Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Projekt sterownika webasto

piwek9 22 Sep 2014 22:13 4203 12
Tespol
  • #1
    piwek9
    Conditionally unlocked
    Witam.
    Dostałem do naprawy uszkodzony sterownik od webasto D1LCC, duża nagrzewnica powietrzna 12V, sterownik spalony totalnie, ciężko dostępny więc.
    Postanowiłem zaprojektować sterownik od podstaw. Napisałem program, zaprojektowałem tanią prostą elektronikę, standard na IRF44 bo lubię te tranzystory.
    Zamierzenia:
    miękki start,
    rozbudowane menu - (aby dopasować ewentualnie do innych nagrzewnic),
    regulacja czasu pracy pompki w rozpalaniu i pracy,
    regulacja wentylatora PWM w rozpalaniu i pracy,
    pomiar temperatury webasto, kabiny,
    pomiar napięcia akumulatora,
    diagnostyka,
    przedmuch wstepny,
    wygaszanie,
    przegrzanie.
    Od kilu dni testuję działanie i jestem prawie zadowolony, więc postanowiłem się pochwalić.
    Załączam schemat na początek, zobaczymy co dalej w temacie.
    Alarm jeszcze nie oprogramowany, czy potrzeba?
    Webasto próbuje utrzymać zadaną temperaturę kabiny, niedługo przetestuję w aucie czy i jak udaje się utrzymać w miare stałą temperaturę. Projekt sterownika webasto

    Na schemacie jest LCD 16x2, użyłem lcd 2x8 bo więcej nie potrzeba informacji na LCD, moim zdaniem będzie go można zaadoptować do każdego webasto, dopisując do programu jeszcze pompę wody i ewentualnie jakieś elektrozawory, mały to już problem i bez problemu wykonalny.
    Zapomniałem dodać sterownik będzie pracował w Lawecie .
    Parametry
    Zakres regulacji :
    Pompa od 0,25s do 1,5 sek (puls)
    pompa 2 zakresy ustawiana rozpalanie i praca
    Wentylator od 0 do 100%-2 zakresy ustawiana rozpalanie i praca
    temperatura kabiny od 15sC do 25sC
    czas grzania świecy od 25 do 60 sek
    Temp webasto przegrzanie od 70 do 90 sC
    przedmuch wstępny -stały
    wygaszanie stały 90 sek.
    Zakres utrzymania temperatury:
    pompa pełen zakres płynnie od 0,25s do 1,5 sek
    wentylator od 100% do 50%
    Regulację temp kabiny zrobiłem raczej pod kontem oszczędzania akumulatora, nie robiłem wyłączania po osiągnięciu zadanej temp. gdyż świeca podczas odpalania pobiera dość duży prąd i oszczędności tu by nie było lepiej gdy zmniejsza i zwiększa moc .
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • Tespol
  • #2
    Objawienietygodnia
    Level 9  
    Witaj - pierwsze, co rzuca się w oczy to brak potencjometru. Kierowców nie obchodzi ustawianie parametrów, tylko jak w radiu tranzystorowym "cyk" i ma działać. Rozumiem, że uwzględniałeś tę opcję, a to niesie za sobą komplikacje, aplikowanie PID, itd. o pętli sprzężenia zwrotnego smart-fan nie wspominając, bo to zapewne również chodziło Ci po głowie i coś mi się zdaje, że ten halsensor jest jak sól w oku. Ale ja to rozumiem i coś Ci powiem nie warto zawracać tym sobie głowy, bo najtrudniejsze wykonać to tak, aby sterownik bezawaryjnie przełączał się między cyklami (które jak sądzę przywołujesz odrębnym algorytmem), bo ten eber nie jest najlepszym wyborem na taki sterownik ze względu na cykle start, praca, restart, przedmuch wszystko uzależnione od czujnika temperatury. Dlatego w tym miejscu szacuneczek, że w ogóle Ci się udało, bo bezwładność temp. materiałów nie dość, że kradnie mnóstwo czasu na experymenty, to jeszcze znacznie utrudnia przyporządkowanie sterownikowi poszczególnych funkcji asynchronicznych w czasie, że tak powiem. Np. skąd wiesz kiedy sterownik ma włączyć przedmuch kiedy nie wiesz ile czasu zajęło mu oczekiwanie na rozkaz startu ? Myślę jak zsynchronizowałeś pompkę z wiatrakiem, bo ze schematu wnioskuję, że robisz to po prostu proporcjonalnie. Zatem uważam, że równie dobrze było by zrobić to na jakimś układzie sekwencyjnym. Ja tak zrobiłem po kilku miesiącach namysłu doszedłem do wniosku, że jak w najstarszych sterownikach działało to w oryginale na układach logicznych, to i ja pobuduję taki sterownik. I działa to zajebiście, bo jak już sam wiesz że jak już odpali, to utrzymanie żądanej temp. jest zaskakująco genialne w swojej prostocie, tylko problemem jest wykrycie płomienia. Gdyby to był AT2000, to miałbyś o wiele łatwiej z tym sztyftem żarowym, ale to drogi gips gdyby chcieć użyć go do home made. Także mam do dziś tylko ten problem z czego by tu dorobić ten czujnik. Trochę kijowo, że musiał akurat wpaść Tobie w ręce ten kompakt, bo nawet najstarszy eber byłby lepszy ze względu na prostotę działania.
  • #3
    morozaw
    Level 15  
    Tak tak, odkop roku, ale idzie zima, a temat ciekawy.

    W jaki sposób kolega dobrał czas załączenia pompki?
    Czy sterownik długo był wykorzystywany?
    Jak się sprawował i jak z awaryjnością?
  • #4
    piwek9
    Conditionally unlocked
    Jako że nie wiedziałam jaki będą potrzebne stawienia, napisałem program z Menu w którym umieściłem :
    czas grzana świecy od 20 do 200 sek.
    początkowy czas podawania paliwa - generator pwm ( od 4 do 1 impulsu na sek.
    czas podawania paliwa po rozpaleniu od 1 do 10 impulsów na sek
    czas przedmuchu przed startem
    obroty wentylatora wzrost od 0 do ustawionej wartości podczas rozpalania
    obroty wentylatora po rozpalaniu
    czas przedmuchu po wyłączeniu
    temperaturę pryz jakiej uznaje że się pali
    itd
    potem troczę czasu z kombinowaniem z ustawieniami i działa
    Jednak teraz bym pozmieniał elektronikę gdyż dużo zależny od tranzystorów trochę ich naniszczyłem a świece zrobiłem na przekaźniku bo tranzystory szlak trafiał oraz trzeba popracować nad filtracją zasilania i piskiem wywołanym przez pwm, chociaż tu można kosztem większego się grzania tranzystora sprawę załatwić kondensatorem jednak brak czasu itd.
    generalnie sterownik jakoś tam chodzi do dziś chociaż nie jestem zadowolony z tej konstrukcji w 100%
    Chętnie bym zobaczył inną konstrukcję
    Pozdrawiam
  • Tespol
  • #5
    morozaw
    Level 15  
    Zbieram materiały konieczne do spróbowania swoich sił w temacie sterownika.
    Ciekawi mnie jak długi musi być impuls podany na pompkę (czas podania zasilania), by ta podała dawkę paliwa. Wiem, że impulsy powinny być z różną częstotliwością, ale sam temat długości impulsu mnie ciekawi. Czy napięcie na pompkę powinno być podane przez 500ms, 200ms?

    Pozdrawiam

    PS szukam w międzyczasie webasto z T5, ale ciężko znaleźć coś kompletnego do zabawy i testów.
  • #6
    Hektar Zahler
    Level 34  
    @ morozaw Wypełnienie tego impulsu nie ma większego znaczenia. Przy czym musi by ć dość długi żeby kotwica tłocząca paliwo mogła pójść do końca. Oraz dość krótki żeby mogła wykonać pełen powrót. I to wszystko.
  • #7
    jarek_lnx
    Level 43  
    Quote:
    Jednak teraz bym pozmieniał elektronikę gdyż dużo zależny od tranzystorów trochę ich naniszczyłem a świece zrobiłem na przekaźniku bo tranzystory szlak trafiał ...
    Driver MOSFETów źle zrobiony zamiast wzmacniać dodatkowo osłabia napiecie z uC, dla IRFZ44 nawet 5V bezpośrenio z uC było by mało, co dopiero 3,8V które "wyciagnie" ten driver.
    Żeby było jeszcze gorzej rezystor 2,2kΩ ogranicza wydajność prądową drivera w stanie wyskoim < 5mA.

    Brakuje tylko podpisu pod schematem "zaprojektowano by palić tranzystory"
  • #8
    piwek9
    Conditionally unlocked
    nie pamiętam bardzo testowałem to na konkretnej pompie dotąd aż za bardzo sie nie grzała a podawała prawidłowo paliwo podaje kod jakiś znalazłem z pierwszych prób może się ktoś pokusi o poprawki jeszcze kilku zapaleńców i można by wrócić do projektu chociaż czasu brak
    Code: vbnet
    Log in, to see the code


    Dodano po 16 [minuty]:

    jarek_lnx wrote:
    Quote:
    Jednak teraz bym pozmieniał elektronikę gdyż dużo zależny od tranzystorów trochę ich naniszczyłem a świece zrobiłem na przekaźniku bo tranzystory szlak trafiał ...
    Driver MOSFETów źle zrobiony zamiast wzmacniać dodatkowo osłabia napiecie z uC, dla IRFZ44 nawet 5V bezpośrenio z uC było by mało, co dopiero 3,8V które "wyciagnie" ten driver.
    Żeby było jeszcze gorzej rezystor 2,2kΩ ogranicza wydajność prądową drivera w stanie wyskoim < 5mA.

    Brakuje tylko podpisu pod schematem "zaprojektowano by palić tranzystory"

    Dzięki za konstruktywną krytykę, mogę prosić o pokaz lepszego sterowania ?
    to sterowanie sprawdza się mi bardzo dobrze i pracuje poprawnie nawet przy obciążeniu 15 A paliłem tranzystory gdyż brak tam diody którą dodałem jak zniszczyłem tranzystor sterujący wentylatorem dlaczego wiadomo co robi uzwojenie silnika w tym układzie . A wydaje mi się że dla tego tranzystora próg napięcia bramy to od 2 do 4V chociaż ! mój angielski nie jest perfekcyjny i coś źle wyczytałem Sory
  • #9
    morozaw
    Level 15  
    Jarek ma rację z błędnym sterowaniem mosfeta.
    Dzięki za porady :)

    O postępach poinformuję :)

    Czy pompka się nie spali z powodu zbyt dużego wypełnienia impulsu?
  • #10
    Hektar Zahler
    Level 34  
    @ morozaw przy mocy znamionowej ok. 10W pompki nie da się jej spalić. To będzie ok. 500mA przy 24V. Zbyt długi impuls spowoduje brak powrotu kotwicy do pozycji spoczynkowej (patrz wyżej). Także możesz przyjąć 50% i będzie ok.
  • #12
    jarek_lnx
    Level 43  
    Quote:
    Dzięki za konstruktywną krytykę, mogę prosić o pokaz lepszego sterowania ?
    to sterowanie sprawdza się mi bardzo dobrze i pracuje poprawnie nawet przy obciążeniu 15 A
    Przed komplementarnym wtórnikiem dać tranzystor w układzie wspólnego emitera, żeby wzmocnić napięcie sterujące >5V.
    Albo wymienić MOSFETa na logic-level IRLZ44
    Quote:

    paliłem tranzystory gdyż brak tam diody którą dodałem jak zniszczyłem tranzystor sterujący wentylatorem dlaczego wiadomo co robi uzwojenie silnika w tym układzie
    Bywa.
    Quote:

    A wydaje mi się że dla tego tranzystora próg napięcia bramy to od 2 do 4V chociaż ! mój angielski nie jest perfekcyjny i coś źle wyczytałem Sory
    Dobrze przeczytałeś tylko że to co innego znaczy, przy napięciu progowym płynie 250uA czyli prawie NIC - jeśli dostaniesz w sklepie tranzystor w którym przy 4V będzie płyneła 1/4mA, nie mozesz mieć pretensji do producenta bo wszystko jest zgodne z dokumentacją, oczywiście może sie zdażyć taki który bedzie miał napiecie progowe 2V a przy 4V popłynie już spory prad.
    Wg typowych charakterystyk wyjsciowych "Typical Output Characteristics" przy 4,5V na bramce ten tranzystor ograniczy prąd do 8A jeśli obciężenie bedzie "chciało" więcej wzrosną straty na tranzystorze i może on ulec przegrzaniu.
  • #13
    piwek9
    Conditionally unlocked
    Można dać tranzystor, albo wywalić rezystor i będzie działać, staram się upraszczać wszystko do minimum .Odkopałem pcb i ja nie dałem tam rezystora więc błąd schematu, pamiętać trzeba o diodach na wyjściu wentylatora i pompki , świecę lepiej dać na przekaźniku lub dać inny tranzystor, wszystko zależy jakie webasto i jaka świeca, te tranzystory przy dość dużym wentylatorze nie wymagają nawet radiatora, a jak już to nieduży , pomiar temperatury też zrobił bym obecnie nie na ds
pcbway logo