Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
OptexOptex
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Dobór kotła kondensacyjnego, dom 120m2, nowe budownictwo

breath-in 16 Sep 2012 21:32 17721 39
  • #1
    breath-in
    Level 9  
    Witam serdecznie,
    Przeczytałem kilka podobnych tematów i tak jak już ktoś stwierdził na forum, "każdy przypadek jest indywidualny i należy go rozpatrywać z osobna". Pozwolę sobie więc zadać pytanie doświadczonym forumowiczom i prosić o pomoc w doborze kotła kondensacyjnego do mojego domu.
    Dom jest w fazie budowy, 120m2 (70m2 dół i 50m2 góra), wykonanie według projektu "ALA" (http://www.horyzont.com/projekt-domu/pokaz/ala/lustro/405#top)
    - ściany: ytong 24 cm + styropian 14 cm
    - oka trzyszybowe o współczynniku 0,9 + ciepły montaż
    - podłoga na gruncie 15 cm
    - strop: wełna mineralna 30 cm

    Na całym parterze planowana podłogówka, na górze podłogówka jedynie w łazience. W pozostałych 3 pomieszczeniach na górze planowane grzejniki.
    Według projektu (chociaż podchodzę do niego z dystansem) moc kotła gazowego powinna wynosić 24 kW.

    Jaki kocioł dobrać do takiego domu, zakładając rodzinę 2+2.
    Czy lepsze rozwiązanie to kocioł jedno, czy dwufunkcyjny z zasobnikiem?
    Jakie grzejniki zaproponowalibyście, aby system grzewczy działał jak najlepiej?
    Interesuje mnie również temat automatyki pogodowej, zarówno w domu jak i na zewnątrz.
    Jeśli chodzi o serwis, to w Zielonej Górze znajdują się te zarówno od Valianta, Viessmanna, czy Junkersa (innych jeszcze nie patrzyłem).

    Planowany wydatek na zakup kotła od 6000 - 8000 zł.

    Z góry dziękuję za informacje.
  • OptexOptex
  • #2
    breath-in
    Level 9  
    No dobra, może więc zapytam nieco inaczej.
    Mam kilka swoich typów, niestety typowanych metodą laika, stąd też prośba o pomoc bardziej doświadczonych kolegów.
    Dobór kotła kondensacyjnego, dom 120m2, nowe budownictwo

    Czy, któryś z tych pieców wart jest uwagi?
    Czy 40 lub 60 litrowy zasobnik wystarczy dla komfortowego korzystania z c.w.u. dla rodziny 2+2 (1 łazienka, wc na dole)?
  • #3
    User removed account
    User removed account  
  • OptexOptex
  • #4
    szymonjasiu
    Level 20  
    Ja polecam :
    -Termet Ecocondens jendofunkcyjny z zasobnikiem, lub Integra (wiszący z wbudowany zasobnikiem)
    -ACV Kompakt solo ( jest teraz w promocji z zasobnikiem z nierdzewki za ok 6k)
    -Ferroli BLUE HELIX (jedyny dwufunkcyjny warty uwagii)


    Pozdrawiam
  • #5
    serwisant73
    VIP Meritorious for electroda.pl
    A ja proponuję Któregoś MCR-a. Moi koledzy nie doceniają tych kotłów... A może po prostu nie znają. prawda jest taka, że tu, na forum ciężko o bezstronna opinię. Tu każdy serwisant będzie dobrze mówił o swojej marce, lub markach. Myślę, że ze spokojem możesz pomyśleć poważnie o MCR II 24/28 BIC. Model naprawdę wart uwagi.
  • #6
    breath-in
    Level 9  
    Dziękuje za dotychczasowe odpowiedzi i wskazówki.
    Musiałem nieco zmienić listę ze względu na małą kotłownię (dojdzie jeszcze pralka) i zawęzić ją do kotłów, które posiadają wbudowany zasobnik. Poszperałem w Internecie i wytypowałem kilku kandydatów, którzy mnie zainteresowali - niestety nie wiem za wiele o słabych punktach tych produktów. Wyczytałem tu na forum, że ważnym punktem jest serwis, zatem zrobiłem również zestawienie punktów serwisowych w moim mieście oraz w pobliżu niego (do 40 km.)

    Dobór kotła kondensacyjnego, dom 120m2, nowe budownictwo

    Od mnogości informacji głowę mi rozsadza, a pytanie wciąż pozostaje.
    Który z kandydatów wart jest wydania kasy i przysłowiowo "będę mógł spokojnie spać w nocy" po jego zakupie. Zapytam też może inaczej: Którego kandydata na dzień dzisiejszy odrzucić i zawęzić listę?
  • #7
    -west
    Heating systems specialist
    Z tych co serwisuje osobiście bym wybrał w kolejności:
    Junkers
    Beretta
    DeDietrich

    z naciskiem na cerapura acu.
  • #8
    Grzegorz Siemienowicz
    Level 36  
    Witam,
    Na Twoim miejscu kierował bym się długością gwarancji i ilością serwisów.
    Na gwarancji naprawę może wykonać wyłącznie autoryzowany serwis. Tam gdzie jest dużo serwisantów zadziała on szybciej (przynajmniej teoretycznie) niż tam gdzie jest np. 1. Większa ilość serwisów (są to serwisy zewnętrzne) to konkurencja między nimi o klienta i to zarówno jeśli chodzi o czas i jakość usługi ale także np. o ceny płatnych przeglądów.
    Ważne aby wymiennik był ze stali i firma miała przedstawicielstwo w kraju.
  • #9
    William Bonawentura
    Level 32  
    breath-in wrote:
    Na całym parterze planowana podłogówka, na górze podłogówka jedynie w łazience. W pozostałych 3 pomieszczeniach na górze planowane grzejniki.
    Według projektu (chociaż podchodzę do niego z dystansem) moc kotła gazowego powinna wynosić 24 kW.


    Dystans wskazany. Taki dom powinien zadowolić się 10kW mocy i przewymiarowanie kotła sprawi tylko kłopot oraz koszty. Podstawowe pytanie - dlaczego nie chcesz instalacji tylko z podłogówką ? Kocioł zasila wówczas bezpośrednio całą instalację (bez mieszacza dla parteru) co jest i tańszym i lepszym technicznie rozwiązaniem.
  • #10
    User removed account
    User removed account  
  • #11
    breath-in
    Level 9  
    @William Bonawentura
    Z pewnością temat "podłogówka na całej powierzchni domu, tak czy nie?" ma wielu zwolenników jak i przeciwników i można o niej rozprawiać całe dnie. Od rozwiązania z grzejnikami oczekuje komfortu w takiej postaci, że gdy jest mi za zimno/gorąco to odkręcam/skręcam grzejnik i w miarę szybko reaguje on na żądaną zmianę.

    Co do przewymiarowanego kotła, to nie zaprzeczam - może tak być, że sugerowane w projekcie 24 kW, to za dużo i nie potrzebuję tak mocnego pieca. Wyczytałem tu na forum, że stosuje się ponoć zasadę 1kW na 10m2 - ale nie wiem, czy można to aż tak uprościć (w końcu po coś te wszystkie wzory są).

    @Walker29
    Rozumiem, że chodzi tu o twardość wody. Czy w każdym przypadku warto zaopatrzyć się w domowy system uzdatniania wody, bo wodociągi dostarczają po prostu "złą wodę", czy są jakieś pułapy którymi warto by było się zainteresować i sprawdzić w swoim miejscu zamieszkania.
  • #12
    serwisant73
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Tak. Dla kotłowni i instalacji optymalna jest taka o wartości 0 st.dH, a dla naszego zdrowia od 3 do 5 st.dH. To co mamy w sieciach przewyższa te wskazniki niekiedy wielokrotnie. Z regóły jest to od 10-12 st. do nawet 20. Takie tez spotkałem.
  • #13
    serwo66
    Level 25  
    Szukaj kotła z wbudowanym zasobnikiem z wężownicą i wtedy możesz zrezygnować z uzdatniania wody, chociaż uzdatnianie wody likwiduje problemy z zatykaniem deszczownic, osadem kamienia na szkle w prysznicu oraz zapomnisz o czyszczeniu czajnika z kamienia.
  • #14
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    breath-in wrote:
    Od mnogości informacji głowę mi rozsadza, a pytanie wciąż pozostaje.

    Na swojej liście masz mały błąd. Junkers ma 5 lat gwarancji :)
  • #15
    breath-in
    Level 9  
    @mirrzo
    Ok. Poprawiam. Na stronie producenta wzmianka o gwarancji jest tak napisana, że trudno wyciągnąć z niej jednoznaczne wnioski.

    No więc Panowie, skoro mam się zawęzić do kotłów z wbudowanym zasobnikiem z wężownicą, to lista ponownie się skraca. Pozostają więc:
    1. BUDERUS: Logamax plus GB172-24 T50
    2. TERMET: Ecocondens Integra 20 (moc 6kW-20kW) - jedyny kocioł który znalazłem poniżej 24 kW, skoro mam go zbyt przewymiarowanego
    3. JUNKERS: Cerapur Acu Smart ZWSB 30-4A

    Co do IMERGAS: VICTRIX ZEUS SUPERIOR 26 kW oraz BERETTA: Boiler Green 25 E.S.I 60L nie znalazłem informacji, czy jest to kocioł z zasobnikiem warstwowym, czy też z wężownicą. W każdym bądź razie nie widzę, żeby dostępne były wersje o mniejszej mocy.
  • #16
    serwisant73
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Skoro tak zawęziłeś listę, to wybór jest oczywisty. Kupuj Termeta. Ze względu na moc. Ale również ze względu na dostępność serwisu. Jest to produkt polski, więc koszty eksploatacyjne po gwarancji będą zawsze niższe.
  • #17
    matmar101
    Level 12  
    Podejrzewam że wszystkie gwarancje pow 2 lat mają jakieś ale - przeczytaj warunki gwarancji.
    Ładowania warstwowego nie przekreślaj - ma szybszy czas ładowania zasobnika i wyższą ekonomikę przy ładowaniu CWU.
    O "dobrą czy złą wodę" - cokolwiek to znaczy to bym się na zaś nie martwił - nie wiemy przecież jaka jest twardość wody na twoim przyłączu. nawet jeśli np 20 st. niemieckich to wymiennik płytowy się nie zakamieni po stronie CWU. - dawno takiego nie widziałem.

    A stację polecam - jeśli wodę masz twardą.

    immergass ma wężownicę beretta też.
    Zobacz Saunier Duval Isotwin Condens. F24/30 - ale ważny jest serwis w okolicy.


    Do tak małego domu to można rozważyć czy jest sens instalowania kotła kondensacyjnego i czy nie lepiej kupić kocioł turbo np. Isotwin F25 H-MOD z modulacją od 4,1 kW. do 24/6 wydatek wody 18,5 l/min
  • #18
    serwisant73
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Do domku? Kondensat zawsze ma sens.
  • #19
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    matmar101 wrote:
    Do tak małego domu to można rozważyć czy jest sens instalowania kotła kondensacyjnego i czy nie lepiej kupić kocioł turbo ...

    Zawsze lepszy będzie kondensacyjny.
  • #20
    Grzegorz Siemienowicz
    Level 36  
    Jeśli masz miejsce na oddzielny bojler to nie kupuj kotła z wbudowanym zasobnikiem.
    Przyczyna jest prozaiczna -> nie wiesz ile rocznie będziesz zużywał gazu.
    Jeśli niewiele ponad 1200 m³ to warto pokusić się o podgrzewanie CWU u okresie temperatur dodatnich dodatkową pompą ciepła powietrze woda.
    W moim regionie taryfa W2 jest przy zużyciu 1200 m³ o 400 zł tańsza niż W3.
  • #21
    matmar101
    Level 12  
    Ja napisałem że tylko rozważyć.

    - koszt inwestycji niższy o 2000 do 3000 zł.
    - niższe koszty przeglądów.
    - a kondensacyjny będzie zużywał o 15% mniej gazu tzn. w sezonie np 45 zł. mniej za gaz miesięcznie a to się równa ok 270 zł. rocznie.

    Dobrze żeby się w tej sprawie wypowiedzieli użytkownicy domów w wielkości 100 - 140 m2 jakie mają kotły i ile ich kosztuje ogrzewanie.

    Pozdrawiam

    Ps.
    Zapowiada się ciekawa dyskusja.
  • #22
    User removed account
    User removed account  
  • #23
    matmar101
    Level 12  
    Czyli kondensacyjny będzie wygodniejszy?
    Bo tak rozumiem twoją wypowiedz.
    To proszę uzasadnij ją.

    Pozdrawiam
  • #24
    User removed account
    User removed account  
  • #25
    matmar101
    Level 12  
    Myślałem że sprowokuję dyskusję na wyższym poziomie. Rozczarowanych PRZEPRASZAM.

    Walker29 wrote:
    Tak. Kondensacyjny oferuje nam wyższy komfort ogrzewania(przy odpowiedniej hydraulice! - wyposażeniu). Niższe zużycie gazu.


    Pisałeś by nie martwić się o wymiennik płytowy przy twardej wodzie. Dlaczego ? Wygląda jakbyś gdzieś liznął tematu, ale nie doczytał...




    Już prosiłem żebyś uzasadnił swoją wypowiedz.
    Co znaczy że przy (odpowiedniej hydraulice! - wyposażeniu) czy przy kondensacyjnym będzie inna niż przy kotle niekondensacyjnym jeśli tak to daj przykład.
    - i czy to znaczy że jak np. w domu z lat 70 mam kocioł tradycyjny ( węglowy, żeliwny gazowy - olejowy czy wiszący atmosferyczny gazowy) to hydraulika i wyposażenie domu nie nadaje się do kotła kondensacyjnego i nie może być "komfortu ogrzewania"
    - i co rozumiesz przez "komfortu ogrzewania"
    - czy takiej samej hydrauliki i wyposażenia nie można zastosować do kotła zwykłego typu np. turbo z wbudowanym zasobnikiem.

    - spróbuj się wypowiadać merytorycznie a nie jak byś wszystkie rozumy zjadł.

    Na temat kamienia dyskutowaliśmy w tym wątku i jakoś kolega ucichł. https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2376982-0.html

    Piszesz że ja liznąłem tematu a sam przyznajesz że: "Wypłukałeś sobie wymiennik - to dobrze. Ja tego nie robię, bo nie znalazłem skutecznej metody"

    Dlaczego według ciebie ma się zakamienić wymiennik płytowy a wężownica w podgrzewaczu nie? - mówimy o stronie ciepłej wody.

    Ja widziałem wymienniki które stały ale po stronie C.O. przynajmniej w moim regionie Lublin - średnia twardość wody 19-20 °dH.

    Większość producentów dopuszcza stosowanie w instalacji C.O. wodę o twardości do 11°dH i jeśli ten warunek zostanie spełniony to nie powinno być problemów z wymiennikiem pierwotnym i płytowym niezależnie czy kocioł kondensacyjny czy niekondensacyjny.

    Pozdrawiam.
  • #26
    serwisant73
    VIP Meritorious for electroda.pl
    A który z tych producentów dopuszcza taką twardość? Ja wiem, że zalecają wodę o twardości 0, czyli kotłową. Oczywiście nikt nie zabrania korzystania z urządzeń przy twardej wodzie, ale tez nikt nie czaruje, że przy takiej wodzie eksploatacja będzie trwała wiele lat bez problemu.
    Co do wspomnianej hydrauliki i kotła kondensacyjnego- PO PIERWSZE, TO NIE JEST FORUM SZKOLENIOWE ALE SERWISOWE/ Tutaj nie ma obowiązku prowadzenia wykładów. Po drugie, zamiast ironizować i utyskiwać , włóż troszkę inwencji własnej i poszukaj. Ten temat był już na forum wałkowany wiele razy.
    Przypominam o regulaminie .
  • #27
    matmar101
    Level 12  
    serwisant73 wrote:
    A który z tych producentów dopuszcza taką twardość? Ja wiem, że zalecają wodę o twardości 0, czyli kotłową. Oczywiście nikt nie zabrania korzystania z urządzeń przy twardej wodzie, ale tez nikt nie czaruje, że przy takiej wodzie eksploatacja będzie trwała wiele lat bez problemu.
    Co do wspomnianej hydrauliki i kotła kondensacyjnego- PO PIERWSZE, TO NIE JEST FORUM SZKOLENIOWE ALE SERWISOWE/ Tutaj nie ma obowiązku prowadzenia wykładów. Po drugie, zamiast ironizować i utyskiwać , włóż troszkę inwencji własnej i poszukaj. Ten temat był już na forum wałkowany wiele razy.
    Przypominam o regulaminie .


    0°dH - to może do kotłów parowych !!!
    Woda o takich parametrach jest dość agresywna i może poczynić szkody.
    A na forum serwisowym to raczej należało by wymagać merytorycznych i jasnych wypowiedzi.
    Od kolegów serwisantów należy wymagać więcej bo co oznaczają stwierdzenia:
    - potrzebują dobrej wody
    - komfort ogrzewania
    - przy odpowiedniej hydraulice! - wyposażeniu
    - optymalna jest taka o wartości 0 st.dH ( co jest nieprawdą np. buderus, brotie nie dopuszcza całkowitego zmiękczenia wody).

    Cytat dotyczący Brotie:
    "Generalnie w odniesieniu do kotłów każdej wielkości obowiązują wymagania dla
    wody grzewczej zapisane w wytycznej VDI 2035 część 1 i 2.
    Z ograniczeniem do zapisów wytycznej VDI 2035 częściowe zmiękczanie wody do
    wartości dH poniżej 6° jest niedopuszczalne. Pełna demineralizacja może być stosowana
    tylko w połączeniu ze stabilizacją wartości pH!
    Instalacje ogrzewania podłogowego należy traktować osobno.W tej sprawie proszę
    się skontaktować z producentem uzdatniaczy do wody lub z dostawcą rur
    (zob. wyżej).
    Dla zachowania praw gwarancyjnych konieczne jest stosowanie się do zaleceń
    firmy BROTJE.
    Przestrzegać wymagań
    Stosować tylko zatwierdzone
    uzdatniacze!
    Sprawdzać wartość pH!"
    źródło " http://pliki.bimsplus.com.pl/Broetje/download/KAT/TI_EcoThermKompakt_WBS_WBC_BBK.pdf "


    Poczytaj:

    - http://vaillantserwis.manifo.com/artykuly-vai...ien-kotlowy-problem-w-instalacjach-grzewczych
    - http://dedietrich.pl/content/download/6525/122686/file/Jakość%20wody%20w%20urządzeniach%20DDTG.pdf
    - http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=problem...jIGABQ&usg=AFQjCNHIog-kcg6-aPUlT3NCVJkoqhbQhg

    Więcej czasu nie miałem myślę że to wystarczy.
    Pytania odnośnie hydrauliki i wyposażenia to chyba nie zrozumiałeś.
    Ja odpowiedzi na zadane przeze mnie pytania znam.
    Sęk w tym żeby odpowiadając komuś na pytanie odpowiedzieć zrozumiale.
    Ja się na temat kotła niekondensacyjnego wyraziłem chyba jasno i zrozumiale i liczyłem na merytoryczną dyskusję opartą na jakimś doświadczeniu. A tu proszę - KASZANA. Brak chęci albo doświadczenia.

    "JEST FORUM SZKOLENIOWE ALE SERWISOWE/ Tutaj nie ma obowiązku prowadzenia wykładów. Po drugie, zamiast ironizować i utyskiwać"
    - czasami lepiej nic nie pisać jak się niema co.

    Ja również zajmuje się techniką grzewczą od 10 Lat i mam w tym trochę doświadczenia.
  • #28
    serwisant73
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Cóż , jak na kogoś z 10-letnim doświadczeniem, zadajesz dziwne pytania. Po za tym, przecież nikt kolegi nie zmusza do goszczenia na tym forum. Co do twardości wody, to ja wiem jakie są wytyczne firmy Brotje i wiem również dlaczego. Zresztą instalując sobie w domu zmiękczacz, nie robisz tego tylko na potrzeby wody do instalacji grzewczej. podpinasz go pod cała instalację wodną. A w związku z tym, nie ustawia się go na 0 stopni. Jak na tylu letnie doświadczenie, zapewne wiesz dlaczego?

    Dodano po 8 [minuty]:

    Cóż , jak na kogoś z 10-letnim doświadczeniem, zadajesz dziwne pytania. Po za tym, przecież nikt kolegi nie zmusza do goszczenia na tym forum. Co do twardości wody, to ja wiem jakie są wytyczne firmy Brotje i wiem również dlaczego. Zresztą instalując sobie w domu zmiękczacz, nie robisz tego tylko na potrzeby wody do instalacji grzewczej. podpinasz go pod cała instalację wodną. A w związku z tym, nie ustawia się go na 0 stopni. Jak na tylu letnie doświadczenie, zapewne wiesz dlaczego?

    Nie wiem, czy jesteś właścicielem , czy pracownikiem firmy, którą widzę w profilu...
  • #29
    matmar101
    Level 12  
    matmar101 wrote:
    Ja napisałem że tylko rozważyć.

    - koszt inwestycji niższy o 2000 do 3000 zł.
    - niższe koszty przeglądów.
    - a kondensacyjny będzie zużywał o 15% mniej gazu tzn. w sezonie np 45 zł. mniej za gaz miesięcznie a to się równa ok 270 zł. rocznie.

    Dobrze żeby się w tej sprawie wypowiedzieli użytkownicy domów w wielkości 100 - 140 m2 jakie mają kotły i ile ich kosztuje ogrzewanie.

    Pozdrawiam

    Ps.
    Zapowiada się ciekawa dyskusja.


    Ja napisałem coś konkretnego i to jest zdaje się ostatni merytoryczny post dotyczący tego tematu.
    "dziwne pytania" spowodowane były niską jakością odpowiedzi i próbą podniesienia tej jakości wypowiedzi w temacie. "dziwne że tego nie zrozumiałeś"
    To nie ja piszę bzdury o twardości wody 0°dH, nie znając kogoś i jego wiedzy "że lizną tematu" a na próbę prowadzenia dyskusji opartej na konkretach czytam że ironizuję i utyskuję ?????

    Jeśli brotje zaleca twardość 0°dH powołaj się na jakiś dokument lub instrukcję.
    Ja się powołałem a ty nie.

    Dla twojej ciekawości. Tak ja jestem właścicielem tej firmy.

    PS. nie sądziłem że ta dyskusja niektórych przerośnie.
  • #30
    serwisant73
    VIP Meritorious for electroda.pl
    matmar101 wrote:
    Jeśli brotje zaleca twardość 0°dH

    Ja nie napisałem, że Brotje zaleca twardość 0 st.- napisałem, że wiem ile zaleca, i wiem dlaczego.