Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Re: Stabilizator albo regulator napięcia i nateżenia do WSK 175

Matikobuz 175 25 Gru 2015 13:09 1710 23
  • #1 25 Gru 2015 13:09
    Matikobuz 175
    Poziom 4  

    Dzień dobry. To mój pierwszy post na elektrodzie :D Mam WSK 175 i zroobiłem do niej stabilizator napięcia na tranzystorze i diodzid zenera. Kondensator-100µF 250V, rezystor 16kΩ, tranzystor 800V 7A 50W, Zener- 12V. Napięcie prądnicy(czerwony kabel) na wolnych obrotach wynosi 44V. Na wysokich obrotach dochodzi czasami do 200V.
    Jak podłączyłem "stabilizator", cyna łącząca zenery, rezystor i minus stopiła się a dioda pękła na pół :cry: Nie wiem dlaczego tak się stało.. ten schemat narysował mi człowiek który zna sie na elektronice...coś źle połączyłem?...diody są nieodpowiednie... rezystor ma za małą rezystancję... czy może należy dodać jakiś tranzystor? :| Proszę o pomoc i wyrozumiałość, to mój pierwszy układ... ;)
    Pozdrawiam

  • Pomocny post
    #2 25 Gru 2015 13:41
    Artur k.
    Admin grupy audio

    Schemat jest prawidłowy tyle że nie nadaje się do podłączenia wprost do prądnicy bo ta daje napięcie przemienne - trzeba zastosować prostownik półokresowy (bo mostka nie ma jak).

    Jesteś pewny, że max napięcie wyjściowe to ok. 200V? Ja myślę że to raczej mało prawdopodobne. Taka wartość wynikła zapewne z tego, że częstotliwość napięcia zmienia się wraz z wartością obrotów - im wyższe obroty silnika, tym wyższa częstotliwość. Twój miernik zapewne nie mierzy prawidłowo napięć o takich częstotliwościach, albo zamiast mierzyć AC, zmierzyłeś na zakresie DC.

  • #3 25 Gru 2015 14:38
    Matikobuz 175
    Poziom 4  

    Przed stabilizatorem wpiąłem mostek prostowniczy taki okrągły 1.5 A który działa bo sprawdzałem. Ale kupiłem już większy kwadratowy do 800V i 7A bo tamten sie mocno grzeje i nie wiem cxy bh to wytrzymał :| Do 200V jest na wyjściu prądnicy na czerwonym kablu, mierzyłem miernikiem na AC i dochodziło do 200V na maksymalnych obrotach ;) Czyli zwykły prostownik się nie nadaje, tak?

  • #4 25 Gru 2015 14:56
    Artur k.
    Admin grupy audio

    Nie bardzo wiem jak Ty tam podłączyłeś mostek. Przecież jeden biegun cewki jest na stałe połączony z masą/ramą, zatem jeśli miałby tam działać mostek prostowniczy to instalacja po stronie DC nie może być połączona z ramą.

  • #6 25 Gru 2015 15:20
    anders11
    Poziom 28  

    A nie wystarczy prostownik jednopołówkowy z pojedyńczej diody i zwiększenie pojemności filtrującego kondensatora zamiast mostka?

  • #7 25 Gru 2015 15:35
    Matikobuz 175
    Poziom 4  

    Na mostku są 4 nóżki: dwie- ∫ z takim oznaczeniem oraz + i - . Jedna nóźka- ∫ jest podłączona do czerwonego kabla z prądnicy- światła, a drugi- ∫ jest połączony z ramą. ;) Przesłał bym Panu film jak chodzą światła ale mi popaliło żarówki po dzisiejszej przejażdżce :cry: właśnie dlatego kombinuje z tym stabilizatorem żeby uzyskać stałe napięcie 12V do podłączenia diod LED w lampie bo od wakacji spaliła chyba z 5 żarówekn :shii:

    Dodano po 8 [minuty]:

    Wiem że zakładanie LED do takiego motocykla jest troche niegodziwe ale Pan wie jakie światła seryjne były w WSK-ach ;) Myślałem nad założeniem alternatora ale to wymagałoby przeróbek dekla od strony prądnicy a to nie wchodzi w gre :sm31: z zapłonem już się uporałem bez żadnych modyfikacji 100% oryginał ;)

  • #8 25 Gru 2015 15:40
    Artur k.
    Admin grupy audio

    anders11 napisał:
    A nie wystarczy prostownik jednopołówkowy z pojedyńczej diody i zwiększenie pojemności filtrującego kondensatora zamiast mostka?

    Dokładnie tak trzeba to zrobić, tyle że taki zabieg spowoduje wzrost napięcia przy wzroście obrotów.
    Dlatego właśnie palą się żarówki.

    Najlepiej jest po prostu tego nie ruszać, zostawić tak jak producent to zrobił.

  • #9 25 Gru 2015 15:45
    diantus
    Poziom 26  

    O ile mi wiadomo. w instalacji powinien być akumulator. Zamontowanie (uzupełnienie) akumulatora na pewno usunęło by problemy z takimi wyskokami napięcia. Dioda prostownicza powinna być tam w instalacji, w lampie przedniej.

  • #11 25 Gru 2015 19:27
    Matikobuz 175
    Poziom 4  

    Tak wiem że powinien być akumulator ;) Selen też był tyle tylko że spalony... jeśli pali na 3 kopy po 2 tygodniowym postoju to chyba nie warto zakładać tego akumulatora która zawsze będzie niedoładowany a światła będą świecić tak jak teraz :D po zobaczeniu schematu wydedukowałem
    , że prostownik selenowy służył do prawidłowego ładowania akumulatora, a światła były zasilane bezpośrednio z prądnicy tylko między prądnicą a lampą był jakiś przełącznik... akumulator jest mi do niczego nie potrzebny bo przysparza tylko problemów... ;) mam do dyspozycji 4 cewki w prądnicy które produkują 40V i pewnie koło 30W i chce je podłączyć do stabilizatora który będzie utrzymywał na wyjściu ≈12V a minus jest podłączony do ramy. chce połączyć równolegle dwie diody LED 12V 10W w przedniej lampie, 5W diode z tyłu oraz STOP- jakieś dwie diody 2W wystarczy :ok:

    Dodano po 3 [godziny] 12 [minuty]:

    Chce po prostu zbudować stabilizator napięcia który wytrzymuje do 200V na wejściu a dawał 12V na wyjściu. Mnie sie wydaje że diody zenera są nieodpowiednie ale nie wiem jakie można zastosować :?: Kondensator chyba jest dobry bo na 250V, a tranzystor na 800V 7A i 50W...

    Dodano po 11 [minuty]:

    Zapłon jest zrobiony dobrze- od wakacji zrobiłem koło 1000 km i nie mam z nim żadnych problemów. brązowy kabel z prądnicy łączy szeregowo dwie cewki- jedną zwykłą a druga jest nawinięta cienutkim drutem- ładowanie akumulatora. Razem dają 6V czyli tyle ile potrzebuje cewka WN (instalacja 6 voltowa). Przerywacz jest mocno skręcony dzięki czemu się nie przestawia. Zapłon bateryjny daje bardzo grubą iskre, dzięki czemu WSK-a pali zawsze, czy ciepła czy zimna. Dlatego nie chce ingerować w zapłon i wstawiać niepotrzebnego akumulatora, bo wiem że będą problemy. Niektórzy przerabiają prądnice, przewijają je... nie wiem po co bo można zachować orginalność i pieniądze. :ok:

  • #12 25 Gru 2015 20:48
    diantus
    Poziom 26  

    Matikobuz 175 napisał:
    Zapłon bateryjny daje bardzo grubą iskre

    Bez akumulatora to nie jest zapłon bateryjny.

  • #13 25 Gru 2015 21:01
    Matikobuz 175
    Poziom 4  

    Ma Pan racje, źle napisałem :please: ale iskra jest bardzo ładna, myśle że nawet CDI nie daje takiej ;) Jak mógłbym ograniczyć napięcie wejściowe np. do 20V? Czy może zamiast diody zenera zamontować tranzystor na radiatorze 7812? :?:

  • Pomocny post
    #14 25 Gru 2015 21:08
    diantus
    Poziom 26  

    7812 to jest stabilizator 12V, ale ten też nie wytrzymuje napięcia powyżej 35V.

  • Pomocny post
    #15 25 Gru 2015 21:11
    Artur k.
    Admin grupy audio

    Matikobuz 175 napisał:
    Chce po prostu zbudować stabilizator napięcia który wytrzymuje do 200V na wejściu a dawał 12V na wyjściu. Mnie sie wydaje że diody zenera są nieodpowiednie ale nie wiem jakie można zastosować :?: Kondensator chyba jest dobry bo na 250V, a tranzystor na 800V 7A i 50W...

    Dioda Zenera jest odpowiednia, tylko jak napięcie na wejściu wzrasta do tych 200V, to dioda i tranzystor nie wyrabiają prądowo(zbyt duży prąd przez nie płynie). Trzeba byłoby zwiększyć wartość rezystora w katodzie diody, tyle że wówczas przy niższych napięciach prąd będzie za mały i stabilizator nie będzie działał prawidłowo.

    Cały czas mi nie pasuje to napięcie rzędu 200V, dawno temu nie miałem WSK 175 w rękach, ale nie kojarzę by tam coś takiego było, a trochę czasu przy takim motorku spędziłem.

  • #16 25 Gru 2015 21:14
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Matikobuz 175 napisał:
    Tak wiem że powinien być akumulator ;) Selen też był tyle tylko że spalony...


    To trzeba założyć nowy akumulator i prostownik, z braku selenowego krzemowy ewentualnie z rezystorem w szereg.

    Matikobuz 175 napisał:
    jeśli pali na 3 kopy po 2 tygodniowym postoju to chyba nie warto zakładać tego akumulatora która zawsze będzie niedoładowany


    Nie wiem skąd ta teoria - akumulator jest niedoładowany gdy za mało jeździsz.

    Matikobuz 175 napisał:
    akumulator jest mi do niczego nie potrzebny bo przysparza tylko problemów...


    A stop i "titawę" czym zasilisz?

    Matikobuz 175 napisał:
    chce połączyć równolegle dwie diody LED 12V 10W w przedniej lampie, 5W diode z tyłu oraz STOP- jakieś dwie diody 2W wystarczy :ok:


    Holomogację jak rozumiem masz w nosie?

    Matikobuz 175 napisał:
    Chce po prostu zbudować stabilizator napięcia który wytrzymuje do 200V na wejściu a dawał 12V na wyjściu. Mnie sie wydaje że diody zenera są nieodpowiednie ale nie wiem jakie można zastosować :?: Kondensator chyba jest dobry bo na 250V, a tranzystor na 800V 7A i 50W...


    Zobacz jak są zbudowane tyrystorowe stabilizatory stratne.

    Matikobuz 175 napisał:
    Zapłon bateryjny daje bardzo grubą iskre, dzięki czemu WSK-a pali zawsze, czy ciepła czy zimna. Dlatego nie chce ingerować w zapłon i wstawiać niepotrzebnego akumulatora, bo wiem że będą problemy.


    Herezje jakieś - jak sama nazwa wskazuje zapłon bateryjny oparty jest na akumulatorze.

    Matikobuz 175 napisał:
    nie wiem po co bo można zachować orginalność i pieniądze. :ok:


    Oryginalność to jest z akumulatorem, a nie z bezsensownymi przeróbkami.

  • #17 25 Gru 2015 23:37
    Matikobuz 175
    Poziom 4  

    Proszę Pana jak mi wiadomo zawsze były problemy z elektryką w czwórkach... rzadkością jest spotkać właściciela, który zadowolony był ze świateł, ładowania i całej elektryki... ludzie nagminnie podłączali zapłon na krótko czyli w ogóle nie było świateł tylko podłączali czerwony kabel pod cewkę Wysokiego Napięcia :shii: .... i nie jestem pierwszym właścicielem który wprowadza zmiany w elektryce... chce to zrobić starannie, żeby całość przyzwoicie wyglądała.... niektórzy zakładają elektroniczny zapłon, dyfuzor, wyczynowe gaźniki i wydechy i dobrze jest??? A Pan pisze że moje usprawnienia to jakieś herezje.... ciekawy jestem jak Pan by przerobił elektrykę żeby mieć dobre światła i naładowany akumulator przy oryginalnej prądnicy....
    Jestem nowicjuszem w sprawach elektroniki i prosiłem o wyrozumiałość...

    Dodano po 22 [minuty]:

    Te napięcie 200 V można uzyskać przy szczytowych obrotach ale ja jeżdżę wolno, nie katuje jej nie przekraczam 80 km/h ;) Myślę że przy tych 80 km/h napięcie nie przekracza nawet 120 V ale jeśli tranzystor 7812 wytrzymuje do 35 V to też odpada :/ A może jakiś dławik przed stabilizatorem? :?: Chodzi mi także o to żeby straty mocy były w miarę możliwości jak najmniejsze bo zaplecze watów jakim dysponuje czwórka też nie jest ogromne :not: oczywiście napięcie jest zmienne i tylko raz zobaczyłem 220 V na mierniku :D

    Dodano po 1 [godziny] 33 [minuty]:

    A czy można było by zastosować tyrystor LM 317? Można nim regulować napięcie wyjściowe ( nie wiem jak ) od 1.5 V do 40 V i uzyskać spadek napięcia do 40 V... z jednego można wycisnąć 1.5 A na radiatorze... takie tyrystory można łączyć równolegle czy szeregowo? połączenie 4 takich daje spadek 160 V :D czyli tyle ile trzeba :ok:
    w razie czego można by zastosować jakiś bezpiecznik do 150-160 V i sprawa załatwiona... nie wiem tylko jak regulować napięcie wyjściowe :-?

  • #18 26 Gru 2015 02:01
    Artur k.
    Admin grupy audio

    Matikobuz 175 napisał:
    tranzystor 7812
    Matikobuz 175 napisał:
    tyrystor LM317?
    Matikobuz 175 napisał:
    bezpiecznik do 150-160V


    Pomyliłeś wszystko co tylko jest możliwe.
    Wiesz co? Z takim pojęciem o elementach elektronicznych, jeszcze bardzo długa droga przed Tobą...

    Nic z tym nie wyrzeźbisz, nie ma jak zrobić stabilizatora o tak szerokim zakresie napięć wejściowych. A straty mocy to co? Nawet jak zrobisz, to przecież z tych 120V musisz zejść do 12V, to jest 108V, co nawet przy prądzie 1A daje straty mocy 108W.
    Mało prawdopodobne by ta prądnica była w stanie oddać przynajmniej połowę tej mocy.

    Proponowałbym porządnie zmierzyć wartość napięcia z cewek - od początku powtarzam, że te Twoje pomiary są mocno podejrzane. Może być też tak, że cewka daje takie napięcie bo jest nieobciążona. Podłącz do niej żarówkę i wówczas mierz napięcie.

  • #19 26 Gru 2015 10:18
    DJ ANNUS
    Poziom 31  

    Tak ostatnio ze 3 miesiące temu też miałem styczność z tym motorkiem, wszelkie napięcia mierzymy po podłączeniu akumulatora poprzez mostek 15A .

    Dodano po 50 [sekundy]:

    Oczywiście sprawny akumulator 12V .

  • #20 26 Gru 2015 14:38
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Matikobuz 175 napisał:
    nie jestem pierwszym właścicielem który wprowadza zmiany w elektryce


    Żeby wprowadzać zmiany to trzeba mieć tzw. pojęcie o wyobrażeniu.
    Sugeruję odtworzyć instalację oryginalną, douczyć się i opanować ewentualne problemy które się mogą pojawić.

  • #21 26 Gru 2015 15:36
    kierbedz4
    Poziom 33  

    Posiadałem to cudo przez 13 lat i nie miałem problemów z ładowaniem aku a instalacja w pierwszej wypuszczonej wersji miała zasilanie 12V Z początkiem był problem gdy w obwodzie ładowania siedział blok selenowy i wskutek starzenia się płyt selenowych w trakcie postoju motocykla na płytach selenowych występował prąd zwrotny który przez noc powodował głębokie rozładowanie akumulatorów.Zaczem producent wprowadził mostek prostowniczy zamiast selenowego do produkcji w kolejnych wersjach motocykla już w okolicy montowałem mostki diodowe w motocyklach które posiadały jeszcze seleny w układzie ładowania.Twoje przeróbki uważam za bezcelowe gdyż średnica drutu nawojowego i ilość zwoi dla układu cewek prądnicy była tak dobrana że układ nie wymagał regulatora napięcia.Po wymianie mostka selenowego na diodowy nie było problemu z układem ładowania.

  • #22 26 Gru 2015 19:57
    DJ ANNUS
    Poziom 31  

    kierbedz4 napisał:
    Po wymianie mostka selenowego na diodowy nie było problemu z układem ładowania.

    Oczywiście.

  • #23 26 Gru 2015 20:19
    kierbedz4
    Poziom 33  

    Mostek prostowniczy montowało się na ramie pod zbiornikiem w miejsce mostka na płytach selenowych.Prostownik jednopołówkowy w postaci niewielkich płytek selenowych pracował jednopołówkowo i był montowany w lampie w motocyklu WSK 125.Cewka oswietleniowa w WSK 175 jednym końcem była zgrzana do metalowego korpusu a drugim końcem wchodziła kablem do stacyjki.Z cewek ładujących akumulator wychodziły 2 kable podłączone bezpośrednio pod dwupołówkowy prostownik.Z prostownika przewód ze znaczkiem - był zamocowany do masy motocykla a przewód ze znaczkiem + był mocowany do + akumulatora.Znaczki + i - były opisane na mostku prostowniczym.

    Dodano po 16 [minuty]:

    Proszę zwrócić uwagę na zamieszczony schemat instalacji elektrycznej WSK 175 Jest zaznaczone niewłasiwe podpięcie mostka diodowego niewłaściwe w zastępstwie mostka selenowego.Tam gdzie na mostku diodowym jest oznaczony minus powinien być plus i tam gdzie jest oznaczony minus powinien być + Instalacja pracowała z minusem na masie.

  • #24 16 Sty 2016 21:54
    Matikobuz 175
    Poziom 4  

    Bardzo dziękuje za pomoc

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo