Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pomoc - silnik spalinowy własnej roboty

robotek019 17 Kwi 2019 09:08 44424 215
  • #181
    antwito
    Poziom 12  
    Taki tłok uszczelniłeś dodatkowo oringiem?
    Sworzeń można zabezpieczyć dwoma zaślepkami z teflonu aby nie zarysowały cylindra. Takie rozwiązanie jest dosyć powszechne w silnikach modelarskich
  • #182
    saskia
    Poziom 38  
    Zamiast pierscieni wystarczy w gornej czesci tloka wytoczyc plytkie rowki podobnie jak pod pierscienie tylko plytsze i wezsze.
    Podczas pracy silnika olej zostaje w tych rowkach i robi za pierscienie.
    To tez jest uzywane w wielu silnikach modellarskich zamiast pierscieni.
  • #183
    antwito
    Poziom 12  
    Przy małych silnikach nie stosuje się pierścieni, bo korzyści wynikające z lepszego uszczelnienia nie przewyższają wad w postaci zwiększonych oporów ruchu. Od pewnej średnicy (ok. kilkunastu milimetrów) cylindra każdy silnik ma na tłoku pierścienie. Dzięki temu tłok może mieć trochę luźniejsze pasowanie co zapobiega zatarciu w wyniku rozszerzalności temperaturowej.
  • #184
    saskia
    Poziom 38  
    Rozszerzalnosc temperaturowa jest jednakowa dla takich samych materialow, wiec przy pasowaniu tloka i cylindra wykonanych z takiego samego materialu jest praktyczniie pomijalne, zwlaszcza przy malych silniikach. Wystarczy wtedy zrobic rowki olejowe i cala robote uszczelniania robi tzw. klin olejowy.
    Dzis produkowane sa stopy ktore sa lekkie i jednoczesnie odporne na scieranie, tak ze moga byc uzyte na tlok i na cylinder w takich silnikach wlasnej roboty.
    Problemem jest uzycie roznych materiialow, aluminium na tlok i zeliwa na cylinder.
  • #185
    TheKocur
    Poziom 7  
    Jakiej wielkości na być ten rowek olejowy? Zrobiłem silnik 2t z agregatu od lodówki, ciśnienie w komorze korbowej jest według mnie bardzo dobre, listek zaworu membranowego zrobiony z listka 0.1 mm od szczelinomierza, który dobrze się sprawdza, otwiera się gdy silnik zaciąga i nie przepuszcza, gdy jest płukanie. Próbując odpalić wiertarką, mieszanka jest zapalana, ale po odłożeniu wiertarki silnik nie chce pracować. Zapłon ustawiony na 1 mm przed GMP i też regulowany setki razy. Iskra jest dobra. Boję się o kompresję, bo niby jest, ale może za słaba? Tłok ma z 16 mm wysokości, ale tylko z 5 mm od góry ma średnicę taką samą jak cylinder a reszta już ma o 0.5 mm mniejszą średnicę. Ma ktoś pomysł jak uszczelnić tłok z cylindrem? Oring odpada, bo tłok ma za cienkie ścianki. Ewentualnie ten rowek olejowy, ale boję się żebym nie pogorszył. Ma ktoś jeszcze jakoś pomysł?
  • #186
    saskia
    Poziom 38  
    Nie bardzo rozumiem po co ci ten zaworek jeśli silnik ma być 2t. Czy zaworek zamyka dolot do komory korbowej, czy do cylindra?
    Może tu jest przyczyna że konstrukcyjnie zrobiłeś 4t, a zapłon jak do 2t.
    Wrzuć jakieś zdjęcia, lub narysuj schemat działania.
  • #187
    TheKocur
    Poziom 7  
    Zawór membranowy - otwiera się, zamyka na skutek zmiany ciśnienia w skrzyni korbowej. Gdy tłok idzie w stronę świecy (po prostu do góry) w skrzyni korbowej powstaje podciśnienie które otwiera zawór membranowy i wtedy napływa mieszanka paliwa z powietrzem. Zaś przy powrocie tłoka (wraca w dół) ten zawór się zamyka, powstaje nadciśnienie w skrzyni korbowej, następnie otwiera się okno płuczące i wtedy jest proces tzw. płukania. Ten silnik miał konstrukcje zwykłego silnika 2t z zaworem membranowym (np. silnik z skutera 2t). Niemożność odpalenia tego silnika była spowodowana za małą kompresją. Odstawiłem w kąt ten silnik, myślę nad 4t ale tu jest problem z zaworami i głowicą. :P
  • #188
    antwito
    Poziom 12  
    Wszystko wskazuje właśnie na zbyt dużą nieszczelność. Kompresja w silniku musi być taka, że obracając w rękach wałem korbowym nie tylko będzie czuć opór, ale też po puszczeniu tłok będzie "odbijał". Nie musi wrócić idealnie do pozycji początkowej, gdyż jakieś tam nieszczelności są dopuszczalne jeśli mowa o samym odpaleniu, ale sam efekt odbijania musi faktycznie występować. Przetestowane wielokrotnie w praktyce ;) Trochę dziwi mnie niedostateczna szczelność przy kompresorze od lodówki, gdyż potrafią dawać całkiem niezłe ciśnienie. Może zarysowałeś mocno gładź tłoka lub cylindra? Jak możesz to wstaw zdjęcia jak to wygląda, może razem wymyślimy jak to uratować ;) 2T jak już zaskoczy jest mniej awaryjny, więc może warto się nie poddawać.

    Jeszcze co do poprzedniej dyskusji na temat pierścieni i rozszerzalności termicznej. W praktyce stosuje się różne materiały jeśli o siebie trą, co ma związek ze zużyciem ściernym. Do tego nawet przy tłoku i cylindrze wykonanym z takich samych materiałów mamy kolejny problem - rozkład temperatury. Górna część cylindra ma większą temperaturę, gdyż jest bliżej komory spalania i przez to bardziej się rozszerza. Podobnie jest z tłokiem. Dlatego w kupnych silnikach modelarskich cylinder często ma kształt delikatnego stożka rozszerzonego u dołu (oczywiście mowa o ułamkach milimetra). Przy większej średnicy cylindra jednak i tak stosuje się pierścienie, gdyż wtedy takie rozwiązanie jest efektywniejsze.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Tutaj jeszcze okazuje się, ze kompresor z klimatyzacji samochodowej też się nadaje. Przyznam szczerze, że myślałem o takim rozwiązaniu, ale miałem obawy czy brak typowego układu korbowego zda egzamin i pomysł porzuciłem. Jak widać szkoda, bo działa świetnie, a i sam dźwięk niczego sobie :)

    Link
  • #189
    TheKocur
    Poziom 7  
    Też ten silnik widziałem. Muszę przyznać ,że fajnie chodzi taki 3 cylindrowy silniczek. Wracając do tematu, faktycznie przypominam sobie, że w poprzednim moim silniku 2t dało się wyczuć taki jakby przeskok w GMP i dlatego on odpalił. :D Nie wiedziałem co robić z tym silnikiem, bo i tak nie odpalał, więc wykonałem ten rowek na tłoku, (taka delikatna, wyczuwalna pod palcem ryska) i kompresja co najwyżej może spadła. Myślę, że dla tego silnika nie ma już szans. Zrobiłem uszczelkę pod głowicę (pełną) czyli bez wycięcia otworu na "komorę spalania" i po naoliwieniu tłoka kompresja była raczej znikoma (a powinna być bardzo duża). Też się zdziwiłem, że to nie ma odpowiedniej kompresji, mówię sobie zrobię silnik z kompresora od lodówki, na 100% będzie odpalał, a tu jednak nie. Myślę, że przyczyną był sam tłok. "Tłok ma z 16 mm wysokości, ale tylko z 5 mm od góry ma średnicę taką samą jak cylinder a reszta już ma o 0.5 mm mniejszą średnicę."
  • #190
    saskia
    Poziom 38  
    Te kompresory lodowkowe ppracuja w kapieli olejowej, wiec maja wtedy dobre uszczelnienie, natomiast w mieszance tego oleju jest niewiele,
    Tych rowkow na tloku trzeba zrobic min. 2-3. One tez poza zatrzymywaniem oleju i uszczelnianiem, dzialaja jak radiatory chlodzace denko tloka, by nie rozszerzalo sie ponad miare.
    W sumie to taki maly tloczek mozesz sam wykonac i zrobic go nieco dluzszy od strony denka, tylko musisz dobrac grubosc uszczelki tak by nie uderzal w glowice. Czasem udaje sie dopasowac srednice preta aluminiowego bez zbytniej obrobki, bo dzis wiekszosc pretow jest wykonywana z duza precyzja srednicy i idealnym kolem w przekroju. Na Ebay-u wiele firm sprzedaje tzw. off cuts, czyli krotkie odpady walkow ktore dla nich sa za krotkie na kolejny detal z nich produkowany, tak by byl solidnie umocowany w maszynie produkcyjnej, a na malych maszynach mozna je uzyc. wiele z tych firm podaje dokladne oznakowania materialu tych scinkow.
    Najlepsze na takie tloczki sa stopy aluminium o gradacji lotniczej ktore zawiera sporo tytanu. Nie pamietam dokladnych oznakowan, Ma ono wyjatkowa odpornosc na scieranie i mniejsza rozszerzalnoosc. tak ze nadaje sie tak na tloczek jak i cylinder. podczas obrobki trzeba tylko miec na uwadze ze wiory tak aluminium jak i tytanu sa latwopalne i albo trzeba uzyc chlodziwa, albo obrabiac na mniejszych obrotach, by wior nie byl przegrzany, bo mozna miec niespodzianke i wszystkie wiory wokol obrabiarki moga sie zapalic od jednego przegrzanego wiora ktory zaplonal.
  • #192
    saskia
    Poziom 38  
    Lepiej chyba bylo by uzyc cieniutki sznurek grafitowy, wstawiony w rowki na pierscienie.
    Smar szybko zostanie wyplukany, a sznurek grafitowy sam w sobie jest sliski i sam sie ulozy do srednicy cylindra, rozprowadzajac jednoczesnie olej po gladzi i utrzymujac klin olejowy.
  • #193
    TheKocur
    Poziom 7  
    Witam. Proszę państwa mam pytanko. Jak dopasować o-ring do tłoka? Wiadomo szerokość rowka ma mieć tyle co szerokość gumowego oringu, ale zastanawiam się jak będzie lepiej: wytoczyć rowek w tłoku o głębokości o 0.5mm mniejszej od średnicy przekroju poprecznego o-ringu i kupić o-ring o średnicy takiej samej jak cylinder i założyć go na tłok i wtedy wystawałby te 0.5mm z każdej strony. Czy może lepiej zrobić rowek w tłoku na głębokość taką jak średnica przekroju poprzecznego o-ringu i założyć o-ring o średnicy np. 1mm większej niż cylinder?
  • #194
    ziemek56
    Poziom 22  
    Aby dopasować Oring trzeba zachować parametry. "Gumki" są pasowane osadczo lub suwliwie i stąd różnica.
    Musisz dokładnie zwymiarować rowek i dopasować oring +10 % dla osadczego lub 5 % dla suwliwego.
    Oringi mierzymy: Fi X x Y.
    X średnica wewnętrzna, Y grubość (średnica) tkanki oringa.
    Oczywiście w mm.
  • #195
    Sdkwk
    Poziom 3  
    Witam. Zainteresował mnie ten temat więc postanowiłem zrobić silnik spalinowy ale mam problem bo niewiem na jakich wysokościach wywiercić otwory w cylindrze może ktoś z was by mi pomógł? Podaję dane cylindra
    Wysokość cylindra 70mm
    Skok tłoka 57mm
    Wysokość tłoka 15mm
    Jeśli ktoś wie jak to obliczyć to proszę o pomoc.
  • #196
    TheKocur
    Poziom 7  
    Sdkwk napisał:
    Witam. Zainteresował mnie ten temat więc postanowiłem zrobić silnik spalinowy ale mam problem bo niewiem na jakich wysokościach wywiercić otwory w cylindrze może ktoś z was by mi pomógł? Podaję dane cylindra
    Wysokość cylindra 70mm
    Skok tłoka 57mm
    Wysokość tłoka 15mm
    Jeśli ktoś wie jak to obliczyć to proszę o pomoc.


    W silniku 2t minimalna wysokość tłoka musi wynosić tyle ile skok tłoka, tak aby mógł on przysłaniać okno wydechowe patrząc od skrzyni korbowej. Jaka średnica tłoka? Bo taki skok ma wsk 125, czyli dosyć duży by ten silnik wyszedł. Chyba że chcesz zrobić imitacje 2t czyli zasilany cylinder strzykawką z paliwem, to wtedy może taki krótki tłok zostać
  • #197
    Sdkwk
    Poziom 3  
    Dziękuję za zainteresowanie, właśnie chcę żeby silnik był zasilany w paliwo tak jak te wasze co niektóre. Pisał ktoś tam, że paliwo kapie do cylindra. Właśnie ja też chcę zastosować rurkę, która będzie doprowadzać mieszankę do cylindra. Następnie ta mieszanka będzie sprężona i spalona, tylko nie wiem gdzie rozmieścić okna wylotowe i dolotowe.
    Średnica tłoka to 2,5cm.

    Dodano po 12 [minuty]:

    O, znalazłem ten twój silnik, jest to to, co chcę zrobić, czyli silnik zasilany z zewnątrz a nie ze skrzyni korbowej.
    Tak w ogóle gratulacje udanego projektu, silnik jeszcze żyje? :)
    https://youtu.be/KTp6zIzqGSM

    Dodano po 30 [minuty]:

    Źle podałem skok tłoka, nie ma 57 mm, tylko ok. 47 mm. :)
  • #198
    TheKocur
    Poziom 7  
    Silnik stracił kompresję, oring uszczelniający tłok uszkodził się. Myślę nad zdubowaniem nowego silnika 2t.
    Odnośnie twojego silnika, trochę duży skok jak na tak małą średnicę cylindra, dla mnie takie optymalnie jest gdy skok jest podobny do średnicy, ale nie ważne. Z obliczeń wynika że pojemność wyjdzie 23cmm, to już nie takie maleństwo, mój miał 6cmm przy skoku 2cm i średnicy cylindra 2cmm. Więc załóżmy sobie ze przy komarku 50 cmm mamy gaźnik 12mm to tutaj niech będzie połowa. Czyli okna zrób 6mm. Rozmieszczenie naprzeciw siebie. Oczywiście dla silnika 2t są podane wysokości otwarcia okien podawane w stopniach owk. Tak oby silnik osiągał żądane obroty, ale my nie będziemy się w to bawić. Po prostu okno " dolotowe "daj w miejscu takim aby tłok otwierał je w całości po zejsciu w najniższy punkt i żeby dolna krawędź okna pokrywala się z góra tłoka w najniższym jego położeniu. Okno wydechowe daj wyżej, powiedzmy żeby dolna jego krawędź była równa z połowa okna" dolotowego".
  • #199
    Sdkwk
    Poziom 3  
    Ok dużo mi podpowiedziałeś a czy okno wylotowe też 6mm czy większe?

    Dodano po 3 [minuty]:

    A ok nieuważnie przeczytałem napisałeś OKNA nie okno więc wylot też ma 6mm

    Dodano po 6 [minuty]:

    Że tak pozwolę sobie zapytać masz rady na uszczelnienie? Bo tłok i cylinder naoliwiłem i była tam jakaś kompresja ale chyba zbyt mała myślałem jakąś uszczelkę dać taki oring ale niewiem jak to zrobić ten twój oring sie nie wysuwał podczas pracy silnika? I czym zrobić rowek na niego można brzeszczotem? A może zamiast oringu coś miększego co wchłania olej żeby było lepsze uszczelnienie? :) mam nadzieję że wkrótce mój silniczek zacznie gadać ;)

    Dodano po 7 [minuty]:

    Piszesz że twój oring się uszkodził a nie możesz założyć drugiego? Czy coś jeszcze uszkodziło się?

    Dodano po 29 [minuty]:

    A jak z podawaniem paliwa może sobie samo kapać? Czy trzeba wtryskiwać strzykawką. Czy może będzie chodzić na oparach?
  • #200
    TheKocur
    Poziom 7  
    Do okna "dolotowego" podpinasz wężyk i do niego wkladasz igłę lekarska wraz z strzykawką, paliwo samo będzie kąpało do cylindra. Ja na filmie podaje paliwo strzykawką, bo tak mi było najłatwiej dozować, silnik był sam w stanie zassac. Zacznijmy od tego z czego jest cylinder i tłok.?
  • #201
    Sdkwk
    Poziom 3  
    Cylinder tłok korowód i wał korbowy są ze stali a głowica jest aluminiowa

    Dodano po 5 [minuty]:

    A i co z tym uszczelnieniem? Da się coś wykombinować? Mam kilka oringów ale niewiem jak zrobić na nie rowek i w którym miejscu na tłoku chyba po środku nie?
  • #204
    TheKocur
    Poziom 7  
    Z tym oringiem różnie bywa, zależy jak wykonasz rowek, w silniku 2t jest taki problem ze oring wpada w okna cylindra i ulega uszkodzeniu. Dlatego ja np. Zrobiłem zamiast jednego szerokiego okna wydechowego, 3 mniejsze. Chociaż myślę że uszczelnienie oringiem to taki średni pomysł. Oczywiście polecam się "bawić" bo teoria nie idzie z praktyka w parze. Jeżeli chodzi o silnik to na początek proponuję zrobić z agregatu od lodówki.
  • #205
    Sdkwk
    Poziom 3  
    Narazie nie robię nic przy tym silniku myślę nad 4t bo widziałem wczoraj taki łatwy silnik nie domowej roboty ale zawory były zrobione w łatwy sposób myślę tylko jak to zrobić ale chyba jednak zrobię najpierw 2t :) a jeśli wyciąłem trochę za głęboki rowek na ten oring z jednej strony to mogę dać tam kawałek innego pod spód? Czy muszę zrobić nowy tłok albo czy można jakoś inaczej to uszczelić jakimś drutem miedzianym lub aluminiowym?
  • #207
    Sdkwk
    Poziom 3  
    Ok. Zobaczę co da się zrobić trochę się już zniechęciłem bo myślałem że to szybko wszystko i już ale niewiem jak zrobić podstawę i przerywacz mam pewien pomysł na przerywacz ale narazie muszę nabrać chęci żeby się za to zabrać ale dzięki za rady :)
  • #208
    Sdkwk
    Poziom 3  
    A jeżeli tam między tłokiem a cylindrem jest w niektórych miejscach szczelina 0.5-1mm to olej to uszczelni? Bo ten oring właśnie trochę za głęboko wlazł a jak zrobię żeby nie było szczeliny to tarcie jest ogromne nawet z olejem na powierzchni cylindra. I czy masz jakiś pomysł na "obudowę", podstawę tego silniczka? :)

    Dodano po 5 [godziny] 53 [minuty]:

    Chyba porzucę ten silnik raczej nic z tego nie będzie bo zrobiłem na szybko taką podstawkę do tego i poruszając kołem zamachowym czuć lekki opór ale nie odbija czy takie coś ma szansę chodzić? Dodam że bez świecy nie czuć oporu więc niby lekka kompresja jest jakby co niemam możliwości sprawdzić kompresji.
  • #209
    Sdkwk
    Poziom 3  
    Pomoc - silnik spalinowy własnej roboty Dobra jednak się nie poddaje (narazie) mam już podstawę trochę nieskończoną ale już wiem jak zrobić teraz z tym oringiem jeżeli dam trochę grubszy ale będzie tarł to się wytrze i będzie pasował? Czy może zrobić pierścień z grubego miedzianego druta? Ale ten pierścień raczej będzie jeszcze gorszy. Mam nadzieję że uda mi się coś wykombinować a i czy jak do zewnętrznej strony cylindra dam taką rurkę wygiętą do góry i ona będzie przykręcona z drugiej strony cylindra takimi hakami to będzie to działać? Oczywiście pod tą rurkę dam małą uszczelke żeby paliwo nie kapało po cylindrze w dół. Liczę na twoją pomoc pozdrawiam :)
    Daje zdjęcie do tych haków mogę z drugiej strony nawet dać "tłumik" ;)
  • #210
    TheKocur
    Poziom 7  
    Podejrzewam że ten drut nie przymalby wcale kompresji. Z tym oringiem musisz zrobić tak żeby tłok z oringiem dało się wsadzić do cylindra, ale żeby też nie było za luźno. Pamiętaj żeby dobrze nasmarować oring wtedy łatwiej wchodzi w cylinder. Pomysł z rurką dobry, ważne jest by było to szczelne, ja bym to połączył za pomocą jakiegoś kleju. Do wydechu według mnie nie ma sensu mocować.