Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Budowa "suba" i pytania z tym związane

Darohl 08 Lut 2015 13:18 1839 28
  • #1 08 Lut 2015 13:18
    Darohl
    Poziom 8  

    Witam serdecznie.

    Od czego by tutaj zacząć. Chciałbym zbudować od podstaw swój suboofer, ale mam kilka pytań Obecnie posiadam Amplituner Yamaha RX-V377 + kolumny JBL E80 i teraz moje pytanie czy do tego ampli robić sub aktywny czy pasywny ? szczerze powiem, że nie wiem co z czym jak i w ogóle mój pierwszy sub jaki zrobiłem z ojcem było to naście lat temu i jedyne co pamiętam, że siedziały tam 2 jakieś tonsile 100 W naprzeciw siebie ustawione w przeciw fazie czy jak to się nazywało.

    A więc tak jest to sub do domu, jeśli chodzi o finanse liczę się z nimi, tak samo liczę się z czasu jaki będę musiał na to poświęcić, bo chcę to zrobić porządnie i wszystko przemyśleć i nie ukrywam trochę się nauczyć.

  • #2 08 Lut 2015 17:10
    Szewc Amarantowy
    Poziom 15  

    Myślę, że lepiej samemu podjąć decyzję.
    Po pierwsze, dowiedz się, czym się różni konstrukcja aktywna od pasywnej. Zastanów się, w jaki sposób uzyskasz lepszą jakość, spójność systemu, łatwość konfiguracji.
    Zadaj sobie pytanie, czy jesteś w stanie, czy masz umiejętności i wiedzę, by "poprawić fabrykę". Czy jesteś gotowy na próby, przymiarki, czas poświęcony nauce. Czy jesteś w stanie sam dokonać wyboru komponentów, rozwiązań? Czy jesteś gotowy na ewentualną porażkę?
    Czytaj, dowiaduj się. Samemu podejmiesz najlepszą decyzję. Po pierwsze swoją, nie pójdziesz jak owca, za pasterzem, po drugie dostosowaną do Twoich warunków i oczekiwań.

    Moderowany przez telecaster1951:

    Jeżeli Kolega nie chce pomóc, to po co Kolega pisze?
    Post ten nie wnosi nic do tematu. Ani autorowi nie pomoże, ani go na nic nie naprowadzi.
    3.1.11. Zabronione jest publikowanie wpisów nie zawierających merytorycznej treści, zawierających szkodliwe porady, porady nie będące próbą rozwiązania problemu oraz publikowanie identycznych wpisów następujących po sobie lub powtarzających informacje ujęte w toku dyskusji.

  • #3 08 Lut 2015 21:25
    Darohl
    Poziom 8  

    Czym się różnią konstrukcje akt/pas wiem. Jeśli chodzi o uzyskanie lepszej jakości wydaje mi się że z aktywnego wyciągnę lepszą, wszystko zależy od podzespołów jakich użyję. Wolałbym żeby był to aktywny żeby dodatkowo nie obciążać ampli. I zastanawiam się nad tymi głośnikami JBL GTO 804, jeszcze nie wiem czy x2 czy jeden ale zobaczymy. Wiem że muszę się coś tam nauczyć doczytać ale również liczę na pomoc i doradzenie mi przez osoby które się na tym znają lepiej.

  • #4 08 Lut 2015 21:35
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 38  

    Darohl napisał:
    że siedziały tam 2 jakieś tonsile 100 W naprzeciw siebie ustawione w przeciw fazie czy jak to się nazywało.

    Nazywa się to tandem głośników. Pozwala na zmniejszenie 2x obudowy jaka trzeba by zastosowac do 1 głosnika. Kosztem efektywności -3dB.
    Ten głośnik to raczej do Car Audo, nie do domu.

  • #5 08 Lut 2015 23:19
    telecaster1951
    Moderator Akustyka

    Przeniosłem do bardziej odpowiedniego działu.

    andrzej lukaszewicz napisał:

    Nazywa się to tandem głośników.
    Żeby być precyzyjnym, jest to izobaryczne połączenie głośników.
    Darohl napisał:
    Wolałbym żeby był to aktywny żeby dodatkowo nie obciążać ampli.
    A czy masz tam wyjście na subwoofer pasywny? Nie? Więc w czym rzecz?
    Darohl napisał:
    . I zastanawiam się nad tymi głośnikami
    Samochodowa pompka. Nie warto.
    Bierz STXa http://stx.pl/sw-stx-8-1-5-250-8-f-a-fc-x.html Producent podaje objętość i strojenie obudowy, więc można to zrobić bez problemu. Cena podobna.
    Zrób oczywiście subwoofer aktywny, panel o mocy minimum 100W dla jednego głośnika.
    Pamiętaj żeby przy projekcie odjąć objętość zajmowaną przez głośnik i panel.

  • #6 09 Lut 2015 00:23
    Szewc Amarantowy
    Poziom 15  

    Mnie tylko zastanawia, jak autorowi tematu pójdzie ze stworzeniem końcówki mocy i zwrotnicy...

  • #7 09 Lut 2015 17:10
    Darohl
    Poziom 8  

    telecaster1951 napisał:
    Przeniosłem do bardziej odpowiedniego działu.


    Dzięki i przepraszam za zły wybór działu

    telecaster1951 napisał:
    A czy masz tam wyjście na subwoofer pasywny? Nie? Więc w czym rzecz?


    A no nie mam, teraz dopiero doszło to do mnie :) Nie wiem nad czym się zastanawiałem w takim razie.

    telecaster1951 napisał:

    Szczerze powiem że nie znam za bardzo tego głośnika, ale jeśli go polecasz to ok, na głośniku nie chce oszczędzać, tak samo jak na podzespołach (końcówki mocy i zwrotnice)

    A właśnie jeśli chodzi o te ostatnie wymienione elementy jak zwrotnice i końcówki mocy jakieś propozycje ? Lepiej kupić wszystko do "składania" (lutowania samemu) czy można coś dobrać z powiedzmy gotowców?

    Szewc Amarantowy napisał:
    Mnie tylko zastanawia, jak autorowi tematu pójdzie ze stworzeniem końcówki mocy i zwrotnicy...

    Dlaczego od razu zakładasz, że jestem totalną nogą ? lutownice w ręku miałem i miewam. A schematy instrukcje też do czegoś służą. Wiem i liczę się z tym że mogę czegoś nie wiedzieć i zapytam albo poszukam, no i wiem,że będę potrzebował więcej czasu na niektóre rzeczy, ale nie każdy musi się na wszystkim znać, co nie znaczy że mam sobie odpuścić z takiego powodu.

  • #8 09 Lut 2015 17:45
    telecaster1951
    Moderator Akustyka

    Szewc Amarantowy napisał:

    Mnie tylko zastanawia, jak autorowi tematu pójdzie ze stworzeniem końcówki mocy i zwrotnicy...
    Autor nie zadaje pytań podstawowych, czemu zakładasz z góry, że nie da rady z niczym?
    Darohl napisał:
    Lepiej kupić wszystko do "składania" (lutowania samemu) czy można coś dobrać z powiedzmy gotowców?
    Kup gotowy panel do subwoofera, np. PA 9.1 http://www.subwoofery.pl/page14.php Możesz go zrobić samemu z gotowych zestawów do samodzielnego złożenia. Ale uważam że szybciej, łatwiej i bardziej estetycznie, będzie kupić gotowy. Bo to już nie sama elektronika, ale zabawy z plastikiem, napisami etc., które są czasochłonne i męczące. Mi się np. nigdy nie chce, więc to co robię, zwykle jest w obudowie tymczasowej z laminatu, której nie zmieniam od lat. ;)

  • #10 09 Lut 2015 18:16
    telecaster1951
    Moderator Akustyka

    Darohl napisał:
    No i kwestia czy w ogóle opłaca się pakować dwóch STX'ów (zupełnie nie wiem jak te głośniki grają :D ) bo jeśli nie to ten PA 9.1 podany przez Ciebie jest ok ?
    Nie ma sensu pakować dwóch. Bas z obudowy pasmowo przepustowej jest mulący i specyficzny. Jeśli chcesz szybki bas, to bierz jednego, wpakuj go 25 litrów, zestrój na 35Hz i po sprawie. Jeżeli masz kasę na PA 12.1 to go bierz. Będziesz miał lepszą kontrolę.

  • #11 09 Lut 2015 18:27
    Darohl
    Poziom 8  

    Dzięki wielkie za pomoc, teraz kompletowanie wszystkich podzespołów i zabieram się do roboty. W razie problemów będę się odzywał ;)

    edit: Widzę że chyba będzie problem z dostaniem tego głośnika :>


    Edit2: Nie mogę znaleźć nie wszystkich parametrów żeby wpisać do WinISD albo figurują pod innymi nazwami/skrótami.

    Wszystkich podkreślonych na czerwono mi brakuję.

    Budowa "suba" i pytania z tym związane
    mój błąd już poprawiony :)

  • #12 09 Lut 2015 19:39
    telecaster1951
    Moderator Akustyka

    Zadam jeszcze takie pytanie. W jakim pokoju ma to grać?

  • #13 09 Lut 2015 20:15
    Darohl
    Poziom 8  

    Pokój w którym będzie on grał ma około 32 m² (betonowy)

  • #14 09 Lut 2015 20:24
    telecaster1951
    Moderator Akustyka

    To potrzebujesz dość mocnego subwoofera.
    Zamiast tego STXa co podałem, weź tego: http://stx.pl/sw-stx-10-2-500-8-f-a-pc-x.html
    I zamiast tego PA 12.1 weź PA 380.4.
    Tymi parametrami się nie przejmuj. Do wyliczenia strojenia nie są konieczne.

  • #15 10 Lut 2015 17:54
    Darohl
    Poziom 8  

    Dzięki wielkie za pomoc. Głośnik już do mnie jedzie w weekend muszę jeszcze wykombinować jak z materiałami i znaleźć miejsce gdzie mi precyzyjnie przytną MDFa, albo sam się pobawię, zobaczę.


    Edit: Mam jeszcze pytanie odnośnie tunelu BR to nim się stroi? Wyczytałem, że dobrze by było jeśli miał by śr. ~100mm? a jak długość ? Czy można bez problemu kupić różne długości ? Czy są jakieś sposoby na zrobienie tego samemu? A druga sprawa wygłuszenie potrzebne? czy nie? Bo z tego co pamiętam x lat temu przy budowie tamtego wszystkie ściany były klejone zwykłą papą (taką beż "ziarna")

  • #16 10 Lut 2015 18:51
    telecaster1951
    Moderator Akustyka

    Darohl napisał:
    ć miejsce gdzie mi precyzyjnie przytną MDFa
    Castorama, Obi, Praktiker.

  • #17 10 Lut 2015 19:11
    Darohl
    Poziom 8  

    telecaster1951 napisał:
    Castorama, Obi, Praktiker


    O widzisz dzięki za info. właśnie szukałem coś koło mnie, ale w takim razie do castoramy skoczę.

    Edit: Mam jeszcze pytanie odnośnie tunelu BR to nim się stroi? Wyczytałem, że dobrze by było jeśli miał by śr. ~100mm? a jak długość ? Czy można bez problemu kupić różne długości ? Czy są jakieś sposoby na zrobienie tego samemu? A druga sprawa wygłuszenie potrzebne? czy nie? Bo z tego co pamiętam x lat temu przy budowie tamtego wszystkie ściany były klejone zwykłą papą (taką beż "ziarna")

  • #18 10 Lut 2015 19:53
    telecaster1951
    Moderator Akustyka

    Darohl napisał:

    Edit: Mam jeszcze pytanie odnośnie tunelu BR to nim się stroi?
    Tak.
    Darohl napisał:
    a jak długość ?
    Wylicz w WinISD.
    Darohl napisał:
    Czy można bez problemu kupić różne długości ?
    Ja stosuję rurkę kanalizacyjną PVC.
    Darohl napisał:
    A druga sprawa wygłuszenie potrzebne? czy nie?
    Potrzebne, ale nie za dużo. Kup wełnę owczą, owatę, wełnę mineralną. Ilość dobierz na słuch.

  • #19 10 Lut 2015 20:20
    Darohl
    Poziom 8  

    telecaster1951 napisał:
    Wylicz w WinISD


    Wyszło mi że przy śr. 100mm ma mieć 50.859 cm

    telecaster1951 napisał:
    Ja stosuję rurkę kanalizacyjną PVC.


    I w jaki sposób to mocujesz? co z kołnierzem "wlotu i wylotu"


    Edit:

    @telecaster1951 Niestety nie ma już w ofercie PA 380.4. zamiast tego będzie teraz taki w ofercie ale co o nim myślisz?

    PA 400 - moc 400 W RMS - rozbudowany przedwzmacniacz, system wejśc na dowolne napięcia sterujące, układ załączania sygnałem ( odłączany całkowicie trafo główne), płyta zabezpieczeń, końcówka na superliniowych tranzystorach 2SA, 2SC)- 2 pary.

    Opis PA 400 :

    PA 400 - kompletnie inna filozofia i konstrukcja końcówki mocy. Całość końcówki mocy na wysokiej klasy profesjonalnych tranzystorach TOSHIBY : 2 SA 1943, 2SC5200.
    Jest to wzmacniacz z końcówką mocy zbudowaną na wzór końcówek estradowych - tylko na wysokiej jakości tranzystorach bipolarnych ( tranzystory o dużej liniowości),bez układów scalonych w stopniu końcowym.
    Wzmacniacz PA 400 posiada wszystkie funkcje starego wzmacniacza PA 380 i PA 15.1 , równiez funkcję automatycznego załączania wzmacniacza i przechodzenia przy braku sygnału w standy by.
    PA 400 pozsiada równiez płytę zabezpieczeń przed stałym na wy i opóznionego załączania głośnika oraz sterownik wentylatora, dzięki któremu wentylator pracuje bezgłośnie.
    Jest to wzmacniacz o potężnym brzmieniu , zdolny uruchomić głośniki o największych mocach i średnicach.
    Wykonywany jest w wersjach 4 i 8 ohm.

    Moc wzmacniaczy podajemy jako moc skuteczną - RMS ,Moc skuteczna RMS dla PA 400 : 400W
    Podstawowe dane tech.


    WZMACNIACZ do subwoofera PA 400

    DANE TECHNICZNE:
    Moc max....................600 W
    Moc znam.RMS.......400 W
    Możliwośc pracy w trybie : Pełne pasmo/Subwoofer
    Pasmo dla trybu subwoofera........28-150 Hz (regul.)(- 3 dB)
    Pasmo pełne: ..............20 -20kHz (- 3 dB)
    Zniekształcenia THD:....poniżej 0,3%.
    Mozliwośc pracy w trybie Automat/ Manual
    Czułość gniazd we:.....100mV, 775mV, 1V.
    Układ wykrywania napięcia stałego na wyjściu
    Układ opóznionego załączania głośnika
    Ukłąd sterownika wentylatora ( załączanie tylko przy dużych mocach).

    Układ STAND BY - odłącza całkowicie duży transformator po ok, 3 min po zniku sygnału wejściowego - wzmacniacz czuwa pobierając ok. 1 W z sieci.
    Wymiary PA 400- zewn.elewacji: 330 x 244mm, wys.elementów elektroniki : ok. 65mm
    - otwór montazowy: 200 x 290 mm.

    W oferowanej obecnie wersji nie ma gniazda wejściowego dla sygnałów HIGH LEVEL - do sterowania sygnałem głośnikowym z innego wzmacniacza, ponieważ uznaliśmy,że w tej klasie i tej mocy wzmacniaczu to nie pasuje.

    Wzmacniacz wykonujemy dla impedancji obciążenia 4 lub 8 ohm.( 2 wersje).



    Cena PA 400 : 495,00zł.

    do tego głośnika rozumiem że brać wersje 8ohm?

  • #20 08 Mar 2015 12:01
    Darohl
    Poziom 8  

    Jest pierwszy problem :/ Wszystko złożyłem (zostawiłem górną część celem ewentualnych przeróbek) Wszystko grało nawet bardzo dobrze do momentu aż wczoraj nie wsadziłem ostatniego elementu czyli ściany komory na panel i suboofer po prostu jak by umarł... nie gra nawet w 30% tak jak przed wsadzeniem tej ściany. Co może być nie tak ?

  • #23 08 Mar 2015 14:55
    marian133
    Poziom 37  

    Darohl napisał:
    Wszystko grało nawet bardzo dobrze do momentu aż wczoraj nie wsadziłem ostatniego elementu czyli ściany komory na panel


    Czyli zmniejszyłeś litraż obudowy.
    Nic innego tutaj nie wiedzę.

    Obliczałeś ile teraz jest litrów?

  • #24 08 Mar 2015 15:12
    Darohl
    Poziom 8  

    Nie, nie obliczyłem, ale zastanawiam się w takim razie czy nie wywalić tej przegrody (albo zrobić z niej po prostu wzmocnienie czyli środek powycinać w podobny sposób jak to robiłem przy innych wzmocnieniach) i nie zrobić panelu z "dobudówką" z tyłu, wiem że nie będzie to za specjalnie wyglądać, ale nie mam innego pomysłu :/ niestety to moja pierwsza konstrukcja..

    Edit:
    W obecnym stanie nawet zmiana długości BR'a nic zupełnie nie daje hmm

  • #25 08 Mar 2015 15:30
    marian133
    Poziom 37  

    Darohl napisał:
    Nie, nie obliczyłem


    W takim razie się nie dziw że nie gra.

    Jeśli panel jest szczelny to nie potrzebna mu osobna komora, a jeśli nie jest to trzeba objętość komory odliczyć od litrażu suba, wzmocnienia również (masz ich za dużo, źle "poukładane", bez przemyślenia).

  • #26 12 Mar 2015 08:49
    Tremolo
    Poziom 43  

    Daj gąbkę do środka zamknij BR. Ciężki pokój do nagłośnienia jeśli to beton. Podnosi średnie częstotliwości do góry. Nawet 18" głośnik by miał problemy bez sporej mocy. Czym zasilasz ten głośnik i jak go tniesz od góry?

    Dopóki nie wsadziłeś ściany komory na panel - chodzi o tą ścianę w środku z kwadratowymi otworami?

    jaki w końcu głośnik tam jest?

    BR jest jakiś krótki. Im mniejsza obudowa tym BR sie wydłuża dla danej częstotliwości. Im większy otwór BR (średnica) też się wydłuża BR - z równań do liczenia rezonansu BR.

    Podaj wymiary fizyczne rzeczywiste ustrojstwa.

    Trzeba oszacować przy jakiej długości BR szybkość pracy, muzykalność jest najlepsza. Bas w długich rurach BR nisko strojonych jest ospały i łatwo uszkodzić głośnik.

  • #27 12 Mar 2015 18:47
    Darohl
    Poziom 8  

    Witam sorki ze po takim czasie, ale inne obowiązki poza sub'em też mam :D

    A więc głośnik jaki wykorzystałem to http://stx.pl/sw-stx-10-2-500-8-f-a-pc-x.html..
    Zasilam go natomiast panelem z abelektronika, nowy panel który teraz wprowadzili podobno Pa 400, na stronie go jeszcze nie ma, ale przysłali mi dane:

    WZMACNIACZ do subwoofera PA 400

    DANE TECHNICZNE:
    Moc max....................600 W
    Moc znam.RMS.......400 W
    Możliwośc pracy w trybie : Pełne pasmo/Subwoofer
    Pasmo dla trybu subwoofera........28-150 Hz (regul.)(- 3 dB)
    Pasmo pełne: ..............20 -20kHz (- 3 dB)
    Zniekształcenia THD:....poniżej 0,3%.
    Mozliwośc pracy w trybie Automat/ Manual
    Czułość gniazd we:.....100mV, 775mV, 1V.
    Układ wykrywania napięcia stałego na wyjściu
    Układ opóznionego załączania głośnika
    Ukłąd sterownika wentylatora ( załączanie tylko przy dużych mocach).

    Układ STAND BY - odłącza całkowicie duży transformator po ok, 3 min po zniku sygnału wejściowego - wzmacniacz czuwa pobierając ok. 1 W z sieci.
    Wymiary PA 400- zewn.elewacji: 330 x 244mm, wys.elementów elektroniki : ok. 65mm
    - otwór montazowy: 200 x 290 mm.

    W oferowanej obecnie wersji nie ma gniazda wejściowego dla sygnałów HIGH LEVEL - do sterowania sygnałem głośnikowym z innego wzmacniacza, ponieważ uznaliśmy,że w tej klasie i tej mocy wzmacniaczu to nie pasuje.

    Wzmacniacz wykonujemy dla impedancji obciążenia 4 lub 8 ohm.( 2 wersje).

    Jeśli chodzi o wymiary skrzyni to wygląda to tak.
    Wymiary zew. szer. 380mm x wys. 532mm x gł. 490mm

    Tremolo napisał:
    Dopóki nie wsadziłeś ściany komory na panel - chodzi o tą ścianę w środku z kwadratowymi otworami?
    chodzi o tą ścianę
    Budowa "suba" i pytania z tym związane.
    Komora na panel.

    BR kupiłem ten http://loudspeakershop.eu/rura-br100197hp-p-1143.html jest przedłużony ma teraz 37 cm

    Wiedziałem że mi coś nie pójdzie (to moja pierwsza konstrukcja :/

  • #28 16 Maj 2015 15:42
    Darohl
    Poziom 8  

    Po takim czasie wszystko w końcu zmontowałem (brak czasu) i co stwierdzam ? wykonanie (nie działanie) ale wykonanie tego wzmacniacza który kupiłem z http://www.subwoofery.pl/ jest lekko powiem nie zadowalające... uszczelki, wodotryski a głupie gniazda nie uszczelnione... k...

  • #29 27 Maj 2015 10:41
    Tremolo
    Poziom 43  

    Gniazda się uszczelnia przy pomocy wstawionej wtyczki do środka. Subwoofer jest wielki. Ja bym dał troszkę wypełnienia.

    Mnie chodziło o tą ścianę niżej. Tą ażurowaną. Może te otwory rezonują i robi się pozorna obudowa z czterema pozornymi otworami BR wewnątrz.

 
Black Friday do -15%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Ferguson