Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Polska wiertarka Celma - Rozpoznanie i remont.

ToJestNick 20 Sep 2015 21:33 19398 59
  • #1
    ToJestNick
    Level 31  
    Witam.
    Tak jak w temacie :)
    Dorwałem za darmo Polską wiertarkę marki Celma.
    Po wymianie wtyczki na przewodzie zaczęła działać...
    Działa dosyć dobrze, cicho pracuje, nie iskrzy na szczotkach... Jednak leżała sporo lat, więc zapewne należało by rozebrać przekładnię, wyczyścić i nasmarować.. Tylko jaki smar wybrać? Czytałem posty na elektrodzie, ale co temat to inne propozycje...

    Oraz, czytałem, że da się zamontować włącznik z regulacją obrotów, oryginalny raz działa raz nie więc sądzę, że taka przeróbka nie będzie niszczeniem klasyka. Pytanie tylko, czy pasuje każdy włącznik od dowolnej wiertarki czy tylko jakiś specjalny typ?

    No i 3cie, najważniejsze pytanie... Jaki to jest dokładnie model? Ktoś rozpoznaje? Tabliczka jest nieczytelna i starta. Widać tylko Celma PrCb i jakieś cyfry, niestety zamazane. Widać też moc 450 albo 490W i 950 obr/min...

    Dodaję zdjęcia, które mogą być pomocne:

    Polska wiertarka Celma - Rozpoznanie i remont. Polska wiertarka Celma - Rozpoznanie i remont. Polska wiertarka Celma - Rozpoznanie i remont.


    Jeśli coś napisałem źle, lub dział nie ten- proszę moderatora o napisanie to poprawię :)

    Pozdrawiam
  • Helpful post
    #2
    brofran
    Level 40  
    ToJestNick wrote:
    Tylko jaki smar wybrać?

    To prosta stara maszyna. Dowolny smar możesz zastosować. Jaki tam klasyk? Tego rodzaju sprzęt niewiele jest wart... :D

    Dodano po 43 [sekundy]:

    ToJestNick wrote:
    Taka przeróbka nie będzie niszczeniem klasyka.
  • #3
    ToJestNick
    Level 31  
    Z tego co widzę, to na znanym portalu aukcyjnym w dobrym stanie chodzą nawet po 150zł, i podobno są nie do zajechania.
  • Helpful post
    #4
    tzok
    Moderator of Cars
    Przełącznik z regulacją dobierz pod kątem mocy... no i musi pasować mechanicznie (to będzie pewnie najtrudniejsze). Mi się udało dobrać do Celmy PRCr 10/6 II (wiem, że współcześnie jest produkowana wersja z regulacją obrotów, ale jej przełącznik mechanicznie nie pasuje do starej wersji). Twoja wiertarka to CELMA PRCb-10-II lub PRCb-13-II.
  • #5
    ToJestNick
    Level 31  
    Wychodzi na to, że to ta pierwsza czyli PRCb-10-II bo widać kawałek zera :)

    Właśnie z pasowaniem mechanicznym może być mega problem, bo te włączniki nie są zbyt tanie, i nakupić ich 20/30 i przymierzać jest słabo opłacalne. Pasowało by też, aby blokada pasowała...
    A ma ktoś może info, czy dało by radę tu założyć futerko samozaciskowe lub jakieś inne? To które jest obecnie chyba ma jakąś wadę, bo każde wiertło jakie założę ma lekkie bicie. I tak mniejsze niż w chińskiej wiertarce Toya, ale jednak ma.
    Dzięki za pomoc :)

    Dodano po 32 [minuty]:

    Właśnie rozebrałem calutką wiertarkę, wyczyściłem, sprawdziłem szczotki...
    Nie ma ona w środku żadnych śladów zużycia, komutator w bardzo dobrym stanie. Szczotki mają ponad 2cm i wyglądają nawet na niedotarte (z jednej strony jest ślad po wirniku, z drugiej strony szczotki jeszcze go nie ma).
    Komutator równy, nie ma żadnych wżerów, łożyska bez luzów.
    Jednakże z włącznikiem coś jest nie tak, on powinien łapać od razu czy dopiero po wciśnięciu do oporu?
  • Helpful post
    #6
    Sławek K
    Level 22  
    Wyłącznik najlepiej nowy oryginalny ponieważ w Twoim najpewniej nadpalone są styki. Nie wymieniaj na ten z regulacja obrotów - wiertarka i tak ma małe obroty. Łatwy do rozbiórki , ale po wyczyszczeniu styków efekt działania może być krótkotrwały... . Koszt nowego w sklepie to ok. 30 PLN, no i kondensator wymień na nowy ponieważ stary często ulega rozerwaniu.
    Wiertarka bardzo dobra do statywu i wyśmienita do zastosowania na mieszadło zapraw.
    Pozdrawiam Sławek.
  • Helpful post
    #7
    Anonymous
    Level 1  
  • #8
    ToJestNick
    Level 31  
    A da się ten uchwyt wymienić na coś lepszego? Ten faktycznie jest badziewny, bardzo ciężko się go rozkręca, kluczyk lubi przeskakiwać...
    Chcę używać jej do wiercenia, bo gdy Chińska Toya 500W zwalnia i staje, to celma potrafi nawet wiertło ukręcić :)

    Co do włącznika- najtańszy oryginalny znalazłem za ponad 70zł, może ktoś ma jakiś z demontażu? Ogółem włącznik powinien reagować przy lekkim naciśnięciu czy dopiero przy wciśnięciu do oporu?


    Kondensator jest sprawny, po co go wymieniać?
  • #9
    Anonymous
    Level 1  
  • #10
    ToJestNick
    Level 31  
    101pawel wrote:
    ToJestNick wrote:
    A da się ten uchwyt wymienić na coś lepszego? Ten faktycznie jest badziewny, bardzo ciężko się go rozkręca, kluczyk lubi przeskakiwać...
    Da się. Trzeba go zbić z stożkowego wałka. Jeśli uchwyt ma w środku śrubę, to moźesz spróbować ją wkręcać. Jak się uda, to uchwyt zeskoczy. Nie znam wykonania tej wiertarki z mocowaniem uchwytu na gwint, ale spawdź bo moźe takie teź być.
    ToJestNick wrote:

    Ogółem włącznik powinien reagować przy lekkim naciśnięciu czy dopiero przy wciśnięciu do oporu?
    Włącza wiertarkę jak jest całkowicie wciśnięty, czyli jak się prawie schowa w obudowie.



    W uchwycie nie ma żadnej śruby. Próbowałem go zbić ale siedzi bardzo ciasno.. Można go bez obaw podgrzać palnikiem?


    Skoro wyłącznik działa przy wciśnięciu do oporu to wychodzi na to, że u mnie jest sprawny.
  • Helpful post
    #11
    beam_beer
    Level 21  
    Minus tego urządzenia jest taki, że nie ma sprzęgła. Przy wierceniu musisz pamiętać, żeby mocno trzymać tą dokręcaną rączkę, a broń Boże wiercić bez niej. Z doświadczenia wiem niestety. Na gipsie skończyło się. Ogólnie takiej porządnej maszyny już nie produkują. Jeśli ją zjarasz, to zgłoś się do "Mam Talent" :-)
  • #12
    ToJestNick
    Level 31  
    Jedną taką kilka lat temu zjarałem :) Ale to była moja głupota bo zostawiłem ją na dworze, trochę na nią popadało a potem zwyczajnie ją uruchomiłem :D Zaczęła tak iskrzyć, że w środku było niebiesko :D

    Co do sprzęgła to wiertarka Toya też go nie ma, ale ją można ręką zablokować.

    Ta rączka jest dokręcana? Próbowałem ją odkręcić, ale ani rusz.
  • Helpful post
    #13
    tzok
    Moderator of Cars
    ToJestNick wrote:
    Co do sprzęgła to wiertarka Toya też go nie ma, ale ją można ręką zablokować.
    Gdzieś tu dawałem zdjęcie wiertła "HSS" przekręconego na lewą stronę... to była PRCb, oczywiście wyrwało mi ją z ręki. Skoro PRCb nie dało rady utrzymać w ręce to co dopiero tego "potwora", a przy tej budowie uchwytu może nie być różowo. Dodatkowa rączka jest odkręcana.
  • #14
    ToJestNick
    Level 31  
    Ile ten Twój PRCb miał mocy i ile obr/min że tak załatwił to wiertło?
  • Helpful post
    #15
    zdenek_zdenek
    Level 26  
    To musiało być chyba wiertło super china speed steel. Nie spotkałem się z hss-em który się wygina i odkształca, a nie pęka.
  • Helpful post
    #16
    Anonymous
    Level 1  
  • #17
    ToJestNick
    Level 31  
    A nie poobijam korpusu wiertarki próbując tak go wybić? Cóż... Trzeba bd spróbować.. A podejdzie tam jakiś dostępny na internecie uchwyt?
  • #18
    Anonymous
    Level 1  
  • #19
    ToJestNick
    Level 31  
    Szukam takiego uchwytu na allegro i nie mogę znaleźć. Co do trafienia to raczej nie będzie problemu jeśli będę przytomny :D Jutro się tym zajmę... Chociaż... Po co go zdejmować skoro jeszcze nowego nie mam...
  • #20
    Anonymous
    Level 1  
  • #21
    Anonymous
    Level 1  
  • Helpful post
    #22
    zdenek_zdenek
    Level 26  
    Nie wiem czy we wszystkich występował taki sam stożek, ale w większości był B16.
  • Helpful post
    #23
    Anonymous
    Level 1  
  • #24
    ToJestNick
    Level 31  
    Rozebrałem przekładnię, ale nie mogę wyjąć wrzeciona, nie posiadam takich szczypiec do segerów (seger zewnętrzny), mam tylko do zewnętrznych... Da się go jakoś domowym sposobem zdjąć?


    Ogółem mój uchwyt działa dobrze, rozkręca się i skręca bez problemów, dobrze trzyma wiertło... Z tym, że wiertło ma bicia... Pytanie czy to wina uchwytu czy wrzeciona?


    Kolejna ciekawostka dla mnie to wygląd szczotek. Nie iskrzą mocno, rzekłbym, że minimalnie. Ale powierzchnia styku szczotki z komutatorem wygląda tak:


    Polska wiertarka Celma - Rozpoznanie i remont. Polska wiertarka Celma - Rozpoznanie i remont. Polska wiertarka Celma - Rozpoznanie i remont. Polska wiertarka Celma - Rozpoznanie i remont.


    Czy to normalne? Zazwyczaj jak widziałem to szczotka była równomiernie starta.



    Oraz kolejne pytanie.
    Po 5min pracy obudowa silnika nagrzała się nieznacznie, natomiast obudowa przekładni była dosyć mocno ciepła. Smaru jest w niej dużo, i wydaje się być dobry (gęsty i tłusty). Wymieniać smar czy zostawić?

    Pozdrawiam
  • #25
    Anonymous
    Level 1  
  • Helpful post
    #26
    pezo1980
    Level 1  
    Może nie klasyk, dziś są lepsze, ale na pewno przeżyje połowę wiertarek na rynku made in China, nie już przeżyła. :D
  • #27
    ToJestNick
    Level 31  
    Przekładnię rozbierałem bo coś mi piszczało podczas zatrzymywania się silnika. Myślałem, że to coś w niej, lecz okazało się, że bez niej również piszczy. Potem myślałem, że to szczotki, okazało się jednak, że to piszczy łożysko od strony komutatora. Ale obraca się bez oporów więc chyba dam mu spokój.

    Uchwyt wiertarski udało się zdjąć. Teraz uzbierać pieniądze i kupić nowy :)
  • #28
    ToJestNick
    Level 31  
    Ktoś się wypowie czy warto kupić ten uchwyt wiertarski?
    Czy lepiej poszukać czegoś innego?

    http://www.allegromat.pl/aukcja176848


    Aukcja zarchiwizowana serwisem Allegromat.pl.
    Nigdy nie wygaśnie więc jest zgodna z regulaminem Elektroda.pl
  • Helpful post
    #29
    Anonymous
    Level 1  
  • #30
    ToJestNick
    Level 31  
    Trochę kosztuje ale może uda się stary opchnąć za parę złotych :) Dzięki jak na razie za pomoc. Po niedzieli go zamówię i założę, zobaczymy czy coś się zmieni :D

    Tematu proszę jeszcze nie zamykać.