Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Oscyloskop z PE - budowa w trakcie...

ghost 17 May 2005 02:55 17469 30
Bosch
  • Nieco odgrzewam temat poruszony juz na forum - budowa oscyloskopu..

    Zabralem sie za oscyloskop z Praktycznego Elektronika .. stwierdzilem ze marnuja mi sie dwie lampy, to z jednej przynajmniej skorzystam, lampa ktora chce wykorzystac to 8Ł029N.
    Oscyloskop z PE - budowa w trakcie...
    Dorabiam do niej ramke na płycie czolowej z chromowanej ramki skali ze starego odbiornika radiowego - szerokosc po obrobce dokladnie pasuje - miesci sie dokladnie cala czesc ekranu z podzialkami, wielkosc ekranu to 40x60mm
    Oscyloskop z PE - budowa w trakcie...

    Koszty nie sa wielkie jesli sie korzysta z czesci z wylutu, trafo sieciowe nawinalem sam (ostrzegam - zajelo mi to pare godzin)
    Oscyloskop z PE - budowa w trakcie...

    Niestety ze wzgledu na uzycie grubszego drutu nie zmiescilem uzwojenia zarzenia. Jest w opisie wyraznie zaznaczone ze musi byc dobrze odizolowane od reszty - wiec sie dobrze zlozylo i przewinalem w tym celu maly transformatorek z zasilacza wtyczkowego.
    Oscyloskop z PE - budowa w trakcie... Oscyloskop z PE - budowa w trakcie...

    Do nawijania uzylem zwijarki do wloczki z maszyny dziewiarskiej (porzadna podstawa mocowana do stołu z przekładnia i korbka) oraz ... KROKOMIERZA z McDonalds ;) z domontowanym na kablu kontaktronie, posiada przycisk reset i doskonale nadal sie do tego celu.
    Oscyloskop z PE - budowa w trakcie... Oscyloskop z PE - budowa w trakcie...

    Okablowanie oraz wtyki na kołki stykowe (z wylutu) zrobilem z rozebranych kabli z wtykami z popalonych zasilaczy atx (pasuja doskonale)
    Przednia scianka wykonana jest z blachy z wyklepanej obudowy zasilacza komputerowego (chromonikiel) Przelaczniki zostana wymienione z isostatow na obrotowe (takie posiadam) "layout" i opisy na sciance (wymiarowanie) przygotowuje na AutoCADzie (naniesione pisakiem wymiary wynikajace z wielkosci elementow na plycie przenioslem do komputera aby wymiary byly powtarzalne przy projektowaniu maski plyty czolowej.
    Oscyloskop z PE - budowa w trakcie...

    Na metalowej płycie bedzie umieszczony wydruk opisów manipulatorów przykryty plexi o grubosci 2mm
    Obudowa jest wykonana z drewna i cienkiej sklejki 240x135x340mm - poczatkowo wydawala sie jesli chodzi o wymiary dosyc "na wyrost", ale ilosc ukladow wewnatrz rosnie i zaczynam powoli zm,ieniac na ten temat zdanie..
    Calosc jest aktualnie w trakcie budowy, nie gotowe jest okablowanie, płytki sa wykonane metoda "zelazkowa" na papierze pochodzacym z reklamowek z marketu - po naklejeniu na kartke zwyklego papieru doskonale sie drukuje na laserze - papier ten momentalnnie "rozpaćkuje" sie pozniej w wodzie. Do tej pory poswiecilem temu kilka dni wytezonej pracy, wciaz brakuje mi kilku elementów (np diod wysokonapięciowych, poszukuje w swoim warsztacie powielacza z Coloretta w koncu go znajde ;) )
    W ostatecznosci poskładam z "mniejszych"
    Najbardziej przerazajaca w calym projekcie jest ilosc kabli jakie znajda sie w srodku, ciagle zastanawiam sie nad ich sposobem rozmieszczenia i doboru długosci (sa z jednej strony zakonczone wtykiem w izolacji zdjetej z drutu 4mm2) i gdzies je musze połaczyc ze soba..
    Oscyloskop z PE - budowa w trakcie...
    Oscyloskop z PE - budowa w trakcie...
    Oscyloskop z PE - budowa w trakcie...
    Oscyloskop z PE - budowa w trakcie...
    Zaczne chyba od mechanicznego mocowania płytek wewnatrz.
    Oto fotki z lampa w srodku i bez niej :
    Oscyloskop z PE - budowa w trakcie...
    Oscyloskop z PE - budowa w trakcie...
    A to moje "pole bitwy" ;) Z reguly jest tu duzo wiekszy bazjel ;)
    Oscyloskop z PE - budowa w trakcie...

    A w ten sposob "ozenilem" tania "miniszlifierke" z stojakiem do wiertarki, tworzac bardzo wygodne narzedzie do wiercenia otworow w laminacie:
    Oscyloskop z PE - budowa w trakcie...

    Pierwszym krokiem powinno byc oczywiście odpalenie zasilacza ale z braku elekmentów musialem posunac sie dalej z montazem a odsunac uruchamianie na pozniej.
    Do tej pory nie wydalem na elementy wiecej niz 30 złotych i zamierzam udowodnic ze zmieszcze sie w 50 złotych ;)
    Oczywiscie korzystam z naprawde duzych zborów czesci z wylutu.
    Ufff... duzo tego ;)
    Sory za jakosc fotek ale niestety tylko tyle potrafi moja starutka cyfrowka ;)

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    ghost
    Level 23  
    Offline 
    Has specialization in: naprawy sprzętu komputerowego, sieci, rtv
    ghost wrote 576 posts with rating 29, helped 33 times. Live in city Kraków. Been with us since 2002 year.
  • Bosch
  • #2
    ghost666
    Translator, editor
    Szykuje się ciekawy projekt. Jesli mozesz, to zarzuc fotkami z procesu tworzenia i skonczonymi jak bedzie juz maszynka stała u Ciebie w warsztacie :)
  • #3
    foxad2000
    Level 14  
    jestem za!jeszcze jakieś fotki by się przydały, kiedyś przymierzałem sie do tego projektu, ale sobie darowałem, kto wie może projekt ożyje?czekam na dalsze wiadomości!

    pozdrawiam
  • #4
    ghost
    Level 23  
    Zgodnie z obietnica zamiescilem fotki ;) Zapraszam do bluzgania ;)
    Working in progress...
  • #5
    Vault Dweller
    Level 29  
    Toś się bratku tych kabelków nalutował... :). Trafo sieciowe mogłeś jakoś porządniej nawinąć, a panel przedni np. dać do lakierowania proszkowego- ale też niewielu amatorów robi swoje własne oscyloskopy, więc zasługujesz na podziw.
  • #6
    ghost
    Level 23  
    Trafo wyglada niewyjsciowo przez to, ze jest nawiniete na karkasie z preszpanu oraz sam transformator byl nieco podrdzewialy - jest to rdzen "transformatora blocking generatora ramki" ze starego telewizora,
    niestety uzwojenia musialem calkowicie usunac i nawinac od poczatku. A izolowane sa porzadnie - transformatorowa ceratka olejowa. Poczatkowo nawijalem zwoj przy zwoiju ale szlag mnie trafil po 15 warstwie ;) Wiec zaczalem nawijac masowo kilkaset zwojow (kilkadziesiat volt na warstwe) Karkas jest wypchany na full, po ostatecznym zaizolowaniu musialem ostroznie skladac rdzen zeby nie uszkodzic uzwojen Martwil mnie fakt , ze dosc mocno zmniejszylem liczbe zwojow/V (okolo 6zw/V) - prad jalowy jest kilkadziesiat mA ale trasfko jest ledwie wyczuwalnie cieple po dluzszej chwili - blachy ma naprawde cieniutkie. Rdzen byl pierwotnie ze szczelina ale teraz rdzen jest normalnie - z przeplotem.
    Male trafko z zasilacza wtyczkowego wyglada tak jak wygladalo - uzwojenie 6.3V nie wymaga specjalnej izolacji.

    Wszystkie kable zawieraja wtyki i sa nasadzone na kolki montazowe wylutowane w wiekszosci ze starego sprzetu RTV produkcji PRL ;) A niestety bedzie ich jeszcze drugie tyle :( zauwaz ze dwie plytki w ogole jeszcze nie zawieraja kolkow. Z jednego zlacza ATX otrzymuje 20 kabli z wtyczkami, a chcialbym sie trzymac jakiejs kolorystyki, do tej pory rozebralem 3 ( 60 kabli)
    mam jeszcze pare killo kabelkow audio do podlaczania napedow CDROM (albo cieniutkie linki w trzech kolorach zakonczone wtykami na goldpiny, albo cienkie przewody w ekranie) Natomiast przewody sygnalowe i tak beda jednozylowe bo niestety te cienkie koncentryki wprowadza pojemnosci pasozytnicze ktore mi moga bigosu narobic. Prawdopodobnie przelaczniki obrotowe polacze tymi cienkimi.

    Na razie montuje brakujace elementy do poszczegolnych modulow. Jesli ktos ma/zna ten projekt to swiadomie nie zrobilem jednej plytki, chce je zrealizowac "w powietrzu" bezposrednio na samym przelaczniku pomiewaz jest tam pare elementow i isistaty z ktorych tu chce zrezygnowac
    Isostaty prawdopodobnie pozostana na ostatnim (przy samej sciance) module odpowiedzialnym za przelaczanie sposobu pracy, jest tam konieczny jeden czterosekcyjnyy przelaczany, nie posiadam takiego dzwigienkowego (wlasciwie mam ale i tak trzeba na niego robic prostokatna gleboka dziure - odpada).

    Isostaty mam, niestety nie o tym rozstawie ktory tu jest potrzebny, a jak mowilem minimalizuje koszty do maksimum (teoretycznie wystarczylby zakup samej listwy montazowej ,ale nie dosc ze sa awaryjne to na dodatek mocno uzywane.
    Lakier proszkowy odpada z tych samych wzgledow co powyzej ;) A dla scislosci obudowa nie jest rozowa tylko ciemnobordowa - mialem akurat taki lakier pod reka a chcialem ja wstepnie zabezpiecyc przed brudzeniem (reszta bedzie prawdopodobnie czarno - srebrna)

    Sprzecik bede kalibrowal na oscylku kumpla, ma dwa fabryczne o niezlych parametrach (nie wskaznikowe tylko pomiarowe).
  • Bosch
  • #7
    IrekKo
    Level 32  
    Jestem pełen podziwu dla twojej konstrukcji (a może raczej dla ciebie).
    W dzisiejszych czasach budować analogowy oscyloskop to prawdziwa rzadkość.
    Ja jakieś 15 lat temu też zacząłem budowe takiego cuda, ale zrezygnowałem w połowie drogi i kupiłem fabryczny, ale używany.
    Myślę, że ilość i pracy ( i pieniędzy) jaką włożysz w budowę tego oscyloskopu nie zostanie odzwierciedlona w parametrach.
    Ja raczej bym zerknął za jakimś używanym lub nawet uszkodzonym, nawet dla obudowy (np. http://www.allegro.pl/search.php?string=oscyl...=0&st=gtext&order=pd&price_from=&price_to=200 ).
    No, ale jak ma być DYI :)
    Koniecznie pokaż efekt końcowy !
  • #8
    m_wojcik
    Level 25  
    Trzymam kciuki! Pewno że można kupic tani oscyloskop na allegro, ale w zasadzie to wszystko można teraz już kupić i nie warto nic robić... Nie dajmy się zwariować! Trzeba walczyć z lenistwiem i niechciejstwem...
    Życzę powodzenia i mam nadzieję, że się uda! Jakie docelowo ten oscyloskop ma mieć parametry?
  • #9
    picia22
    Level 27  
    zgadzam sięz kolegą trzeba walczyc z lenistwem
    powiem tylko jedno życze powodzenia
    pozdrawiam
  • #10
    ghost
    Level 23  
    pierwotny projekt zakłada pasmo 5 MHz aczkolwiek to pasmo dotyczy plaskiej czesci charakterystyki wzmacniacza - wiec w praktycepowinien pokazac wiecej - co najwyzej znieksztalci nieco przebieg. Lampa jest lepszej klasy niz w projekcie - z oscyloskopu 20MHz i ma mniejsza plamke wiec wydaje mi sie ze uda sie "wycisnac" z niego wiecej
    Ciekawi mnie czy udaloby sie zmodyfikowac wzmacniacz wejsciowy na wyzsza czestotliwosc, uklad jest zbudowany na "polskich czesciach" - wiec bez rewelacji jesli chodzi o parametry.
    Jednak bede ryzykowal jakiekolwiek przerobki dopiero jesli skoncze budowe i go uruchomie. Sadzac z tego ile ludzi zrezygnowalo w polowie bedzie to i tak osiagniecie bedace powodem do dumy ;)

    IrekKo : "Myślę, że ilość i pracy ( i pieniędzy) jaką włożysz w budowę tego oscyloskopu nie zostanie odzwierciedlona w parametrach. "

    Pracy fure - ale jesli chodzi o koszta to wciaz nie przekroczylem 30 zlotych ;) Co prawda korzystam z sporych zbiorow czesci z demontazu i mialem lampe, ale przynajmniej wykorzystam cos za co nie dalem ani grosza ;)
    Z tego co znalazlem na Allegro zauwazylem ze aby kupic uzywany oscyloskop odpowiadajacy funkcjonalnie mojemu musialbym wydac 250 - 300zl, procz tego ma naprawde ciekawe funkcje (ma roznorakie sposoby wyzwalania podstawy czasu - a takie cos nie w kazdym tanim oscylku jest - specjalnie porownywalem z paroma "ruskami" i uwazam ze po skalibrowaniu z porzadnym fabrycznym oscylkiem uzyskam lepsze rezultaty .
    Zastanawiam sie nad dobudowaniem jeszcze przystawki dwukanalowej (ma nawet szersze pasmo niz ten oscylek) lub cztero/osmiokanalowej (rowniez z PE, uklady banalne lecz przydatne) Bawie sie cyfrowka i przydalaby sie mozliwosc obrazowania kilku przebiegow na raz, znakomicie wzbogaciloby go to funkcjonalnie.
    Wlasnie po krotkiej przerwie zabralem sie z powrotem do pracy - uzupelniam czesci i okablowanie w modulach.
    Wciaz nie moge znalezc w szpejach diod wysokiego napiecia (z powielacza WN, BYP350-8k), moga byc inne , byle na kilka KV ... niestety w sklepach ani na gieldzie nie mieli :| Mialem gdzies powielacz ale zlosliwosc przedmiotow martwych niestety daje mi sie we znaki..
    Jesli ktos ma na zbyciu - odwdziecze sie :) (moze komus potrzeba innych czesci - chetnie sie wymienie jesli mam)
  • #11
    picia22
    Level 27  
    stary zaszczel mnie własnie wyżuciłem wczoraj takie starocie na smietnik
  • #12
    IrekKo
    Level 32  
    Napisz mi na maila co potrzebujesz, może znajdę w swoich zasobach.
  • #13
    m_wojcik
    Level 25  
    Hmm, 5MHz to nie jest wygórowane pasmo, na pewno wyciśniesz więcej...
    Ważne jest aby było od 0, czyli ze składową stałą, oscyloskop bez tego to porażka.
    Co do przystawki to mam na koncie analogową ośmiokanałową na kluczu 4051 bodajże - tylko czy jeszcze gdzieś znajdę schemat ?! Przystawka znakomicie pomogła mi przy uruchomieniu pracy dyplomowej i do tego oscyloskopu mogłaby "podejść". Nie obiecuję, ale zerknę czy mam jeszcze gdzieś schemat i rysunek płytki (to już robiłem komputerowo, w Protelu).
  • #14
    ghost
    Level 23  
    Jak znajdziesz to wrzuc tutaj :) Sadze ze pare osob sie skusi :)
    Tak nawiasem mowiac to w Praktycznym Elektroniku jest opisana taka przystawka, w torym - nie pamietam ale jak znajde to sluze opisem. Zresza dla mnie na przystawke za wczesnie ;)
    Oscylek oczywiscie ma przelacznik stale/zmienne/0.
    Zastanawiam sie tez czy udaloby sie dorobic mu jeszcze jeden zakres podstawy czasu (zobacze czy to bedzie konieczne - teraz ma od 0,1us do 50ms/cm, czulosc Y: 10mV/cm do 50V/cm 30pf 1MOhm
  • #15
    picia22
    Level 27  
    kiedy zapdasz cały schemacik urządzenia bo udało misie znalesć w swoich zapasach lampe oscyloskopową od rusków kupiona
    pozdrawiam
  • #16
    ghost
    Level 23  
    Zgodnie z kilkoma prosbami zamieszczam schemat. Powycinalem z PDF - ow wszystkie strony dotyczace oscyloskopu i sa zebrane w jednym pliku. Lacznie 28 stron. Pamietajcie ze schematy i opisy zawieraja bledy ktore sa opisane w erracie na koncu!! Trzeba najpierw naniesc poprawki w tekscie i rysunkach zanim zaczniecie budowe. Ja plytki poprawialem pisakiem spirytusowym i nozem juz po wydrukowaniu i "naprasowaniu" zelazkiem - przed trawieniem.
    Attachments:
  • #17
    ghost
    Level 23  
    Odswiezam nieco temat jako ze zabralem sie ponownie do walki z tym sprzecikiem ;)
    Wlasnie docialem radiatory do tranzystorow mocy odchylania, Wykorzystalem do tego radiatory z uszkodzonego zasilacza ATX, wymagaja tylko skrocenia podporek (tych do wlutowania).
    nabawilem sie paru elektronarzedzi na stale wiec mam nadzieje ze praca pojdzie nieco szybciej.
    Ciekawe... zabral sie ktos jeszcze za ten projekt? ;)
  • #18
    Wymiatacz
    Level 14  
    Mam takie głupie pytanie : dlaczego różowy? :D

    Pozdrawiam
  • #19
    ghost
    Level 23  
    Hehhe - na szczescie to tylko wina cyfrowki ;) W rzeczywistosci jest to kolor ciemnobordowy - A dlaczego? Bo mialem taki akurat spray pod reka a chcialem jakos pokryc wewnetrzna strone obudowy. A ekran lampy mial troche poobijany lakie, wiec tez go pociagnalem.
    Jak zrobie na tyle zeby sie nadawalo do kolejnej fotki to beda bardziej realne - mam nowy aparat.
    Ale poki co montaz elementow nie jest wizualnie zbyt ciekawy ;)
  • #20
    rdt
    Level 25  
    czy ktos ma moze schemat do czegos takiego jak jakas przystawka - parametry nie muszą być oszałamiające - chodzi mi o cos takiego
    program pod dosa
    probkowanie powiedzmy ze do 1 KHz
    napięcie wejsciowe max 5 V
    transmisja może byc po LPT
    mam starego laptopa ktorego chcialbym czasem wykorzystac do podpatrzenia co sie na czujnikach w aucie dzieje
  • #21
    ghost
    Level 23  
    moze kit AVT1085 z AVT? Parametry toto ma zalezne od kompa (kilkadziesiat kHz na 486dx4-100), jest podpinane na LPT, ma program pod dosa (malo funkcjonalny ale ladny... no pare przydatnych funkcji ma, np mozesz mnozyc/dzielic wynik (zalozmy ze zrobisz dzielnik) , ma wskaznik jak oscyloskop, cyfrowy i analogowy, max napiecie 5v bodajze 256 stopni
    mam go, bawilem sie i fajnie dziala, jest tani i prosty.
    Jak dobrze poszukasz to znajdziesz na sieci i schemat i program
  • #22
    rdt
    Level 25  
    schemat juz znalazlem - z progsem gorzej :( nie rozumiem tylko dlaczego na stronie AVT podają w cenniku ze zaprogramowany uklad (w kitach typu B)
    jak patrzylem to jest tylko jeden przetwornik szerergowy
    Progs oraz sugestie czemu pisze ze zaprogramowany uklad potrzebny mile widziane
  • #23
    ghost
    Level 23  
    ehm.. zaprogramowany uklad to jak sadze dyskietka
    Ale szczerze watpie ze oni to jeszcze maja w sprzedazy - poza tym za zadne skarby nie chcialbym dyskietki ktora lezala na polce 10 lat ;)
    W zalaczniku programik
    Cos mi sie chrzani grafika pod XP - sadze ze musi byc 95 98 lub dos
    Nioe chce mi sie kompa rebutowac dla testu ;)
  • #24
    rdt
    Level 25  
    oki dzieki serdeczne za programi - wlasnie o coś takiego jak ten kit mi chodziło - 486 30 MHz - to mój laptop :D mysle ze na tym laptopie pojdzie
  • #25
    DJ MHz
    Level 24  
    SOrry za lamerskie pytanie, ale do czego jest oscylosop ?? :D
  • #26
    ghost
    Level 23  
    DJ MHz wrote:
    SOrry za lamerskie pytanie, ale do czego jest oscylosop ?? :D

    Hehhe - faktycznie lamerskie ;) Mam nadzieje ze zartujesz ;)
    A jesli nie zartujesz i mowisz powaznie to odpowiem: Oscyloskop słuzy do zobrazowania przebiegow napiecia w jakims ukladzie, do wykreslenia charakterystyki elementu, wzmacniacza itp. Generalnie jest to urzadzenie pokazujace wykresy napiecia w funkcji czasu ewentualnie w trybie x-y wykresu napiecia w funkcji innego napiecia ;).
    Wyglada tak jak na fotkach powyzej - skrzyneczka z ekranem na ktorym pokazuja sie wykresy - najczesciej jest to na zielono swiecaca linia. W bardziej nowoczesnych oscyloskopach masz na ekranie jeszcze wiecej informacji, np czestotliwosc, napiecie itp.
  • #27
    m_wojcik
    Level 25  
    Dj MHz - a co oznacza Twój nick? ;)
  • #28
    DJ MHz
    Level 24  
    aha dzieki :) . Jak to co oznacza moj nick :) DJ i MHz ;]
  • #29
    Kwazor
    Level 31  
    Jak juz jesteśmy w temecie o oscyloskopie to mianowicie poszukuje przystawki 2 kanałowej do oscyloskopu jednokanałowego.

    Oscyloskop Made By CCCP C1-72 ( ma ktoś pomysł jak wyciszyć wyjaca w niebogłosy przetworke Wn ?? ) pasmo przenoszenia 10 Mhz.

    Widziałem schematy takich przełaczników elektronicznych ale jedynie do okolo 100 khz a potrzebne jest 10 Mhz.

    A tak to gratulacje i miłego uzywania oscyloskopu.
  • #30
    Ruzby
    Level 19  
    Przepraszam ze odgrzewam kotleta, ale chcialbym się zapytać czy ten oscyloskop działa?