logo elektroda
logo elektroda
X
logo elektroda
REKLAMA
REKLAMA
Adblock/uBlockOrigin/AdGuard mogą powodować znikanie niektórych postów z powodu nowej reguły.

Podział PEN na PE i N w instalacji TN-C – jak prawidłowo wykonać uziemienie i połączenia?

adjan_ek 03 Kwi 2014 21:42 2520 16
REKLAMA
  • #1 13473004
    adjan_ek
    Poziom 14  
    Ocena: 41
    Witam. Jestem początkującym elektrykiem. Obszyłem już parę rozdzielni w domkach jednorodzinnych pod okiem szefa. Od jakiegoś czasu ciekawi mnie jednak pewna sprawa. Nie do końca rozumiem rozdział PEN na PE i N mając przed oczami schematy układów sieci. Nie umiem posługiwać się jeszcze wszystkimi terminami więc spróbuję przedstawić problem własnymi słowami.

Przeważnie u klientów przewód zasilający rozdzielnię w domu był 4 żyłowy czyli L1,L2,L3 i PEN czyli układ TNC, dobrze rozumiem? Wtedy wbijalismy kilka szpil jedna w drugą przy rozdzielni i łączylismy je z listwą uziemiającą. Listwę zerową łączyliśmy z przewodem PEN. Tych dwóch listw nie łączyliśmy jednak ze sobą. Załóżmy że pomiar uziemienia wykonanego wbitymi szpilami był ok. Czy gdzieś tu jest błąd, coś należałoby zrobić, połączyć listwy???

Inna sytuacja. Ze słupa schodzą w dół 4 przewody L1,L2,L3 i PEN do rozdzielni przy ogrodzeniu. Opisuję co robiliśmy chociaż przypuszczam, że ta kwestia należała chyba do ludzi z elektrowni lub osoby z uprawnieniami budowl. ale nie wnikajmy może w to. Więc z tej rozdzielni rzucaliśmy kabel ziemny 5 żyłowy do rozdzielni w domu. W rozdzielni przy ogrodzeniu łączyliśmy PEN ze słupa z niebieską i żółto-zieloną żyłą kabla idącego do domu oraz o ile dobrze pamiętam z bednarką wychodzącą z ziemi(czyli PEN na PE i N?). W rozdz. w domu PE na listwę uziem. a N na zerową. Nie łączyliśmy listw ze sobą. To samo pytanie co wyżej???

A gdybym PEN(z zasilania) w rozdzielni w domu połączył z listwą Uziemiającą a tą z listwą zerową to też by było dobrze?
  • REKLAMA
  • #3 13473030
    adjan_ek
    Poziom 14