Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Vectra B 1.8 - Szarpie przy mocniejszym depnięciu

09 Maj 2017 09:05 2259 10
  • Poziom 5  
    Cześć.
    Wiem, podobnych tematów jest w Internecie sporo. Jednak zależy mi na jak najdokładniejszej diagnozie, żebym nie wymieniał części na chybił-trafił. W podobnych tematach podejrzenia padają na: świece, cewkę, EGR, przepustnicę, rozrząd, sprzęgło, poduszki, czujnik TPS, sondę lambda i tak dalej... Chwilowo mnie nie stać na wszystkie te części ;)

    Więc opiszę to najdokładniej jak mogę:
    Silnik 1.8 16V X18XE1, Benzyna + LPG.

    -Przy mocniejszym wciśnięciu pedału gazu, silnik szarpie. Pojawiają się 3-4 szarpnięcia i dalej jedzie normalnie.
    -Pojawia się to najczęściej w okolicy 1500- 2000 obrotów. Gdy chcę "wyjść" ze spokojnej jazdy do bardziej dynamicznej. Ale czasem też przy wyższych.
    -Pojawia się gdy mocniej przycisnę gaz. Gdy wciskam gaz delikatnie i stopniowo, to mogę jeździć bez żadnych szarpnięć.
    -Najczęściej na biegach od 3 w górę. Czasem na 2.
    -Często również, gdy jadę dłużej z równomierną prędkością i nagle potrzebuję przycisnąć (np: wyprzedzać).
    -Najczęściej na ciepłym silniku.
    -Najczęściej w ciepłe dni. Gdy na zewnątrz jest chłodno (jak dziś) to szarpnięcie zdarzy się może 1-2 razy na kilkanaście kilometrów. Ostatnio gdy było ciepło to szarpał za każdym razem gdy mocniej nacisnąłem gaz.
    -Dzieje się to na obu paliwach. Na benzynie trochę mniej odczuwalne - raczej jako mocne zafalowanie silnikiem. Na gazie mocniej odczuwalne - przerywanie silnika.
    -Problem nie jest stały. Kilka tygodni temu jeździłem chyba przez dwa tygodnie bez szarpnięć.

    Zachowanie ogólne silnika:
    -Chodzi równo, cicho.
    -Na jałowych obrotach nie przerywa. Falowanie znikome, głównie na zimnym. Jak się wpatrzę we wskazówkę to coś tam leciutko dyga.
    -Obroty na biegu jałowym ok. 700-750.
    -Przy ruszaniu nie przerywa
    -Przy jeździe bez gazu (w sensie: jadę na dwójce na najniższych obrotach i nie dotykam żadnego pedału) auto jedzie równo, nie przerywa
    -Troszkę zamula w dolnych partiach obrotów. Próba dynamicznego przyspieszenia od 1000 obrotów do 2000 obrotów na drugim biegu (i wyższych), to zamulenie. Dopiero od 2000 obrotów w górę ładnie ciągnie.

    Co sprawdziłem, wymieniłem:
    -"Check" się nie zapala.
    -Sprawdzane błędy. Błędów brak. W pamięci pozostał jakiś stary błąd związany z pracą na LPG. P0130 (za wysokie napięcie obwodu sensora O2), ale opisany jako "nie występuje".
    -Różnica w jeździe pomiędzy LPG i PB znikoma. LPG na nowych komponentach, niedawno regulowane. Nie licząc tych szarpnięć, silnik pracuje bardzo fajnie.
    -Świece wymienione. Denso TT. Dobrane do silnika.
    -Filtr powietrza wymieniony
    -Przepustnica wyczyszczona
    -EGR czyszczony
    -Luz na lince gazu regulowany
    -Gdy depnę na postoju, na luzie, to obroty rosną poprawnie, dynamicznie, bez szarpnięć. Schodzą również dobrze.
    -Obejrzałem też przepływomierz. Zero zabrudzeń. Wygląda jak nowy.

    Proszę o radę i trop. Na co zwrócić uwagę w pierwszej kolejności?
    Intuicyjnie cały czas myślę o zapłonie. Nie daje mi to spokoju, że w różnych warunkach szarpanie się zmienia. Szarpanie "na ciepło" wskazywałoby raczej na cewkę. Świece kupiłem za 9zł za sztukę. Nie miałem wcześniej zastrzeżeń do Denso, ale może to podróbki?

    Jeszcze jedna myśl: Mimo, że na gazie silnik pracuje dobrze, to może mapy się porozjeżdżały? Gaz był regulowany w marcu, gdy było chłodno. Od tamtej pory na benzynie jeżdżę tylko do czasu przełączenia na gaz. Może ECU nie zna tego uczucia, jak się jeździ w gorące dni na benzynie? :) I źle dawkuje? Czy Waszym zdaniem pojeżdżenie w tych warunkach tylko na benzynie może to poprawić?
  • Sklep HeluKabel
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    Szarpanie w tym zakresie najczęściej oznacza usterkę w układzie zapłonowym. Skoro wymieniłeś świece, to zostaje zasadniczo cewka. Najlepiej sprawdzić lekko pod górkę V bieg, około 1500 obr i wcisnąć do spodu, jak szarpie to przeważnie układ zapłonowy. Na gazie szarpie bardziej, bo na gazie jest wyższe napięcie przeskoku iskry o około 20%.
  • Poziom 5  
    Dzięki za podpowiedzi. Sprawdzę to.
    A powiedz, czy Twoim zdaniem te objawy mogą się brać z uszkodzeń wydechu? Około miesiąc temu auto w ogóle załapało wyraźniejszego muła. Wtedy też szarpało. Miałem do zrobienia trasę i na trasie przegoniłem go dość mocno. Na stacji zauważyłem, że z wydechu "wydaliłem" sznur anielskich włosów :D To była ta izolacja - wata/włóknina z tłumika końcowego. Nie mogłem ruszyć dalej w trasę, bo jak oderwałem ogon, to po odpaleniu silnika, zaraz wyłaził nowy. Zmuszony byłem wyrwać cały ogon (ok. 2 m) z wydechu. Posypało się też trochę sadzy. Kontrolując wydech stwierdzam, że był już robiony wcześniej przez poprzedniego właściciela. Ma ślady wspawywania jakiejś łaty.
    Po wyrwaniu ogona auto ciut głośniej pracuje, ale nie jakoś znacznie. I tak miałem wymienić wydech. Wkrótce się za to wezmę.
    Czy tutaj też szukać przyczyn szarpania?
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 40  
    Nie piszesz nic o wymianie kabli zapłonowych.
  • Poziom 5  
    Nie piszę, bo ich nie mam ;)

    *edit*
    I jeszcze jedno pytanko. Ostatnio zauważyłem, że jeden "palec" / "fajka" (ten gumowy, w którym jest sprężynka) mam lekko uszkodzony. Nie jest przerwany. Jest trochę popękany. Jak go nagnę, to ma kilka pęknięć. Czy tak nieduże pęknięcia mogą wpływać na pracę cewki? Jakieś przebicia?
  • Poziom 40  
    Nie masz kabli zapłonowych? W takim razie jak prąd dostaje się z cewki na świece?
    Co do pytania to pęknięcia mogą mieć wpływ na pracę silnika.
  • Poziom 5  
    Ok. Myślałem, że mówisz o przewodach zapłonowych WN. Tych nie mam, bo mam zespoloną cewkę (DIS), a prąd z cewki idzie na świece po sprężynkach.
    Sprawdzę też kable od cewki. Może spróbuję też zaizolować tę gumową fajkę na próbę.
  • Poziom 38  
    Popękaną gume na fajce po odtłuszczeniu posmaruj smarem silikonowym. Tymniemniej jest to ucieranie d..y szkłem. Generalnie raczej w celach diagnozy niż naprawy.
  • Poziom 5  
    Cześć.
    Co się stało z tą świecą, że po 1,5 miesiąca w samochodzie jest taka zbrązowiała? Dodatkowo od spodu jest mocno czarna. Pozostałe nie noszą takich śladów. Wyczytałem, że mogła się przegrzać.
    Ostatnio szarpanie się powiększyło i doszedł do tego też wypadający zapłon. Czułem to czasem wewnątrz samochodu.

    Vectra B 1.8 - Szarpie przy mocniejszym depnięciu
    Vectra B 1.8 - Szarpie przy mocniejszym depnięciu
  • Pomocny post
    Poziom 10  
    Witam Vectra z tym silnikiem powinna mieć świece 2 elektrodowe wymień listwę od zapłonu jeżeli gumki są naruszone to nic nie zrobisz będzie przerywał.
  • Poziom 5  
    ladamaniac napisał:
    Szarpanie w tym zakresie najczęściej oznacza usterkę w układzie zapłonowym. Skoro wymieniłeś świece, to zostaje zasadniczo cewka...


    Twoja diagnoza okazała się w 100% trafna. Wymieniłem cewkę zapłonową i szarpanie ustało.

    Martak88 napisał:
    Witam Vectra z tym silnikiem powinna mieć świece 2 elektrodowe wymień listwę od zapłonu jeżeli gumki są naruszone to nic nie zrobisz będzie przerywał.


    Również poczytałem o świecach i producent faktycznie zaleca 2-elektrodowe. Kupiłem oryginały GM (produkcja Champion).

    Na nowych świecach i cewce jeżdżę miesiąc i sporo przejechałem od tamtej pory. W jeden weekend zrobiłem też trasę blisko 1000km.
    Auto nie szarpie. Na razie nie popadam w "hurra-optymizm" i zobaczymy ile cewka wytrzyma. Na razie jeździ bez szarpnięć. Kupiłem cewkę nową Valeo.
    Jak cewka nie wykaże powracających problemów z szarpaniem, to temat będzie pozytywnie zamknięty.
    Dziękuję Wam za zaangażowanie i pomoc.