Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Testo
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

P2ZX527 - 24V 1100W jakiego rodzaju jest ten silnik i jaki ma moment rozruchowy

28 Mar 2015 13:34 1452 5
  • Poziom 10  
    Witam,
    Przymierzam się do wykonania napędu pojazdu elektrycznego dla dziecka/ (dorosłego). Ze względu na koszty staram się wykorzystać maksymalnie swoje zasoby, a mam silnik DC 24 V 1100W:
    P2ZX527 - 24V 1100W jakiego rodzaju jest ten silnik i jaki ma moment rozruchowy

    silnik ten ma charakterystykę jak w załączniku:
    P2ZX527 - 24V 1100W jakiego rodzaju jest ten silnik i jaki ma moment rozruchowy
    reszta danych silnika jakie posiadam w temacie:
    Link

    Moje pytania (jestem mechanikiem, a nie elektrykiem i bardziej znam się na silnikach prądu przemiennego, z DC nie mam doświadczenia):

    1) jaki to jest silnik? i jaki ma moment tzw. rozruchowy? (czy to jest silnik szczotkowy równoległy, bocznikowy, szeregowy itd.)
    2) czy nada się on do napędu pojazdu?
    3) czy silnik szczotkowy to dobry pomysł?
    4) przy prądzie znamionowym 55A jaki będzie prąd rozruchowy? (ważny parametr do doboru kabli, stycznika, i elektroniki sterującej)
    5) na rynku są pojazdy z dużo słabszymi silnikami np. 250 W i jeżdżą- pytanie jak będzie z rozruchem tego silnika- bo w biegu wiadomo, że przy 3,5Nm (i pewnie przekładni 1:10 czyli~35Nm) to sobie poradzi- tylko co z ruszaniem?
    6) czy klasa S2 60 Min i klasa F uzwojenia wystarczy do takiej zabawki dla dziecka (pojazd będzie ważył około 50-110kg)?
    trochę jestem zielony w tym temacie- ale chciałbym się czegoś nauczyć niestety tak dziwna ta charakterystyka, że nie mogę odczytać z niej parametrów przy prędkości bliskiej 0. Gdyby ktoś posiadał charakterystykę momentu od prędkości obrotowej to proszę o wstawienie.
    Proszę szanowne grono o pomoc.
  • Testo
  • Poziom 29  
    keysej napisał:
    3) czy silnik szczotkowy to dobry pomysł?

    Będzie działać.
    keysej napisał:
    4) przy prądzie znamionowym 55A jaki będzie prąd rozruchowy?

    Może być nawet kilkakrotnie wyższy niż prąd ciągły.
    keysej napisał:
    5) na rynku są pojazdy z dużo słabszymi silnikami np. 250 W i jeżdżą- pytanie jak będzie z rozruchem tego silnika- bo w biegu wiadomo, że przy 3,5Nm (i pewnie przekładni 1:10 czyli~35Nm) to sobie poradzi- tylko co z ruszaniem?

    Plastikowy pojazd dla dzieciaka ma silnik 35W a dorosłego uwiezie po prostej drodze. Z ruszaniem tez jakoś problemu nie ma.
  • Testo
  • Poziom 10  
    ok, ale właśnie czy te silniki to nie są właśnie szeregowo bocznikowe? które mają maksymalny moment przy rozruchu? po za tym te od samochodzików mają po 18 000 obr i przekładnie (plastikową!) z przełożeniem 1:100~250 lub nawet więcej

    Najważniejsze pytanie jaki jest ten mój? I jaki ma moment bo planuje koła miedzy 11 a 14 cali od dwóch skuterów. Ruszenie ma być płynne ale z możliwością zerwania przyczepności. To da się policzyć tylko muszę mieć jakieś dane bazowe tzn. moment przy prędkości 0 i prąd, a najlepiej charakterystykę momentu od prędkości obrotowej.
    jeśli to jest silnik szeregowy to już i tak będzie z górki bo prąd spróbuje miernikiem cęgowym zmierzyć dla rozruchu (funkcja max hold).
    czy ktoś na podstawie charakterystyki zamieszczonej uprzednio przeze mnie może określić jaki to silnik?

    PS klemę upala jak się go na krótko podpina (bez obciążenia)..
  • Poziom 38  
    To jest silnik z magnesami trwałymi na stojanie PMDC (ani on szeregowy ani bocznikowy bo nie ma uzwojenia na stojanie).

    Poza tym jest on przeznaczony do pracy czasowej - max 60min pod pełnym obciążeniem a potem stygnięcie do temperatury otoczenia.
  • Poziom 10  
    tos18 napisał:
    To jest silnik z magnesami trwałymi na stojanie PMDC (ani on szeregowy ani bocznikowy bo nie ma uzwojenia na stojanie).


    dzięki za odp. naszukałem się w internecie charakterystyk silnika PMDC
    i nie wiem czy dobrze zrozumiałem, że:
    silnik w momencie rozruchu ma maksymalny moment, który spada aż do zrównania się z oporami mechanicznymi (i elektrycznymi) silnika (na biegu jałowym) lub z oporem na wale. wg charakterystyki (dla jakiegoś tam silnika PMDC):
    P2ZX527 - 24V 1100W jakiego rodzaju jest ten silnik i jaki ma moment rozruchowy
    (jeśli dobrze czytam charakterystykę: moment jest tym wyższy im niższa jest prędkość obrotowa (niebieska linia). zaś prąd jest odwrotnie proporcjonalny do prędkości obrotowej i wprost proporcjonalny do momentu.) (liniowa charakterystyka zbliżona do silnika szeregowo bocznikowego?)
    co za tym idzie silnik ma dobre właściwości do napędu pojazdów.
    teraz pytanie za 100 pkt. jaki ma moment rozruchowy i prąd rozruchu?
    tos18 napisał:
    Poza tym jest on przeznaczony do pracy czasowej - max 60min pod pełnym obciążeniem a potem stygnięcie do temperatury otoczenia.

    przy poborze 55A przy prędkości i momencie znamionowym to moje 4 akumulatory żelowe 2x2 (parami szeregowo by mieć napięcie 24V i 2 parami równolegle by miec pojemność to będę mial 56Ah co da mi okolo maks 1h czyli da radę- uzwojenie wytrzyma do 155 st C (klasa F) pewnie założę termik na 120 st C. proszę osoby które wiedza troche wiecej niż ja o potwierdzenie moich rozważań ewentualnie próbę oszacowania momentu i prądu rozruchowego na podstawie wcześniej udostępnionych przeze mnie danych tego konkretnego silnika.
  • Poziom 11  
    Odświeżę temat bo jestem również zainteresowany osiągami tego silnika. Keysej, zrobiłeś w końcu ten pojazd elektryczny?