Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

LIEBHERR 902 silnik Deutz - ogrzewanie bardzo słabe - pomysł na ogrzanie kabiny?

27 Oct 2012 20:34 13242 25
  • Level 10  
    Witam.

    Poszukuję rozwiązania na ogrzanie kabiny w koparce LIEBHERR 902 z 1993 roku. Koparka posiada silnik chłodzony powietrzem, z ogrzewaniem olejowym (chłodniczka oleju w tylnej części kabiny, przez którą przepływa olej silnikowy). Niestety nie bardzo zdaje ona egzamin. Być może jest już wyeksploatowana.

    Mam pomysł, aby zainstalować nagrzewnice elektryczne 12V szeregowo (w koparce jest instalacja 24V) - czy sądzicie, że zda to egzamin?

    Myślałem o zainstalowaniu czegoś takiego: http://allegro.pl/citroen-c3-nagrzewnica-elektryczna-valeo-1000w-12v-i2695260215.html

    Proszę o pomoc i fachowe komentarze co do pomysłu.

    Jednocześnie przepraszam, jeśli nie trafiłem w odpowiednią szufladę na forum.
    Trendy 2021 w branży Internetu rzeczy [Webinar 02.07.2021, g.12.00]. Zarejestruj się za darmo
  • Helpful post
    Level 43  
    Dwie nagrzewnice łącznie z ogrzewaniem olejowym powiiny wystarczyć ale pobiorą prąd ok. 80A. Czy alternator ma taki zapas?
  • Level 35  
    Moim zdaniem albo webasto "mokre" + nagrzewnica z auta albo webasto "suche" czyli nawiew goracego powietrza ;)
  • Level 10  
    vodiczka wrote:
    Dwie nagrzewnice łącznie z ogrzewaniem olejowym powiiny wystarczyć ale pobiorą prąd ok. 80A. Czy alternator ma taki zapas?


    Tego nie wiem. Sprawdzę w poniedziałek - ale wydaje mi się, że jest tam Bosch 115A - czyli chyba powinno zagrać.


    bartek_j wrote:
    Moim zdaniem albo webasto "mokre" + nagrzewnica z auta albo webasto "suche" czyli nawiew goracego powietrza Wink


    O suchym myślałem - ale koszt dość wysoki. Byłoby najwygodniej to zamontować, a z mokrym za dużo kombinowania by było. Zbiorniczek wyr. na płyn, itd.

    Może jeszcze jakieś inne pomysły?
  • Trucks specialist
    Ja rowniez zamontowalbym syche webasto z potencjometrem i po problemie
  • Level 43  
    KoonanReal wrote:
    Niestety nie bardzo zdaje ona egzamin. być może jest już wyeksploatowana.

    Może sprecyzujesz co kryje się pod tym stwierdzeniem? Czy jak na zewnątrz jest 0 stopni to w kabinie jest wystarczajaco ciepło a problem zaczyna się przy np. - 10.
    Ile stopni jest w kabinie przy 0 a ile przy -10 na zewnątrz, może do dogrzania wystarczy mniejsza moc grzałek?
  • Level 10  
    przy temp. zewn w okolicach 0-3 stopni w kabinie przy dłuższej, cięzkiej pracy maszyny dochodzi do 10-12 stopni. chłodniczka przy wył. nadmuchu wyraźnie się nagrzewa (cieżko przytrzymać na niej rękę dłuższą chwilę) po włączeniu dmuchamy szybko się wychładza
  • Level 43  
    KoonanReal wrote:
    przy dłuższej, cięzkiej pracy maszyny dochodzi do 10-12 stopni

    Sadzę że jeżeli kabina jest w miarę szczelna to 1 kW nagrzewnica powinna wystarczyć do dogrzania do temp 16 -17 stopni.
  • Level 43  
    Napraw to ogrzewanie. Nie kombinuj. Termostat sprawny? Zawór ogrzewania otwiera się do końca? Zawory ciśnieniowe i spływowy sprawne?
  • Level 10  
    kkknc wrote:
    Napraw to ogrzewanie. Nie kombinuj. Termostat sprawny? Zawór ogrzewania otwiera się do końca? Zawory ciśnieniowe i spływowy sprawne?



    Jak już napisałem wyżej, nagrzewnica podczas kiedy wyłączony jest wentylator nagrzewa się dość pokaźnie. Wychładza się w parę sekund od włączenia went.

    Podejrzewałem już zawór ogrzewania - otwiera się wg mnie poprawnie (wąż doprowadzający jest gorący).

    Istnieje podejrzenie, że taka chłodniczka mogła się zapowietrzyć?? Oczywiście jest to układ olejowy - ale nie wymuszony i nie ciśnieniowy raczej. Zasilanie chłodniczki wychodzi z przyłącza filtra oleju silnikowego.

    Jeśli chodzi o termostat, to w tym układzie nie ma owego.
  • Level 43  
    KoonanReal wrote:

    jak juz napisałem wyżej, nagrzewnica podczas kiedy wylaczony jest wentylator nagrzewa sie dosc pokaźnie. wychładza się w pare sekund od włączenia went..

    Wiec nie ma dobrego obiegu.
    KoonanReal wrote:

    Podejrzewałem już Zawór ogrzewania - otwiera sie wg mnie poprawnie (wąż doprowadzający jest gorący).

    A według mnie nie.
    KoonanReal wrote:

    Istnieje podejrzenie że taka chłodniczka mogła się zapowietrzyć?? Oczywiście jest to układ olejowy - ale nie wymuszony i nie ciśnieniowy raczej. Zasilanie chłodniczki wychodzi z przyłącza filtra oleju silnikowego.


    Pompa oleju pcha ten olej do chłodnicy wiec się nie zapowietrzy a układ jest jak najbardziej ciśnieniowy. Panuje w nim takie samo ciśnienie, co w silniku. Myślisz, że krasnoludki leja ten olej wiadrami? I układ jest nie ciśnieniowy?
    KoonanReal wrote:

    jesli chodzi o termostat to w tym ukladzie nie ma owego.

    Zaręczam ci, że jak koparka opuszczał fabrykę to był. Każdy silnik, który ma ogrzewanie kabiny ma termostat. Jest w chlodnicy oleju. Pozycja 140
    LIEBHERR 902 silnik Deutz - ogrzewanie bardzo słabe - pomysł na ogrzanie kabiny?
  • Level 10  
    To może, jeśli uda mi się zlokalizować ten termostat i go ominąć, będzie lepiej?
  • Level 43  
  • Level 10  
    kkknc wrote:
    ...Pozbawisz silnik chłodzenia...


    To jest silnik Deutz 4-cyl. chłodzony powietrzem. Posiada taki termostat?

    Chodzi mi głownie o kwestię nagrzania kabiny - omijając termostat przy nagrzewnicy kabiny pozbawię silnik chłodzenia?? Nie bardzo rozumiem.
  • Level 43  
    KoonanReal wrote:
    kkknc wrote:
    ...Pozbawisz silnik chłodzenia...


    to jest silnik deutz 4 cyl. chłodzony powietrzem. posiada taki termostat?

    chodzi mi głownie o kwestię nagrzania kabiny - omijajac termostat przy nagrzewnico kabiny pozbawie silnik chłodzenia?? - nie bardzo rozumiem


    Co za różnica ile ma cylindrów pisałem ci przecież, że silniki w maszynach, w których siedzi człowiek maja termostat. Po to by trzymać odpowiednią temperaturę dla zapewnienia ogrzewania kabiny operatora. Maszyny bez operatora termostatu nie mają.Olej w silniku chłodzonym powietrzem odbiera sporo ciepła. Wyrzucając termostat zatrzesz silnik z braku smarowania.
  • Level 10  
    Czyli wg ciebie przyczyną jest zawór, który otwiera dopływ ciepłego oleju do nagrzewnicy, tak??

    Nurtuje mnie tylko jedno. Jaki związek z chłodzeniem silnika (ostatecznie wg ciebie ZATARCIEM GO) ma termostat przy nagrzewnicy, jeśli zawór, który otwiera i zamyka dopływ nagrzanego oleju jest bezpośrednio za silnikiem, a PRZED termostatem (przy samej nagrzewnicy). Wiec jeśli latem zawór jest zamknięty i olej nie płynie przez nagrzewnicę, to wytłumacz mi proszę, jaką rolę pełni wówczas ten termostat?
  • Level 43  
    Termostat jest przy chlodnicy a nie nagrzewnicy.
    Termostat utrzymuje temperaturę silnik i nie wie czy jest lato czy zima. Otwierając zawór ogrzewania do końca wyłączasz szeregowo nagrzewnice z obiegiem oleju silnika. Przy mniejszym otwarci układ szeregowo równoległy.
    Tak to wygląda gorący silnik
    Smok-pompa oleju-chłodnica-filtr-oleju- wał korbowy itd.
    Zimny silnik( z termostatem )
    Smok-pompa oleju-filtr-oleju- wal korbowy itd.
    Ogrzewani wyłączone silnik zimny
    Smok-pompa oleju-nagrzewnica-filtr-oleju- wal korbowy itd.
    Ogrzewani wyłączone silnik gorący
    Smok-pompa oleju-chłodnica-nagrzewnica-filtr-oleju- wał korbowy itd.
  • Level 10  
    Z tym termostatem możesz mieć rację - dzisiaj zauważyłem, że silnik nie osiągał temperatury nawet 70 st. - a z tego, co wiem, to temp. silnika chłodzonego powietrzem utrzymywać się może nawet ok. 120 st.
  • Level 17  
    Witam panowie, pracowałem na koparce Allman z silnikiem Deutza 3-cyl., też chłodzonego powietrzem i niestety ogrzewanie było takie samo. Ciepło w kabinie było tylko, jak silnik był na wysokich obrotach i pod dobrym obciążeniem, czyli prosty wniosek - maszyna zmusza cię do intensywnej pracy.
  • Level 43  
    Chłodnice zwłaszcza typu baranek ( patrz rysunek, który wstawiłem poz. 99) lubią pękać jak nie są zamocowane i zdarza się, że ktoś później montuje taką bez termostatu, bo jest tańsza o 60%. Ta pokazana na tym rysunku jest bez termostatu, ale pokazałem ci na innej jak ten termostat wygląda. Bo było parę typów chłodnic i w Almmanie były właśnie baranki z termostatem. Każdy silnik trzeba zmusić do pracy by oddał ciepło, które jest produktem ubocznym i nieporządnym. Na biegu jałowym dużo ciepła nie będzie.

    Tak w ogóle to sprawdziłeś czy masz prawidłową chłodnicę z termostatem i czy działa? Bo z twojego opisu wnioskuję ze nie chciało ci się odpiąć 2 zapinek i zajrzeć do środka.
    LIEBHERR 902 silnik Deutz - ogrzewanie bardzo słabe - pomysł na ogrzanie kabiny?
    Zaworu też nie rozebrałeś, bo, po co. Ale masz czas pisać na forum, że nie działa.
    LIEBHERR 902 silnik Deutz - ogrzewanie bardzo słabe - pomysł na ogrzanie kabiny?
    Masz zawór zapobiegający spływaniu oleju poz.67? Masz zawór regulujący poz.202? Masz wężyk odpowietrzający, poz.50? Masz termostat? Masz nie zagięte przewody doprowadzające olej? Masz czystą i nie zabitą kurzem nagrzewnicę? Rusz swoje szanowne 4 litery i zacznij sprawdzać, co ci podałem, albo siedź sobie w środku i marznij.
    A co do temperatury to max krytyczną dla tego silnika jest 155-160°C.Pomiędzy 130° a 150°C temperatura nie zalecana, żółte pole na wskaźniku. A do 120°C to normalna robocza.
    Część silników doładowanych miała jeszcze termostat w układzie wydechowym do sterowania wentylatora powietrza. Ale ty nawet nie wiesz, jaki konkretnie masz silnik w tej koparce. Bo chłodzonych powietrzem silników Deutz trochę wypuścił na rynek. Zresztą z tego słynie silnik chłodzony powietrzem lub olejem.
  • Level 17  
    ja tą maszyne odbieralem nową z Flensburga,już na niej nie pracuje ,bo jestem już na emeryturze,to był Allman AL8 ,silnik deutz 3cylindrowy ,i zeby nią pracowac silnik musial miec wysokie obroty,bo jazda w niej byla hydrauliczna ,początek ruszenia nastepowal po oisągnieciu przez silnik 1100obr/min
  • Level 43  
    Kolega zaczyna puszczać mocno wodze fantazji. Przede wszystkim Ahlmann nie ma obrotomierza, więc skąd kolega wie, że musi dostać 1100obr/min żeby ruszyć. Przypominam, że ten silnik jest 3 cylindrowy, więc bieg jałowy wyżej nastawiony. Jak ktoś chciał oszczędzić na paliwie i zmniejszał obroty to szybko dokładał na poduszkach, które się rwały. A to, że trzeba było dodać sporo gazu do ruszenia było spowodowane zaciskającym się hamulcem bezpieczeństwa zapobiegającym staczaniu się maszyny z najazdów, który blokował się po puszczeniu gazu. Można było bez problemu zmniejszyć tą czułość zaworem regulacyjnym na pompie. Łącznie z takim nastawę, że hamulec zaciskał się tylko po wciśnięciu hamulca, co można było zrobić jeżeli maszyna pracowała w płaskim terenie. Skoro kolega odbierał nową to powinien o tym wiedzieć jest to w instrukcji obsługi na ostatnich stronach przy schematach hydraulicznych.
  • Level 17  
    tak hamulec byl na wale napedoeym ,a co do obrotow to wiem z przeszkolenia jakie przechodzilem u almana

    Moderated By Przemo9826:

    Post był raportowany, chciałem poprawić pisownię, ale widzę recydywa.....

    Regulamin.

    3.1.13. Zabronione jest publikowanie wpisów naruszających zasady pisowni języka polskiego, niedbałych i niezrozumiałych.

    Ostrzeżenie.

  • Level 10  
    kolego kkknc

    na początku to dziękuje za zainteresowanie tematem i fachowe odpowiedzi.

    model silnika to F4L912 (bez turbo)

    nagrzewnica przedmuchana - myśle ze porządnie;
    do niej olej doprowadzają rurki - nie zagięte (każdy fragment ocieplałem taśmą termiczną);
    zawór regulujący i wężyk odpowietrzający sprawdzę jutro.
    zaworu niestety nie rozebrałem (koparka jest w terenie - jak zjade nią do domu to rozbiore)

    czy zawór w poz 202 odpowiada moze za ilosc przeplywajacego oleju?
  • Level 16  
    Po co robić tyle problemów, zamontować trzeba ogrzewanie postojowe suche np at2000 i po problemie z rurkami termostatami itp.
  • Level 43  
    stan2300 wrote:
    ja tą maszynę odbieralem nową z Flensburga,już na niej nie pracuje ,bo jestem już na emeryturze,to był Allman AL8 ,silnik deutz 3cylindrowy ,i zeby nią pracowac silnik musial miec wysokie obroty,bo jazda w niej byla hydrauliczna ,początek ruszenia nastepowal po oisągnieciu przez silnik 1100obr/min


    LIEBHERR 902 silnik Deutz - ogrzewanie bardzo słabe - pomysł na ogrzanie kabiny?

    No to zobacz gdzie ta maszyna była produkowana. Nie wiem, dlaczego odbierałeś ją w porcie a nie w fabryce.

    stan2300 wrote:
    tak hamulec byl na wale napedoeym ,a co do obrotow to wiem z przeszkolenia jakie przechodzilem u almana


    Jakie szkolenie jak nawet pisać nie potrafisz, z czytaniem też nie tego, bo z tej instrukcji wynika, że bieg jałowy to 1100obr/min.

    KoonanReal wrote:

    model silnika to F4L912 (bez turbo)


    Jak by było turbo to przed F było by B więc nie musiałeś tego pisać.

    KoonanReal wrote:

    zaworu niestety nie rozebrałem (koparka jest w terenie - jak zjade nią do domu to rozbiore)

    czy zawór w poz 202 odpowiada moze za ilosc przeplywajacego oleju?


    Rozebrałeś i co?
    Poz. 202 to zawór bypass, ma za zadanie wpuszczanie oleju z powrotem do silnika w razie zapchania nagrzewnicy. Ale jak jest uszkodzony to do nagrzewnicy płynie niewiele oleju.