Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Asaj - Inteligentny DomAsaj - Inteligentny Dom
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik Webasta diesel. Na zimę.

owner1 02 Paź 2010 19:36 76718 183
  • Sterownik Webasta diesel. Na zimę.

    Witam.
    Przedstawiam Wam konstrukcję własnego sterownika do praktycznie każdego webasta.

    Sterownik jest oparty na mikrokontrolerze AtmelMega 32.
    Jego zadaniem jest kontrola nad całym tym ustrojstwem, a dokładniej odczycie informacji z dwóch czujników, temperatury wody(Tw) oraz temperatury spalin , sterowaniem świecy żarowej, silnikiem dopływu powietrza, pompą paliwa, pompą wody oraz nawiewem w aucie.

    Program pisany w bascomie.

    Założenia były proste:
    1. mam mieć wpływ nad temperaturą wody.
    2. sterownik ma pasować do większości produkowanych seryjnie webasto na 12V
    3. prosty montaż .
    4. możliwość sterowania za pomocą pilota(jeszcze nie ma)
    5. wbudowany zegar(jeszcze nie ma)

    Sterownik ma zaimplementowaną w programie procedurę kontroli płomienia, w razie samoczynnego zgaszenia płomienia przechodzi w tryb schładzania oraz wentylowania komory i próbuje ponownie rozpalić płomień.

    Z uwagi na to, że silnik jak i świeca mają napięcie zasilania 8V musiałem rozwiązać problem zasilania.
    Jako że mamy do dyspozycji 12V z instalacji trzeba było wymyślić jak obniżyć to napięcie.
    Rozwiązałem to PWM-em.
    Świeca i silnik są zasilane osobnymi sygnałami PWM.

    Programu jeszcze nie udostępnię, bo jest w fazie testów i przeróbek.
    Jak testy przejdą pomyślnie to, zamontuję do swojego auta w celu dalszych prób.

    A jak po tym wszystkim nie spalę sobie samochodu to znaczy, że jest ok :).

    Jak są pytania to proszę?

    Sterownik Webasta diesel. Na zimę. Sterownik Webasta diesel. Na zimę. Sterownik Webasta diesel. Na zimę. Sterownik Webasta diesel. Na zimę. Sterownik Webasta diesel. Na zimę.
    Sterownik Webasta diesel. Na zimę. Sterownik Webasta diesel. Na zimę. Sterownik Webasta diesel. Na zimę. Sterownik Webasta diesel. Na zimę. Sterownik Webasta diesel. Na zimę.
    Sterownik Webasta diesel. Na zimę. Sterownik Webasta diesel. Na zimę. Sterownik Webasta diesel. Na zimę. Sterownik Webasta diesel. Na zimę.



    Link


    A na tym filmiku jeszcze na zestawie uniwersalnym:


    Link

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    owner1
    Poziom 15  
    Offline 
    Specjalizuje się w: klimatyzacja samochodowa, pompy wtryskowe, wtryskiwacze
    owner1 napisał 270 postów o ocenie 313, pomógł 0 razy. Mieszka w mieście Opoczno. Jest z nami od 2004 roku.
  • Asaj - Inteligentny DomAsaj - Inteligentny Dom
  • #2
    dodge1975
    Poziom 12  
    Wielki szacuneczek dla kolegi za opracowanie sterownika. Zima idzie więc szybko trzeba będzie dopieścić szczegóły. Dodałbym jeszcze timer z czasowym uruchamianiem wg. zaleceń użytkownika oraz wyjście na syrenkę alarmu samochodu ze specjalnym kluczowanym sygnałem , gdyby się coś złego działo z układem. Zawsze lepiej niech auto powyje i usłyszymy syrenę niż słyszeć syreny straży pożarnej dogaszającej nasze cztery kółka... ;)
  • Asaj - Inteligentny DomAsaj - Inteligentny Dom
  • #3
    WoŹnY
    Poziom 28  
    Gratuluję dzieła.
    Jak możesz kolego opisz fazy sterowania tego webasta. Tj. 1. (0s) włączenie świecy 2.(20s) przedmuch, 3.(45s) podanie paliwa itd.

    Interesuje mnie to gdyż posiadam piec bez sterownika i z chęcią bym się nim pobawił. Aha jak sterowane jest paliwo. Rozumiem że pompka jest membranowa, ale jak dozuje się paliwo (jeden impuls - 1 dawka paliwa?)
  • #4
    Karol966
    Poziom 30  
    Witam. Sprawa bardzo poważna bo faktycznie samochód można stracić więc przede wszystkim płytka musi być idealnie zabezpieczona. Inna sprawa, musisz pomyśleć co mogło by niechcący uruchomić webasto, np małe zwarcie w określonym miejscu obwodu. Jak już znajdziesz takie punkty to je odpowiednio zabezpiecz.

    Skąd masz tą obudowę? Tzn od czego? :)
  • #5
    Nerwus
    Poziom 18  
    Tego typu obudowy są w TME produkuje je HAMMOND.
  • #6
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 35  
    Nie rozumiem po co wyważać otwarte drzwi? Webasto samo potrafi sobą sterować tak, żeby nie spalić pojazdu. A w jakim celu sterować temp. wody? A 4. i 5. założenie Webasto zazwyczaj mają.
  • #7
    owner1
    Poziom 15  
    Witam.
    Kolego dodge1975 dobry pomysł z tą syreną. Faktycznie gdyby sie miało coś dziać to mógłby dać znać. Jeśli pomysł wykorzystam to tylko jako opcja bo miało to być jak najprostsze . W punkcie 5-tym chodziło mi o timer napisałem zegar.

    WoŹnY

    Hmm co do sekundy to ci teraz nie wystrzelę ale mniejwięcej jest to tak:

    1. grzanie świecy 20s (ten czas będzie uzależniony jeszcze od temp. zewnętrznej )
    2. 80% wentylowania(powietrza) do komory
    3. włącz pompę
    4. czekaj przez (ileś sekund ,dobrane doświadczalnie) na wzrost temperatury spalin
    5. jeśli jest ok to wyłącz świece i daj silnik na 100%

    tak to mniej więcej wygląda.



    Karol966
    No tak zgadza się
    Tylko żeby webasto chodziło bez kontroli to raczej nie możliwe bo procek ma za dużo do roboty żeby płomień utrzymać.

    Obudowa jest po UFS Flascher do nokii.


    BK_klp
    Tak zgadza się ale np. cały komplet webasto+sterownik+pompka to koszt ok.1500zł a stare webasto z odzysku kupisz za 200zł +pompka.
    Oryginalnego sterownika nie uruchomisz bo zazwyczaj są to cyfrowe sterowniki komunikujące się po szynie CAN.
    Wpływ na zadana temperaturę też jest prawie w każdym webasto.


    Co jeszcze jest do zrobienia?
    Chcę zrobić procedurę testowania urządzeń , czyli przy pierwszym uruchomieniu lub na życzenie będzie test obwodów, świecy ,silników itp.
  • #8
    Scoobi
    Poziom 12  
    Kolego owner1 interesuje mnie jak rozwiązałeś sprawę sterowania pompką paliwa,sterujesz to pwm czy wysyłasz odpowiednią ilość impulsów do pompki w jakimś czasie?? jak to dokładnie zrealizowałeś?
  • #9
    owner1
    Poziom 15  
    Scoobi napisał:
    Kolego owner1 interesuje mnie jak rozwiązałeś sprawę sterowania pompką paliwa,sterujesz to pwm czy wysyłasz odpowiednią ilość impulsów do pompki w jakimś czasie?? jak to dokładnie zrealizowałeś?


    Zrealizowałem to w prosty sposób mianowicie, są to impulsy o odpowiednim czasie i odpowiedniej częstotliwości.
    Są dwa tryby prędkości podawania paliwa, podczas rozruchu paliwo jest podawane wolniej tak by nie zalać świecy. Jeśli zapłon powiedzie się to częstotliwość podawania paliwa jest zwiększana.
    Czasy impulsów dobierane doświadczalnie.
    Pompka sterowana kluczem irf.

    Dziś zrobiłem fajny eksperyment , podłączyłem webasto do kaloryfera i od rana już sobie pracuje.

    trochę histerezę za małą ustawiłem (5oC) i często się załącza. Muszę to zmienić na 10oC.
  • #10
    pabllosee
    Poziom 15  
    Komunikaty po polsku, a tu wyskakuje "glow on". Albo polski albo angielski.
    Czy w planie jest odcięcie paliwa za pomocą elektrozaworu, czy tylko wyłączenie pompki?
  • #11
    Konradoa
    Poziom 12  
    Gratuluje udanego projektu.

    Widzę że użył kolega wyświetlacza OLED. Jeżeli nie ma on w projekcie zaaplikowanego wygaszacza to radzę szybko coś dokleić nawet na pająka bo u mnie w firmie taki wyświetlacz wypalał się po roku ciągłego świecenia. Stąd szkoda dosyć drogiego podzespołu i lepiej gasić go po chwili nieużywania sprzętu.
  • #12
    owner1
    Poziom 15  
    Konradoa napisał:
    Gratuluje udanego projektu.

    Widzę że użył kolega wyświetlacza OLED. Jeżeli nie ma on w projekcie zaaplikowanego wygaszacza to radzę szybko coś dokleić nawet na pająka bo u mnie w firmie taki wyświetlacz wypalał się po roku ciągłego świecenia. Stąd szkoda dosyć drogiego podzespołu i lepiej gasić go po chwili nieużywania sprzętu.


    To jest zwykły LCD tylko z bursztynowym podświetlaniem.
    Wyszło tak na fotkach , trochę przypomina OLED.

    Pozdrawiam.
  • #13
    bartek_j
    Poziom 35  
    No, to teraz tylko nieco "sprofesjonalizować", tzn płytka zamawiana z metalizacją, mniej "drutexu", dorobić diagnostykę + test el. wykonawczych i upychać po alledrogo za ~200 PLN od sztuki.
  • #14
    gts1991
    Użytkownik obserwowany
    Wreszcie jakieś porządne DIY :)
    Watchdog do wykorzystujesz , gdzie zapisujesz ustawienia w ram czy EPROM ?
    Nie chciał bym żeby się atemga zwiesiła :P
    Pomysł wrzuceniem sterownika na aledrogo nie jest taki głupi nawet.. :D
    Oglądać jak fura sąsiada się pali bo mu się kabelki pomyliły hehe..
  • #15
    owner1
    Poziom 15  
    pabllosee napisał:
    Komunikaty po polsku, a tu wyskakuje "glow on". Albo polski albo angielski.
    Czy w planie jest odcięcie paliwa za pomocą elektrozaworu, czy tylko wyłączenie pompki?


    No tak zgadza się.
    Program był kilku krotnie modyfikowany i początkowo było po angielsku ale później zacząłem zmieniać na pl i tak zostało.
    Zmienię to na Pl.

    Odcięcie paliwa nie jest potrzebne bo jak procesor przestaje taktować to pompka działa jak zawór jednokierunkowy.


    napisał:

    Watchdog do wykorzystujesz , gdzie zapisujesz ustawienia w ram czy EPROM ?
    Nie chciał bym żeby się atemga zwiesiła Razz


    Watchdog jeszcze nie jest uruchomiony ale mam to na wzgledzie.
    Ustawienia w eprom.
    Nawet jak się zawiesi to co najwyżej dopali paliwo bo i tak pompa paliwa musi być taktowana więc nie będzie.
  • #16
    ArturAVS
    Moderator HydePark/Samochody
    Witam

    Ciekawy pomysl. Co do tego , że większość komunikuje się po CAN , to nieprawda. Czy Kolega Autor w programie uwzględnił kontrolę czujnika
    przegrzania? W większości ogrzewań postojowych ( bo tak to się fachowo nazywa) jak ten czujnik zadziała ( nie ważne , czy suche , czy mokre) , zostaje odcięte podawanie paliwa ( impulsy na pompkę) i zostaje załączony wentylator na max. oraz pompa obiegowa płynu ( w mokrych).
    Poprawić fabryki raczej się nie da , ale. Ale pewne drobne , aczkolwiek znaczące zmiany owszem. Faktem jest iż parę ładnych lat temu "bawiłem" się samym piecem. I niech Kolega nie pisze , że procek ma co robić . Bo nie ma. Sprawdzenie czujników co 1s to nie problem. Odpalałem dość prosto:
    NE 555 generowało impulsy ( nie pamiętam dokładnie , ale 4 , czy 6 ms). Do tego prosty regulator PWM do dmuchawy, a że czujnik obrotów tejże
    prosił się o wykorzystanie , tak też zrobiłem + dzielnik na TTLach przez 64, czy 128 ( jak dobrze pamiętam) i to wyzwalało 555 i impulsy na pompkę.
    Po włączeniu , poprzez dzielnik napięcie było podawane na pwm w granicach 30% mocy dmuchawy ( pompka także , zależnie od obrotów) , i
    jednocześnie poprzez przekaźnik ; świeca. Potem był komparator na LM339
    jak czujnik płomienia pokazał odpowiednią wartość , to komparator przekaźnikiem wyłączał świecę i dawał +20% dla dmuchawy (a tym samym dla pompki). Reszta to zwykła regulacja PWM ( im wyższe obroty, to pompka więcej daje z czujnika obrotów). Czujnik przegrzania rozłączał pompkę , i włączał na około 3 min. ( kolejny 555) dmuchawę.

    Po takim zabiegu wszystko się wyłączało.
    Działało ponad 3 lata , aż popłynęło wraz z zalaniem garażu u kolegi.

    Pozdrawiam
  • #17
    owner1
    Poziom 15  
    Witam.

    Co do can to prawda prawda.
    Niech kolega nie zapomina że mowa była o fabrycznie montowanych webastach.
    A na dzień dzisiejszy to nie znam auta obecnie produkowanego które by miało analogowe webasto.

    Co do ne555 i TTL-ach to gratuluję że się udało, ale chyba kolega nie sądził że będę robił sterownik z wykorzystaniem tej technologi.
    W zasadzie webasto dało by się odpalić bez elektroniki , ale nie o to chodzi.
    Chodzi o prostotę.

    Kontrola temperatury spalin oczywiście jest, tym bardziej wody, więc nie ma możliwości przegrzania.

    Atmel daje mi praktycznie nieograniczone możliwości.
    Zapragnę timera i mam timer.

    Pozdrawiam.
  • #18
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Bardzo ciekawa konstrukcja, sugerowałbym dodanie kontroli zbyt niskiego ok 10,5V i wysokiego napięcia ok 16V zasilania żeby nie umarł akumulator lub podczas uszkodzenia ładowania reszta piecyka oraz może blokowanie urządzenia po kilku nieudanych próbach zapłonu żeby nie próbował ciągle odpalać jeśli będzie jakaś usterka. Pozdrawiam.
  • #19
    owner1
    Poziom 15  
    serwisantscani1 napisał:
    Bardzo ciekawa konstrukcja, sugerowałbym dodanie kontroli zbyt niskiego ok 10,5V i wysokiego napięcia ok 16V zasilania żeby nie umarł akumulator lub podczas uszkodzenia ładowania reszta piecyka oraz może blokowanie urządzenia po kilku nieudanych próbach zapłonu żeby nie próbował ciągle odpalać jeśli będzie jakaś usterka. Pozdrawiam.


    Dzięki za rady.
    Z tym blokowaniem po nieudanych zapłonach to myślałem, ale dobry pomysł jest z tym napięciem.
    Faktycznie , gdyby doszło do rozładowania baterii sterownik mógł by się zachować nieprzewidywalnie i coś uszkodzić.

    Pozdrawiam
  • #20
    piotruch
    Poziom 17  
    owner1 napisał:
    serwisantscani1 napisał:
    Bardzo ciekawa konstrukcja, sugerowałbym dodanie kontroli zbyt niskiego ok 10,5V i wysokiego napięcia ok 16V zasilania żeby nie umarł akumulator lub podczas uszkodzenia ładowania reszta piecyka oraz może blokowanie urządzenia po kilku nieudanych próbach zapłonu żeby nie próbował ciągle odpalać jeśli będzie jakaś usterka. Pozdrawiam.


    Dzięki za rady.
    Z tym blokowaniem po nieudanych zapłonach to myślałem, ale dobry pomysł jest z tym napięciem.
    Faktycznie , gdyby doszło do rozładowania baterii sterownik mógł by się zachować nieprzewidywalnie i coś uszkodzić.

    Pozdrawiam


    Orginalne Webasta mają kontrolę minimalnego napięcia, poniżej którego się wyłączają (wartość zależna od temperatury).

    Po nieudanym zapłonie piec powinien przewietrzyć się.
    Po kilku nieudanych zapłonach zablokować się.

    Pomyś też o opcji przewietrzania wnętrza na lato, jak w oryginale.
  • #21
    peters1
    Poziom 13  
    Kolego owner1 wymysl cos dla mnie cos w rodzaju opóźnionego startu wlaczenia dmuchawy.Ma sie wlaczyc po ok.15-20min.od wlaczenia webasta.
    Dzieki.
  • #22
    piotruch
    Poziom 17  
    peters1 napisał:
    Kolego owner1 wymysl cos dla mnie cos w rodzaju opóźnionego startu wlaczenia dmuchawy.Ma sie wlaczyc po ok.15-20min.od wlaczenia webasta.
    Dzieki.


    Jeśli masz sterowanie dmuchawy podłączone pod pin nr 4 Webasta, to piec powinien załączyć Ci dmuchawę dopiero po nagrzaniu cieczy (czyli z opóźnieniem).
  • #23
    peters1
    Poziom 13  
    Hmm,to teraz zglupialem.Mam T4 i przerobione D3WZ na postojowe,ale brakuje mi tylko zalaczania dmuchawy z opoznieniem.
    Z tego co wiem pin4 w D3WZ odpowiada za pomke paliwa,natomiast przy zegarze sterujacym jest to podswietlenie zegara.Wiec nie wiem.

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic872077.html
  • #24
    piotruch
    Poziom 17  
    peters1 napisał:
    Hmm,to teraz zglupialem.Mam T4 i przerobione D3WZ na postojowe,ale brakuje mi tylko zalaczania dmuchawy z opoznieniem.
    Z tego co wiem pin4 w D3WZ odpowiada za pomke paliwa,natomiast przy zegarze sterujacym jest to podswietlenie zegara.Wiec nie wiem.

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic872077.html]

    Możliwe, pisałem o Webasto TT, Ty masz Ebersprecher-a :-)
    Myślę, że sprawdziłby zwykły układ opóźniający załączenie dmuchawy, bez skomplikowanego sterownika.
  • #25
    Brutal123
    Poziom 12  
    Świetny pomysł . Z benziną też by to hulało ? Mam eberspachera B5W sc i coś właśnie sterownik się pochrzanił .
  • #27
    gajowy01
    Poziom 13  
    Właśnie przypomniałem sobie trzęsiawkę zimową po posadzeniu tyłka w zamrożonym blaszaku. Brrr. Kilka lat temu, prawie każdej zimy szukałem takiego sprzętu, a widzę, że obecnie na znanym portalu bazarowym, jest duży wybór grzałek z demobilu. Zima idzie - było by super zdalnie odpalać grzanie przed wyjściem z domu.

    W związku z tym pytanie - czy kolega mógłby zamieścić materiały lub linki, w których można by poczytać o zasadzie działania i konstrukcji tych urządzeń? Po kolegi stwierdzeniu, że zmajstrowany sterownik nada się do każdego webasto wnioskuję, iż sposób działania jest w większości bardzo podobny. Ja mniej więcej wiem jak bajer działa, lecz szczegółów konstrukcyjnych nie znam.

    Dlatego chętnie poczytał bym sobie opracowania opisujące:

    - ogólny algorytm zapłonu i pracy, co regulować wedle czego
    - jakich wartości pilnować na czujnikach, kiedy wyłączać i dlaczego
    - jakie czujniki są zwykle zamontowane (charakterystyka)
    - na co zwracać uwagę przy zakupie układów wykonawczych
    - jakie opory przepływu wprowadza wyłączona pompa obiegowa do układu
    - co to jest zawór jednokierunkowy i w którym kierunku jest zaworem (zasadniczym, zwrotnym).
    - jak najlepiej zamontować urządzenie - głównie kwestie mechaniczne

    Podejrzewam, że dołączając się bezpośrednio do poszczególnych elementów urządzenia, można odpalić go manualnie, na krótki okres czasu, celem przetestowania.
    Czy dla takiego testu obieg płynu jest konieczny, czy można odpalić bez płynu na kilka sekund?
  • #28
    T.C.
    Poziom 15  
    jeszcze przydałby się oryginalny rozmiar płytki żeby to ładnie upchnąć .....
  • #30
    owner1
    Poziom 15  
    T.C. napisał:
    jeszcze przydałby się oryginalny rozmiar płytki żeby to ładnie upchnąć .....


    Nie będzie oryginalnego rozmiaru płytki bo miał być to sterownik uniwersalny.

    Kolego gajowy01 zbyt dużo do pisania.
    Ale na youtube są filmiki z zasady działania z których się sporo nauczysz.

    Pozdrawiam.