Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Lanos 1,6 Chip tuning

pier123 23 Kwi 2005 15:41 11251 19
  • #1
    pier123
    Poziom 2  
    Może ktoś posiada materiały dotyczące chip tuning Daewo Lanosa 1,6 16V.
    Z góry dziękuję
  • PCBway
  • #2
    007Daniel
    Poziom 14  
    Zeby nie zasmiecac forum nowym podobnym tematem wznowie ten temat.
    Szukam progrmamu lub opisu do zmiany zawartosci epromu w lanosie 1,6 16v. Glownie potrzebna jest opcja przeniesienia odciecia z 6500 na 7500 obr/min.
    Teraz slow kilka po co takie mody:
    1 do lanosa wrzucilismy silnik 2,0 z opla kadeta 156hp
    2 wtryski zostaly zastąpione bardziej wydajniejszymi
    3 w lanosie pozostala seryjna wiazka z seryjnym kompem
    4 lanos normalnie zapala chodzi ale nie da rady go wkrecic ponad 6500... Zapewne przydal by sie maly remaping mapy zaplonow chociaz przy powyzszych ustawieniach na hamowni wyszlo 160,3 hp. Dodam ze AFR oraz Lambda są w normie.
    Jezeli ktos ma jakies sugestie to bardzo bym o nie prosil...
  • #3
    tplewa
    Poziom 38  
    007Daniel napisał:
    Zeby nie zasmiecac forum nowym podobnym tematem wznowie ten temat.
    Szukam progrmamu lub opisu do zmiany zawartosci epromu w lanosie 1,6 16v. Glownie potrzebna jest opcja przeniesienia odciecia z 6500 na 7500 obr/min.
    Teraz slow kilka po co takie mody:
    1 do lanosa wrzucilismy silnik 2,0 z opla kadeta 156hp
    2 wtryski zostaly zastąpione bardziej wydajniejszymi
    3 w lanosie pozostala seryjna wiazka z seryjnym kompem
    4 lanos normalnie zapala chodzi ale nie da rady go wkrecic ponad 6500... Zapewne przydal by sie maly remaping mapy zaplonow chociaz przy powyzszych ustawieniach na hamowni wyszlo 160,3 hp. Dodam ze AFR oraz Lambda są w normie.
    Jezeli ktos ma jakies sugestie to bardzo bym o nie prosil...


    No to masz raczej problem, na tym forum nie wiem czy ktos cos powie :)
    Moze uda ci sie znalezc jakiegos maniaka co bawil sie tym ECU, choc prawde mowiac ludzie nie chetnie zdradzaja takie informacje.

    Zreszta mnie to nie dziwi bo "rozgryzienie" ECU potrafi zajac troche czasu, akurat sam sie w to bawie jesli chodzi o moje auto i nie ciagnie mnie do ujawniania wszystkiego na temat softu za free :)

    Wydobycie miejsca samych map nie jest zazwyczaj problemem, jednak z odcinka juz nie bedzie latwo. Tak samo nie masz pewnosci czy soft w tym mapy nie sa chronione suma kontrolna...

    Prawde mowiac masz kilka wyjsc:

    1. Zakup standalone - proste ale niezbyt tanie

    2. Adaptacja ECU z innego auta, na temat ktorego jest wiecej informacji - niezbyt latwe ecu musi obsluzyc wszystkie czujniki jakie posiadasz do tego niezla zabawa z instalacja...

    3. Zabawa samemu w reverse engineering - tutaj potrzeba zaciecia, znajomosci elektroniki jak i programowania mikrokontrolerow w assemblerze

    jak sie za to zabrac:
    a) identyfikacja mikroprocesora oraz zdobycie do niego dokumentacji
    b) identyfikacja gdzie jest zawarty program (jak w zewnetrznej pamieci FLASH, EPROM itp. to idzie wmiare latwo)
    c) zgranie softu do pliku :)
    d) zbudowanie jak najdokladniej mapy pamieci, a przynajmniej informacji
    w jakiej przestrzeni adresowej siedzi nasz program...
    e) znalezienie disassemblera ktory suportuje nasz procesor z ECU
    f) mozna zaczynac zabawe w analize kodu :)

    tutaj jest troche o mojej zabawie z ECU Nissana i co mozna potem robic znajac dosc dobrze oprogramowanie jak i hardware ECU:
    http://forum.turbokillers.com/tematy11/2547.htm

    Jesli nic nie uda ci sie znalezc i nie chce ci sie grzebac w ECU samemu pozostaje rozwiazac czesc ewentualnych problemow za pomoca swinki.

    Tutaj polecam EcuMastera: http://www.ecumaster.com/
    Bije na glowe wszelkie SMT6 i inne wynalazki do tego jest tanszy...
  • PCBway
  • #4
    Dee Jay Gucio
    Poziom 20  
    Tplewa ale koledze w głowie namieszałeś :)
    Cytat:
    jak sie za to zabrac:
    a) identyfikacja mikroprocesora oraz zdobycie do niego dokumentacji
    b) identyfikacja gdzie jest zawarty program (jak w zewnetrznej pamieci FLASH, EPROM itp. to idzie wmiare latwo)
    c) zgranie softu do pliku :)
    d) zbudowanie jak najdokladniej mapy pamieci, a przynajmniej informacji
    w jakiej przestrzeni adresowej siedzi nasz program...
    e) znalezienie disassemblera ktory suportuje nasz procesor z ECU
    f) mozna zaczynac zabawe w analize kodu :)


    ja początkującemu radzę zrobić w ten sposób:
    1. Wylutował pamięć
    2. Zczytał ją
    3. zmodyfikował
    4. wgrał na kostkę
    5. wlutował
    6. jeżeli coś nie chodzi a napewno tak będzie to -> pkt1
    7. Jeżeli masz bardzo poszarpane nerwy to oddasz komuś kto się na tym zna :)

    A profesjonalista robi tak (bez pomiarów)
    1 Wylutuje pamięć
    2 Zczyta zawartość
    3 Zmodyfikuje
    4 wgra program na nową kostkę
    5 wlutuje pamięć do ecu

    Ogólnie rzecz biorąc, nikt nie robi opisów dotyczących modyfikacji map ponieważ tym zarabiają na chleb, a dobrych duszków jest mało na tym świecie, chyba że ktoś śpi na kasie.
  • #5
    tplewa
    Poziom 38  
    :arrow: Dee Jay Gucio

    Tak to mozna robic jak masz do tego soft lub wiesz pod jakimi adresami masz umieszczone mapy. Mapy dosc czesto sa dosc charakterystyczne i mozna je wylukac bez analizy kodu, niestety z odcinka to juz inna bajka :)

    Kolejna sprawa to suma kontrolna ktoratez trzeba najczesciej wyliczyc.

    Jak bedziesz mial troche szczescia to moze uda sie gdzies zdobyc info o adresach w jakich zapisane sa interesujace cie dane zreszta i tak jak to bedziesz mial czeka cie zabawa z strojeniem auta...

    Napisz jaki tam masz sterownik (Firma, model) - moze ktos z moich znajomych cos bedzie wiedzial w tym temacie...

    Dodane:
    a cos mi zaswitalo tam jest chyba ECU Delco...

    Jadzwin (producent ECUMASTERA) bawil sie z tymi kompami (ma Daewoo Espero)... Popytaj na http://www.streetracing.pl/ moze ci cos pomoze w tym temacie...

    tutaj procka liczaca sume kontrolna z kompa Delco (Espero):

    Cytat:

    CDB0 calculateCheckSum:
    CDB0 pushX
    CDB1 pushB
    CDB2 pushA
    CDB3 lsrD
    CDB4 pushA
    CDB5 ldY #$0000
    CDB9 tBA
    CDBA beq LCDCA
    CDBC LCDBC ldaB 0, X
    CDBE aBY
    CDC0 ldaB 1, X
    CDC2 aBY
    CDC4 ldaB #$02
    CDC6 aBX
    CDC7 decA
    CDC8 bne LCDBC
    CDCA LCDCA pushX
    CDCB pushA
    CDCC ldD #$55AA
    CDCF staA COPRST
    CDD2 staB COPRST
    CDD5 ldaA L1806
    CDD8 xorA #%10000000
    CDDA staA L1806
    CDDD popA
    CDDE tSX
    CDDF dec 2, X
    CDE1 popX
    CDE2 bpl LCDBC
    CDE4 popA
    CDE5 popA
    CDE6 popB
    CDE7 popX
    CDE8 ret
  • #6
    007Daniel
    Poziom 14  
    o to musze Coobciowi dac zadanie bojowe :D
    Wiem ze piggybacki podejdą ale ... znalazlem na allegro jakies kabelki niby do remapingu EPROMa wiec sobie pomyslalem ze da rade. Co do sum kontrolnych to nie mam doswiadczenia z Lanos(z)owymi kompami ale dzis juz 3 niezalezne zrodla stwierdzily ze w tym "badziewiu" mozna robic do woli.
    Jesli sie uda namierzyc jakies wolne ECU lanosowe to bedzie trzeba uruchomic OBR-elektro i sprobowac szczescia.
  • #7
    tplewa
    Poziom 38  
    tylko jak tam masz EPROM to po kabelku nic nie zrobisz :) mozesz tylko zczytac kody bledow zapewne...

    Coobcio w nissanie zmienial odcinke wymiana kwarcu, ale ja tego nie pochwalam bo zmienia sie wtedy kupa innych parametrow pracy...
    Mikrokontroler pracuje z inna predkoscia i tam gdzie sa zaleznosci czasowe w kodzie wystapia wtedy problemy...

    Tak jak mowilem pogadaj z Jadzwinem bawil sie z kompami w Daewoo i moze cos bedzie wiedzial na temat twojego sterownika...
  • #8
    Kuba_KMS
    Poziom 10  
    Jaki masz AFR w funkcji obrotow.
    Jak masz zmodyfikowany plik, wrzuc mi to policze Ci checksume.
  • #9
    tplewa
    Poziom 38  
    Kuba_KMS napisał:
    Jaki masz AFR w funkcji obrotow.


    W funkcji obrotow ??? a po co to komu ???

    Jesli juz to w funkcji obciazenia silnika :)
  • #10
    Kuba_KMS
    Poziom 10  
    AFR w funkcji obrotow przy WOT. Po to to komu zeby przy WOT nie upalic tlokow (silnik musi cos palic albo paliwo albo tloki). Bo w zakresie closed loop bedzie i tak oscylowal w granicy 14.7:1. Closed loop w Lanosie jest ustawiony w bardzo szerokim zakresie obciazenia i obrotow.

    Ps. Czy moglbys mi pokazac wykres/log AFRu w funkcji obciązenia...??? Chetnie bym taki wykres zobaczyl. :lol:

    Jaka masz wersje programu CRWDczy jakis inny?
  • #11
    007Daniel
    Poziom 14  
    14,7-14,4 a przy palowaniu zdarzylo mu sie spasc do 12.1. Loga postaram sie wrzucic jak glowica powroci na blok bo wk,,,, nas nagly wzrost pochlaniania oleju.
  • #12
    Kuba_KMS
    Poziom 10  
    12 to dosyc bogato jak na silnik N/A.
    Z jakiego czujnika skladu mieszanki korzystasz?
  • #13
    007Daniel
    Poziom 14  
    LM-1 innovate + szerokopasmówka w odbycie auta :D
  • #14
    Kuba_KMS
    Poziom 10  
    A masz do niego LMA3 lyba RPM converter?
  • #15
    tplewa
    Poziom 38  
    Kuba_KMS napisał:

    Ps. Czy moglbys mi pokazac wykres/log AFRu w funkcji obciązenia...??? Chetnie bym taki wykres zobaczyl. :lol:


    Akurat nie mam przy sobie logow... Najprosciej to mozna sobie przedstawic w formie tabeli lub 3D (osie cisnienie/RPM). Bo co daje AFR w skali RPM... ok robimy taki na luzie i lecimy od 1000RPM do 6000RPM i co to nam daje ???
    Jazda na kilku biegach i logowanie tez nie wiele da bo nie mamy pewnosci ze pokrylismy caly zakres... Moze sie okazac ze gdzies bedzie zbyt ubogo...

    Co do softu to uzywam swoj :)

    Mape wtrysku masz w dwuch osiach i tak powinienes logowac AFR :) samo logowanie w skali RPM jest bardzo zwodnicze....
  • #16
    Kuba_KMS
    Poziom 10  
    W lanosie czas wtrysku nie jest przedtwiony w na mapie w funkcji obrotow i MAP. To na poczatek

    Czy jestes w stanie zrozumiec ze chodzi mi o log AFRu w funkcji obrotow przy WOT?

    A w lanosie jak nawet na luzie zalogujesz AFR o 1000 do 6000 to przy 4800 RPM gwaltownie sie zmieni, Wiesz dlaczego.

    Poza tym nie bardzo rozumiem po co sie spuszczac nad pogramem, nie lepiej wytroic go na np SMT lub innej swini.

    Mapa wtrysku dla WOT zdarza sie byc w jedne osi. Tak samo jak zaplon dla stanu WOT. Takie mapy sa dla stanu "bez stuku i ze stukiem". To tak off topic.

    Co do softu pytalem 007Daniela. Bo to on zadaje pytanie.

    Do 007Daniel'a:

    Jesli bedziesz mial logi. to je podeslij. Jesli chcesz moge pomoc wystroic Ci to np na STM.

    Masz dataloger do ALDL'a bo z czasow Pucharu Lanosa zostalo mi ich pare wiec moge Ci jakis udostepnic, bardzo przydaje sie przy strojeniu.
  • #17
    tplewa
    Poziom 38  
    Ja bym radzil ECU Mastera... zamiast SMT6... choc by z tego powodu ze na wyjsciu jest przetwornik digital/analog - a nie jak w smt6 wyjscie PWM ktore nie dziala zbyt liniowo. Kolejna sprawa to interpolacja w EcuMaster ktora duzo daje.

    To akurat moje spostrzezenia po analizie softu i hardware tych swinek...

    Ale bylo juz wspomniane ze swinka raczej odpada. Co do Delco to watpie by nawet tak prymitywny sterownik mial mape tylko w funkcji obrotow :)

    Osobiscie nie siedzialem nad softem sterownikow Delco, ale jak wspomnialem siedzial nad nimi Jadzwin i mam od niego tylko kilka informacji na ich temat... Osobiscie analizowalem glownie hardware i software kilku japoncow (Nissan, Mitsubishi itp.)

    Nie wiem czy dobrze mysle chodzi o WOT (Wide open throttle switch) ??

    Cytat:

    Po to to komu zeby przy WOT nie upalic tlokow (silnik musi cos palic albo paliwo albo tloki)


    hmm silnik raczej nie pali tlokow ;) spala zawsze paliwo - inna kwestja jest to ze przy ubogiej mieszance rosnie temperatura spalania mieszanki.
    Co oczywiscie przeklada sie na wytapianie sie zaworow, tlokow itp.
  • #18
    Kuba_KMS
    Poziom 10  
    Wide open throttle, tak. Drobne "niedorboki w zakresie srednich i malych obciazen" skoryguje lambda w sterowniku Delco ma az 20% korekcji.

    Prze zbyt ubogiej mieszance potrafi stopic tloki. (z tym paleniem to zart, takie powiedzenie). Ale nawet w wolnymssaku moze nastpic nadpalanie zew krawedzi tloka.

    ECU Master tez, moze byc.

    Stare delco nie wiem jak te np CRWD tym podobne. mialy jednowym mapy dla WOT.
  • #19
    sane
    Poziom 1  
    Witam panowie!
    Czy ktoś posiada może zrzut pamięci z ECU Lanosa 1.6 (A16DMS)?
    chciałem się pobawić trochę w WinOlsie...

    Pozdrawiam
  • #20
    nuki_tsw
    Poziom 15  
    Kuba_KMS napisał:
    Stare delco nie wiem jak te np CRWD tym podobne. mialy jednowym mapy dla WOT.


    To jest bardzo możliwe, bo wtedy wskazanie MAP nie będzie się jakoś mocniej zmieniać. Co innego, jak silnik jest wyposażony w przepływomierz.