Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

simson s51 - Słabe ładowanie akumulatora

nosio2 09 Wrz 2014 15:29 2925 10
  • #1 09 Wrz 2014 15:29
    nosio2
    Poziom 14  

    Witam. Posiadam wyżej wymieniony pojazd. Problem polega na tym że motorower ma ładowanie akumulatora 12,32V. Podłączałem zwykłą żarówkę 12V 21W bezpośrednio do kabla idącego od cewki ładowania i do masy, żarówka świeciła. Sprawdzałem mostek prostowniczy, zaznaczam nie Elbę tylko zwykły mostek na 12V. Mierzyłem miernikiem na test diod między kablem czerwonym a zielono-czerwonym i raz miedzy końcami nie było przejścia a po zamianie końcówek od miernika pokazało ok 470ohm. Tu moja prośba co powoduje tak słabe ładowanie. Proszę o pomoc z góry dziękuje.

    3 10
  • #2 09 Wrz 2014 17:54
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    nosio2 napisał:
    ma ładowanie akumulatora 12,32V

    Akumulator jest rozładowany, nie ma co mierzyć napięcia ładowania.
    nosio2 napisał:
    Podłączałem zwykłą żarówkę 12V 21W bezpośrednio do kabla idącego od cewki ładowania i do masy, żarówka świeciła.

    Fabrycznie cewka ładowania 12V jest bezmasowa. Skoro występuje na przewodach cewki napięcie względem masy, to albo cewka ma uszkodzoną izolację, albo masz zamontowaną cewkę ładowania 6V masową.
    nosio2 napisał:
    kablem czerwonym a zielono-czerwonym

    Nie przypominam sobie aby przewody o tych kolorach stosowano fabrycznie w Simsonie, jedynie czerwony był wyprowadzeniem od prostownika z dławikiem.

    0
  • #3 10 Wrz 2014 10:40
    nosio2
    Poziom 14  

    Z mostka prostowniczego wychodzą cztery przewody, dwa szaro-czarne jeden czerwony, a drugi zielono-czerwony. Żarówkę podłączam w taki sposób ze jeden koniec żarówki podłączam do ramy, a drugi koniec żarówki do cewki i wtedy żarówka świeci.

    0
  • #4 10 Wrz 2014 14:43
    jack63
    Poziom 41  

    nosio2 napisał:
    Żarówkę podłączam w taki sposób ze jeden koniec żarówki podłączam do ramy a drugi koniec żarówki do cewki i wtedy żarówka świeci
    BANANvanDYK napisał:
    Skoro występuje na przewodach cewki napięcie względem masy, to albo cewka ma uszkodzoną izolację, albo masz zamontowaną cewkę ładowania 6V masową.

    A ja widzę inne rozwiązanie: Cewka jest "bezmasowa" jednak do wyżej opisanej próby, bo trudno to nazwać pomiarem, autor tematu nie odłączył drugiego przewodu cewki od prostownika masa robi się przez jedną z diod prostownika.
    Trzeba sprawdzać cewkę odpinając ją od prostownika. Z resztą nie wiadomo co z czym jest połączone???
    Mogą być pomylone połączenia na prostowniku lub walnięta ELBA lub jej nie ma.
    Obawiam się że autor tematu sobie z tym nie poradzi, bo nie ma podstawowej wiedzy.
    Zawsze trzeba zacząć od określenia z jakim układem (schematem) mamy do czynienia i sprawdzenia czy aktualne połączenia są z nim zgodne. W przeciwnym razie można sobie szukać uszkodzeń w elementach a tu ... masa z ELBA'y się "odpięła" itp.

    0
  • #5 10 Wrz 2014 16:06
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    Skąd przypuszczenie że posiadasz instalację 12V? Wszystko wskazuje że masz wersję 6V. Pewnie rok produkcji jest przed 89 rokiem?
    Przewód zielono-czerwony to połączenie pełnego ładowania w dławikowym układzie ładowania. Zielony to ładowanie częściowe i czerwony to wyjście na akumulator, natomiast dwa przewody szaro-czarne to dławik na światła pozycyjne. Pomiar miernikiem przedstawiony w pierwszym poście wskazuje że dioda w dławikowym prostowniku jest sprawna. Osobny mostek Graetza jest tu zupełnie zbędny.
    Cewka ładowania jest zdecydowanie masowa, w wersji na 6V.
    W takiej sytuacji nie ma możliwości aby akumulator 12V był ładowany. Tak więc będzie trzeba założyć akumulator 6V i upewnić się czy żarówki kierunkowskazów i światła stop oraz klakson są na 6V. W prawdzie dało by radę wycisnąć z tej cewki ładowanie 12V, lecz wiązałoby się to ze znacznymi modyfikacjami instalacji elektrycznej.
    Obecnie kwestia dyskusyjna to czy cewka świateł jest oryginalna 6V czy zastąpiona cewką 12V, czy też żarówka w przedniej lampie jest 6V czy 12V. Bywa też że żarówka 12V działa na cewce 6V, często z powodu zbyt mocno namagnesowanego nieoryginalnego koła magnesowego.
    Jeśli patrzyłeś na napięcie cewki WN, to Twój błąd. W każdym "platyniarzu" jest cewka 12V, natomiast w electronic jest cewka 6V, niezależnie od napięcia reszty instalacji.

    0
  • #6 10 Wrz 2014 22:14
    nosio2
    Poziom 14  

    wszystkie żarówki itp są na 12v. Modyfikacje czyli nowa cewka ładowania plus elba plus prostownik? Mam jeszcze jedno pytanie a czy nie występowały simsony 12V bez elby tylko z mostkiem graeza. bo w sprzedaży są mostki na 12V i na 6V.
    Na dodatek cewka masowa czyli 6v posiada przylutowany przewód do rdzenia. Moja nie ma żadnego przewodu miedzianego przylutowanego do masy. Patrzyłem cewka 6v jest innej budowy niż moja. Patrzyłem na allegro i moja wygląda identycznie co ta na 12v.

    -1
  • #7 11 Wrz 2014 15:43
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    ELBA z mostkiem Graetza występowały zawsze w wersjach 12V z oświetleniem typu Bilux. W wersjach na halogen zamiast mostka był EWR + ELBA, nie licząc wersji z zapłonem PVL i VAPE. Wyjątkiem był model DUO 4/1 który jako jedyny posiadał cewkę ładowania 6V bezmasową i mostek Graetza do ładowania, bez żadnego regulatora napięcia.

    0
  • #8 11 Wrz 2014 16:29
    jack63
    Poziom 41  

    Tak dla rysu historycznego. Była jeszcze ELBA 6V z prostowaniem i ograniczaniem ładowania przez tyrystor. Bez mostka prostowniczego i zewnętrznej diody - bo niepotrzebne. Cewka na umowne (!!!) 6V . "Masowa".
    Spotkałem też układ z aku 12V identyczny jak dla starodawnych 6V z dławikami i pojedynczą diodą. Jednak mogła to byc jakaś "nieuprawniona"modyfikacja. Brak mi pewności. Tym bardzie że było to dawno temu.

    nosio2 napisał:
    czy nie występowały simsony 12V bez elby tylko z mostkiem graeza. bo w sprzedaży są mostki na 12V i na 6V.

    Nie sadzę. Wtedy grozi przeładowanie aku bo nie ma żadnych elementów go ograniczających.
    Nie sądzę aby były jakieś różnice miedzy mostkami. Gdzie widziałeś mostki do 6V ???
    To wg. mnie jakiś "wynalazek" handlowców.
    nosio2 napisał:
    Moja nie ma żadnego przewodu miedzianego przylutowanego do masy.

    Czasami koniec uzwojenia był nie lutowany ale zgrzany do blachy rdzenia cewki.
    Czy tak trudno sprawdzić ew. połączenie z masą samej cewki?
    Z cewkami, tak jak z większościa nieoryginalnych części są problemy. Są niewłasciwe a na dodatek sprzedawcy wymyslają jakieś bzdury aby sprzedać ten badziew.
    Ostatnio potykałem się z linkami. Nie trzymały wymiarów (za długa linka w stosunku do pancerza) co sie okazało dopiero po "odfoliowaniu" woreczka, który wspaniale uniemożliwiał pomiary. :cry:

    0
  • #9 11 Wrz 2014 17:07
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    ELBA 6V występowała wyłącznie w SR50 B3 i B4.

    jack63 napisał:
    Spotkałem też układ z aku 12V identyczny jak dla starodawnych 6V z dławikami i pojedynczą diodą. Jednak mogła to byc jakaś "nieuprawniona"modyfikacja.

    Zgadza się, samowolna przeróbka z 6V na 12V.
    jack63 napisał:
    Z cewkami, tak jak z większościa nieoryginalnych części są problemy.

    "Cewka ładowania S51 6V" od jakiegoś rzemieślnika z Bydgoszczy, wykonana jako bezmasowa - jak dla DUO 4/1 a nie dla S50/S51. Możliwe że tego samego źródła pochodzą cewki "butelkowe" do demoludów za kilkanaście złotych. Miałem taką informację, że trzy takie cewki założone do syreny spaliły się w ciągu pół godziny i nie był to jednostkowy przypadek.
    jack63 napisał:
    Nie trzymały wymiarów (za długa linka w stosunku do pancerza)

    Linki z Linmotu zupełnie nie pasują. Linki z Wilmatu (WM Motor) pasują różnie. Linka sprzęgła S51 pasuje do S50 i na odwrót, linka sprzęgła SR50 ma za długi pancerz, linki gazu S51 i SR50 pasują idealnie (rollgaz Simson, gaźnik BVF). Niestety trwałość szczególnie linek sprzęgła jest dość niska. Lepiej brać niemieckie. Z linkami jest niestety tak, że idąc do sklepu trzeba wziąć ze sobą katalog i miarę, aby na miejscu sprawdzić czy towar jest zgodny z wymiarami oryginału.

    0
  • #10 11 Wrz 2014 19:14
    jack63
    Poziom 41  

    BANANvanDYK napisał:
    ELBA 6V występowała wyłącznie w SR50 B3 i B4.

    Bardzo możliwe. Tak dokładnie to nigdy tego nie analizowałem, bo nie miałem takiej potrzeby. Bardziej chodziło mi o to, że jest to kolejny element, który "przewijał" w mixach instalacyjnych producenta i radosnej twórczości domorosłych elektryków. :D
    W kwestii linek, to akurat miałem problem z linką gazu. Producenta nie pamiętam. Tak jest lepiej dla mnie i niego.
    Wracając do tematu.
    nosio2 Czy już doszedłeś co masz w tym Simsonie? Aby ci pomóc w określeniu "składu zupy" daj dobre zdjęcia elementów i miejsc łączenia instalacji.

    0
  • #11 13 Wrz 2014 20:18
    seebbek
    Poziom 12  

    A próbował ktoś linki ze sklepu jackmotors rzekomo jego produkcji?

    0