Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Nawigacja GPS Modecom Freeway SX 7.0 - krótki test i recenzja

koala106 17 Mar 2016 20:05 18258 0
  • Niedawno testowałem nawigację GPS tego samego producenta, pochodzącą z tej samej budżetowej linii SX – model Modecom Freeway SX2 - urządzenie będące przedmiotem obecnego testu jest podobne, różni się wielkością zabudowanej pamięci flash i pamięci RAM, które uległy podwojeniu, wyświetlacz także znacząco urósł i ma teraz 7” – jest to pierwszy z produktów Modecoma, jakie miałem w rękach o takiej przekątnej ekranu i jak na jaskółkę wygląda obiecująco.
    Nawigacja GPS Modecom Freeway SX 7.0 - krótki test i recenzja Nawigacja GPS Modecom Freeway SX 7.0 - krótki test i recenzja

    Parametry przedstawiają się obecnie następująco:
    procesor –Mstar MSB2531 o taktowaniu 800 MHz,
    pamięć RAM - 256MB DDR,
    pamięć flash - 8GB,
    ekran – 7 cali o natywnej rozdzielczości 800x480 pikseli,
    dotyk – rezystancyjny,
    transmiter FM,
    bateria - 950 mAh,
    system operacyjny – Windows CE 6,
    oprogramowanie zainstalowane – MapaMap Polska.

    Pierwsze wrażenie, jakie sprawia urządzenie po rozpakowaniu jest jak najbardziej pozytywne – podobnie jak w przypadku poprzednio recenzowanego SX2, plastik jest twardy, nie skrzypi, nie trzeszczy, dobrze spasowana obudowa, uchwyt wykonany solidnie i trzymający dobrze urządzenie. Przy czym trzeba zauważyć, że przy pierwszym zapięciu trzeba to zrobić „z czuciem”, żeby część uchwytu wskoczyła w swoje miejsce.

    Wyposażenie
    dołączone do urządzenia jest niemal identyczne jak w mniejszym SX2 - w komplecie dostajemy: ładowarkę przyzwoitej jakości, uchwyt z przyssawką do szyby, kabelek USB, instrukcje do urządzenia i oprogramowania MapaMap. Wszystko zapakowane w zgrabny kartonik za niską jak na Modecoma cenę 339 zł.

    Instalacja w aucie – przyssawka mocno przylega do szyby i warto „na sucho” poćwiczyć i wybrać miejsce montażu urządzenia, bo przyssawkę potem ciężko oderwać – jak dla mnie to plus.
    Gabaryty nawigacji powodują, że nie jest to urządzenie dla każdego auta – spory ekran powoduje, że potrzeba sporo miejsca, a w niektórych autach z nisko pochyloną przednią szybą może być z tym problem.
    Do auta, w jakim testowałem (Clio Grandtour) – za duże – w tym wypadku warto wziąć 5-calowego SX2, jednak w drugim aucie (Chrysler Grand Voyager) pasuje dużo lepiej i nie można powiedzieć, że jest za duża, tak samo będzie w busach, czy Tirach – w każdym razie nie jest to urządzenie dla właścicieli małych „mieszczuchów”.
    Tutaj mała uwaga do producenta – rozumiem politykę oszczędności, ale kabel od ładowarki powinien być dłuższy – w przypadku tego urządzenia jest na styk.

    Uruchomienie - po podłączeniu do ładowarki nawigacja zaczyna się ładować i słychać to od razu w CB-Radiu – pojawia się szum, ładowarka jest identyczna jak ta, która była dostarczona z SX2, tam nie szumiało, a tutaj szum jest – wina ładowarki – podłączam na starej sprawdzonej Mio i jest OK.

    Po wciśnięciu przycisku Power nawigacja odpala bardzo sprawnie i po chwili wita nas menu podobne jak we wcześniejszym modelu – ale tutaj zauważę, ze producent bardziej się postarał i spolszczył wszystkie opcje. Można? Można. Poruszanie się po menu wygląda tak samo, jak w większości urządzeń bazujących na tej samej nakładce – Gocleverach, Vordonach, itd.
    Jeżeli ktoś się przesiada, to nie będzie mieć problemów z odnalezieniem się. Wszystkie potrzebne opcje są na wierzchu i dostęp nie sprawia problemów.

    Funkcje – powoli w urządzeniach bazujących na Windows CE staje się to standardem – tak jest i tutaj – dostęp do czystego Windows CE oraz wybór ścieżki do oprogramowania nawigacyjnego. Dzięki temu nie musimy nic kombinować z odblokowaniami – ustawiamy ścieżkę i korzystamy – chcemy Windows – klikamy i mamy Windows.

    Oprogramowanie – podobnie jak w SX2 zainstalowano oprogramowanie MapaMap w wersji danych map 2015 Q3. Szybkość uruchamiania i działania programu również zasługuje na pochwałę, wszystko chodzi niezwykle płynnie i bez zacięć. Czułość odbiornika GPS i czas łapania sygnału GPS pozwala ulokować urządzenie w ścisłej czołówce urządzeń – odbiornik jest na tyle czuły, że łapie kilka satelit w środku pokoju.
    Nawigacja GPS Modecom Freeway SX 7.0 - krótki test i recenzja
    Złapanie sygnału na otwartej przestrzeni to formalność – praktycznie od razu po uruchomieniu programu nawigacyjnego możemy nawigować.

    Póki co urządzenia z zestawem 256MB RAM i 8GB Flash nie dominują na rynku, ale wkrótce dzięki takim urządzeniem jak testowany Freeway SX 7 może się to zmienić – zrobiłem porównanie pozwalające zaobserwować różnicę między urządzeniem ze 128MB RAM, 4GB Flasha i takim samym ekranem 7” 800x480 (Vordon 7”). Porównanie o tyle ciekawe, że nakładka na system wygląda dokładnie tak samo – te same ikony, kolory itp.

    Nawigacja GPS Modecom Freeway SX 7.0 - krótki test i recenzja
    Procesor oba urządzenia wg opisów mają ten sam – 800 MHz Mstar. Porównanie będzie więc właściwe.

    O ile w menu urządzenia i poruszaniu się po nim ciężko wyczuć różnicę, to jeżeli miałbym wskazać zwycięzcę, to minimalnie byłby to Freeway SX7, sytuacja zaś zmienia się diametralnie po odpaleniu programu nawigacyjnego, który potrzebuje dużo zasobów (użyłem do testów Igo Primo). Widać tu od razu naprawdę odczuwalną gołym okiem różnicę, samo uruchomienie programu jest szybsze, ale już poruszanie się po programie i wyznaczanie tras pozwala odczuć, że Vordon ze 128 MB RAM dostaje zadyszki.
    Wcześniej mi to jakoś nie przeszkadzało, ale po testach na Freeway SX7, jeżeli ktoś planuje używać z Igo Primo to jest to naprawdę właściwy wybór, 256MB RAM daje naprawdę solidnego kopa wydajnościowego w programie, który potrzebuje więcej pamięci i każdy kierowca TIR/Bus, który wykonuje dłuższe trasy, nie powinien w tej chwili decydować się na urządzenia ze 128 MB RAM – różnica w cenie nie jest kolosalna, a w szybkości i wydajności widać naprawdę przepaść.
    Wsparcie producenta - na stronie producenta w zakładce wsparcie http://modecom.eu/ftp_files/support/?sciezka=/ENG/Navigation/FreeWAY_SX_70/Firmware znajdziemy aktualne firmware do urządzenia. Kolejny raz pochwalę politykę producenta, który zapewnia dostęp do firmware urządzeń i w razie zawieszenia się sprzętu (częste sytuacje w chińskich sprzętach) pozwala bezproblemowo naprawić urządzenie.

    Podsumowanie:
    Modecom w postaci Freewaya SX7 wypuścił kolejne dobrze wykonane, solidne i udane urządzenie. Jeżeli ktoś nie potrzebuje Bluetootha i czujnika oświetlenia, to niech ma świadomość, że poza tymi funkcjami urządzenie oferuje to samo i ma pozostałe „bebechy” takie same, co kosztujący znacznie więcej MX 4 HD. Przy tym ekran mamy o dwa cale większy, co dla kierujących busami, tirami, vanami jest dużym atutem.
    Kolejny raz odniosę się do 256 MB RAM – tyle pamięci w urządzeniu na dzień dzisiejszy zapewnia pełen komfort obsługi. Jeżeli producent wyposaża w taką pamięć budżetowy model – oznacza to tyle, że wkrótce będzie to standard i nie ma sensu, jak ktoś planuje zakup urządzenia na kilka lat kupowanie czegoś ze 128 MB RAM lub mniej.
    Jeżeli zależy Wam na płynności działania, to jest to właściwy wybór. Jedyne, do czego się mogę przyczepić, to ładowarka zakłócająca CB - mam nadzieję, że to wina pojedynczego egzemplarza. Krótki przewód ładowarki oraz bateria o pojemności 950 mAh, identyczne jak w urządzeniu 5” – takim jak testowany wcześniej SX2, były do przyjęcia. Tutaj dużo większy ekran i spory pobór energii powoduje, że ładowarka musi być stale podłączona. Miejsce na większą baterię można było bez problemu wygospodarować – płyta główna jest identycznych wymiarów jak w 5” modelu i w obudowie miejsca jest aż nadto.
    Przy oferowanych parametrach jest to sprzęt wart polecenia i zakupu - za niewygórowaną cenę dostajecie porządny sprzęt, który na pewno jeszcze trochę posłuży, jeżeli więc macie w planach zakup 7-calowca, nie ma co się zastanawiać.

    Cool! Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    koala106
    Level 39  
    Offline 
    Spolszczenie, konwersja AUDI, VW, Ford MMI, MIB2, Harman, Delphi, Technisat Sync2, Sync3
    Has specialization in: nawigacje gps: mio, tomtom, gps odblokowanie naprawa
    koala106 wrote 4395 posts with rating 1028, helped 470 times. Live in city Zielona Góra. Been with us since 2005 year.