Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Rozmieszczenie głośników 100V 14W

ALKAJDAs 02 Oct 2012 21:45 4737 24
  • #1
    ALKAJDAs
    Level 10  
    Witam,
    Jestem na tym forum po raz pierwszy więc chciałem sie przedstawić. Jestem Wojtek. Trafiłem do Was by pozyskać trochę rzetelnej informacji która mam nadzieje rozjaśni mój umysł.
    Problem jaki chciałbym poruszyć to nagłośnienie liniowe. W związku z remontem nagłośnienia w kościele parafialnym udało mi się odzyskać głośniki oraz wzmacniacz, które chcę zaadoptować do kaplicy u mnie w wiosce. Głośniki to KR-20 (Uwe=120V =>20W, Uwe=100V =>14W) firmy Rduch, natomiast w chcwili obecnej nie mam informacji o wzmacniaczu, ale skoro pracował w tym systemie to będzie ok.
    Moje pytania są następujace:
    1. głośniki mam połączyć równolegle?
    2. Z tego co czytałem po forach to głośniki można konfigurować na zadaną moc. Czy w przypadku takiego układu jaki przedstawiam na rysunku w załaczniku czy mam jakoś je modyfikować? Jeśli tak to proszę podpowiedźcie jak.
    3. Czy jeśli zamontuję mniejszą ilość głośników niż była w parafialnym czy to może jakoś niekorzystnie wpłynąć na wzmacniacz?



    Z góry wielkie dzięki za pomoc

    Rozmieszczenie głośników 100V 14W
  • #2
    wimm
    Level 17  
    Witaj,
    Głośniki łączysz równolegle, jak w tradycyjnym radiowęźle.

    Na głośnikach mogą być odczepy do regulacji mocy. Dostosujesz ją do potrzeb. W zakrystii można dać np. na 1/4 mocy, w prezbiterium 1/2, na kościele 3/4, a głośnik na zewnątrz na 1/1.

    Do linii wzmacniacza podłączasz głośniki tak, aby nie przekroczyć jego mocy maksymalnej.

    Generalnie takie instalacje działają latami. Warto położyć dobry kabel (wystarczy 2x5 lub 2x0,75), solidne kostki połączeniowe, itp.
  • #3
    krzysiuc
    Level 25  
    Kolego... trudno jest cokolwiek doradzać, skoro nie widzimy pomieszczenia na oczy. Nie widzę nic gorszego, jak spartolone nagłośnienie w kościele, koncerty odbędą się firma się nie wykaże. Kościół natomiast to nie miejsce na testy, tutaj sprzęt ma brzmieć lata i przekazywać dla niektórych bardzo ważne treści. Wypadałoby, żeby ktoś oglądnął tę kaplicę z bliska i pomógł ci to podłączyć, firma Rduch myślę, że chętnie przyśle kogoś. Porada kolegi wimm jest co najwyżej nie na miejscu.
  • #4
    ALKAJDAs
    Level 10  
    Chłopaki wielkie dzięki za zainteresowanie tematem. Połączyłem już głośniki jak na rysunku. Kolego wimm dzięki za informację na temat połączeń. Co do ustawienia mocy głośnikó to wsztstkie zostały skonfigurowane na 75% mocy. Dzięki też dla krzysiuc za radę nt błędów w zastosowaniu. Kaplica nas nie jest duża , ok. 150m2. Głośniki i wzmacniacz użyty to komplet firmy Elektronika. Sprawdza się naprawdę fajnie. Wcześniej użytu był mały wzmacniacz i 6 głośników. Powstawały sprzężenia i duży pogłos. Teraz nie ma takiego zjawiska. Sprzężenie możliwe jest dopiero przykładając mikrofon w odległości ok. 20cm od głośnika, a takiego przypadku sobie nie wyobrażam by zaistniał. Jeszcze chciałbym poruszyć jeden temat. Aktualnie mamy mikrofony firmy Tonsil. wydają mi się już wyeksploatowane trochę. Dobrze zbierają głos z odległości do ok.10cm. Przy większej odległości już słabo. Chciałbym zamontować mikrofony (ołtarz i ambona) na gęsiej szyjce. Czy istnieją na gęsiej szyjce mikrofony dynamiczne czy tylko pojemnościowe. Na jakie parametry należy zwracać uwagę przy doborze? Wzmacniacz użyty to WM-5120 firmy Elektronika.
  • #6
    krzysiuc
    Level 25  
    Jeśli chodzi o kościół to dla mnie ideałem jest Rduch, mikrofony i cały osprzęt. Kolejny atut tej firmy, to to, że ich "powermiksery" to połączenie końcówki mocy, korektora miksera i w większości wypadków eliminatora sprzężeń. Do bardzo prostych, niewymagających kapitalnego brzmienia jeśli chodzi o muzykę idealne urządzenia, czyli innymi słowy praktycznie bezobsługowe urządzenia do kościołów. Jeśli chodzi o kościół, to tylko dla organisty mikrofon dynamiczny, reszta to pojemności.
  • #7
    ALKAJDAs
    Level 10  
    Widzę, że krzysiuc przekonuje mnie do Rducha. Sam też jak patrzę po firmach i parametrach mirkofonów to widzę że najczulsze są mikrofony firmy Rduch (16-20mV/1Pa). Chyba się na nie skuszę;) Teraz jeszcze mam jedno pytanie. Jak sprawdzić czy wzmacniacz posiada zasilanie phantomowe? Można miernikiem czy jakoś inaczej należy? W załączniku zamieszczam instrukcję do wzmacniacza WM-5120. Dzięki za podpowiedzi.
    Attachments:
  • #8
    adambyw
    Moderator of Acoustics
    Miernikiem uniwersalnym, na pomiar napięcia stałego DC, włóż w XLR do pinów 1 i 2. Powinno pojawić się napięcie w zakresie 12-52V. Najczęściej okolica 24V lub 48V.
    Z tego co patrzę na instrukcję wejście ma tylko na jackach, i nic nie ma mowy o Phantom. To i wątpię żeby takowe było.
    Zawsze też można zastosować zewnętrzny mały mikser z Phantomem lub sam zasilacz. Oczywiście tu koszta rosną, to jak nie ma budżetu, taniej będzie zastosować mikrofon dynamiczny.
    Czułością aż tak bym się nie sugerował, i tak to skorygujesz gainem na wzmacniaczu. A odstęp od sprzężeń będzie praktycznie taki sam w przypadku mniej czułego mikrofonu.
    A dla mnie rduch to troszkę droga firma. Latek kilka temu kupowałem u nich gęsią szyję coś 540zł kosztował. A że byłem słabiej rozeznany w temacie niż teraz, nie szukałem dalej. Później okazało się że przepłaciłem przynajmniej połowę. Mikrofon co prawda jeszcze działa, ale używam go sporadycznie, ze względu na uszkodzoną gąbkę, która jest u producenta była dostępna tylko z metalowym koszykiem na kapsułę w sporych pieniądzach. Wiem że drobna rzecz ale irytuje.
    Przykładowo masz MEGzw-4 w cenie ok 400zł. A porównywalny JTS GM5218 170zł czy Monacor EMG600 za 240zł. Na takim systemie nie usłyszysz różnicy, to po co przepłacać.
  • #9
    ALKAJDAs
    Level 10  
    Tak to jest jak amator zabiera się do prac akustycznych. Ale od czegoś trzeba się nauczyć. Miło ze są też osoby, które umieją doradzić. Potrzebuję jeszcze się dowiedzieć, czy dla każdego kanału muszę mieć osobny zasilacz phantomowy czy można jedenym zasilaczem zasilić 2 kanały? Co polecilibyście?
  • #10
    adambyw
    Moderator of Acoustics
    Każdy był kiedyś amatorem.

    Uogólniając, tak, każdy kanał musi mieć osobny zasilacz, lub musi to być zasilacz wielokanałowy, jak np taki:
    http://muzyczny.pl/134757_ART-Phantom-II-PRO-zasilacz-Phantom-48V-2-kanaly.html
    Z tym że w tej cenie kupisz też 2 kanałowy mikser behringera z phantomem, a za ok 330zł 4 kanałowy. Biorąc pod uwagę że ten wzmacniacz ma bodajże jedno wejście symetryczne, było by to chyba rozsądniejsze rozwiązanie.
  • #12
    adambyw
    Moderator of Acoustics
    Faktycznie, źle doczytałem.
    Przy tej konfiguracji sprzętowej nie usłyszysz różnicy. Jedyne co zasilacz phantom może Ci wprowadzać, to minimalne przesłuchy między kanałowe czy brum w przypadku nieprawidłowego filtrowania napięcia. Więcej raczej nie może zepsuć
  • #13
    wimm
    Level 17  
    Ewentualne, nawet delikatne brumienie pochodzące z torów mikrofonowych może okazać się bardzo irytujące podczas Mszy Św. i nabożeństw, szczególnie w momentach gdy nie są wypowiadane żadne słowa. Warto dodać, że dziś standardem w nagłośnieniu kościelnym są procesory dynamiki takie jak kompresor/limiter/ekspander/bramka szumów.

    Osobiście skłaniałbym się właśnie ku zakupowi małego mikserka, do którego podłączyłbym symetrycznie wszystkie tory mikrofonowe złączami XLR. Będzie to wygodniejsze rozwiązanie. Nie warto oszczędzać także na kablu mikrofonowym. Dwie żyły w solidnym oplocie to podstawa.
  • #14
    ALKAJDAs
    Level 10  
    Być może kolego wimm masz rację. Szumy moą się pojawić w głośnikach od samego zasilacnia phantomowego. Proszę w takim razie o pomoc jaki mikser wybrać:

    - ALPHA
    http://allegro.pl/ alpha-audio-mikser-interfejs-usb-8-kanalowy-

    - Behringer Xenyx 1202 FX
    http://www.djbox.pl/product-pol-625-Behringer-Xenyx-1202.html

    Oba miksery są bardzo podobne. Dlaczego takie? W obecnej sytuacji planuję wykorzystywać 2 mikrofony pojemnościowe. Ale jakby czasem przyszła komuś ochota dołożyć trzeci to nie byłoby możliwości. Te miksery pozwalają mi na podpięcie 4 niezależnych mikrofonów z zasilaniem phantomowym. Który i dlaczego wybrać? Dzięki za zainteresowanie ;)

    Jeszcze chciałbym dopytać? Czy mikser pozwoli mi wyeliminować jakieś mogące powstać sprzężenia, czy potrzebny byłby jeszcze jakiś kolektor graficzny? Jeśli i tu możecie mi coś podpowiedzieć to jestem wdzięczny.
    Moderated By adambyw:


    3.1.18. Zabronione jest publikowanie informacji do źródeł, które po pewnym czasie wygasają (publikowanie odnośników do stron o charakterze krótkotrwałym).

  • #15
    krzysiuc
    Level 25  
    Polecam tylko Soundcrafta bądź Allen Heath. Behringera przerabiałem w warunkach kościołowych nie zdaje egzaminu, awaryjny, ma kilka głupich rozwiązań, co również dyskwalifikuje go w poważniejszych zastosowaniach na estradzie. Tutaj potrzebujesz sprzętu który teoretycznie będzie po kilka godzin w ciągu dnia w ciągłym użytkowaniu. W kościele, w którym gdzieś tam mam przyjemność pomagać jest mikser pana Piechoty z Głowna, dystrybuowany podajże m.in. przez Rducha, cena konkretna, ale brzmienie i jakość wykonania perfekcyjna.
  • #16
    adambyw
    Moderator of Acoustics
    Z tym brumieniem to wimm przesadzasz. W takim nagłośnieniu nie będzie różnicy czy to zasilacz phantom czy tani mikser. Nie będzie tego słychać.

    Oba miksery są podobne, porównaj sobie ich funkcjonalność i dobierz który bardziej Ci pasuje.
    Tymi mikserami możesz eliminować sprzężenia jedynie przyciszając sygnał.
  • #17
    ALKAJDAs
    Level 10  
    Witam ponownie,
    Po instalacji głośników i współpracy z w/w wzmacniaczem przyszła kolej na wymianę mikrofonów. Obecnie zamontowane są dynamiczne mikrofony tonsila, które mają ok 12 lat. Chciałbym zamontować 2 mikrofony pojemnościowe na gęziej szyjce. Jeden ok 60-70cm długości na podstawie bo postawić na ołtarzu, drugi ok. 40-50cm na ambonę. Chciałbym go zamontować na stałe w marmurowej ambonie. Przyznam że im więcej się interesuje tym trudniej mi podejmować decyzje, dlatego chciałbym Was prosić o pomoc.
    Wzmacniacz WM-5120 nie posiada zasilania phantomowego. Polecaliście mi użycie miksera który takowe zasilanie będzie miał. Ze względu na ubogi budżet zmuszony jestem do zakupu taniego osprzętu. Chciałbym użyć miksera "BEHRINGER EURORACK UB1002". Posiada on 4 wejścia mikrofonowe. Obecnie wykorzystam 2 ale w przyszłości jeszcze może będzie schola i organista dopięty.
    Do tego chciałbym zamontować mikrofony:
    - ołtarz: mikrofon JTS GM-5218 + podstawa JTS ST5030
    - ambona: JTS GM-5212C (mikrofon montowany na gwincie)

    W jednym ze sklepów poinformowano mnie że mikrofony pojemnościowe na gęsiej szyjce nie będą poprawnie pracowały z zasilaniem phantomowym +48V. Lepiej ponoć pracują z zasilaniem +12V, tzn. nie generują szumów. Czy potwierdzicie mi to? Jak w takim razie zrobić by mieć te 12V? Jakieś adaptery?
    Jeszcze jedno pytanie, mikrofon ołtarzowy montowany jest w podstawie która może być zasilaniem bateryjnym mikrofonu, natomiast czy mikrofon z ambonki mogę podpiąć bezpośrednio do miksera czy coś jeszcze po drodze muszę mieć zamontowane?
    Czy moje wybory są poprawne, czy polecacie coś lepszego w podobnych cenach?
    Dziękuję za jakąkolwiek podpowiedź.
  • #18
    krzysiuc
    Level 25  
    Co do szumów, to pisałem ci już na temat miksera, to główne źródło szumów. A co do mikrofonów to będzie to zależało od czułości jaką ustawisz na wejściu miksera, znając życie i realia kościelne gain nie będzie odkręcony bardziej niż około połowy, przy powyższym mikserze nie powinno być problemów. Kolejna sprawa, żadnych baterii w mikrofonach! Jak wyobrażasz sobie rozładowanie baterii w mikrofonie, podczas "podniesienia", bądź czytania Ewangeli :) ?? Owszem zdarzają się sytuacje, gdzie podczas kazania wymieniam baterie w mikrofonie dla kapłana, ale nie wyobrażam sobie problemów z mikrofonem przy ołtarzu bądź ambonie.
  • #19
    ALKAJDAs
    Level 10  
    Dzięki krzysiuc za szybką odpowiedź. W takim razie mikser już wiem jaki chcę kupić.
    Teraz jeszcze sprawa tych mikrofonów. czy zasilanie phantomowe może być dla tych mikrofonów 48V bo nie chce baterii? Jakie mi polecisz mikrofony z doświadczenia?
  • #20
    ALKAJDAs
    Level 10  
    Witam ponownie.
    Temat mikrofonów jeszcze czeka. dystrybutor JTS w Polsce czeka na mikrofony. Mają być do 2 tygodni. I znów powrót tematu jaki mikser czy może powermikser? Ale podpowiedzcie mi jeszcze jedną rzecz. Aktualnie jest 19 głośników po 14W (100V) a w zestawie z głośnikami dostaliśmy wzmaczniacz 120W (100V). Ogólnie to działą tylko się zastanawiam czy on nie jest przeciążony? Jak się poprawnie liczy sumaryczną moc głośników? 19X14W=266W czy może jeżeli głośniki ustawione są na odczepach 3/4 mocy to moc jest 19X14W*3/4?
    Zastanawiam się jeszcze nad zmianą powermiksera. Czy używa się w kościołach powermikseró 2 strefowych, w moim przypadku to byłoby podłączenie lewej i prawej strony kościoła. ma to sens? Dziękuję z podpowiedzi
  • Helpful post
    #21
    adambyw
    Moderator of Acoustics
    W systemach 100V masz założenie że moc głośników musi być mniejsza niż moc wzmacniacza. Moc głośników liczy się patrząc na używany odczep transformatora. Dla tego że wyznacza Ci to konkretną wartość minimalnej impedancji obciążenia (z wzoru R [Ω] = U [V]² / P [W]), podobnie jak w popularnych systemach niskoimpedancyjnych, tylko taka końcówka (120W/100V) ma minimalną impedancję obciążenia równą 83,3Ω, a głośnik 14W/100V ma impedancję 714Ω.


    Często na odczepach moc dzieli się przez 2, czyli masz szereg np 14W, 7W, 3.5W, 1,75W. (W tedy 14W/100V = 7W/70V) W nowych konstrukcjach nawet rduch to stosuje. Jak podłączasz głośnik 14W na odczep 7W, to liczysz go jako 7W. Czy te głośniki mają tylko 2 odczepy? Nie widzę ich specyfikacji na sieci.

    Ja podłączysz 19X14W=266W (przy 100V daje impedancję 37,6Ω) to wzmacniacz 120W przy 100V (83,3Ω) będzie zdecydowanie (dwukrotnie) przeciążony. Nie jest to bezpieczne, może ucierpieć zarówno transformator wzmacniacza jak i końcówka mocy. Jaki to model wzmacniacza? Jak posiada wyjście 70V, to minimalna impedancja obciążenia tego wyjścia będzie 40,8Ω. W tedy powiedzmy że obciążenie taką gałęzią głośników (37,6Ω) będzie akceptowalne, choć należało by raczej unikać grania do maksimum.

    Jeżeli prawa i lewa strona gra w to samo audytorium, to nie ma sensu. Tworzenie systemu stereo w kościele mija się z celem.
  • #22
    ALKAJDAs
    Level 10  
    Wzmacniacz WM-5120 Elektronika Legionowo. 120W wzmacniacz posiada odczepy 0, 30, 100V. Aktualnie tutaj jest ustawiony na 0-100V. Natomiast głośników nie znalazłem nigdzie specyfikacji, natomiast z tego co do nich zaglądałem to mają 4 odczepy - przewody są dołączone pomiędzy pierwszy a trzeci. Sądząc z Twojego poprzedniego postu można przyjąć że pracuja ona na połowę mocy, jeśli jest zasada że odczepy to 1, 1/2, 1/4, 0.
  • #24
    ALKAJDAs
    Level 10  
    Jak będę w kościele to rozkręcę i zobaczę. Na głośniku jest tylko naklejka KR20. 14W-100V , 20W-120V.