Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Instalacja CO i CWU - modyfikacja dla nowego kotła

marbar6704 02 Sty 2016 16:09 1446 23
  • #1 02 Sty 2016 16:09
    marbar6704
    Poziom 3  

    Witam wszystkich,

    Proszę Was o pomoc przy małej modernizacji mojej instalacji. Otóż jestem na etapie wymiany kotła - zasypowca zastępuję podajnikowym. Póki co instalacja wygląda jak na załączonym obrazku. Chciałbym dołożyć zawór czterodrogowy i pompę dla CWU. Pompa CO będzie zmieniona na nowszej generacji, jednak musi zostać na powrocie z racji braku miejsca. W związku z powyższym - gdzie wmontować czterodrogowca i pompę CWU? Może macie jakieś inne sugestie? Sterownik nowego kotła ma obsługiwać taki zawór, jednak w hurtowni doradzają by pozostać przy manualnym przełączaniu, bez siłownika.

    Za wszelkie sugestie będę bardzo wdzięczy. Instalacja CO i CWU - modyfikacja dla nowego kotła

    0 23
  • Pomocny post
    #2 02 Sty 2016 18:26
    diodak_13
    Poziom 16  

    jako ze będzie zawór 4d to pompę CWU zamontuj bezpośrednio na wyjśćiu z kotła dalej dopiero zawór 4d. Nie zapomnij o zaworze klapowym (jednokierunkowym), w obwodzie CWU.
    tu masz schemacik http://www.kotly-witkowski.pl/_img/schematy/4d.jpg

    0
  • #3 02 Sty 2016 19:49
    marbar6704
    Poziom 3  

    diodak_13 napisał:
    jako ze będzie zawór 4d to pompę CWU zamontuj bezpośrednio na wyjśćiu z kotła dalej dopiero zawór 4d. Nie zapomnij o zaworze klapowym (jednokierunkowym), w obwodzie CWU.
    tu masz schemacik http://www.kotly-witkowski.pl/_img/schematy/4d.jpg


    Dzięki za odpowiedź. Czyli jak rozumiem z podpowiedzi i widzę na schemacie, pompa na zasilaniu. Niestety będę miał z tym problem - nie ma opcji by wstawić ją gdzieś na powrocie? Zawór 4d, jednak może być równie dobrze 3d. Zależy mi jeszcze na pompie cwu.

    0
  • Pomocny post
    #4 02 Sty 2016 19:58
    diodak_13
    Poziom 16  

    pompa jaknajbadziej może być na powrocie, nic temu nie przeszkadza, ale nie w obwodzie kotła tylko za zaworem 4d. Osobiście zamontowałbym jeszcze zawor zwrotny klapowy w na wyjśćiu z kotła przed samym 4d, aby pompa cwu przypadkiem nie zaciągała wody z instalacji a bezpośrednio z kotła.
    Jak masz trochę drobnych to sobie zamontuje zawór termostatyczny na wyj z boilera, ustawiasz np 45* i majac 90*C na zasobniku w kanie zawsze 45.

    0
  • #5 02 Sty 2016 22:32
    marbar6704
    Poziom 3  

    diodak_13 napisał:
    pompa jaknajbadziej może być na powrocie, nic temu nie przeszkadza, ale nie w obwodzie kotła tylko za zaworem 4d. Osobiście zamontowałbym jeszcze zawor zwrotny klapowy w na wyjśćiu z kotła przed samym 4d, aby pompa cwu przypadkiem nie zaciągała wody z instalacji a bezpośrednio z kotła.
    Jak masz trochę drobnych to sobie zamontuje zawór termostatyczny na wyj z boilera, ustawiasz np 45* i majac 90*C na zasobniku w kanie zawsze 45.


    Po raz kolejny dzięki :) Jak się okazuje, jestem na tyle zielony, że nawet dzięki Twojemu opisowi, nie umiem zlokalizować odpowiedniego miejsca na moim rysunku dla 4d i pomp. Czy byłoby dla Ciebie problemem nanieść to na ten mój prowizoryczny schemat?

    Dodano po 2 [godziny] 2 [minuty]:

    @diodak_13 Zmodyfikowałem rysunek i wstawiłem zawór, pompy. Jeśli mógłbyś teraz skomentować... byłbym wdzięczny :) Instalacja CO i CWU - modyfikacja dla nowego kotła

    0
  • Pomocny post
    #6 03 Sty 2016 11:26
    gersik
    Poziom 32  

    A możesz napisać co będzie powodowało aby woda poszła do grzejników za zaworem 4d? Tam ma być pompa!

    Dodano po 1 [godziny] 29 [minuty]:

    marbar6704 napisał:
    jednak w hurtowni doradzają by pozostać przy manualnym przełączaniu, bez siłownika.

    Bzdura.

    0
  • Pomocny post
    #7 03 Sty 2016 13:37
    diodak_13
    Poziom 16  

    marbar6704 napisał:
    mógłbyś teraz skomentować... byłbym wdzięczny

    teoretycznie będzie działać, ale lepszym rozwiązaniem będzie jak dasz na obwodzie CO, czyli albo zasilaniu albo powrocie ale za 4d. Oczywiście zawory, filtry, itp. To jest schemat poglądowy. Jak nie masz pojęcia poproś sprawdzonego instalatora.
    Jeśli chcesz zrobić to grawitacyjnie to moze okazać się że pomimo zamontowanego sterownia w mieszkaniu będzie CI przegrzewać grawitacyjnie, no chyba ze masz termostaty.

    0
  • #8 03 Sty 2016 14:56
    marbar6704
    Poziom 3  

    Dzięki za podpowiedzi. Racja, schemat jest bez filtrów etc., jednak pamiętam o nich :) Instalacja jest w domu ojca, a że budynek pochodzi z poprzedniej "epoki" doszedłem do wniosku by przekonać go do większej przeróbki. Otóż na dzień dzisiejszy naczynie wzbiorcze jest wypuszczone z zasilania grzejników. Za poradami namawiam Go do wstawienia nowych rur i uporządkowania sprawy z naczyniem i grzejnikami. Przy okazji zrobi się miejsce dla pompy na zasilaniu. Jak tylko uda mi się z nim dogadać, wrzucę schemat do oceny.

    Czyli tak jak myślałem, 4d z siłownikiem i sterowaniem. Dzięki za rozwianie wątpliwości ;)

    0
  • #9 03 Sty 2016 15:23
    diodak_13
    Poziom 16  

    marbar6704 napisał:
    naczynie wzbiorcze jest wypuszczone z zasilania grzejników

    może tak być, ale najlepszym rozwiązaniem byłaby rurka bezpośrednio z kotła z pominięciem grzejników - jakbyś kiedyś gazowy chciał dołożyć, to grzejniki możńa by zamknąć pod ciśnieniem razem z gazowym.

    marbar6704 napisał:
    Czyli tak jak myślałem, 4d z siłownikiem i sterowaniem. Dzięki za rozwianie wątpliwości ;)

    jeżeli jest to kocioł bez podajnika to siłownik jest bardziej wskazany, jeśłi z podajnikim, trzyma sam temp to może być bez siłownika, nastawisz raz i wystarczy.

    0
  • #10 03 Sty 2016 15:51
    marbar6704
    Poziom 3  

    diodak_13 napisał:
    może tak być, ale najlepszym rozwiązaniem byłaby rurka bezpośrednio z kotła z pominięciem grzejników - jakbyś kiedyś gazowy chciał dołożyć, to grzejniki możńa by zamknąć pod ciśnieniem razem z gazowym.

    Gazowego w tym domu nigdy nie będzie, więc jeśli tylko pod tym kątem patrzeć - chętnie bym tego nie ruszał. jednak spotkałem się z opiniami, że w takim układzie, rodzice mieszkają na /bombie/ - układ jest niebezpieczny. Dlatego też postanowiłem namówić ich do przeróbki. Czy to twierdzenie o niebezpieczeństwie jest słuszne?

    Kocioł będzie z podajnikiem, sterownik obsługuje zawór mieszający. Nastawa automatyczna wydawała mi się słuszniejsza - z wyczytanych informacji wywnioskowałem, iż ustawienie ręczne bywa kłopotliwe (znalezienie odpowiedniej nastawy).

    0
  • #11 03 Sty 2016 16:27
    diodak_13
    Poziom 16  

    sensem naczynia przelewowego jest uzupełnianie wody jeśli odparuje i głównym jeśli zagotujesz w kotle węglowym to ma sie gdzie para rozprężyć, ale jak z jakiś powodów zawór 4d zostanie w położeniu że obieg kotła i grzejników bedzie rozłączony a ktoś zagotuje kocioł to będzie bum.

    marbar6704 napisał:
    Nastawa automatyczna wydawała mi się słuszniejsza
    siłownik zrobi za CIebie robotę, ale nie za darmo, sam trochę kosztuje. no i będize działał poprawnie przy rozpalaniu i uruchamianiu pompy przy wychłodzonych grzejnikach. Jak masz drobne to zainwestuj.

    0
  • Pomocny post
    #12 03 Sty 2016 19:31
    gersik
    Poziom 32  

    diodak_13 napisał:
    jeśłi z podajnikim, trzyma sam temp to może być bez siłownika, nastawisz raz i wystarczy.

    Co ty piszesz. A jak będzie za chłodno w domu to właściciel zaraz poleci przestawiać zawór 4d i proporcje przepływu się zmienią na niekorzyść kotła.

    Dodano po 1 [minuty]:

    diodak_13 napisał:
    ale jak z jakiś powodów zawór 4d zostanie w położeniu że obieg kotła i grzejników bedzie rozłączony a ktoś zagotuje kocioł to będzie bum.

    Dlatego rurę bezpieczeństwa montuje się bezpośrednio z kotła a nie przez jakieś zawory.

    0
  • #13 03 Sty 2016 21:39
    marbar6704
    Poziom 3  

    gersik napisał:
    Co ty piszesz. A jak będzie za chłodno w domu to właściciel zaraz poleci przestawiać zawór 4d i proporcje przepływu się zmienią na niekorzyść kotła.


    Dlatego też zostanę przy siłowniku - popularne są z tego co widzę Afriso. Naczynie przelewowe będzie wyodrębnione. W międzyczasie, zanim podrzucę nowy schemat poglądowy - możecie podpowiedzieć czy przy takim układzie z 4d i kotłem z PID, lepiej wybrać termostat/regulator pokojowy czy też zainstalować głowice elektroniczne przy grzejnikach? Czy też jedno i drugie? : )

    0
  • #14 04 Sty 2016 00:57
    diodak_13
    Poziom 16  

    marbar6704 napisał:
    gersik napisał:
    Co ty piszesz. A jak będzie za chłodno w domu to właściciel zaraz poleci przestawiać zawór 4d

    albo temp podniesie na kotle....

    marbar6704 napisał:
    lepiej wybrać termostat/regulator pokojowy

    z doświadczenia wiem że czym wiecej sterowników, ustawień tym większe możliwości ale i więcej ustawień. Jak prowadzisz regularny tryb życia i lubisz bawić się w ustawienia i inni użytkownicy to możesz inwestować w programowane głowice, inaczej to sterownik w najchłodniejszym pokoju (i w nim bez głowicy) a w reszte pokoi głowice termostatyczne.

    0
  • #15 04 Sty 2016 08:27
    gersik
    Poziom 32  

    diodak_13 napisał:
    sterownik w najchłodniejszym pokoju (i w nim bez głowicy) a w resztę pokoi głowice termostatyczne.

    Pod tym się i ja podpiszę.

    0
  • #16 04 Sty 2016 16:53
    marbar6704
    Poziom 3  

    Dzięki za sugestie, z programowalnymi nie byłoby problemu, a czy np. można połączyć standardowe głowice i elektroniczne?

    @diodak_13 Pytanie jeszcze dot. zaworu termostatycznego na wyjściu z bojlera, o którym wspomniałeś na początku. Wymaga on pociągnięcia dodatkowych rurek do kranów, tak by występował ciągły obieg? Czy działa on na zasadzie np. ustawione 45st. C i odcina?

    0
  • #17 04 Sty 2016 17:06
    diodak_13
    Poziom 16  

    marbar6704 napisał:
    a czy np. można połączyć standardowe głowice i elektroniczne

    możesz na każdy grzejnik dawać jaką chcesz głowice. Zapytaj użytkowników czy będą umieli bez instrukcji po kilku mieisacach nieużywania przestawić szybko i skutecznie... tak jak przekręcenie na zwykłej głowicy. Rób jak chcesz, i tak będize działać.

    marbar6704 napisał:
    Czy działa on na zasadzie np. ustawione 45st. C i odcina?

    odcina ciepłą wodę i dopuszcza zimną. Jeżeli ustawisz żądana temp np te 45*C a woda w bojlerze ma 40 to zawór termostatyczny puszcza całe 40C*, jeżeli temp w bojlerze wzrośnie po wyżej ustawionej np 70*C to termostat będzie tak dopuszczał zimnej aby na wyjściu było ustawione te 45. Tu masz poglądowy schemacik : http://esterownik.pl/gfx/upload/5a6f2d93.png
    Nie trzeba nic kombinować z kranami itp, a masz gwarancję że nikt się nie poparzy i zwiększasz pojemność cieplną wody w bojlerze (tym samym też oszczędzając na stratach w rurkach).

    0
  • #18 04 Sty 2016 17:40
    marbar6704
    Poziom 3  

    @diodak_13 Dzięki za schemat, jednak w układzie jaki jest w domu, nie będzie to wykonalne - nie ma powrotu do zasobnika. Szkoda, bo rozwiązanie bardzo dobre ; )

    0
  • #19 04 Sty 2016 19:02
    gersik
    Poziom 32  

    Termostatyczne zawory mieszające CWU można zamontować w każdej instalacji. Przecież musisz mieć dopływ zimnej wody do bojlera.

    0
  • #20 04 Sty 2016 20:04
    diodak_13
    Poziom 16  

    marbar6704 napisał:
    nie będzie to wykonalne - nie ma powrotu do zasobnika

    przecież nikt Ci nie każe robić cyrkulacji....! taki schemat znalazłem więc CI podesłałem. Spokojnie możesz zamontować zawór termostatyczny, bo do zasobnika masz dopływ zimnej i odpływ ciepłej wody.

    0
  • #21 04 Sty 2016 21:15
    marbar6704
    Poziom 3  

    diodak_13 napisał:
    marbar6704 napisał:
    nie będzie to wykonalne - nie ma powrotu do zasobnika

    przecież nikt Ci nie każe robić cyrkulacji....! taki schemat znalazłem więc CI podesłałem. Spokojnie możesz zamontować zawór termostatyczny, bo do zasobnika masz dopływ zimnej i odpływ ciepłej wody.


    Zasugerowałem się schematem w 100% i tym co widziałem u znajomych, czyli 3 rury ;) Czyli zostaje to co na schemacie, bez powrotu z cyrkulacją. Choć w zasadzie, w kotłowni można by wypuścić instalkę od bojlera do pompy obiegowej, zaślepiając ją. Przy remoncie łazienek, dołożyć tylko pompę i rurę.

    0
  • #22 13 Sty 2016 20:38
    marbar6704
    Poziom 3  

    @diodak_13 @gersik
    Byłem w delegacji i nie sprawdzałem jak tam ojcu idzie. Wróciłem i od razu pytanie, a w zasadzie dwa:
    1. Wzdłuż domu (16mb) do rozprowadzenia wody w instalacji zastosowane są rury 1 1/2". Całe rozprowadzenie będzie nowe, dlatego pytanie - pozostać przy tej średnicy, czy przejść na 1 1/4 lub 1"
    2. Do zbiornika pociągnięty będzie nowy pion, jaką średnicę rury zastosować? Instalacja pozostaje stalowa, kocioł 17 albo 23kW.

    0
  • #23 15 Sty 2016 18:32
    diodak_13
    Poziom 16  

    Jeżeli chcesz pozostać przy grawitacji to nie zmieniaj średnicy, jak chcesz zmienić piony to myślę że CU 22 powinno Ci wystarczyć, chyba że masz bardzo dużo wody w układzie.

    Co do przelewowego - gdzieś czytałem ze ma byc 3/4, ale postaw prawnych nie znam. Jak się nic nie dzieje to i fi 10mm wystarczy , ale jak dobrze zagotujesz wodę to może 1/2 cala być troszkę za mało.

    0
  • #24 15 Sty 2016 20:21
    gersik
    Poziom 32  

    Do naczynia zbiorczego rura bezpieczeństwa nie może być mniejsza jak 1" i przewał taki sam. Rura bezpieczeństwa nie może być plastikowa. Powinna być stal czarna.

    0