Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Fiat Punto 2 (188) - Wentylator chłodnicy

seitedo1 05 May 2017 10:17 10809 14
Relpol
  • #1
    seitedo1
    Level 9  
    Witam . Mój problem polega na tym, że nie mam gdzie podpiąć wentylatora chłodnicy. Tak w skrócie: córka jest po świeżo zdanym prawku, więc aby wprawiała się w jazdę kupiłem auto Punto 2 (wersja 188, 3D) z 2003r., silnik 1.2 8V 60KM benzyna wtrysk z LPG. W pewnym momencie, przy zwiększonym obciążeniu silnika, zauważyłem że zapaliła się jej kontrolka temperatury silnika. Zatrzymaliśmy auto, podnoszę maskę aby sprawdzić pracę wentylatora - nie obraca się, brak kabla od wentylatora. No to myslę, kupię nowy i po sprawie. Będąc na szocie, w rozbitym punto był wentylator podmieniony już z poloneza (żółty) z kablem, więc go kupiłem i wymieniłem całość. Chcę go wpiąć do prądu a tu zonk: nie ma gdzie. Pojechałem do warsztatu, ogladnęlismy z kanału całą instalację i klopot: żadnej wtyczki gdzie mozna to wpiać, nawet nie ma luźnych kabli, które sugerowałyb że ktoś ją wyciął. Kompletnie nic. Spotkał się ktoś z czymś takim? Jak teraz wpiąć się z tym wentylatorem? Może ktoś opisze na jakiej zasadzie włącza się wentyalor. Na obudowie chłodnicy nie ma żadnego czujnika. Z tego co widziałem to tylko czujnik za termostatem. Proszę o sugestie. Pozdrawiam.
  • Relpol
  • Helpful post
    #2
    spinacz
    Level 41  
    Jeśli nie ma klimatyzacji to jest jeden przekaźnik i bezpiecznik od wentylatora, natomiast sterowanie przekaźnikiem odbywa się z ECU wiec temperatura jest mierzona tym czujnikiem na termostacie i to komputer decyduje kiedy załączyć wentylator.
    Przekaźnik oznaczenie R6, bezpiecznik F6 30A.
    Trzeba szukać przewodów.
  • Relpol
  • #3
    seitedo1
    Level 9  
    Dziękuję za szybką odpowiedź. Auto jest bez klimatyzacji. Rozumiem, że przekaźnik i bezpiecznik szukamy w puszce w komorze silnika? Zasada działania to sygnał z czujnika idzie do przekaźnika R6, który kieruje go do komputera. Komputer decyduje że trzeba włączyć wentylator. Sygnał idzie przez bezpiecznik F6 30A do silnika wentylatora? Więc przewody od silnika wentylatora idą w stronę bezpiecznika F6? Jak pisałem nie mam żadnego wyjścia aby podpiąć się z kablem od wentylatora, tak jakby ktoś wyciągnął przewody. Taki schemat łopatologicznie: wzrost temp.silnika-czujnik-sygnał do ECU- z ECU sygnał do bezpiecznika F6-uruchomienie wentylatora? Tak rozumując to w odwrotnej kolejnosci mam szukać wpięcie kostki do bezpiecznika?
  • Helpful post
    #4
    carrot
    Moderator of Cars
    Źle myślisz, przekaźnikiem R6 steruje ecu. Bezpiecznik F6 jest pomiędzy + akumulatora a stykiem przekaźnika, drugi styk to wyjście ze skrzynki na wentylator. Szukaj zatem miernikiem wolnego konektora od spodu skrzynki połączonego ze stykiem 87 przekaźnika R6, tam podłącz +wentylatora, drugi kabel z niego wychodzący podepnij gdziekolwiek do masy
  • Helpful post
    #5
    spinacz
    Level 41  
    Tu masz schemat
    Fiat Punto 2 (188) - Wentylator chłodnicy
  • #6
    seitedo1
    Level 9  
    Dziękuję za opis i schemat.Rozumiem że przekaźnik jest w puszcze bezpecznikowej w komorze silnika? Dam znać jak mi poszło.. Jeszcze małe pytanko. jeżeli podepne wszystko dobrze i potem zepnę na krótko styki z czujnika temp. to wentylator powinien się uruchomić? Który to przekaźnik?
    Fiat Punto 2 (188) - Wentylator chłodnicy
  • Helpful post
    #7
    spinacz
    Level 41  
    Nie kombinuj z czujnikiem bo jeszcze uwalisz sobie ECU chodź teoretycznie nie powinno nic się stać, jak chcesz sprawdzić sam wentylator to zewrzyj styki 30 i 87 przekaźnika.
  • #8
    seitedo1
    Level 9  
    Wentylator sprawdziłem na krótko i działa. Do poprzedniej wiadomości dodałem fotkę skrzynki bezpiecznikowej z zapytaniem o przekaźnik. Mozsze wskazać który to R6?
  • #9
    spinacz
    Level 41  
    Kolego a odwróć sobie pokrywkę którą zdjąłeś z tej skrzynki i zobacz czy tam nie ma opisów, ja nie mam opisu do tego auta. Przewód gruby koloru szarego-siwego to do wentylatora a cienki tego koloru do ECU i przekaźnika jak na schemacie.
  • #10
    seitedo1
    Level 9  
    Dziękuję.. :) Dam znać jak mi poszło.
  • Helpful post
    #11
    tzok
    Moderator of Cars
    Poszukaj dobrze tego przewodu, musi być. Gdzieś w okolicy górnej belki pasa przedniego albo lampy. Bezpiecznik F6 to ten duży zielony 30A u góry skrzynki, natomiast przekaźnika R6 Ci brakuje, powinien być u dołu w środkowym rzędzie (czerwony, 30A) ale w/g opisu jaki ja znalazłem jest to przekaźnik sprężarki klimatyzacji, natomiast wentylatorem chłodnicy steruje przekaźnik R1, czyli pierwszy od góry po lewej (ten masz).

    Fiat Punto 2 (188) - Wentylator chłodnicy
  • #12
    carrot
    Moderator of Cars
    Szukaj gniazda na niebieską wtyczkę (u Ciebie będzie wykorzystany tylko jeden konektor) Link
  • #13
    seitedo1
    Level 9  
    Próbowałem w/g opisu kolegi. Pod pin 85 wpiąłem się kabelkiem od wtyczki z silnika wentylatora, drugi kabelek do minusa na aku. Zagrzałem silnik i wentylator nie ruszył. Wyciągnąłem przekaźnik w wsunąłem kabelek od wtyczki do gniazda pinu 85 a następnie zwarłem pin 85 z 30. Wentylator ruszył. Wszystko robiłem na przekaźniku środkowym w prawym rzędzie ponieważ na obudowie skrzynki był narysowane śmigło wiatraka. Oznaczenie na pod przekaźnikiem było T06 a nie R6. Tamta fotka była poglądowa, w skazanym przez następnego kolegę miejscu jest przekaźnik, ale czarny. Teraz troszeczkę sie zamotałem pod który właściwie mam podpiąć: pod ten w środkowym rzędzie?
  • #14
    spinacz
    Level 41  
    Kolego masz już wszystkie info, kolory przewodów, zdjęcie poglądowe więc w czym problem zlokalizować gniazdo ?
  • #15
    seitedo1
    Level 9  
    Dziękuję wszystkim z pomoc. Wpiołem sie kabelkiem z wtyczki od wentylatora w pin 87 w R1, drugi do minusa na aku. Po wzroście temp. w silniku wentylator się uruchomił, potem wyłączył. Próbowałem parę razy na odpalonym silniku - działało bez zastrzeżeń. Temat do zamknięcia.