Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pomoc - silnik spalinowy własnej roboty

robotek019 10 Wrz 2014 11:33 37908 166
  • #31 10 Wrz 2014 11:33
    Hann
    Poziom 11  

    O ten który jest na filmie zarówno jeden jak i drugi. Chodzi mi o to ze paliwo podawane jest tu cały czas i dlaczego nie dzieje się tak ze za wcześnie nie odpali się mieszanka i nie cofnie zbyt szybko tłoka jak to w ogóle jest że on pracuje?

  • Relpol
  • #32 10 Wrz 2014 20:30
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Czy to znaczy, że jedynym źródłem informacji są filmy i że jeszcze go nie obejrzałeś na tych filmach na tyle, żeby móc określić, czy to jest autentyczny silnik, czy imitacja?

  • Relpol
  • #33 11 Wrz 2014 13:24
    ecc803
    Poziom 13  

    Silnik dostaje paliwo w odstępie jedna kropla na sekundę trzeba go bardzo szybko odpalać ponieważ się zalewa,sam zastanawiałem się dlaczego mimo tego że iskra jest podawana przez cały czas z częstotliwością kilku kHz zapłon nie następuje za szybko ani za późno tylko w górnym martwym punkcie nie zależnie od obrotów.
    Temat silników spalinowych jest bardzo ciekawy wiele osób uważa że nie da się takiego silnika zrobić w domu bez odpowiednich narzędzi po części jest to prawdą ale tylko w tedy gdy wykonujemy cylinder w raz z tłokiem jeśli wykorzystujemy części z agregatu nie ma takiej potrzeby może go zrobić dosłownie każdy kto ma choć trochę pojęcia i dobrych chęci.
    Jestem w trakcie budowy silniczka 2t który sam będzie pobierał mieszankę dla zainteresowanych daje link: http://modelenginenews.org/etw/systeme_loyal.html

  • #34 11 Wrz 2014 21:20
    Hann
    Poziom 11  

    _jta_ napisał:
    Czy to znaczy, że jedynym źródłem informacji są filmy i że jeszcze go nie obejrzałeś na tych filmach na tyle, żeby móc określić, czy to jest autentyczny silnik, czy imitacja?

    Kolego ja pytam jak on działa a to co to jest mnie nie interesuje czytaj dokładniej i nie pisz postów nic nie wnoszących na forum!

    ECC803 no ale silnik z filmiku który podałem jest taki jak twój a sam daje radę zassać paliwo jak to jest :D ?

  • #35 11 Wrz 2014 21:46
    kawaled
    Poziom 9  

    Hann, silnik z filmu który ty podałeś chodzi "na oparach", sam właśnie buduję silnik 4t i zrobiłem na szybko podobny układ zasilania paliwem, czyli słoik z benzyną i wężyk zasysający opary i odziwo silnik przepalał za każdym razem dopóki wał się nie rozleciał :/ aktualnie wymieniam wał na grubszy i jutro lub pojutrze będzie druga próba odpalania, a i dodam jeszcze że tłok jak i cylinder robiłem sam bez użycia tokarek itp ;) jedyne narzędzia to młotek, wiertarka, pilnik i takie tam ;) a kompresję trzyma bez problemu przez jakieś 10 sec po ustawieniu tłoka w GMP, zawory też wykonywałem ręcznie, podobnie jak głowice itp.

  • #36 11 Wrz 2014 21:51
    Hann
    Poziom 11  

    kawaled napisał:
    Hann, silnik z filmu który ty podałeś chodzi "na oparach", sam właśnie buduję silnik 4t i zrobiłem na szybko podobny układ zasilania paliwem, czyli słoik z benzyną i wężyk zasysający opary i odziwo silnik przepalał za każdym razem dopóki wał się nie rozleciał :/ aktualnie wymieniam wał na grubszy i jutro lub pojutrze będzie druga próba odpalania, a i dodam jeszcze że tłok jak i cylinder robiłem sam bez użycia tokarek itp ;) jedyne narzędzia to młotek, wiertarka, pilnik i takie tam ;) a kompresję trzyma bez problemu przez jakieś 10 sec po ustawieniu tłoka w GMP, zawory też wykonywałem ręcznie, podobnie jak głowice itp.

    Był bym ci bardzo wdzięczny za wrzucenie paru dobrych zdjęć oraz jakiegoś filmika. Niech zgadnę zawory z wkrętów?

  • #37 12 Wrz 2014 08:28
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Hann - mógłbyś w końcu odpowiedzieć na moje pytanie, żebym wiedział, o co ci chodzi? Jakbym spróbował coś podpowiadać, to nie wiem, czy dotyczyłoby to tego, o co pytasz, czy czegoś zupełnie innego - wiele razy już było tak, że mylnie zrozumiałem, o co ktoś pytał i odpowiadałem nie na temat.

  • #38 12 Wrz 2014 09:24
    Hann
    Poziom 11  

    _jta_ napisał:
    Hann - mógłbyś w końcu odpowiedzieć na moje pytanie, żebym wiedział, o co ci chodzi? Jakbym spróbował coś podpowiadać, to nie wiem, czy dotyczyłoby to tego, o co pytasz, czy czegoś zupełnie innego - wiele razy już było tak, że mylnie zrozumiałem, o co ktoś pytał i odpowiadałem nie na temat.

    ecc803 jakoś nie miał problemów ze zrozumieniem mojego pytania i on też się nad tym zastanawia.
    Napisze teraz najprościej jak się da specjalnie dla ciebie żebyś zrozumiał. JAK TO SIĘ DZIEJE ZE WYBUCH MIESZANKI NIE NASTĘPUJE ZBYT WCZEŚNIE SKORO ISKRA PODAWANA JEST CAŁY CZAS Z CZĘSTOTLIWOŚCIĄ KILKU kHz?

  • #39 12 Wrz 2014 09:43
    _jta_
    Specjalista elektronik

    A ja to już pisałem, ale powtórzę: na to, żeby wybuch mieszanki nie następował za wcześnie, trzeba w odpowiednim czasie albo robić iskrę, albo wtryskiwać paliwo. Jeśli ani iskra, ani wtrysk paliwa nie są synchronizowane z położeniem tłoka, to oglądasz imitację silnika, a nie silnik.

  • #40 12 Wrz 2014 09:53
    ecc803
    Poziom 13  

    Hann silnik z filmiku który podałeś silnik sam zasysa paliwo ponieważ posiada komorę korbową do której mieszanka bądź opary są zasysane gdy tłok idzie do góry gdy opada zamyka się kanał ssący następuje wydech i otwierają się kanały lub kanał płuczący który pod wpływem ciśnienia jakie wytworzył opadający tłok podaje mieszankę paliwowo powietrzną nad denko tłoka.

  • #41 12 Wrz 2014 19:54
    kawaled
    Poziom 9  

    Pomoc - silnik spalinowy własnej roboty Pomoc - silnik spalinowy własnej roboty Pomoc - silnik spalinowy własnej roboty Pomoc - silnik spalinowy własnej roboty Pomoc - silnik spalinowy własnej roboty Pomoc - silnik spalinowy własnej roboty Pomoc - silnik spalinowy własnej roboty

    Proszę bardzo ;) tylko aparat zapłonowy jeszcze nie jest przykręcony bo nie zrobiłem jeszcze krzywki od przerywacza. Z tego co nie widać: tłok odlany bezpośrednio w cylindrze (piec domowej roboty: kanał w ziemi wyłożony cegłami, ruszt, wiatrak od malczana i ogień :D, spaliło stalową kadź więc około 1400 stopni było...) tłok po zastygnięciu skurczył się o jakieś 0,5 mm, wokół zrobiony rowek pilnikiem i wsadzony gumowy o-ring (z tego co czytałem to powinien jakiś czas wytrzymać).

    A, i jeszcze te podkładki pod cylindrem, to tak na szybko zmniejszałem stopień sprężania, bo z obliczeń wyszło 7,5:1 a na takie coś to chyba trochę za dużo ;p aktualnie jest około 6,2:1.

  • #42 12 Wrz 2014 22:40
    Hann
    Poziom 11  

    Dzięki za zdjęcia;). A silnik nie potrzebuje koła zamachowego? jak wygląda wielkość trybów jakie to przełożenie i dlaczego nie widać drugiego popychacza na drugim zaworze? z czego odlewałeś tłok? jeśli z aluminium to nie było by łatwiej z ołowiu myślę ze powinien wytrzymać temperaturę możesz opisać jak wykonałeś głowicę z czego zawory i w ogóle opisać to dokładnie ;) I jeszcze jedno pytanie z czego cylinder? i jeśli to nie był by kłopot mógłbyś go rozebrać i porobić zdjęcia i jeśli możesz wrzuć film z pracy?
    Zawór ssący rozumiem sam się otwiera gdy tłok idzie w dół? Jak wygląda sprawa z głowicą jak uszczelniłeś ją wraz z cylindrem żeby nie było przedmuchów rozszczelniających kompresję? Podziw za to ze go uruchomiłeś i działa;)

    Dodano po 1 [godziny] 3 [minuty]:

    _jta_ napisał:
    A ja to już pisałem, ale powtórzę: na to, żeby wybuch mieszanki nie następował za wcześnie, trzeba w odpowiednim czasie albo robić iskrę, albo wtryskiwać paliwo. Jeśli ani iskra, ani wtrysk paliwa nie są synchronizowane z położeniem tłoka, to oglądasz imitację silnika, a nie silnik.

    To też jest silnik tylko najprostszy przetwarza paliwo na energię - tak, a takie twoje uwagi nic nie wnoszą na forum tutaj dwaj koledzy pomagają mi w zbudowaniu silnika robią zdjęcia, wrzucają filmy opisują jak to wykonali a nie piszą słabe posty! polecam ci brać z nich przykład.

  • #43 13 Wrz 2014 15:36
    kawaled
    Poziom 9  

    Koło zamachowe to 1,5 kG litej stali, tylko że nie zrobiłem zdjęcia (koło o średnicy 15 cm i grubości 1 cm, przewiercone i skręcone z wałem za pomocą dwóch nakrętek). Zębatki wziąłem z LEGO Technic, przełożenie to oczywiście 2:1 bo inaczej być nie może. Popychacza na drugim zaworze nie ma, ponieważ podczas suwu ssania ciśnienie w cylindrze spada poniżej atmosferycznego i zawór się otwiera, tylko sprężyna musi być w miarę miękka. Tłok odlany z aluminium (topiłem takie aluminiowe podkładki), temperatura spalania mieszanki stechiometrycznej to około 1080 stopni więc nie wiem czy ołów to wytrzyma... Głowicę odlałem jako koło o średnicy 5,5 cm, następnie uciąłem go na grubość 1,5 cm, boki zciąłem jak widać na zdjęciu i powierciłem odpowiednie otwory. Cylinder wykonany z rurki nierdzewnej, w środku średnica 29mm, na zewnątrz 35mm, głowica jest przyklejona do cylindra silikonem wysokotemperaturowym i dokręcona. Jak go uruchomię to wtedy rozbiorę i dodam jakieś zdjęcia.

  • #44 13 Wrz 2014 22:56
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Ołów ma temperaturę topnienia 327,5°C, więc jest duże ryzyko stopienia; poza tym, ołów jest ciężki, a układ tłok + koło zamachowe powinien być wyważony - idealnie się nie da, jeśli jest tylko jedno koło, ale choć z grubsza, inaczej silnik będzie się trząsł - ciężki tłok oznacza, że koło zamachowe musi być odpowiednio ciężkie.

    Tłoki silników mają uszczelki - kilka pierścieni z miękkiego metalu, dokładnie "dotartych" do cylindra. Płomień ze spalania mało się przedostaje do szczeliny między tłokiem, a cylindrem, więc te uszczelki mogą być z metalu mniej odpornego na temperaturę (a więc np. z ołowiu). W silnikach rakiet potrafili stosować gumowe, tylko jak była nie całkiem szczelna, to ją wypaliło - to spowodowało katastrofę promu "Challenger".

    A skąd pochodzi informacja, że iskra jest podawana z częstotliwością kilku kHz? Na filmie tego nie widać, skoro filmy rzadko mają więcej, niż 30 klatek na sekundę. Bez synchronizacji zapłonu (albo wtrysku paliwa) z położeniem wału nie ma napędu, a na dodatek jest ryzyko, że płomień przedostanie się do gaźnika, jak mieszanka się zapali przy otwartym zaworze ssania.

  • #45 14 Wrz 2014 00:28
    Hann
    Poziom 11  

    _jta_ napisał:


    A skąd pochodzi informacja, że iskra jest podawana z częstotliwością kilku kHz? Na filmie tego nie widać, skoro filmy rzadko mają więcej, niż 30 klatek na sekundę. Bez synchronizacji zapłonu (albo wtrysku paliwa) z położeniem wału nie ma napędu, a na dodatek jest ryzyko, że płomień przedostanie się do gaźnika, jak mieszanka się zapali przy otwartym zaworze ssania.

    A wiadomo stąd ponieważ kolega ecc803 o tym pisał wyżej iskra podawana cały czas za pomocą generatora WN który jest sterowany multiwibratorem.


    kawaled a co służyło ci za formę do odlewu i z czego zrobiłeś kadź? Interesuje mnie również z czego wykonałeś zawory, czym i w jaki sposób robiłeś gniazda zaworowe oraz całą głowicę?

  • #46 14 Wrz 2014 10:17
    ecc803
    Poziom 13  

    _jta_ - Ja zrobiłem ten silnik który jest na filmiku ten bez skrzyni korbowej. Zapłon na cewce wysokiego napięcia miał być użyty w celu sprawdzenia czy silnik będzie w stanie przepalić mieszankę a okazało się że odpalił.
    Synchronizacja podawania paliwa występuje ponieważ tłok otwiera kanał w cylindrze.

  • #47 14 Wrz 2014 11:03
    kawaled
    Poziom 9  

    Za formę odlewu tłoka posłużył cylinder, a głowicę odlewałem w rurze o średnicy wewnętrznej 5,5 cm. Kadź była z profilu stalowego 5x5 cm, wysokość około 10 cm i miał zaspawane dno kawałkiem blachy. Zawory wykonane z wkrętów, głowica to odlew odpowiednio poobcinany piłą do metalu jak widać na zdjęciach, a otwory powiercone wiertarką. Dorzucam jeszcze przekrój głowicy tak na szybko w paincie ;)

    Pomoc - silnik spalinowy własnej roboty

    A zawory z bieżnią dotarłem oczywiście za pomocą pasty do docierania.

  • #48 14 Wrz 2014 13:43
    ecc803
    Poziom 13  

    Jeśli mógł byś nagrać filmik z pracy silnika to było by super,na prawdę dobre wykonanie.

  • #49 15 Wrz 2014 08:30
    _jta_
    Specjalista elektronik

    A jak to otwieranie kanału jest zrobione geometrycznie? Tak, jak w silniku dwusuwowym, że przez kanał dopływa mieszanka? Jeśli tak, to pewnie przy dużej częstotliwości iskry mieszanka zapala się, kiedy kanał jest jeszcze otwarty, a to jest za wcześnie. Idealnie byłoby zrobić układ, w którym paliwo byłoby wtryskiwane (a nie podawane w postaci mieszanki) w chwili, gdy tłok prawie dochodzi do minimalnej objętości cylindra - ale mam wrażenie, że na to potrzeba paru elementów, które trzeba dość precyzyjnie wykonać. Łatwiej chyba zrobić synchronizację iskry, i wtedy nie traci się energii na wytwarzanie iskry w czasie, gdy nie jest potrzebna.

  • #50 15 Wrz 2014 08:47
    Hann
    Poziom 11  

    Kolego wyżej to najprostsze modele robione po to by działały a nie nowy silnik do bmw uważam to za przerost formy nad treścią z wtryskiem to bez sensu.

  • #51 15 Wrz 2014 09:22
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Ale zapłon jest potrzebny po sprężeniu mieszanki, a nie przed. No i nie przy otwartym dopływie mieszanki, żeby płomień nie przedostał się do gaźnika. Jakimś rozwiązaniem mogłoby być umieszczenie świecy we wnęce, do której mieszanka by nie dopływała podczas napływania do cylindra, a dopiero podczas sprężania, choć w takiej wersji można się spodziewać przedwczesnego zapłonu, jakkolwiek nie na tyle przedwczesnego, żeby silnik nie działał, albo żeby płomień przedostawał się do gaźnika; natomiast taki silnik będzie "odbijał" przy rozruchu i będzie miał gorszą sprawność.

  • #52 15 Wrz 2014 11:31
    ecc803
    Poziom 13  

    Owszem zgodzę się z niską sprawnością takiego silnika , ale nie zgodzę się z tym że iskra następuje po suwie sprężania ponieważ następuje w jego trakcie np 1,5mm przed górnym martwym punktem lub w samym górnym martwym punkcie. Jeśli iskra nastąpiła by np 2mm po górnym martwym punkcie sprawność silnika bardzo by spadła a większa część jego mocy wytracała by się w postaci ciepła na cylindrze i głowicy.
    Następny silnik który buduję oczywiście będzie wyposażony w przerywacz i przepłukiwanie.

  • #53 15 Wrz 2014 13:04
    kybernetes
    Poziom 39  

    W starych silnikach spalinowych, jeszcze zanim wynaleziono świece zapłonowe, stosowano powszechnie zapłon za pomocą rurki żarowej. Wygląda to tak, że do głowicy wkręcona jest przewiercona śruba z wystająca na zewnątrz cienkościenna rurką, najczęściej stalową, o długości kilku centymetrów. Mały pomocniczy palnik/lampka podgrzewa tę rurkę do temperatury kilkuset stopni. Przy normalnym ciśnieniu mieszanka paliwowo powietrzna nie zapala się w tych warunkach, zapłon następuje dopiero w chwili sprężenia mieszanki, kiedy tłok znajdzie się w swoim górnym położeniu. Taki zapłon, ze wzgl. na dobrą synchronizację zapłonu z ciśnieniem w komorze spalania (a wiec i położeniem tłoka jest znacznie lepszy od tu zaprezentowanego stałego wyładowania iskrowego.

    Jednak dziwię się, że autor nie zastosował zapłonu synchronizowanego elektronicznie, w dzisiejszych czasach wykonanie takiego układu jest tanie i proste. Jako czujnik położenia wału można zastosować tani hallotron za kilka zł do tego wzmacniacz na tranzystorze i cewka zapłonowa. Magnesik wyzwalający można zamocować, w przypadku systemu czterosuwowego na wale rozrządu lub, po małej modyfikacji układu elektronicznego, na kole zamachowym. W przypadku systemu dwusuwowego - bezpośrednio na wale silnika.

  • #54 15 Wrz 2014 20:00
    Hann
    Poziom 11  

    Ja mam takie pytanie czy zamiast świecy z iskrą podawaną z częstotliwością kilku kHz można zastosować świecę żarową z silnika wysokoprężnego? I właśnie moment zapalania mieszanki można regulować za pomocą zwiększania lub zmniejszania komory spalania wkręcając lub wykręcając tą świecę.

    Dodano po 22 [minuty]:

    ecc803 napisał:
    A więc tak planów jako takich nie posiadam pomysł narodził się w mojej głowie, kanał a raczej otwór wydechowy znajduje się na wysokości 15mm a płuczący 23mm od górnej krawędzi cylindra,korbowód ma długość 170mm i jest wykonany z pręta elektrody 4mm.
    Typowe przepłukiwanie cylindra nie występuje jest zasilany w paliwo opadowo za pomocą dwu centymetrowego wężyka akwarystycznego wciśniętego w otwór ''płuczący'' w wężyk jest wbita igła lekarska która podaje paliwo.

    mógłbyś mi napisać jeszcze ile wynosi skok tłoka? od GMP do DMP?

  • #55 15 Wrz 2014 20:07
    kawaled
    Poziom 9  

    Jeśli chodzi o świecę z silnika modelarskiego, to musiałbyś wstawić taką o najwyższej ciepłocie, ponieważ zapłon benzyny w takim silniku nie dałby rady utrzymywać odpowiedniej temperatury świecy. Ale na 100% nie wiem. Natomiast świeca żarowa od Diesla, teoretycznie powinna dobrze się sprawować, jednak pobiera ona bardzo duży prąd i więcej energii byś tracił niż zyskiwał z pracy silnika.... W Dieslu świeca żarowa podgrzewa powietrze gdy silnik jest zimny (tylko na czas rozruchu) potem się wyłącza.

  • #56 15 Wrz 2014 20:45
    ecc803
    Poziom 13  

    Przecież prościej jest zastosować przerywacz zapłonowy cewkę i zwykłą świece. wtedy iskra będzie podawana w odpowiednim momencie.
    Świeca żarowa modelarska zda egzamin tylko wtedy gdy będzie podłączona do prądu po odłączeniu silnik zgaśnie chyba że będzie zastosowane paliwo modelarskie.
    Jutro podam jaki jest skok tłoka.

  • #57 15 Wrz 2014 20:54
    Hann
    Poziom 11  

    ecc803 napisał:
    Przecież prościej jest zastosować przerywacz zapłonowy cewkę i zwykłą świece. wtedy iskra będzie podawana w odpowiednim momencie.
    Świeca żarowa modelarska zda egzamin tylko wtedy gdy będzie podłączona do prądu po odłączeniu silnik zgaśnie chyba że będzie zastosowane paliwo modelarskie.
    Jutro podam jaki jest skok tłoka.

    Tak ale ja chcę zrobić taki najprostszy taki jak twój. Tylko mój maksymalny skok tłoka wynosi 17 mm cylinder i tłok z agregatu od lodówki nie wiem czy to nie jest za mało i na jakiej odległości od głowicy miałbym wywiercić otwory?

  • #58 15 Wrz 2014 21:06
    ecc803
    Poziom 13  

    Powinno starczyć możesz wstawić fotkę cylindra będę mógł prędzej określić co da się zrobić.

  • #59 15 Wrz 2014 21:22
    Hann
    Poziom 11  

    Pomoc - silnik spalinowy własnej roboty
    Pomoc - silnik spalinowy własnej roboty
    Pomoc - silnik spalinowy własnej roboty

    Oczywiście "po odchudzam" jeszcze ten blok obcinając nadmiar metalu.

  • #60 15 Wrz 2014 21:26
    ecc803
    Poziom 13  

    oczywiście wystarczy to w stu procentach bardzo dobrze trafiłeś z tym agregatem tylko uważaj żeby do cylindra nie dostały się opiłki metalu kture mogą porysować cylinder jak i tłok .
    Na filmiku z linku jest wszystko pokazane co i jak zrobić : https://www.youtube.com/watch?v=XER1b1TZtsM