Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dziwne zachowanie alternatorów Denso

26 Lut 2015 22:46 2667 15
  • Poziom 20  
    Witam.
    Z alternatorami miałem w życiu mało do czynienia ale ostatnio musiałem mieć..w mojej vectrze c 2005.r 1.9cdti padł alternator 105A.
    Po wymontowaniu i sprawdzeniu okazało się że uszkodzona jest dioda prądowa.

    Znalazłem na alledrogo sprawny używany za 100zł, postanowiłem go sprawdzić przed zamontowaniem.
    Na B+ plus z akumulatora, masa na obudowę i D+ zasilony przez żarówkę 5W 12V z B+. Napęd zrobiłem z silnika elektrycznego 1450rpm +przekładnia ~3x, obciążenie to akumulator częściowo rozładowany.
    Po włączeniu silnika żarówka gaśnie prawidłowo napięcie na B+ jednak utrzymuje się na poziomie akumulatora ok. 12V, po chwili zapala się żarówka i alternator zaczyna coś hamować, wtedy nawet ręką ciężko przekręcić wirnik.
    Gdy odłącze akumulator i podłącze z powrotem wirnik kręci się już lekko, kolejna próba znowu to samo.:(
    Sprawdziłem diody prądowe wszystkie są ok, do diod wzbudzenia nie ma dostępu bo są schowane gdzieś w plastiku regulatora.

    Problem polega na tym że odesłałem wyżej opisany alternator i koleś wysłał mi drugi i na nim jest ten sam objaw.
    Teraz nie wiem czy ja coś robie źle, czy dwa razy źle trafiłem?
    Zapomniałem napisać że po podłączeni zasilania na D+ regulator cicho piszczy (dźwięk o częstotliowści bliskiej 1kHz).

    Dodaje jego zdjęcie. Dziwne zachowanie alternatorów Denso
  • Poziom 29  
    robson132 napisał:
    Napęd zrobiłem z silnika elektrycznego 1450rpm

    Jakiej mocy?
  • Poziom 20  
    4,5kW, problem to to że coś hamuje wirnik nawet wtedy kiedy się nie obraca do chwili odłączenia zasilania alternatora..potem podłączam znowu, opór na wirniku zanika.Silnik chwile pokręci i znowu jest ten opór aż pasek klinowy czasami spadnie.
    Odpowiedniego napięcia też brak.
  • Moderator Samochody
    Ekhm, a sądzisz że po co ten altek napędza pasek 6pk napięty jak struna? Jak dla mnie objaw prawidłowy - wzbudzony alternator zawsze będzie stawiał opór.
  • Pomocny post
    Poziom 29  
    Hamowanie to (nawet gdy się nie obraca) spowodowane jest charakterystyczną pracą regulatora napięcia . Ów, po dołączeniu zasilania na zacisk B+ na krótką chwilę załącza prąd na podmagnesowanie wirnika. Tak samo, jednak na nieco dłużej załącza z chwilą pojawienia się napięcia na zacisku D+. Tak ma być i proszę się tym nie przejmować.
    Elektromagnetyczny moment hamujący jaki tworzy wirnik jest z łatwością wyczuwalny ręką i na jego podstawie można wstępnie ocenić stan alternatora, np zwarty stojan lub awarię mostka, i tak-znaczny jednostajny opór to zwarty stojan, zaś przebieg momentu hamującego przypominający próbę odpalenia silnika modelarskiego "za śmigło" to zwarcie w obrębie prostownika.
    Nieznaczny, ale jednak wyczuwalny nie jest to rzecz niepokojąca i tak ma być, ale zdziwiony jestem, że silnik o takiej mocy nie był w stanie napędzić tego alternatora.
    Zasadniczą awarią tych alternatorów to awaria mostka prostowniczego.


    Dodano po 14 [minuty]:

    W tym alternatorze nie ma diod wzbudzenia. Działanie polega na tym- regulator zasilany jest z głównej gałęzi B+, zaś kontrolka to zezwolenie na włączenie wstepnego prądu magnesowania wirnika z owej gałęzi B+. Z chwilą gdy alternator zacznie pracować, a więc zacznie wytwarzać SEM w uzwojeniu stojana, regulator wykrywa ów fakt (proszę zauważyć, iż jest elektrycznie połączony z jedną fazą stojana, śrubka na łeb krzyżakowy łacząca regulator z mostkiem) i załączy wtedy zasadniczy prąd wzbudzenia z gałęzi B+.
    To pojawienie się napięcia fazowego powoduje też to, że regulator wygasza kontrolkę.
    (to do wcześniejszej wiadomości która znikła)
  • Poziom 20  
    @Oprysk Stonki
    Wielkie dzięki o taką odpowiedź mi chodziło.
    Mam jeszcze jedną wątpliwość:
    Do jakiego momentu wirnik jest tak dodatkowo podmagnesowywany i czym jest spowodowana taka praca regulatora? Czy może chodzi o zbyt niskie obroty wirnika i alternator próbuje sie jakoś ratować?

    Nie zdązyłem przeczytać drugiej części twojego postu i wysłąłem swój post za póżno.
    Teraz już wszytko jasne
  • Pomocny post
    Poziom 29  
    Z chwilą pojawienia się napięcia na zacisku D+ ( kontrolka) załączany jest zasadniczy prąd na około 2-3 sekundy po czym maleje do pewnej małej wartości która jednak wystarcza do tego, aby w uzwojeniu zaczęła sie tworzyć SEM. Niebagatelną rolę w całym cyklu odgrywa też pozostałość magnetyczna.
    Moim mniemaniu cel tego jest taki, aby nieobracający sie wirnik, a tym samym pozbawiony chłodzenia nie generował strat które nie będzie jak odprowadzić, a które siłą rzeczy zmieni na ciepło ze szkodą dla siebie
  • Pomocny post
    Poziom 29  
    No ok, ale trochę przesadziłeś z tą wymianą alternatora jak mogłeś wymienić sam mostek. Podróbka, solidnie wykonana do alternatorów 120A kosztuje około 70 zł i można wymienić bez wyciągania alternatora. Ale ja tu chciałem powiedzieć rzecz ważniejszą- istotnym w tym alternatorze jest podłożenie pasty termoprzewodzącej pod płytę diod ujemnych, w miejscu gdzie przylega do tarczy łożyskowej.
  • Poziom 20  
    Stary alternator naprawiłem nabiłem 2 nowe diody, ale podczas testu zachowywał się tak jak opisany w 1 poście hehe i myślałem że jednak uszkodzony jest regulator. Nie straciłem nic bo leży w doomu i mogę go odsprzedac jeszcze.
  • Poziom 29  
    robson132 napisał:
    Stary alternator naprawiłem nabiłem 2 nowe diody,

    Oj, nie będzie nic z tego,też tak robiłem i miałem reklamacje; jest słaby kontakt termiczny. :(
    Ogólnie te alternatory Denso są awaryjne, i nie ważne czy to Opel CDTI czy pojazdy włoskie z silnikiem JTD, jak też i Saab . Problem jest zawsze w prostowniku i wynika z jego wadliwej konstrukcji.
  • Poziom 39  
    Dlatego trzeba zastosować zamiennik z diodami 60a.
  • Poziom 29  
    decybel91 napisał:
    Dlatego trzeba zastosować zamiennik z diodami 60a.

    W zamienniku ( z AS bądź Cargo) są diody Bosch (z ogryzkiem w logo), skąd wiesz, że to akurat 60A?
  • Poziom 39  
    A kto powiedział, że tam są diody Boscha?
  • Poziom 29  
    Jak jest szpulka (ogryzek) w logo to co to jest?