Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zmywające się ścieżki - folia negatywowa

26 Paź 2013 15:54 2976 22
  • Poziom 16  
    Drodzy koledzy. Dopiero zaczynam zabawę z UV, sporo poczytałem, ale nie mogę dojść do rozwiązania problemu - a mianowicie podczas wywoływania folii negatywowej w węglanie sodu, nie wodorowęglanie, zmywają mi się nie tylko nienaświetlone obszary, ale również i naświetlone. Naświetlanie przeprowadzam za pomocą solarki 4x15W z odległości ok 20cm. Dodam iż jest to folia negatywowa do laminowania firmy Bungard. Wywoływacz - temp pokojowa, stężenie 5g/0.5 litra wody.
  • PCBway
  • Poziom 43  
    A jaki masz czas naświetlania. Wszystko wskazuje na to, że jest on za krótki.
  • Poziom 16  
    Czas naświetlania 3,5-4 min. To może być za krótko? Folia ciemnoniebieskie sie robi. Co prawda nie zmywa sie od razu ale nie dosc ZE wywolywanie trwa dlugo to ok po 5 min wywolywania juz lepiej nawe t pedzlem nie muskac bo i tak wszystko zlazi. Wzorce drukuje na mlecznej kalce do laserowek
  • Poziom 41  
    U mnie po wielu eksperymentach z tą folią stanęło na 20 sekundach. Wydruk na foli x2 ( złożony podwójnie wydruk , zbyt małe zaczernienie drukarka daje). Na laminacie światłoczułym Bungard 2:30 (wydruk na zwykłej kartce ). Dwie świetlówki UV 9W. Odległość ok. 5 cm.
  • Poziom 16  
    Hmm właśnie to mnie zastanawia czy jak kolega wczesniej wspomniał folia jest niedoświetlona. Może to wina kalki? Zby długi czas naświetlania nie będie miał negatywnego wpływu na naświetlane powierzchnie? I druga rzecz - co jest powodem że płytka leży nawet 5 min w wywoływaczu a jednak prawie nic nie schodzi dopiero po 10 minutach schodzi wszystko co trzeba (i co nietrzeba)
  • Poziom 43  
    Do tej metody trzeba sobie samemu dobrać czas naświetlania. Wpływ na niego ma moc źródła światła, długość fali, odległość od źródła światła, rodzaj maski użytej do naświetlania.
  • PCBway
  • Poziom 41  
    goldi74 napisał:
    Do tej metody trzeba sobie samemu dobrać czas naświetlania. Wpływ na niego ma moc źródła światła, długość fali, odległość od źródła światła, rodzaj maski użytej do naświetlania.


    Jak najbardziej się z Kolegą zgadzam. Zmarnowałem ponad 1m² zanim dobrałem odpowiedni czas naświetlania i sposób przygotowania płytki. Do bardziej precyzyjnych płytek teraz używam laminatu światłoczułego Bungard i jestem zadowolony. Folię stosuję tylko przy mniej skomplikowanych płytkach. Folię kupiłem bardziej z ciekawości przetestowania , niż praktycznego zastosowania. Ale zdaje egzamin. Dużo czasu trzeba poświęcić na odpowiednie przygotowanie płytki i dobranie czasu naświetlania. Ale później to już z górki.
  • Poziom 16  
    Dobra panowie a jak z wywoływaniem folii Bungard? Ktoś ma jakieś doświadczenia? Weglan sodu, co i jak? Negatyw oczywiście
  • Poziom 41  
    Soda kalcynowana ( węglan sodu , dwie łyżeczki do herbaty na litr wody ). Do zmycia po trawieniu soda kaustyczna. Za duże stężenie sody kaustycznej odbarwia miedź na czerwono.
    Ja zmywam dopiero po wierceniu. Potem solidne mycie wodą i tarcie papierem ściernym 600 ( na mokro ) .
  • Poziom 16  
    A w jakim czasie ci sie płytki wywołują? U mnie już 5 minute sie moczy i tylko kilka dziurek powstalo w nienaśwetlonej czesci mimo ciaglego przemiatania pedzelkiem miekkim
  • Pomocny post
    Poziom 41  
    Zdążę spalić fajka :-) . Nie mierzyłem dokładnie. Zdaje mi się że to przez kalkę masz problem. Rozprasza światło i masz naświetloną całą płytkę ( nierównomiernie , ale jednak). Laminat Bungarda przy wydruku na zwykłej kartce wychodzi mi dobrze, a folia nie . Robią się plamy i większość się zmywa. Zrób wydruk na folii i spróbuj. Ta folia PCB jest mocno czuła na UV, więc zmniejsz czas. Przy tej mocy UV której używasz to pewnie 15 sekund by starczyło. I jeszcze jedno. Po naświetleniu , trzeba płytkę zostawić w ciemności na około 10 minut. Jeszcze zachodzą w niej reakcje chemiczne.
  • Poziom 16  
    Użyłem folii ale przegiąłem :D 2 min dalem ;D sciezki zlaly sie pry odleglosciach 6 mils :D jutro powtórka ale z t=20s :) po wszystkim fotki wrzuce :)
  • Poziom 41  
    Ja robię dwa wydruki na folii, wycinam i składam je razem. Z kalką spróbowałem raz. Wkręciła się w wałki drukarki , więc zrezygnowałem.
  • Poziom 16  
    Problem kolejny - naswietlene sliczne, ale wywolywanie - tragedia. 20 min i qpa wielka juz mnie nerw bierze. Soda kalcynowana oczywiscie w stezeniu 10g/litr wody. Jakies wskazowki co do wywolywacza? jaka temp roztworu?
  • Poziom 41  
    U mnie temperatura pokojowa. A dokładnie co się dzieje?
  • Poziom 16  
    dokladnie to wrzucam plytke po naswietleniu macam lekko pedzelkiem i ledwo ledwo idzie nawet 15-20 min trwa wywolywanie ale juz z uszkodzeniem sciezek i nie wiem co sie dzieje juz, szlag mnie trafia
  • Poziom 41  
    Do przyklejania używasz laminatora? Płytka solidnie wyczyszczona i odtłuszczona?

    piwek1985 napisał:
    szlag mnie trafia


    Skąd ja to znam.....myślałem że wyjdę z siebie i stanę obok...
  • Poziom 16  
    tak dokladnie laminatora bez zadnych przerobek. chyba ze temp jest za duza podczas laminowania?
  • Poziom 41  
    Ja naklejam bez laminatora, Ale też na ciepło. Nagrzewam przygotowany laminat nad żelazkiem do temperatury ok 60st C ( da się w ręku utrzymać ). Naklejam folię ( zrywając uprzednio tą zabezpieczającą ), i wałkuję miękkim gumowym wałkiem. Z tego co zauważyłem to ciężko jest odkleić dobrze przyklejoną folię nawet po trawieniu.
  • Pomocny post
    Poziom 17  
    Może użyj szkła wodnego, rozcieńcz z ciepłą wodą pól na pól, płytkę umieść w roztworze a potem miękkim pędzelkiem zmywaj folię. Z moją folią to działa nie wiem jak będzie z Twoją.


    ps. Ja prasuje żelazkiem ustawionym na 80stopni przez papier xsero Zmywam po trawieniu ,,kretem'' około łyżeczki na szklankę gorącej wody.
  • Poziom 16  
    Wstawiłem termostat elektroniczny regulowany na 60-80C i kupilem szklo wodne :) jutro testy w 60 i 80C laminowania i testowanie szkła wodnego :) w sumie szklo wodne jest bardzo podobne do metakrzemianu sodu :) powinno zadziałać :)
  • Poziom 41  
    Słyszałem że "ponoć" metakrzemian sodu jest lepszy niż soda kalcynowana, jednak nie miałem okazji tego sprawdzić.
  • Poziom 16  
    Kolego marcin273 przeanalizowałem skład chemiczny szkła wodnego sodowego i mogę powiedzieć, że jest to najtańszy i najdoskonalszy wywoływacz do folii negatywowej :). Po testach ośmielam się twierdzić że soda kalcynowana to się nadaje.... na nadkwasotę :D Ścieżki idealnie ostre. Jak skalpel. Jedynie za słabo wsprasowałem folię ale to zaraz idzie do poprawki :)

    P.S. Dla folii negatywowej Bungard zielonej dla odległości 10cm wystarcza 15-20sek ekspozycji UV w zależności od przejrzystości folii. Dla podwójnie złożonej folii Tmax=20s dla pojedynczej Tmax=13-15s

    EDIT: Proporcje wywoływacza: 2/3 części wody, 1/3 części wywoływacza

    Wywoływacz: Szkło wodne sodowe R-145

    EDIT2: po długich i przerywanych z braku czasu eksperymentach doszedłem do pewnych wniosków: temperatura roztworu wywołującego - 40C maks., jeśli konieczny jest bardzo drobny raster polecam usunąć folię zabezpieczającą lub jeśli ktoś ma możliwość używać naświetlarki z równoległymi promieniami światła UV