Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

wskaźnik ładowania akumulatora

03 Sie 2005 18:01 9942 15
  • Poziom 10  
    Widziałem kiedyś bardzo prosty ( i o taki mi chodzi) schemat wskaźnika ładowania akumulatora przez alternator. Dwie diody LED. Od 12-13V paliły sie obie, od 13-14,5V świeciła się zielona a poniżej 12V czerwona.Bardzo bym prosił o prosty schemat, tylko na jednej diodzie podwójnej (czerwono-zielonej od magnetowidu zał-wył.) Dzięki :D
  • Poziom 40  
    Witam.
    Przyszedł mi do głowy taki prosty układzik.
    Poniżej 12,5V żadna dioda nie świeci
    między 12,5 a 13,5 świeci jedna z nich
    powyżej 13,5 świecą obie
    Przez wpinanie diod prostowniczych (w kierunku przewodzenia) w poszczególne gałęzie możesz "regulować" poziom zadziałania.
    Pozdro

  • Poziom 26  
    pomysł prosty i nie głupi trzeba tylko lepiej uwzględnić jeszcze napięcia załączenia diod led bo teraz to pierwsza dioda zaświeci przy napięciu około14V
    a dwie razem około 15 lub 16 V gdyz napięcie załączenia leda przekracza 1.5V w zależności od koloru
  • Poziom 27  
    adammc napisał:
    pomysł prosty i nie głupi trzeba tylko lepiej uwzględnić jeszcze napięcia załączenia diod led bo teraz to pierwsza dioda zaświeci przy napięciu około14V
    a dwie razem około 15 lub 16 V gdyz napięcie załączenia leda przekracza 1.5V w zależności od koloru

    W takim przypadku należałoby dobrać wartości elementów w zalezności od zastosowanej diody świecącej.

    Pozdrawiam
  • Poziom 10  
    Może by tak coś na tranzystorku? Wolał bym żeby jednak czerwona paliła się cały czas do nap. 13V i gasła przy wyższym a zielona od 12V w górę. wtedy obie między12 a 13V.

    Sorry że przynudzam ale tylko wy możecie mi pomóc.

    ---------------
    Pzdr.
  • Poziom 17  
    Witam.Chodziło Ci o wskaźnik ładowania akumulatora czy jak proponują koledzy wskaźnik napięcia instalacji a to zupełnie dwie różne sprawy.<zasiarczony akumulator ma zdecydowanie inny opór a co za tym idzie inny PRĄD ładowania> ,jeśli się mylę to nich mnie ktoś poprawi.
  • Poziom 40  
    chru napisał:
    Witam.Chodziło Ci o wskaźnik ładowania akumulatora czy jak proponują koledzy wskaźnik napięcia instalacji a to zupełnie dwie różne sprawy.<zasiarczony akumulator ma zdecydowanie inny opór a co za tym idzie inny PRĄD ładowania> ,jeśli się mylę to nich mnie ktoś poprawi.

    Witam.
    Kolego masz rację, ale taki wskaźnik można zrobić tylko na amperomierzu z bocznikiem np. Żuk, Nysa.
    Skoro napięcie w instalacji samoch. rośnie to nadwyżka prądu musi się
    gdzieś podziać. I właśnie takim wskaźnikiem (oczywiście dobrze wyskalowanym, skalibrowanym) można stwierdzić czy aku jest ładowany.
    A propo widziałeś nowoczesny samochód ze wskaźnikiem ładowania aku.
    Tylko nie pisz o czerwonej kontrolce z aku.
    Pozdro
  • Pomocny post
    Poziom 29  
    wamp.ir napisał:
    Może by tak coś na tranzystorku? Wolał bym żeby jednak czerwona paliła się cały czas do nap. 13V i gasła przy wyższym a zielona od 12V w górę. wtedy obie między12 a 13V.

    Sorry że przynudzam ale tylko wy możecie mi pomóc.

    ---------------
    Pzdr.


    Pobaw się z czymś takim. Oczywiście jak każdy układ analogowy wymaga doregulowania paramertami (wartościami) elementów. Teoretycznie powinno działać tak jak chcesz.
    Pozdro.
  • Poziom 10  
    Dziękuję, wygląda ciekawie szkoda tylko że nie na jednej podwójnej diodzie o wspólnej katodzie
    -----------------------------
    Pozdrawiam
  • Poziom 17  
    Wskaźnik to wskaźnik anie miernik jakim jest amperomież moja duma wcale nie ucierpiała a kontrolka ładowania to najczęściej wskaźnik prądu wzbudzenia uzwojeń alternatora lub prądnicy.Ogólnie gruby kabel z akumulatora to rozrusznik cieńszy wszystko inne.Wieszając na nim niski opór można mierzyć spadek napięcia .Wartość tego spadku będzie liniowo wskazywać wartość prądu który płynie.Kierunek załatwi dioda.Napięcie podać na wzmacniacz i po bulu<skalowanie może ale nie musi obejmować zagadnień temperaturowych>
  • Poziom 10  
    Mam coś takiego, niestety bez wartości :cry:
    Czy ktoś mógłby:?: Plisssssssssss:D
    I co to za dioda przy taj LED:?:

    Dzięki.
  • Poziom 29  
    Spróbuj tak (załącznik)
    Ta leda po prawej będzie się palić cały czas (zakładając że ta po prawej na dole to zwykła dioda).
    Dołożyłem potencjometr zamiast rezystora w bazie. Będzie możliwość wyregulawania punktu pracy tranzystora.
    Pozdro
  • Specjalista AGD
    Tylko te schematy co podajecie to nie wskaźniki ładowania akumulatora tylko wskaźniki napięcia w instalacji samochodowej bo co będzie pokazywał wskaźnik jak zapalę silnik będę go utrzymywał na obrotach a odłączę akumulator silnik pracuje pokazuje ładowanie a akumulator nie podłączony czyli czego ładowania on pokazuje ??
  • Poziom 29  
    h jaworski napisał:
    Tylko te schematy co podajecie to nie wskaźniki ładowania akumulatora tylko wskaźniki napięcia w instalacji samochodowej bo co będzie pokazywał wskaźnik jak zapalę silnik będę go utrzymywał na obrotach a odłączę akumulator silnik pracuje pokazuje ładowanie a akumulator nie podłączony czyli czego ładowania on pokazuje ??


    Jasne że masz rację, to prosty wskaźnik napięcia na ledkach.
    Prawdziwy wskaźnik ładowania musi reagować na wielkość prądu i jego kierunek (ładowanie - rozładowywanie).
    Można do tego celu użyć gotowe analogowe (wskazówkowe) wskaźniki ładowania jakich używa się do prostowników np: przemysłowych.
    Bardziej wyrafinowaną metodą jest wykorzystanie czujnika pola magnetycznego umieszczonego na kablu akumulatorowym.
    Np. takiego: http://www.elfa.se/pdf/73/730/07301096.pdf
    Sygnał z niego można wzmocnić i dalej juz prosty układ na np. LED'kach.
    Pozdro.
  • Poziom 10  
    john_t - po dobraniu wartości ten układzik jest OK

    Dzięki wszystkim za zainteresowanie