulsy co bedzie powodować brak podawania paliwa a więc i brak zapłonu w danym cylindrze / cylindrach.