Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Astra H 2005r - Zwarcie? Pobór prądu w spoczynku.

geryon 15 May 2017 15:08 7023 12
e-mierniki
  • #1
    geryon
    Level 17  
    Witam, od około tygodnia jestem właścicielem Opla Astry H z 2005r autko świetnie się sprawowało aż do dzisiaj a mianowicie , rano wchodzę do samochodu próbuję zapalić a tu tylko stukanie i pukanie nic nie kręci, kontroli nie przygasają, wiec postanowiłem zbadać sprawę, wziąłem miernik i zaczynam szukać na tyle co umiem (moja dziedzina to raczej rtv ) :) Dostrzegłem, że akumulator ma równe 12v a powinien mieć chyba troszkę więcej, wiec wychodzi na to ze coś go rozładowało, sprawdzam pobór prądu na odpiętej klemie minusowej i wychodzi mi na to, że mam gdzieś zwarcie. Pobór prądu w spoczynku wynosi 0,350mA, otworzyłem skrzynkę z bezpiecznikami pod maską i zacząłem wyciągać wszystkie bezpieczniki sprawdzając czy pobór spadnie, niestety nic się nie dzieje pozytywnego. Przekaźniki w bagażniku również zostały sprawdzone , podobno częstym problemem jest czujnik zamknięcia schowka tak wiec wyjąłem żarówkę dla pewności, ale pobór jest non stop taki sam.

    Panie i Panowie gdzie szukać dalej przyczyny?
  • e-mierniki
  • #3
    majsterek
    Level 24  
    geryon wrote:
    próbuję zapalić a tu tylko stukanie i pukanie nic nie kręci, kontroli nie przygasają


    Kontrolki nie przygasają, więc zwarcia raczej nie ma. Napięcie na akumulatorze jest wyższe niż 12V, gdy pracuje silnik. Proponuję szukać uszkodzenia w okolicach rozrusznika skoro nie kreci.
  • #4
    geryon
    Level 17  
    w pierwszym poście nastąpił błąd bo jest to 0,350A a nie 0,350mA, po wstępnych oględzinach podpiąłem akumulator i raz zakręcił, ewidentnie jest rozładowany.
    Jeśli nie jest to zwarcie to skąd taki pobór prądu na spoczynku? Auto nie ma żadnych dodatkowych bajerów, czysta uboga wersja.
  • e-mierniki
  • #5
    majsterek
    Level 24  
    Nie jestem fachowcem w tej branży, pewnie Koledzy z tego działu podpowiedzą Ci więcej, niemniej jednak bazując na swoich doświadczeniach z astrą proponuję powtórzyć pomiar pobieranego prądu ale odczekać jakieś 2 minuty z podpiętym przyrządem. Taki pobór możne mieć miejsce po podłączeniu akumulatora, gdyż uruchamia się komputer oraz sterowniki. Po upływie tych ok 2 min, pobór prądu powinien spaść do właściwego poziomu.

    Ile lat ma akumulator?
  • #6
    geryon
    Level 17  
    majsterek - właśnie wyczytałem że powinienem poczekać około 10minut i dopiero badać - kolejna rzecz to wyciąganie po jednym bezpieczniku nie koniecznie może pomóc, bo jeden obwód może mieć np 2 bezpieczniki. Również nie jestem specem w tej kategorii ale staram się coś sam zrobić :) najwyżej się auto spali :P

    Niestety nie wiem z którego roku jest akumulator postaram się to namierzyć gdzieś.

    12V*0,35A = 4,2W o ile dobrze pamiętam i dobrze liczę - co w aucie może ciągnąć 4,2W jakaś żarówka?
  • #7
    abart64
    Level 32  
    Oświetlenie bagażnika sprawdzone?
  • #8
    majsterek
    Level 24  
    Może rzeczywiście coś pobiera prąd z akumulatora. Proponuje potwierdzić, wykonując pomiar po 10 minutach o których piszesz z włączonym w obwód amperomierzem.
    Nie zgadza mi się jednak to co piszesz, że rozrusznik nie kręci i również nie przygasają kontrolki. Zawsze jak miałem rozładowany akumulator, to próba rozruchu powodowała przygasanie kontrolek. No chyba że astra trzeciej generacji jakoś ten rozruch kontroluje, lub po prostu masz uszkodzony automat uruchamiający rozrusznik po podaniu napięcia przez stacyjkę. Jeśli nie, to ja stawiam na słaby już (wiekowy lub uszkodzony) akumulator, lub brak, ewentualnie niskie ładowanie, o czym można się przekonać po uruchomieniu silnika i pomiarze napięcia na klemach akumulatora
  • #9
    Staszek49
    Level 35  
    Kolego pewnie sprzedano Ci auto z podmienionym akumulatorem. Opisane objawy (terkotanie stycznika rozrusznika) wskazują na rozładowany lub zużyty akumulator. Może masz w aucie niesprawny alternator. Jeśli prawidłowo wykonałeś pomiar amperomierzem, to albo zbyt krótko czekałeś na uspokojenie się elektroniki, albo rzeczywiście masz "złodzieja" energii elektrycznej."Podkradanie" energii w takiej wielkości i w dość krótkim czasie nie spowoduje rozładowania sprawnego akumulatora.
  • #10
    geryon
    Level 17  
    Panowie, jesli chodzi o nie przygasanie kontrolek to podobną sytuację miałem również w Hondzie Accord 2005r tam kontrolki też nie przygasały i nie było kręcenia.

    Ale do sedna zrobiłem pomiar raz jeszcze okazało się, że jest już poprawny a mianowicie 0.05A co jest poprawnym poborem w spoczynku - albo powodem była żarówka w schowku albo źle wykonany był pomiar szczerze obstawiam to drugie, nie czekałem odpowiednio długo, aż komputer i cała elektronika się "uspokoi".

    Tak wiec po zlokalizowaniu lub też ustąpieniu usterki wziąłem się do ładowania akumulatora prostownikiem co prawda jednym z tańszych na rynku ale zawsze jakiś :)

    Aku ładował się z 1,5h na wskaźniku prostownika widniała liczba 2 w skali do 6 i tak stała przez dłuższy czas, postanowiłem wykonać próbę. i zapalić autko. Niestety zupełnie nic co prawda przy przekręceniu kluczyka w pozycji zapłonu nie ma dziwnych dźwięków tak więc uważam że elektronika się uruchamia ale nie ma siły zakręcić w ogóle.

    Z racji tego , że nadal nie jestem pewien aczkolwiek prawie pewien że jest to wina akumulatora po prostu już wiekowego nazwę to po imieniu starego rupcia to pytanie do Was czy jest jakiś sposób aby się o tym przekonać na 100% bez kupowania innego bo jednak kosztuje parę groszy, a wydawać bez sensu to trochę szkoda.
    Znalazłem na akumulatorze oznaczenia, może ktoś z kolegów potrafi rozszyfrować datę produkcji lub datę zakupu, montażu.

    Astra H 2005r - Zwarcie? Pobór prądu w spoczynku.

    Dodam jeszcze , ze po ladowaniu prostownikiem aku pokazuje 13.4 v co prawda prostownik nie pokazuje pelnego naladowania.
  • #11
    WS
    Level 16  
    Jakie masz napięcie po załączeniu rozrusznika?
  • #12
    geryon
    Level 17  
    Autko udalo sie odpalic.
    Sytuacja wygladala tak:
    Akumulator naladowany do okolo 13.08v sprawdzane bez obciazen. Wsadzony do samochodu napieciebspadlo troche ale bylo ponad 12V.
    W chwili przekrecania kluczyka w celu odpalenia zaczyna krecic rozrusznik napiecie spada do okolo 10.5-11v. Dodam ze nie chcial odpalic za pierwszym razem troche sie nameczylem ale w koncu odpalil. :) co nie zmienia faktu ze cos w aucie jest do wymiany. Albo aku albo rozrusznik? Sprawy nie uwazam za zamknietej bo nie chcialbym zeby sytuacja sie powtorzyla.
  • #13
    majsterek
    Level 24  
    geryon wrote:
    czy jest jakiś sposób aby się o tym przekonać na 100% bez kupowania innego


    Dać do sprawdzenia do firmy zajmującej się serwisem akumulatorów. Dokładnie określą jego kondycję.
    Jak opalisz silnik, jakie masz napięcie na klemach? Podczas pomiaru włącz światła i dmuchawę na maxa..