Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Rębak z mostu od Lublina -

25 Lis 2013 20:28 7398 26
  • Poziom 9  
    Witam!
    razem ze szwagrem planujemy zbudować "rębak" do grubszych gałęzi (średnicy 5-8cm). Bazą do tego celu będzie tylny most od samochodu dostawczego Lublin. Ogólna zasada działania inspirowana jest filmem z youtube.
    http://www.youtube.com/watch?v=Uq5EUt7UpQo
    Jak oceniacie ten pomysł? czy taki most od lublina wytrzyma?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Na filmie to raczej zwolnicę widać. Nie wiem, jaką żywotność osiągnie tak obciążony most.
  • Poziom 43  
    A co będzie napędem? Gdzie koło zamachowe?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Jednak most z ciężarówki, to takie mocne troszkę, solidniejsza konstrukcja od lublina. Już sama felga może robić za rzetelne koło zamachowe.
    Most od lublina załatwisz takimi impulsami osiowymi podczas cięcia drzewa.
  • Poziom 43  
    grzesiek648 napisał:
    razem ze szwagrem planujemy zbudować "rębak" do grubszych gałęzi (średnicy 5-8cm).

    Myśle że 80KM będzie potrzebne. I tu most lublina jest najmniejszym problemem.
  • Poziom 29  
    Most od lublina będzie za słaby. Poszukaj na złomie jakiegoś ze stara lub jelcza. Druga kwestia to przełożenie - ciągnik będzie musiał pracować na przełożeniu zależnym, aby dobrze dopasować obroty silnika i rębaka. Inaczej będziesz miał zbyt wysokie obroty, a na niskich ciągnik zwyczajnie zgaśnie. Aby wykorzystać most z lublina, to musiałbyś użyć jeszcze jakąś przekładnię przy feldze (np zwolnica) aby zwiększyć obroty wału, a tym samym zmniejszyć mu moment przenoszony przez most.
  • Poziom 9  
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Myśle że 80KM będzie potrzebne.

    Bez przesady Władimirec radzi sobie nie z takim obciążeniem na WOM-ie! A co dopiero sześdziesiątka, 80KM to gruba przesada.

    Dodano po 31 [minuty]:

    gilus1 napisał:
    Most od lublina będzie za słaby

    Właśnie tego się obawiam, zobaczymy co z tego wyjdzie, wydaje mi się że dużą rolę odgrywa w tym wszystkim odpowiednio wyprofilowany nóż-felga, odpowiednio zcięty pozwala na łagodne zagłębianie się w drewnie
  • Użytkownik usunął konto  
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Tylko zauważ, ze most taki będzie poddawany dużej sile działającej osiowo. A do tego most nie jest przystosowany. Po prostu wyrwie półoś z pochwy za którymś razem.
  • Poziom 9  
    zastanawiam się w jaki sposób przenieść napęd z wałka WOM na wał atakujący mostu, zastanawiam się nad kołami pasowymi, koła dwu pasowe lub nad kołami zębatymi łańcuchowymi w rozmiarze 1cala. czekam na wasze opinie
  • Poziom 29  
    A potrzebujesz przekładni by zmienić prędkość obrotową? Jeśli tak to przekładnia pasowa na 2-3 paski.
    Jak nie to wałkiem na sztywno do mostu.
  • Poziom 9  
    na sztywno odpada, za duże obroty
  • Poziom 9  
    paski klinowe w takim przypadku będą działały jak swego rodzaju sprzęgło
  • Poziom 29  
    Możesz także zastosować wałek ze sprzęgłem.
  • Poziom 9  
    nikt nie mówił, że będzie łatwo! już na początku pierwsze przeciwności!
    z felgi od lublina lub żuka nie da rady zrobić noża, te felgi mają za małe przesunięcie środka felgi względem jej kołnierza, najlepsza była by felga typu "flatbase"(tu polecam stronkę z opisem felg: http://forum.vectraklub.pl/index.php/topic/19783-rozstaw-srub/page__st__40 )
    macie pomysł od czego taka felga by nam pasowała 5x139,7 ?:|

    Dodano po 21 [minuty]:

    drugim problemem jest osadzenie szajby na wałku atakującym mostu
    myślałem aby zastosować szaję od czeskiej kosiarki rotacyjnej
    Rębak z mostu od Lublina -
    była by ok, ponieważ można by ją przykręcić do flanszy mostu jednak flansza jest za mała, ma średnicę zew. 100mm, a otwór w szajbie ma 98mm, potrzebny jest pierścień o średnicy wew.100mm i zew.150mm grubości ok 7-10mm, pierścień był by nasadzony na flanszę i zespawany z nią, następnie po nawierceniu dziur całość skręcona z szajbą.
    dobrze kombinuje? macie jakiś pomysł na taki pierścień, wiem że można by dorobić ale może istnieje jakiś gotowiec.
  • Poziom 10  
    Most nie jest przystosowany do przenoszenia takich obciazen liniowo, bedzie zbyt duzy nacisk na kola zebate, lozyska itp, trzeba by dorobic lozysko oporowe odbierajace caly napor, prostszym rozwiazaniem wydaje mi sie dorobienie tarczy o spiralnym ksztalcie, zamiast bebna , by most przenosil obciazenia tak jak powinien je przenoscic. Pozdrawiam.
  • Specjalista Maszyny Rolnicze
    Nic mu nie będzie. Na samą zębatkę ataku działają siły poprzeczne. Oś z nią jest ułożyskowana zazwyczaj w łożyskach stożkowych i bez większego problemu wytrzymają nacisk pasków klinowych. Szukacie sztucznych problemów.
  • Poziom 10  
    Nie pisalem o napedzie na paskach klinowych, pisalem o samym "nozu".
  • Specjalista Maszyny Rolnicze
    A na półosi... To most z obciążoną półosią i pewnie jest tam jedno biedne łożysko. Obciążenia wzdłużne mogą wpłynąć na trwałość tego łożyska. Z drugiej strony koszt wymiany robi ten fakt mało ważny. Gdyby miało by to być pancerne lepiej sprawdził by się most z odciążoną półosią taki jakie są w uazie, gazeli z mniejszych i w każdym ciężarowym samochodzie.
    A same uderzenia powinien wytrzymać. Przekładnia do kosiarki sadowniczej jest podobnych gabarytów napędza prawie dwumetrowy nóż i wytrzymuje.
    Robią takie wykaszarki na mostach z żuka i też to chodzi. A uderzenia w nóż są nieporównywalnie większe.
    Według mnie robić i niczym się nie przejmować. Jeśli konstrukcja się sprawdzi a most nie będzie wytrzymywał to zrobi na innym. Doświadczenie już będzie.
  • Poziom 21  
    Na filmie z postu 1 widac ze wykorzystano most razem z rama od cierarówki
    dlatego element tnacy- nóz dociska do ramy i odciaga połos z mostu

    na innym fimie http://www.youtube.com/watch?v=a0VKvYB4xss przekłania jest mocowana do wykonanej konstrukcji i odwrotnie działa nóz , warto zastanowic sie czy aby od razu zrobic w ten sposób
    pewnym rozwiazaniem byłby most od ciezarówki , nie ma ryzyka ze grubsze konary go uszkodza , nie ma problemu z felga i zamocowaniem do piasty
    lepiej zrobic raz a dobrze niz cos co bedzie miało waskie zastosowanie
    gałezie do 5 cm to w wiekszej sieczkarni potnie
  • Specjalista Maszyny Rolnicze
    Po co w ogóle kombinować z mostem? Obcinanie, blokowanie dyferencjału i nie wiadomo jakie jeszcze przeróbki. Zwolnicę z 60-ki można już za 200 zł kupić. Przekładnia nie do zużycia, przełożenie duże, konstrukcja pancerna nie wymaga żadnej przeróbki, półoś i mocowanie felgi bardzo mocne, zwarta krótka budowa. Ideał.
  • Poziom 9  
    Rzeczywiście, też o tym myślałem i powoli dochodzę do wniosku, że zwolnica to jest to!! :D
    Porzucam więc pomysł z mostem.
  • Poziom 10  
    Witam wszystkich, jeśli chodzi o most od lublina , to zgadzam się z większością wypowiedzi, tylko uważam że most ten będzie miał za duże obroty na wyjściu, gdyż nie ma zwolnicy, będzie potrzebne dodatkowe przełożenie na wejściu, czyli od strony wału napędowego, dokładnie nie wiem jaka jest przekładnia, ale wydaje mi się, że gdzieś ok. 1/4 lub 1/4,5, ,poza tym,jeśli chodzi o inne wytrzymałości to powinno wytrzymać,wytrzymałość piasty jest obliczona na obciążenia wzdłużne i poprzeczne stosownie do wagi pojazdu, a lublin z ładunkiem waży kilka ton , więc myślę że obciążenie piasty nie będzie większe od normalnej eksploatacji ,zresztą po różnych drogach i dołach po jakich zwykle się porusza.
  • Poziom 10  
    Witam
    jeżeli chodzi o obroty :
    WOM ma obroty 540 rpm,
    most Żuk przełożenie 8 / 41 (5,125 ) co daje obroty ok 105 rpm,
    co się będziemy zastanawiać zapotrzebowanie mocy jest dość małe jak na ciągnik i nie jest potrzebne żeby silnik pracował na max. mocy - wystarczą obroty trochę większe jak biegu jałowego,
    tego typu rębak pracuje na + -50 obrotach ,
    czyli żadna dodatkowa przekładnia nie jest potrzebna ,

    problem jest gdzie indziej : półoś jest obciążana po jednej stronie i można ją złamać - tak jak przy Żuku zaraz koło łożyska (Lublin to prawie to samo )
  • Poziom 9  
    Witam
    po dłuższej przerwie temat rębaka powrócił, tym razem determinacja jest większa i części lepsze, a
    mianowicie mamy zwolnice od ZETORA 3011. Co o tym myślicie?
  • Poziom 19  
    Macie kawal solidnego korpusu tak ze do roboty