Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermoPasty.pl
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ford Transit 2.5TD - Przydusza podczas równej jazdy

Jules5 14 Cze 2013 13:48 15513 34
  • #1 14 Cze 2013 13:48
    Jules5
    Poziom 8  

    Witam. Transit 2.5TD 99r. 220tyś, 86KM z intercoolerem, Lucas Epic. Odpala od strzału, nic nie kopci, nie gaśnie, na wolnych obr. pracuje równo, problem zaczyna się kiedy jadę równo np. 80km/h, zaczyna mulić jakby ktoś na chwilę podczepił przyczepkę i po chwili odpuszcza. Przy dodaniu gazu nie dławi się, ale jest wyczuwalny spadek mocy i głośniejsza praca. To stało się po wymianie alternatora na nowy i wyjęciu na chwilę filtra paliwa. EGR zaślepiony podciśnienie od zaworu EGR zaślepione. Turbo jakby pracowało ciszej niż wcześniej. Zawór turbo chodzi luzno, grucha też sprawna. Lampka silnika się nie pali.

    Czy może to być pompa vacum, czy może wtryskiwacze zassały jakiegoś syfu?

    P.S. Proszę nie piszcie, że temat był poruszany. Wszystkie kończą się na EGR, a w moim przypadku EGR jest zaślepiony. Proszę o pomoc.

    0 29
  • TermoPasty.pl
  • #2 14 Cze 2013 17:03
    2217616
    Użytkownik usunął konto  
  • TermoPasty.pl
  • #3 14 Cze 2013 17:30
    Waldemar z Kaszub
    Poziom 28  

    W pierwszej kolejności rzeczywiście nasuwa się ,że jest mało drożny filtr paliwa. Miałem kiedyś podobne objawy i to właśnie było to.

    0
  • #4 14 Cze 2013 20:18
    Jules5
    Poziom 8  

    Filtr paliwa i powietrza były wymienione na oryginalne.

    0
  • #5 14 Cze 2013 21:48
    dizba
    Poziom 30  

    Jules5 napisał:
    Filtr paliwa i powietrza były wymienione na oryginalne.

    To wymień jeszcze raz. Transit 2.5 TD na Epicu był bardzo czuły na filtr paliwa.

    0
  • #6 14 Cze 2013 23:59
    wojciechjanusz
    Poziom 26  

    dizba napisał:
    To wymień jeszcze raz. Transit 2.5 TD na Epicu był bardzo czuły na filtr paliwa.
    Też tak uważam. Przy zakładaniu nowego filtra posmaruj uszczelkę czystym olejem, dociśnij filtr i przekręć trochę w lewo-prawo.
    Pompa Lucas Epic pracuje cała zalana paliwem, wykorzystuje paliwo jako czynnik wykonawczy dla nastawników dawki i kąta wtrysku. Ciśnienie paliwa wewnątrz pompy jest dokładnie ustalane przez zawór zwrotny. Nawet minimalne zapowietrzenie pompy lub tłumienie dopływu powoduje nieprawidłową pracę i objawy o jakich piszesz.
    A najczęstszą przyczyną zapowietrzenia jest złe zamocowanie filtra paliwa, potem mocowanie końcówek przewodów.
    Warto też sprawdzić wydatek mechanicznej pompy podającej (pod kolektorem wydechowym) - przewody ma na szybkozłączkach, zdejmujesz ten idący do filtra, jedna osoba kręci silnikiem dwie sekundy, a druga patrzy czy z króćca pompy leci paliwo silnymi strzykami.

    Jules5 napisał:
    EGR zaślepiony podciśnienie od zaworu EGR zaślepione.
    Zawór można zaślepić blaszką, ale przewodu nie, bo w Epicu EGR ma czujnik położenia - zawór powinien pracować (poruszać się). Pytanie też, czy nie odciąłeś podciśnienia sterującego przepustnicą, która jest na wspólnym przewodzie z EGR-em.
    Zajrzyj może do http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=112144
    Nie ma innego dokładniejszego opisu Lucas Epica...

    0
  • #7 15 Cze 2013 12:25
    Jules5
    Poziom 8  

    Pompa AC została wymieniona na nową 2 tygodnie temu i bez zmian. Jak odpowietrza się Epica? A może wlać do baku preparatu do czyszczenia wtryskiwaczy. Przed zaślepieniem EGR też tak się działo. Pisałem, że to się stało po wymianie alternatora. I wyjąłem filtr paliwa, żeby sprawdzić czy na mocowaniu filtra nie zostały jakieś kawałki uszczelki bo mi troszkę pociło paliwem i włożyłem go ponownie. Czy możliwe jest, żeby z filtra zassało jakiś syf na wtryskiwacze?

    0
  • #8 15 Cze 2013 15:54
    wojciechjanusz
    Poziom 26  

    Jules5 napisał:
    i włożyłem go ponownie.
    Nie robi się tak... Uszczelka jest już odkształcona, zgnieciona i po powtórnym włożeniu nie uszczelnia tak jak nowa.
    Kup nowy filtr i na czysty olej załóż - napełniony paliwem.
    Takie efekty powodowane są bardzo niewielkim zapowietrzeniem.
    Kiedy jest tak zapowietrzony, że nie pali, upewniasz się czy paliwo jest w filtrze, luzujesz przewody paliwowe na dwóch wtryskiwaczach i kręcisz aż zacznie odpowiadać. Wtedy dokręcasz te dwa przewody i kręcisz aż odpali. Czasami pomaga zasilenie pompy bezpośrednio z pominięciem filtra z baniaka wysoko zawieszonego, reszta jak opisałem. Kiedy odpali i pochodzi, gasisz i przełączasz na filtr.

    Jules5 napisał:
    A może wlać do baku preparatu do czyszczenia wtryskiwaczy
    Spróbuj, ale jeżeli przycierałby się jakiś nastawnik w pompie, to wchodziłby w tryb awaryjny. Ale spróbować można, nie zaszkodzi, a pomóc może...

    0
  • #9 15 Cze 2013 17:44
    Jules5
    Poziom 8  

    Ale najlepsze jest to, że tak jak pisałem filtr paliwa jest już wymieniony po tym jak zaczęło się to dziać i bez zmian. Także nie podejrzewam, że to filtr.

    0
  • #10 15 Cze 2013 20:43
    wojciechjanusz
    Poziom 26  

    Pod tym linkiem który przedtem podałem jest przetłumaczona fabryczna instrukcja, gdzie także proponują stary szoferski sposób: bezpośrednie zasilenie pompy wtryskowej z zewnętrznego baniaka, zawieszonego np na szybie pasażera i próbna jazda. Przewód ssący paliwo ze zbiornika można zdjąć z króćca pompy, tak by pompa nie podawała i by paliwo nie leciało na ziemię (oni proponują inny sposób).
    W ten sposób dowiesz się, czy przyczyna jest układ zasilania (np zapowietrzanie się), czy sama pompa wtryskowa lub osprzęt sterujący.

    Warto podjechać na dobry fordowski tester i zobaczyć czy nie ma jakiś błędów. Te tzw "ogólnowojskowe" testery w przypadku Epica zupełnie nie zdają egzaminu - wywalają błędy zupełnie od czapy.

    Może być uszkodzony czujnik pedału gazu.

    0
  • #11 16 Cze 2013 10:26
    Jules5
    Poziom 8  

    Też myślałem o tym czujniku gazu. Chyba bez serwisu się nie obejdzie. Dzięki za pomoc.
    Jeszcze jedno pytanko. Przy przepustnicy mam potencjometr. Co on reguluje? Bo przy rozgrzanym silniku przepustnica jest otwarta cały czas.

    0
  • #12 16 Cze 2013 14:31
    wojciechjanusz
    Poziom 26  

    Jules5 napisał:
    Jeszcze jedno pytanko. Przy przepustnicy mam potencjometr. Co on reguluje?
    To jest czujnik położenia przepustnicy - analogicznie jak na zaworze EGR. Generalnie przepustnica i EGR będąc na wspólnym przewodzie podciśnieniowym powinny pracować równolegle. Tzn. otwiera się zawór EGR i przymyka się przepustnica.
    Odciąłeś sterowanie EGR-em i jest nieruchomy - być może dlatego układ nie steruje przepustnicą. Tak tylko myślę, bo Epic to układ który żyje często własnym życiem...

    Ja osobiście nie widziałem Epica z czujnikiem na przepustnicy, prawdopodobnie masz jeden z ostatnich modeli.

    0
  • #13 17 Cze 2013 21:56
    Jules5
    Poziom 8  

    Wiem. Jakiś dziwny model. Nigdzie na forach nie mogę znaleść takiego samego. Np. podobno intercooler jest od 100KM, a ja mam 85 i jest IC.
    Czy wkładając filtr mogłem go zle włożyć? Pod podstawą jest jakaś blaszka wygięta, coś w rodzaju odbojnika czy coś takiego, może ją usunąć i lepiej będzie filtr dociskał?

    0
  • #14 18 Cze 2013 10:12
    wojciechjanusz
    Poziom 26  

    Jules5 napisał:
    podobno intercooler jest od 100KM, a ja mam 85 i jest IC.
    Może masz 100KM? Na bloku silnika po stronie kolektora wydechowego, na krawędzi tuż nad miską olejową (bliżej rozrządu) masz wybity kod silnika i numer.
    Silniki 100KM miały kod 4EB i 4EC. Był nawet silnik 115KM o kodzie 4ED. Natomiast numer silnika powinien być końcówką numeru VIN - jeżeli silnik nie był zmieniany.

    Nie wiem o jakiej blaszce mówisz w uchwycie filtra - nie przypominam sobie... Były zresztą trzy wykonania uchwytu.
    Sprawdź może jeszcze, czy końcówki przewodów paliwowych pewnie siedzą w filtrze i w pompie.

    0
  • #15 25 Cze 2013 21:35
    Jules5
    Poziom 8  

    Witam po przerwie. Nowe zjawiska :) Przewody siedzą dobrze. Po trzech dniach postoju chciałem zmienić filtr paliwa, wcześniej odpaliłem w celu rozgrzania i po wyjęciu filtra okazało się, że nie ma w nim paliwa. Jakim cudem ściekło? Ale jedziemy dalej. Wymieniłem filtr, oczywiście zalałem paliwem i odpowietrzyłem układ. Przez 50 km było dobrze i znowu duszenie. W koło filtra sucho, wszystkie przewody suche. Ale najlepsze jest to, że jak chciałem zgasić to lekka załamka, nie zgasł. Dopiero po ponownym włączeniu zapłonu.
    Czytałem gdzieś na forum, że to jakiś zawór Start-Stop. Czy ten zawór może być winowajcą duszenia samochodu? czy to tylko zbieg okoliczności.
    Czy może ktoś zna jakiś sklep internetowy gdzie kupię zestaw naprawczy tego zaworu?

    0
  • #16 25 Cze 2013 23:55
    dizba
    Poziom 30  

    Jules5 napisał:
    zawór Start-Stop. Czy ten zawór może być winowajcą duszenia samochodu?

    Może być. On cały czas pulsuje regulując dawkę paliwa.
    Jules5 napisał:
    po wyjęciu filtra okazało się, że nie ma w nim paliwa

    Sprawdź dokładnie pompkę podającą. Na rozruszniku musi wytwarzać 0.6 bara.

    0
  • #17 26 Cze 2013 14:33
    Jules5
    Poziom 8  

    Dzisiaj odkręciłem zawór start-stop. Okazało się, że ta mała gumeczka na tworniku rozleciała się i jest w 3 częściach. Chyba to jest przyczyną. Może ktoś wie gdzie kupić zestaw naprawczy do tego zaworu, tylko z tą gumką. Na tym obrazku jest to nr 124. Może ktoś wie jak i z czego dorobić lub z czego pasuje.

    Ford Transit 2.5TD - Przydusza podczas równej jazdy

    Ford Transit 2.5TD - Przydusza podczas równej jazdy

    model zaworu: 7186-141A
    300499

    0
  • #18 26 Cze 2013 18:38
    wojciechjanusz
    Poziom 26  

    dizba napisał:
    On cały czas pulsuje regulując dawkę paliwa.
    Nie. Jest albo otwarty, albo zamknięty. Dawkę paliwa reguluje zupełnie inny nastawnik.
    Jules5 napisał:
    Może ktoś wie jak i z czego dorobić lub z czego pasuje.
    Czasami na Allegro jest do kupienia zestaw naprawczy (twornik z gumką, oring), ale ostatnio dłuższy czas nie był dostępny.
    Musisz pamiętać, że do 1995r jest inny zawór, po 1995r inny, nie są zamienne (inna średnica twornika).
    Alternatywą jest zakup całego zaworu w ASO za kilkaset zł, zestaw naprawczy tylko 80 zł.

    To jest najczęstsza awaria pompy Lucas Epic - 90% przypadłości to uszkodzony zawór start-stop. Gorzej, gdy kawałki gumki przedostają się do pompy i zatykają wewnętrzne dyszki nastawników dawki i kąta wtrysku...

    Jules5 napisał:
    Na tym obrazku jest to nr 124.
    To podkładka, 125 to sprężyna, 126 to twornik z gumką (całość).
    ==================
    Awaryjnie można jeździć bez gumki, a gasić silnik zadławiając go na biegu...

    0
  • #19 27 Cze 2013 17:57
    dizba
    Poziom 30  

    wojciechjanusz napisał:
    dizba napisał:
    On cały czas pulsuje regulując dawkę paliwa.
    Nie. Jest albo otwarty, albo zamknięty. Dawkę paliwa reguluje zupełnie inny nastawnik.

    Niestety się mylisz. A wystarczyło by tylko podłączyć oscyloskop.
    Tu masz skan z oryginalnej serwisówki, jak pracuje ESOS.
    Jesteśmy z jednego miasta, zapraszam do siebie. Pokażę. Reszta na pw.

    0
  • #20 27 Cze 2013 18:37
    Jules5
    Poziom 8  

    Dzisiaj dorobiłem idealnie gumkę na ten twornik i wszystko byłoby ok gdyby nie wypróżniło paliwa z filtra i zgasł. Nie mogłem później zapalić. Pompka AC poszła się j...ć czy co? ten zawór stop działa teraz dobrze chyba, tylko ta pompka. Ta jest nowa. Tyle, że zamiennik. Ale mam swoją oryginalną, sprawną to ją założę i zobaczymy.

    0
  • #21 27 Cze 2013 18:52
    wojciechjanusz
    Poziom 26  

    Jules5 napisał:
    Dzisiaj dorobiłem idealnie gumkę na ten twornik i
    Może uruchom produkcję, parę złotych wpadnie. Ludzie latają i szukają ich jak poparzeni...
    Jules5 napisał:
    i wszystko byłoby ok gdyby nie wypróżniło paliwa z filtra i zgasł. Nie mogłem później zapalić. Pompka AC poszła się j...ć czy co?
    Zaworki mechanicznej pompki podającej mają działać na postoju jak zawór cofania. Jeżeli są wypracowane lub s..... to na postoju puszczają paliwo z powrotem do zbiornika. Podczas pracy jeszcze podają paliwo....
    dizba napisał:
    Niestety się mylisz. A wystarczyło by tylko podłączyć oscyloskop.
    Tu masz skan z oryginalnej serwisówki, jak pracuje ESOS.
    Ja wiem swoje, ty swoje.
    A tu oryginalna angielska serwisówka Lucasa Epica z tłumaczeniem:

    Elektromagnetyczne zawory sterujące pompy Lucas Epic, str.25
    ________________________________________________________________

    Ford Transit 2.5TD - Przydusza podczas równej jazdy

    ELEKTROMAGNETYCZNY ZAWÓR START-STOP
    ________________________________________

    * Zawór start-stop służy do zatrzymywania silnika diesla

    * Zawór start-stop pozostaje cały czas otwarty podczas pracy silnika. Kiedy silnik wyłączany jest stacyjką, ECU (moduł EDC) zamyka zawór start-stop. Silnik zatrzymuje się, ponieważ zostaje odcięty dopływ paliwa.

    * Zawór jest aktywowany przez ECU w momencie uruchamiania silnika i otwiera połączenie pomiędzy pompą przelewową (skrzydełkową) i kanałem prowadzącym do sekcji wysokociśnieniowej.

    *Aby uniknąć dymienia podczas uruchamiania silnika, zawór start-stop jest otwierany dopiero wtedy, gdy wirnik pompy wtryskowej jest w odpowiedniej pozycji osiowej - określonej przez układ sterowania ECU

    Opis rysunku:

    1. Sprężyna
    2. Cewka
    3. Twornik
    4. Uszczelka
    5. Zawór start-stop
    6. Przekaźnik

    =======================

    Zresztą zaworek o skoku rzędu kilka mm ciężkiego twornika z gumką na końcu, dopychany sprężynką miałby pracować na cyfrowym sygnale? Poprzez przekaźnik? Wybacz, ale chyba się nie da...

    Natomiast to co ty piszesz o sterowaniu impulsowym, dotyczy zaworów sterujących nastawnikami dawki i kąta wyprzedzenia wtrysku w tej pompie. Zawory te mają inną budowę twornika (co widać na rysunkach), ma on bardzo małą masę. Jak widać na schemacie sterowania - zasilane są sygnałem bezpośrednio z ECU, siłą rzeczy nie ma żadnych przekaźników. Tu dalszy ciąg tłumaczenia z tej samej strony instrukcji:

    ELEKTROMAGNETYCZNY ZAWÓR REGULACYJNY
    _______________________________________

    * Elektromagnetyczne zawory regulacyjne posiadają tłoczek zawsze zamykający przepływ kiedy są aktywowane przez ECU, odcinając dopływ paliwa do odpowiedniego siłownika

    * W celu ograniczenia gwałtownego przepływu paliwa w pompie wtryskowej - na wejściach do zaworów regulacyjnych znajdują się elementy tłumiące

    * Zawory regulacyjne są aktywowane sygnałem impulsowym o zmiennej czasowej - kształtowanej w zależności od potrzeb przez ECU (moduł EDC)

    Opis rysunku:

    1. Twornik
    2. Cewka
    3. Tłoczek
    4. Zawór regulacyjny zwiększający dawkę wtrysku
    5. Zawór regulacyjny zmniejszający dawkę wtrysku
    6. Zawór regulacyjny pierścienia krzywek

    ===============================================

    Jeżeli jesteś zainteresowany dokładną budową pompy Lucas Epic - łącznie ze wszystkimi sterownikami i ich zaworami, a także zasadą działania i co stabilizuje ciśnienie wewnątrz pompy - to zajrzyj do wątku
    http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=112144

    0
  • #22 29 Cze 2013 21:57
    Jules5
    Poziom 8  

    Panowie, dzisiaj odkręciłem pompkę AC i porażka. Pierwsza odeszła pompka, drugi wałek pompki. Najlepsze, że to nowa pompka (zamiennik). Dobrze, że miałem starą oryginalną, która działa. Dlatego schodziło paliwo z filtra. Niezłe robią zamienniki.
    A czy w tej gumce na tworniku powinien być jakiś otworek czy cała jednolita?

    0
  • #23 29 Cze 2013 23:42
    wojciechjanusz
    Poziom 26  

    Jules5 napisał:
    Niezłe robią zamienniki.
    Są różne zamienniki - za 50 zł i za 150 ...
    Jules5 napisał:
    A czy w tej gumce na tworniku powinien być jakiś otworek czy cała jednolita?
    Pierścień, lekko stożkowy, powierzchnia styku czołowa równa i gładka. Dzięki temu po wyłączeniu nadciśnienie po stronie podającej dociska go do gniazda otworu odbierającego.
    To musi być bardzo wysokiej jakości guma, która zachowuje elastyczność w niskich temperaturach.

    0
  • #24 03 Lip 2013 16:15
    Jules5
    Poziom 8  

    Witam. Problem rozwiązany. Musiałem zamówić nowy rdzeń z gumką na chybił-trafił ponieważ nigdzie nie mogłem znaleźć takiego jak mój. Zamówiłem Delphi 9160-562C, były też B i bez literki. Różniły się tylko ilością rowków. Jest trochę inny kształt co mój, ale najważniejsze wymiary się zgadzają: długość i średnica. I co jeszcze, to gumka ma otworek wielkości szpilki.

    Ford Transit 2.5TD - Przydusza podczas równej jazdy Ford Transit 2.5TD - Przydusza podczas równej jazdy

    W swoim rdzeniu próbowałem różnych rodzai gumek, ale żadna bez otworu. Kończyło się to tak, że odpalałem i gasiłem normalnie, ale jak silnik pochodził z 5-10min to sam gasł i trzeba było odczekać ze 2min żeby go odpalić. Widocznie wytwarzało się jakieś nadciśnienie z tyłu rdzenia i dopychało do dyszy.

    Na szczęście teraz jest dobrze.
    Dziękuję wszystkim za pomoc.

    0
  • #25 03 Lip 2013 21:26
    wojciechjanusz
    Poziom 26  

    Bardzo cenna informacja, bo ludzie szukają i jedyna opcją było kupienie całego zaworka za kilkaset zł...
    Gdzie kupiłeś i za ile?

    0
  • #26 04 Lip 2013 07:41
    Jules5
    Poziom 8  

    http://www.autodieselparts.com.pl/737,9160-562-tloczek-epic.html

    Tylko akurat nie mieli tego, a mieli 9160-562C za około 85zł. Z kosztami 107.33zł. Mnie chodziło głównie o gumkę, ale pasuje cały rdzeń, tylko o co chodzi z tymi rowkami, bo tym się różnią 9160-562, 9160-562B i 9160-562C. Te rdzenie pasują chyba po 95r, a miałem zamówić ten:

    http://www.ford-esklep.pl/pl/p/Rdzen-elektrozaworu-Transit-2.5TD/3743

    I dobrze, że nie zamówiłem bo gumka jest dużo szersza i podobno cały rdzeń ma inny wymiar.

    0
  • #27 04 Lip 2013 09:27
    wojciechjanusz
    Poziom 26  

    Jules5 napisał:
    I dobrze, że nie zamówiłem bo gumka jest dużo szersza i podobno cały rdzeń ma inny wymiar.
    No..., ja tobie pisałem:
    wojciechjanusz napisał:
    Musisz pamiętać, że do 1995r jest inny zawór, po 1995r inny, nie są zamienne (inna średnica twornika).

    Dzięki za info.

    0
  • #28 05 Lip 2013 19:30
    dizba
    Poziom 30  

    Jules5 napisał:
    Zamówiłem Delphi 9160-562C, były też B i bez literki. Różniły się tylko ilością rowków.

    Są 4 rodzaje. Dobiera się je po oporniku w wtyczce.

    0
  • #29 09 Lip 2013 22:35
    Jules5
    Poziom 8  

    dizba napisał:
    Są 4 rodzaje. Dobiera się je po oporniku w wtyczce.


    W jaki sposób rozpoznać jaki idzie do mnie? A czy ktoś wie czy gumka jest zdejmowana? Bo nie chciałem ryzykować uszkodzenia.

    0
  • #30 18 Lip 2013 08:42
    Jules5
    Poziom 8  

    Ok rdzeń wymieniony, ale dziwnie się zachowuje. Odpala i gaśnie dobrze, ale jak ruszam to po paru metrach jakby tracił moc. Lampka silnika się nie świeci. Czy to tryb awaryjny jeszcze aktywny? Jak wykasować błędy bez interfejsu, lub jaki sobie kupić? Szukałem na forach o interfejsie do transita, ale wszystkie posty są stare. Może mi coś polecicie, to chyba OBD2 czy coś takiego. Wiem, że moge pojechać do mechanika, ale swoją drogą to chciałem sobie takie coś kupić.
    Przed uszkodzeniem tego zaworu stop szedł pięknie, a teraz jakby mu ze 20KM odjęło. Czyściłem EGR, sprawdzałem i wymieniłem wężyki podciśnienia i bez zmian.
    Podobno są jakieś metody resetu kompa, ale nie wiem jak to zrobić. Już odłączałem akumulator na 12h i bez zmian. Co o tym myślicie?

    1