Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Samochodowa kontrolka temperatury silnika

10 Jan 2017 04:57 2244 28
  • Level 8  
    Witam. W moim aucie nie ma ani wskaźnika temperatury silnika ani cieczy chłodzącej więc nie wiem kiedy ma odpowiednią temperaturę do ostrzejszej jazdy. Auto to bmw e90. Pomógł by mi ktoś w zbudowaniu kontrolki temperatury do auta. Widziałem gdzieś filmik na YouTube jak typ miał coś takiego. Dwukolorowa dioda sygnalizują jaka jest temperatura silnika czyli np. Czerwona zimny np do 80° zielona 80°90°. Nie chce żadnych dodatkowych zegar itp. Diodę bym chciał mieć w miejscu zaślepki tuż nad popielniczka. Nie wiem jak zrobić taki układ ani gdzie go podpiąć żeby działał.
  • Level 8  
    Maurycy123. Widzialem ten filmik. Nie o to mi chodzilo. Za karzdym razem po wylaczeniu zaplonu trzebo na nowo "odkrywac" menu.

    Leonov. Tego to ja ni w zab nie rozumiem a poza tym w ktore miejce mialbym sie wpiac zeby zczytac temperature?
  • Level 42  
    Kup najtańszy interfejs elm z BT i monitorowanie podstawowych parametrów silnika masz w prostej aplikacji na smartfon
  • Level 40  
    GrzegorzLubin wrote:
    Kortyleski. Chce mieć wskazanie temperatury cały czas

    Jeśli chcesz mieć dobre wskazania temperatury z myślą jak powiedziałeś o "ostrzejszej" jeździe to żadna kontrolka nie spełni swojej roli dobrze - najlepszym wyjściem jest wskaźnik temperatury.
    GrzegorzLubin wrote:
    Ale nie mogę znaleźć malutkiego ekranu tak żeby pasował jako przycisk na konsoli.

    Jakie dokładnie wymiary ma ten przycisk?
  • Level 42  
    W aucie jakieś czujniki temperatury są przecież, kwestia pobrania z nich "danych" o aktualnej temperaturze.
  • Level 8  
    Xantix. Wymiary to mniej więcej 2.5 cm szeroki i 1 cm wysoki.

    Leonov. Czyli wystarczy jak podobne kabelki z czujnika do czujnika w silniku?
  • Level 42  
    Z czujnika odczytasz jego rezystancję w zależności od temperatury, i teraz trzeba ją przedstawić jako temperaturę.

    Najmniejszy jaki znalazłem to

    Samochodowa kontrolka temperatury silnika

    tylko gdzie umieścić sondę ?
  • Level 8  
    Lenovo. Sonda wydaje mnie się ze gdzieś do komory silnika. Niie jestem pewien czy starczy temu czujników i mocy żeby odebrać sygnał z przedłużenia kablem sondy np. o 0.5m. Gdzie znalazłeś ten termometr?
  • Level 42  
    GrzegorzLubin wrote:
    Sonda wydaje mnie się ze gdzieś do komory silnika.
    To logiczne ;-) , tylko dokładnie gdzie ? raczej nie masz tam wolnych miejsc technologicznych żeby "wcisnąć" sondę w kanał wodny, podłączenie do bloku nie będzie miarodajne.
  • Level 40  
    GrzegorzLubin wrote:
    Sonda wydaje mnie się ze gdzieś do komory silnika.

    leonov wrote:
    tylko dokładnie gdzie ? raczej nie masz tam wolnych miejsc technologicznych żeby "wcisnąć" sondę w kanał wodny

    Jak wspomniano trzeba mierzyć temperaturę płynu, nie bloku - dlatego trzeba się wpiąć gdzieś w przewody płynu chłodzącego - te co idą z bloku silnika na wejście chłodnicy. Najprościej byłoby założyć na wężu wodnym jakiś trójnik i wpiąć w niego sondę.
  • Level 8  
    A jakby podpiąć bezpośrednio czujnik do oryginalnego czujnika auta? Sonda można by może włożyć do zbiornika wyrównawczego od płynu chlodzacego.? Nie mam już pomysłów. Jak można było wypuścić auto bez takiej "pierdoly"?!

    Dodano po 3 [minuty]:

    Xantix. No to jedna kwestie mamy załatwiona mianowicie skąd wziąć wartość temperatury ale co i jak zrobić żeby jeszcze to "pokazac".

    Taki znalazłem najmniejszy tylko trzeba by układ który zrobi "robote"
    https://pl.aliexpress.com/item/2-Bit-Temperat...lt&btsid=fbbb324d-fef7-4d60-b00f-80d885cb7d71
  • Level 40  
    GrzegorzLubin wrote:
    A jakby podpiąć bezpośrednio czujnik do oryginalnego czujnika auta?

    To trzeba mieć wskaźnik który będzie skalibrowany po ów czujnik. Np. termometr elektroniczny z cyfrową sondą nie odczyta danych z czujnika rezystancyjnego (takiego jak w aucie). Inną opcją byłoby zbudowanie takiego termometru samemu - wtedy można by skalibrować wskaźnik do charakterystyki czujnika.
    GrzegorzLubin wrote:
    Jak można było wypuścić auto bez takiej "pierdoly"?!

    Niestety, ale w wielu "nowoczesnych" autach takiej pierdoły nie ma - dają tylko lampkę - która i tak często zapala się jak już jest za późno. :(
  • Level 33  
    leonov wrote:
    raczej nie masz tam wolnych miejsc technologicznych żeby "wcisnąć" sondę w kanał wodny
    Wystarczy dorobić metalową rurkę w którą wkręcisz czy wkleisz czujnik, następnie przecinasz gumowy wąż i go łączysz tą swoją metalową rurką z czujnikiem.
  • Helpful post
    Level 40  
    Kombinujecie koledzy.
    Do zrobienia w godzinkę bez zbytniej ingerencji w samochód.
    Najpierw kupujesz urządzenie: http://led.home.pl/RTSZ32A
    Jest na 12V, wiec wpinany w plus po stacyjce i masę.
    Czujnik urządzenia przyczepiamy do przewodu MAŁEGO OBIEGU wychodzącego z termostatu pojazdu, najlepiej zaraz przy termostacie. Dla pewności czujnik można owinąć taśma izolującą do przewodu wodnego aby lepiej zbierał temperaturę. I TO WYSTARCZY, nie trzeba wprowadzać czujnika do przewodu, a nawet może to być niebezpieczne ze względu na ciśnienie tam panujące po nagrzaniu się układu chłodzenia. Diodę świecąca można zasilać przez przekaźnik tak aby się zaświecała po osiągnięciu temperatury, widząc schemat na przekaźniku można nawet zastosować zmianę koloru. Poziom zadziałania przekaźnika reguluje się za pomocą potencjometru.
  • Level 8  
    No niby proste ale jak układ złożyć w całość? Potencjometr ustawiam próg temperatury i świecie się jedna dioda a na drugi czujnik druga dioda? Gdzie je ogóle zamontować?
  • Helpful post
    Level 33  
    GrzegorzLubin wrote:
    No niby proste ale jak układ złożyć w całość?
    1 masa 2 zasilanie najlepiej po stacyjce.
    GrzegorzLubin wrote:
    Potencjometr ustawiam próg temperatury
    Po osiągnięciu progu temperatury zapali się dioda.
    GrzegorzLubin wrote:
    drugi czujnik druga dioda?
    Nie ma drugiego czujnika drugi potencjometr jest od histezy.
    GrzegorzLubin wrote:
    Gdzie je ogóle zamontować?
    Gdzie jest Ci wygodnie.
  • Level 8  
    No i mi wytłumaczyłeś łopatologiczne :) ale zrozumiałem. A można dołożyć drugi czujnik? Chodzi żeby były dwie diody sygnalizujące różne zakresy temperatury
  • Helpful post
    Level 40  
    Jeszcze słowo w temacie drugiej lub dwukolorowej diody.
    Proszę o przypatrzenie się na symbol zaznaczony kołeczkiem na przekaźniku:

    Samochodowa kontrolka temperatury silnika

    Na mój gust niewysterowany przekaźnik łączy jeden styki a wysterowany drugi styk.
    Trzeba tylko sprawdzić czy tak jest.
    Potem pod "zimny" podłączyć czerwoną, a pod "ciepły" zieloną (przez oporniki) i gotowe.
  • Level 8  
    Dobra bo ja z elektroniki to laik jestem. Wiesz może gdzie by trzeba było wpiąć te diody? Jaki oporni założyć? Do której nogi przygotować? I to już wszystko będzie cy coś jeszcze trzeba dołożyć? Avalon by rade idę 3 kolorowa.? Silnik zimny czerwona trochę a grany pomarańcz temperatura optymalna zielony.
  • Level 40  
    GrzegorzLubin wrote:
    Silnik zimny czerwona trochę a grany pomarańcz temperatura optymalna zielony.


    Przy jednym układzie trzy stany, czarny, czerwony, zielony.
    Przy dwóch układach można coś pokombinować, np tzn dodać opcje zielony i czerwony razem.
    Ale czy warto?
    Na odległość nie pomogę jak podłączyć, bo trzeba ustrojstwo obejrzeć. Rezystorów tez nie pomogę dobrać, bo to trzeba odpowiednio do parametrów diod, sądzę ze koledzy tutaj nawet obudzenie w środku nocy podadzą ci właściwe wartości.

    Możesz zamiast drugiego układu dołożyć termometr, tylko z doświadczenia wiem, ze takie coś jak z postu #16 w samochodzie wygląda badziewnie.

    Na koniec jeszcze taka uwaga, nie tnij przewodów chłodzenia, nie dodawaj nic co nie można łatwo usunąć. W kabinie to samo, unikaj przerabiania wnętrza. Samochody z "samoróbkami" w kabinie gorzej sprzedać, bo nabywcy się boja kłopotów z instalacją.
  • Level 8  
    Wielkie dzięki. Jak najmniej chce ingerować w konstrukcje. A rezystor do diody na jakich zasadach się dobiera? Np. Zwykla dioda led 2mm 1.8v
  • Helpful post
    Level 40  
    GrzegorzLubin wrote:
    Np. Zwykla dioda led 2mm 1.8v

    Wzór:
    Uz-Ud/Id=R
    gdzie:
    Uz- napięcie zasilania diod (14,4 V)
    Ud - napięcie przewodzenia diody
    Id - prąd przewodzenia diody
    R - rezystancja
  • Level 36  
    Co do sposobu "odczytywania/wpięcia się" czujnikiem temperatury przedstawiam moje rozwiązanie, które bardzo dobrze zdawało egzamin przez wiele lat:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=16138381#16138381
    Nie koniecznie trzeba wchodzić gdzieś tam do wnętrza rury z płynem. Można przykręcić czujnik do głowicy, a wskazania to tylko kwestia odpowiedniej kalibracji wskażnika.
    Nie chodzi przecież o bezwzględny pomiar temperatury w stopniach Celsjusza, tylko o sygnalizację przekroczenia pewnej dopuszczalnej temperatury w przypadku stosowania diody LED jako wskażnika.
    A jeżeli Kolega ma zacięcie wyczynowe, to jednak polecał bym wskażnik wychyłowy, ze wskazówką. Można zamontować taki bez robienia dziur, na przykład na przednim lewym słupku.

    Ten podany schemacik, to układ mostkowy. Przy odpowiedniej kalibracji (doborze elementów) można zamiast miernika włączyć diodę LED. Zaświeci po przekroczeniu ustawionej temperatury.
  • Level 40  
    Marian B wrote:
    A jeżeli Kolega ma zacięcie wyczynowe

    Dlatego o tym mówiłem - jeśli ktoś myśli o ostrej jeździe to lepiej zamontować termometr i patrzeć ile rzeczywiście stopni ma silnik - to ważne, gdyż w wielu autach lampka ostrzegawcza potrafi zapalić się jak jest za późno.
  • Level 42  
    Dokładnie o tym mówiłem, jeżeli chodziło by o "zgrubny" pomiar to wystarczy termostat z bimetalem na rurę z płynem do tego dioda 12V i po sprawie np. taki ;-)

    Samochodowa kontrolka temperatury silnika