Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Camry CR 7407 - Koc elektryczny - schemat

31 Maj 2016 09:14 4269 32
  • Poziom 8  
    Witam
    Otóż poszukuję schematu regulatora temperatury (i czasu) do koca elektrycznego firmy CAMRY typ CR 7407. Koc przestał grzać. Wymieniłem dwa bezpieczniki: termiczny 102 stC/ 1,7A oraz zwykły 1,6A, które były przepalone na nowe, ale koc dalej nie działa. Będę wdzięczny za pomoc.
  • PCBway
  • Poziom 8  
    @klamocik
    niestety ja nie znam się na takich sprawach a poza tym nie za bardzo miałbym czas, więc przeróbka odpada
  • Specjalista AGD
    Pokaż zdjęcie tego sterowniczka.
    Te bezpieczniki termiczne pewnie zabezpieczają rezystory, więc i one mogły polecieć, przy czym one palą się po uszkodzeniu tyrystorów :D
  • PCBway
  • Poziom 8  
    @dzi_dziuś
    Dzisiaj udało mi się uruchomić regulator ale... no właśnie
    wymieniłem jak już wcześniej pisałem dwa bezpieczniki: szklany F1,6AL250V na ten czarny (bo taki tylko udało mi się zdobyć) też F1,6A oraz termiczny 102stC i chyba 1,7A (nie wyraźny był już napis) na bezpiecznik 98stC 10A (niestety nie zdobyłem innego - wolałem założyć z mniejszą temp. niż z za dużą).
    Ale po tej wymianie regulator nie ruszył. Zmierzyłem napięcie przed bezpiecznikami (AC-L i AC-N przychodzą bezpośrednio na bezpieczniki) było 243VAC ale mierząc już za bezpiecznikiem termicznym, pomiar wskazał ok 17VAC. Pomyślałem więc, że nowy bezpiecznik termiczny jest uszkodzony i postanowiłem go zmostkować. Po przylutowaniu zworki (obejście bezpiecznika) i podłączeniu regulatora do koca (czyli grzałki 60W) regulator ożył :) To już coś - przynajmniej miałem już pewność, że pozostałe elementy były dobre. Regulator prawidłowo się zachowywał można było sterować temperaturą i czasem. Ale nie upłynęło może minuty ja poczułem swąd. Natychmiast wyłączyłem z sieci regulator. Po rozebraniu go okazało się, że dwa rezystory R1 i R2 (te dwa po obu stronach bezpiecznika termicznego) przysmażyły się. Pomiar omomierzem wskazał 2,017kΩ. Niestety nie wiem jaką miały wartość nominalną ponieważ kolorowe paski na nich straciły barwę :) Jedynie co można stwierdzić to że ostatni pasek to złoty. Wnioskując z pomiaru (wstępnego bez rozlutowania) i tego, że są one połączone równolegle mogę się domyślać, że powinny one mieć po 4 kΩ. Ale wszystko się okaże jak je wylutuję.
    Na chwile obecną mam zagwózdkę: dlaczego regulator nie ruszył z bezpiecznikiem termicznym ( był nowy ze sklepu) i dlaczego się usmażyły rezystory?
    Poniżej fotki całej płytki regulatora oraz zbliżenie na rezystory.
    Camry CR 7407 - Koc elektryczny - schemat Camry CR 7407 - Koc elektryczny - schemat

    Rezystory wylutowane :) Pomiar R1=4,01kΩ R2=4,21kΩ a bezpiecznik termiczny mierząc omomierzem R=OFL (brak przejścia). Pamiętam, że jeszcze przed montażem tego bezpiecznika wykonałem pomiar rezystancji i był identyczny tzn omomierz pokazał "brak przejścia". Pomyślałem, że tam ma być bo to termiczny bezpiecznik. Ale teraz mam co do tego wątpliwości. Jaki powinien być prawidłowy wynik pomiaru rezystancji na dobrym bezpieczniku termicznym, wie ktoś?

    Płytka drukowana trochę się przypiekła :( a rezystory chyba będą dobre

    Camry CR 7407 - Koc elektryczny - schemat Camry CR 7407 - Koc elektryczny - schemat Camry CR 7407 - Koc elektryczny - schemat
  • Specjalista AGD
    Zagwózdka
    Regulator nie ruszył z nowym bezpiecznikiem termicznym ponieważ, za pewnie zdążyłeś go przepalić przy lutowaniu :)

    Zagwózdka 2.

    Rezystory się usmażyły bo jest uszkodzony tyrystor, tak jak Ci pisałem wcześniej (a nie posłuchałeś) bezpiecznik termiczny miał zadziałać właśnie przy takim uszkodzeniu, żeby nie doprowadzić do spalenia rezystorów i płytki.
    Od strony druku rozumiem nie ma już żadnych elementów ?

    Co jest napisane na zaznaczonym elemencie ? To bardzo ważne.
    Camry CR 7407 - Koc elektryczny - schemat

    Dodano po 1 [minuty]:

    antares2000 napisał:
    Jaki powinien być prawidłowy wynik pomiaru rezystancji na dobrym bezpieczniku termicznym, wie ktoś?


    Ktoś strzela że w idealnym wypadku ok. 0 ohm. Miernik ustawi na "piszczek" i ma piszczeć.
  • Poziom 8  
    dzi_dziuś napisał:
    pewnie zdążyłeś go przepalić przy lutowaniu

    raczej to mało prawdopodobne, ponieważ do lutowania używam stacji lutowniczej ERSA Analog 60, czyli nie byle co... raczej stawiałbym na to, że bezpiecznik był już nowy nie sprawny, jak pisałem, przy pomiarze omomierzem jeszcze przed wlutowaniem pokazywał przerwę.. piszczkiem również go wówczas sprawdzałem i cisza

    dzi_dziuś napisał:
    pisałem wcześniej (a nie posłuchałeś)

    napisałeś mi po fakcie tzn te próby, o których pisałem robiłem do południa... post powstał już po tak więc nie miałem szansy posłuchać :)

    Od strony druku nie ma żadnych elementów a element zaznaczony to

    Camry CR 7407 - Koc elektryczny - schemat

    Jeszcze jedna rzecz mnie zastanawia. Oryginalny bezpiecznik termiczny był na tyle wąski (cienki), że mieścił się pomiędzy rezystorami. To chyba ma znaczenie w świetle tego co napisałeś
    dzi_dziuś napisał:
    bezpiecznik termiczny miał zadziałać właśnie przy takim uszkodzeniu, żeby nie doprowadzić do spalenia rezystorów

    Nowy bezpiecznik jest na tyle większy od starego, że musiałem go umieścić nad rezystorami. Rozumiem, że jest to gorsze położenie bezpiecznika w stosunku do oryginalnego. Czyli wnioskuję, że lepiej byłoby trochę rozsunąć rezystory, gdyby bezpiecznik wszedł pomiędzy nie - wtedy lepiej będzie absorbował ciepło i szybciej zareaguje w razie czego. Czy dobrze myślę?

    I jeszcze jedno @dzi_dziuś
    dzi_dziuś napisał:
    Rezystory się usmażyły bo jest uszkodzony tyrystor

    Skoro jak twierdzisz był uszkodzony tyrystor i dlatego przysmażyły się rezystory, to jak wytłumaczysz w takim razie fakt, że regulator uruchomiłem (po zmostkowaniu bezpiecznika) i mogłem ustawiać temperaturę i czas? Według mnie to niemożliwe. Gdyby tyrystor był uszkodzony to nie uruchomiłbym regulatora w ogóle. To tak na mój rozum.
  • Specjalista AGD
    antares2000 napisał:
    Gdyby tyrystor był uszkodzony to nie uruchomiłbym regulatora w ogóle.


    Dlaczego ? Tyrystor, a już ściślej mówiąc triak MAC97A6, jest tylko elementem wykonawczym, nie ma żadnego wpływu na pracę sterownika. Inaczej mówiąc dostaje impulsy od mikrokontrolera i ma tylko włączać i wyłączać grzałkę. Czyli sterownik pracował poprawnie, a tyrystor robił co chciał.

    Wielkiej elektroniki tam nie ma, dla świętego spokoju możesz sprawdzić diody prostownicze - wynik 0,6-0,7, gdy czarny przewód podłączony do końca diody z paskiem, odwrotnie nieskończoność.
  • Poziom 8  
    @dzi_dziuś
    diody sprawdziłem i są w porządku, triaka wylutowałem i chcialbym go sprawdzić, czy jest dobry, ale nie wiem jakie powinny być prawidłowe wyniki pomiarów w przypadku, kiedy jest on dobry. Pamiętam tylko, że pomiędzy anodami T1 i T2 powinno być w obu kierunkach zaporowo. Ale jak ma być pomiędzy bramką G a anodami? Czy T1-G w jednym kierunku przejście, odwrotnie zaporowo a w przypadku T2-G na odwrót?
  • Specjalista AGD
    Sprawdzenie triaka miernikiem daje tylko zgrubne wyniki, do prawidłowego sprawdzenia triaka należało by zbudować odpowiedni układ. Triak jest tak tani, że możesz go wymienić w ciemno i powinno być ok, rezystory też dobrze wymienić, bo nie wiadomo ile po takim przegrzaniu będą jeszcze działać.
    Podsumowując koszt naprawy 1zł, nawet jak się nie powiedzie to żadna strata.
  • Poziom 8  
    uwagi
    antares2000 napisał:
    Nowy bezpiecznik jest na tyle większy od starego, że musiałem go umieścić nad rezystorami. Rozumiem, że jest to gorsze położenie bezpiecznika w stosunku do oryginalnego. Czyli wnioskuję, że lepiej byłoby trochę rozsunąć rezystory, gdyby bezpiecznik wszedł pomiędzy nie - wtedy lepiej będzie absorbował ciepło i szybciej zareaguje w razie czego. Czy dobrze myślę?

    @dzi_dziuś
    a w kwestii umiejscowienia bezpiecznika termicznego masz może jakieś uwagi-propozycje?
  • Pomocny post
    Specjalista AGD
    Można trochę rozsunąć te rezystory tak jak pisałeś, zwróć jednak uwagę, by metalowa obudowa bezpiecznika nie zrobiła zwarcia :)

    Do testów ten bezpiecznik można zmostkować, by co chwile go nie wymieniać :) Testy zachowując ostrożność lepiej wykonywać przy otwartej obudowie. włączasz koc, czekasz parenaście sekund wyłączasz sterownik z gniazdka i badasz temperaturę rezystorów :)
  • Poziom 8  
    dzi_dziuś napisał:
    by metalowa obudowa bezpiecznika nie zrobiła zwarcia

    właśnie miałem o to zapytać :) trafne spostrzeżenie... z oryginalnym nie było problemu bo miał obudowę ceramiczną

    ale mam mały problem ze znalezieniem rezystorów 4k0 0,5W 5% - czy może ktoś ma namiary gdzie taki zamówić? na allegro nie znalazłem są 3k9 i 4k7 a google pokazuje mi tylko 4k7 lub 2.4k - pomóżcie mi znaleźć taki rezystor
  • Poziom 26  
    Te oporniki pracują jako zabezpieczenie ale jeśli się grzeją to znaczy że przez koc płynie zbyt duży prąd czyli tyrystor lub triak jest żle wysterowany więc albo scalak albo związane z nim elementy więc do próby zasilić koc autotransformatorem albo zasilaczem ze sterowaniem fazowym.Oporniki tak przypalone mogą dalej chodzić,sprawdz jeszcze czy nie ma przebicia między spiralami na ogół są dwie i mają powyżej 500Ω i pow.1 K.
  • Poziom 8  
    @klamocik
    nie znam się aż tak dobrze i nie wiem jaką próbę masz na myśli? poza tym nie mam ani zasilacza ani autotransformatora
    klamocik napisał:
    sprawdz jeszcze czy nie ma przebicia między spiralami na ogół są dwie i mają powyżej 500Ω i pow.1 K.

    nie za bardzo wiem jak sprawdzić czy nie ma przebicia (mam nadzieję że masz na myśli grzałki w kocu) ponieważ w gnieździe na kocu są trzy bolce pod, którymi są rezystancje 1-3=0,8kΩ, 2-3=0,8kΩ, 1-2=30Ω
    przebicie do czego?
    Camry CR 7407 - Koc elektryczny - schemat
  • Specjalista AGD
    antares2000 napisał:
    trzy bolce


    Nie zawsze są trzy bolce, a ja przyznaję to przeoczyłem.

    antares2000 napisał:
    przebicie do czego?

    Jak widzisz na koc wychodzą L, N i PE. PE to pewnie jakiś "ekran" do którego grzałka może mieć przebicie i powodować uszkodzenie triaka ewentualnie w optymistycznej wersji jedynie bezpiecznika termicznego.

    Na próbę zmontuj układ, jak już się upierasz na starych rezystorach (chociaż ja bym tak nie zrobił), nie wymieniając triaka, który może jeszcze jednak żyje, odłącz od płytki PCB przewód żółto-zielony i włącz koc. Przy założeniu, że triak i rezystory będą sprawne powinien działać. Jak masz upływność grzałki do PE to koc do wyrzucenia.
  • Poziom 8  
    dzi_dziuś napisał:
    jak już się upierasz na starych rezystorach

    wcale się nie upieram :)
    nowego triaka już mam, na bezpiecznik termiczny czekam a tylko z resytorami mam problem. takich jak są oryginalnie nie mogę nigdzie znaleźć.. zamówiłem 3k9, 4k42 oraz 4k3 (po dwie sztuki każdego) 1/2W... nie wiem tylko czy będą dobre bo oryginalne mają 4k0

    spróbuję jeszcze dzisiaj rozkręcić gniado na kocu i sprawdzić czy tam jest wszystko ok

    dzi_dziuś napisał:
    na koc wychodzą L, N i PE. PE to pewnie jakiś "ekran" do którego grzałka może mieć przebicie

    wg oznaczeń na płytce na koc wychodzą OUT1 i OUT2 oraz T to tak dla przejrzystości sprawy :)
    martwi mnie jednak pomiar a konkretnie jeden z nich OUT1-T(na płytce) co odpowiada pinom 1-2 (w gniazdku na kocu) 30Ω :( drugi "biegun" względem T czyli OUT2-T ma rezystancję 0,87kΩ, czy tak ma być, czy to może świadczyć o przebiciu-upływności do ekranu jak pisałeś?
    Uwaga: środkowy pin czyli na płytce T jest bezpośrednio połączony z układem równoległym połączonych rezystorów R1 i R2 tych co się smażyły

    w gniazdku nie za bardzo coś da się zrobić bo zalane jest jakąś żywicą
    Camry CR 7407 - Koc elektryczny - schemat
  • Specjalista AGD
    antares2000 napisał:
    Jak widzisz na koc wychodzą L, N i PE. PE to pewnie jakiś "ekran"


    antares2000 napisał:
    według oznaczeń na płytce na koc wychodzą OUT1 i OUT2 oraz T


    Nazwany przeze mnie przewód PE w związku ze swoim kolorem na Twojej płytce oznaczony jest jako T. O jego odłączenie chwilowe i sprawdzenie działania mnie chodziło.
  • Poziom 26  
    Spirala grzejna to jeden przewód w środku może być miedziany lub oporowy izolacja i na niej nawinięty drut oporowy jeśli nastąpi przegrzanie wtedy topi się izolacja następuje zwarcie najczęściej na zagięciu płynie większy prąd i leci termik od gorących oporów. Zależnie od rodzajów koca spirale mogą pracować szeregowo równolegle lub mieszany i właśnie wtedy wyłażą zwarcia.
  • Poziom 8  
    dzi_dziuś napisał:
    odłączenie chwilowe i sprawdzenie działania mnie chodziło

    zrobić próbę z nowym triakiem i starymi rezystorami czy może lepiej poczekać na nowe rezystory i dać komplet nowy? zresztą i tak muszę zaczekać na bezpiecznik (będzie jutro lub pojutrze)
  • Specjalista AGD
    A zrób jeszcze inaczej :)
    Wymień wszystkie elementy jak już dostaniesz, potem do Out 1 i Out 2 podłącz żarówkę maks. 40-60W (230V). Możesz to od biedy zrobić też na starych elementach mostkując bezpiecznik termiczny.
    Tym sposobem sprawdzisz działanie sterownika, żarówka będzie migać różnie w zależności od ustawienia mocy na sterowniku, jeżeli wtedy rezystory nie będą się grzały znaczy że uszkodzenie jest po stronie koca.
    Na najprostsze sposoby najtrudniej czasem wpaść :)

    Ps. Żarówka koniecznie tradycyjna, żaden LED.
  • Poziom 8  
    @dzi_dziuś
    świetny pomysł :spoko: zrobię tak
  • Poziom 8  
    @dzi_dziuś
    a nie powiedziałeś jak z tymi rezystorami, czy mogę zamiast 4k0 wstawić 4k3 lub 4k42?
  • Specjalista AGD
    Trudno mi to jednoznacznie stwierdzić, ale nie powinno być kłopotów. Różnica mieści się prawie w tolerancji rezystora. Lepiej jednak zawsze wstawić najbliższą wartość, czyli 4,3k.
    Ważna jest też moc, mam nadzieję, że nie zamówiłeś 0,25W :)
    Na zdjęciu widać że będzie to co najmniej 1W, a nawet 2W.
  • Poziom 8  
    @dzi_dziuś
    zamówiłem 0,5W bo wydawało mi się że to są pół watowe :( a jeśli się pomyliłem to.. no cóż zamówię jeszcze raz
    niestety nie umiem rozpoznać jaka jest moc rezystora.. byłem u nas w elektronicznym sklepie i za pierwszym razem poprosiłem o rezystory 0,25W i wtedy się zorientowałem (po wielkości) ze moje są większe ale nie dużo, stąd wyciągnąłem wniosek, że te moje muszą być 0,5W
    ale nie wykluczone, że się pomyliłem i że oryginały to 1W
  • Poziom 8  
    @dzi_dziuś
    trochę to trwało (zamówienie rezystorów) ale w końcu mam...
    wymieniłem triaka na nowy oraz rezystory, założyłem 4k3 1W i przeprowadziłem próby z żarówką, regulator pracował normalnie tj. wszystkie zakresy czasowe o raz temperaturowe regulowały się (żarówka świeciła - migała), w czasie testu przy pomocy miernika OPTEK PT-3LF mierzyłem temperaturę na rezystorach R1 i R2, była w granicy 24 - 25 stC

    później podłączyłem koc i nawet nie zdążyłem włączyć pierwszego zakresu temperatury (świeci się pierwsza dioda) a rezystory rozgrzały się do temp. 97stC :( - na szczęście w porę zdążyłem wyłączyć zasilanie przed przepaleniem się bezpiecznika temperaturowego...

    i co powiedzą koledzy na to?
  • Specjalista AGD
    Przynajmniej wiesz, że masz sprawny sterownik :)

    W zasadzie ten koc kwalifikuje się do kasacji. Teraz już bardziej w ramach zabawy możesz spróbować odłączyć ten żółtozielony przewód o którym mówiłem. Jeśli to ekran i doszło do zwarcia grzałki z ekranem to rezystory nie powinny się grzać ...
    W każdym razie koc już raczej bardziej nadaje się jako tradycyjny :)
  • Poziom 26  
    No to zostało na moim kup ściemniacz obrotowy za 12zł wyszukaj największą oporność w kocu i tam podepnij ściemniacz stopniowo podwyższaj napięcie do uzyskania odpowiedniej temperatury i zablokuj potencjometr żeby nie można było nastawić więcej.Są też ściemniacze nakablowe ale za 35zł.
  • Specjalista AGD
    klamocik napisał:
    No to zostało na moim kup ściemniacz obrotowy za 12zł wyszukaj największą oporność w kocu i tam podepnij ściemniacz


    Skoro regulator jest sprawny to po co kupować drugi sprawny ?
  • Poziom 8  
    dzi_dziuś napisał:
    W zasadzie ten koc kwalifikuje się do kasacji

    Jak na razie nie będę go wyrzucał...

    dzi_dziuś napisał:
    możesz spróbować odłączyć ten żółtozielony przewód

    Tak właśnie zrobiłem i koc działa :) Regulator pracuje prawidłowo a kocyk grzeje jak dawniej.

    dzi_dziuś - miałeś chyba rację, że problemem było (a raczej jest ciągle) zwarcie grzałki do ekranu..