Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Praca głośnika basowego w zamkniętej i w otwartej - różnica

WidgetSW 15 Sty 2005 19:42 2661 12
  • #1 15 Sty 2005 19:42
    WidgetSW
    Poziom 18  

    Otóż zrobiłem mały test. Mam zamknięte kolumny Space'86 (męczę temat dalej :D ) i dzisiaj wykręciłem soprana z obudowy, żeby zobaczyć, jak będzie grała kolumna w imitacji bass-reflexu. Żadnej rury nie wkładałem, była po prostu dziura po sopranie. I się lekko zdziwiłem!!! Bas był mocniejszy, a jednocześnie głośnik dużo mniej się wychylał. Jak to możliwe? Myślałem, że w obudował otwartych bas się mocniej "buja", bo nie ma takiego podciśnienia jak w zamkniętej, które by go trzymało w ryzach. Czy to jest normalne, że w zamkniętej głośnik basowy tak mocno pracuje? Jaka jest zasada?

    P.S. Bas to Tonsil GDN 20/60/11, obudowa mała - jakieś 18L.
    Dzięki za wyrozumiałość dla marudy.

    0 12
  • #2 15 Sty 2005 20:04
    Sound Wave
    Spec od akustyki

    w okolicach strojenia B-R głośnik jest odciązony amplitudowo. bass wydaje ci się mocniejszy bo masz spore podbicie (pewnie jakieś 80-150Hz)

    0
  • #3 15 Sty 2005 21:19
    Banasiewicz02
    Poziom 31  

    W obudowie zamkniętej dzwięk wypromieniowany z tylnej strony membrany jest tłumiony i niwelowany aby zapobiec znoszeniu się fal z tylnej i przedniej strony membrany a w obudowie bass reflex energia z tylnej strony membrany jest wykorzystywana do jeszcze lepszego wykorzystania głośnika gdyż w zamkniętej wykorzystywana jest tylko przednia częśc membrany a w bass reflex obydwie.

    0
  • #4 15 Sty 2005 22:46
    WidgetSW
    Poziom 18  

    OK, ale czy to normalne, że w obudowie zamkniętej głośnik mocniej pracuje niż w takiej samej, ale otwartej? Wydawało mi się, że jest dokładnie na odwrót. Wywnioskowałem to z tego, że jak się podłączy głośnik bez pudła, to buja się strasznie mocno. A obudowie bass-reflex dużo bliżej do tej sytuacji, niż zamkniętej.

    0
  • #5 15 Sty 2005 22:48
    Banasiewicz02
    Poziom 31  

    No ale w obudowie zamkniętej głośnik chamuje WYŁĄCZNIE poduszka powietrzna wewnątrz obudowy a w obudowie otwartej chamuje go podciśnienie jakie tworzy się gdy powietrze "przepycha" się przez tunel bass reflex :)

    0
  • #6 15 Sty 2005 23:07
    Tremolo
    Poziom 43  

    Głośnik się mniej wychyla, gdyż fale sprzed i zza głośnika się znoszą. Z innych rzeczy to spada wytrzymałość mocowa. MOże i zejdzie nizej, ale moze się spalić przy mniejszej mocy.

    0
  • #7 16 Sty 2005 01:41
    WidgetSW
    Poziom 18  

    No i Tremolo znowu mnie zaskoczyłeś. Byłem pewien, że skoro głośnik się mniej wychyla (w tym przypadku w obudowie otwartej), to więcej wytrzyma. A tu widzę, że "bujanie" się głośnika nie mówi o tym, ile on wytrzyma. No chyba że odleci zawieszenie :P

    0
  • #8 16 Sty 2005 02:38
    Tremolo
    Poziom 43  

    Przy takiej obudowie około 18 litrów otwór zachowuje się jak otwór stratny z tendencją do BR wysoko-strojonego. Rezonans otworu moze być potężny +12 dB czyli przy 1 Wacie w miejscu rezonansu otworu będzie 102 dB co by normalnie bylo do osiągniecia przy 16 Watach... Ale to tylko mały rezonans jednej częstotliwości. Rezonans ma to do siebie, że poboczne częstotliwości osłabia zatem jakby nie było kolumna fałszuje.

    mógłbys go stroić 45-50 Hz to by było dla niego korzystniejsze. Jakbyś krótko przestudiował wykresy tonsila na WIN ISD to byś zobaczył że BR dla tego głośnika jest niepotrzebny, gdyż w przypadku tego głośnika opóxnienia i impuls sa mniejsze. Te podbicie to jest takie samo odczucie jak w przypadku naciśnięcia LOUDNESS...

    Jeśli to granice 80-100 Hz to podczas wsadzenia tego układu a'la Bass Reflex dół charakterystyki jest wyrównyrwany... W miejscu gdzie osiągalny jest spadek. Począwszy od 100Hz w dół widzialny jest spadek skutecznosci w obudowie 24 litry zamkniętej jeśli połączysz symulacje WIN ISD wysokiego strojenia z tą opadającą charakterystyka to dostaniesz sytuacje w jakiej jesteś...

    widziałem przypadek gdy kolega wstawił do tych kolumn HW800 Alpharda... Jak się okazało przy wyciągnięciu wysokotonówki otrzymaliśmy dużo ciekawszy dźwiek .. jak się potem okazało strojenie spasowało się z wynikami wymiarów dziury w obudowie kolumny...

    0
  • #9 16 Sty 2005 12:16
    Dimmu
    Poziom 15  

    To ja jeszcze namieszam. Ponizej częstotliwosci strojenia BR sytuacja się nieco odwraca. W BR głośnik zaczyna zdecydowanie mocniej pracować(większe wychylenia) a pomimo to efektywne przetwarzanie jest coraz słabsze. W tym przypadku to głośnik w obudowiue zamkniętej pracuje przy mniejszych wychyleniach i bardziej wydajnie.

    0
  • #10 16 Sty 2005 12:55
    specq3
    Poziom 10  

    no to ja też sie wypowiem. Zrobiłem suba(zamknięty) z alpharda EW120 i jak zapuszcze troszku głośniej to są bardzo duże wychylenia membrany a mam kolumny (otwarte) ok 18 -20 litrów z piszczkiem i głośnikiem ,,basowym" i te wychulenia są dużo mniejsze. A teraz moje pytanie niezepsuje sie głośnik od takich wychleń ? ten Alphard

    0
  • #11 16 Sty 2005 13:18
    WidgetSW
    Poziom 18  

    Ja osobiście bawiłem się wieloma kolumnami i zawsze miałem jedną sytuację - jak w kolumnie otwartej zapychałem otwór, to głośnik zaczynał skakać, i analogicznie - jak w kolumnie zamkniętej wyciągałem soprana, to głośnik się uspokajał.
    Czyli wniosek z moich doświadczeń jest jeden - jak zamknięta, to głośnik bardziej skacze; jak otwarta, to ma mniejsze wychylenia.
    Pewnie to nie jest zasadą, ale ja tak zawsze miałem.

    Do specq3:
    oczywiście, że może się wydychnąć. Każdy głośnik ma określony dopuszczalny zakres wychylenia i warto go znać.

    0
  • #12 16 Sty 2005 13:28
    tomaszo
    VIP Zasłużony dla elektroda

    W obudowie zamknietej glosnik osiaga wieksze amplitudy dla tych samych mocy dostarczonych, niz w BR - ale w pewnym tylko pasmie (to znaczy, zaleznie od wielkosci zamknietej i rozkladu wytrzymalosci mocowej na osi czest. dla BR, przewaznie do 40 Hz). BR umozliwia czesciowe wykorzystanie tylnej strony membrany w granicach strojenia - ponizej tej cz. niezgodnosc fazowa promieniowania otworu i przedniej strony membrany szybko doprowadza do spadku efektywnosci - czyli nawet zwarcia akustycznego (dla czest. wiele nizszych - stromosc to 12 dB na oktawe), stad glosnik w obudowie strojonej pod 35 Hz przy dostarczonym sygnale o czest. 15 Hz pracuje juz prawie jak bez obudowy (jesli otwor BR zapewnia dostateczna przepustowosc).
    Dlatego nieraz wykorzystuje sie obudowy zamkniete, by mimo malej efektywnosci, uzyskac przy pomocy odpowiedniej korekcji elektronicznej liniowe zejscie do samego skraju pasma (glosniki o duzym skoku pojemnosciowym) - poniewaz zapewniaja wieksza wytrzymalosc mocowa na skraju.

    1
  • #13 16 Sty 2005 21:01
    Dimmu
    Poziom 15  

    Otóż to. Mniej wiecej o tym pisałem wyzej:)

    0