Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

MAN 19.422 1995r. - Po wymianie sprzęgła nie wchodzą biegi

Uczinor 18 Wrz 2017 13:35 1359 23
  • #1 18 Wrz 2017 13:35
    Uczinor
    Poziom 4  

    Witam. Mam problem z MAN 19.422. Mianowicie po wymianie calego zestawu sprzęgła nie mozna wrzucić żadnego biegu. Czy ktoś z was miał podobny problem? Wydaje mi się że coś jest nie tak z pedalem sprzęgła jakby miał za mały skok. Bardzo proszę o pomoc ponieważ nie jestem w stanie w chwili obecnej odstawić to na warsztat. Auto zakupiłem okazyjnie z uszkodzonym sprzęgłem tylko i wyłącznie na własny użytek do odśnieżania w Norwegi. Cena naprawy na warsztacie to około 70000NOK więc na chwilę obecną odpada😥

    0 23
  • #2 18 Wrz 2017 16:45
    mariomalinie
    Poziom 17  

    Witam.
    Takie zachowanie zazwyczaj wskazuje na źle dobrany docisk sprzęgła. Minimalna różnica i już nie włączysz biegu. Miałem kiedyś taki przypadek w scanii. Niby na oko docisk taki sam, a po pomiarach okazało się że się różni.

    0
  • #3 18 Wrz 2017 17:08
    Uczinor
    Poziom 4  

    W lipcu byłem w Polsce i szukałem nowego sprzęgła. Tak jak piszesz na oko prawie każde wyglądało tak samo, ale na wszelki wypadek przed zakupem wykrecilem stare i zabrałem że sobą . Po długich poszukiwaniach udało mi się znaleźć identyczne. Koleś w sklepie zapewniał mnie że to na 100% jest to samo. Sprawdzał w jakimś katalogu i wszystkie numery się zgadzaly. Myślisz że to jest jedyna możliwa przyczyna? Niestety nie mam zbyt wielkiego doświadczenia z samochodami ciężarowym oraz pneumatyką. Jeżeli jest tak piszesz to pozostaje mi tylko wykręcić to sprzęgło i jeszcze raz sprawdzić😢

    0
  • #4 18 Wrz 2017 19:35
    mariomalinie
    Poziom 17  

    Opisz dokładniej co miałeś na myśli pisząc że jest krótki skok sprzęgła.

    0
  • #5 18 Wrz 2017 20:04
    Uczinor
    Poziom 4  

    Chodziło mi o to że przed wymianą padał nie miał takiego luzu. W tej chwili czuć dokładnie tak jakby był zapowietrzony albo sprężyna w tloczku pompki byla pęknięta. Po wymianie gumek i sprężyny w pąpce sprzęgła i odpowietrzeniu efekt jest taki sam. Zastanawiam się czy wysprzeglik ma jakieś znaczenie?🤔 Nigdy nie miałem do czynienia z pneumatyką i na prawdę nie znam dokładnie zasady działania tego sprzęgła.

    0
  • #6 18 Wrz 2017 20:34
    mariomalinie
    Poziom 17  

    A w jaki sposób odpowietrzasz sprzęgło??

    0
  • #7 18 Wrz 2017 20:50
    Uczinor
    Poziom 4  

    Do odpowietrzania używam tzw. wysysarki. Niestety metoda deptaj, trzymaj niejednokrotnie się nie sprawdziła więc zdecydowałam się na zakup urządzenia podcisnieniowego☺

    0
  • #8 18 Wrz 2017 21:51
    mariomalinie
    Poziom 17  

    Spróbuj wtłoczyć płyn pod ciśnieniem przez wysprzęglik tak żeby powietrze wyszło zbiorniczkiem. Powinno pomóc.

    0
  • #9 18 Wrz 2017 22:00
    Uczinor
    Poziom 4  

    Ok. Bardzo dziękuję za podpowiedź. Jutro spróbuję i dam znać czy coś pomogło😊

    0
  • #10 18 Wrz 2017 22:05
    darfur5
    Poziom 30  

    Witam . Ja do odpowietrzania sprzęgła stosuję zwykłą olejarkę ręczną z przezroczystym lub półprzezroczystym pojemnikiem po to by widzieć ile płynu mam w pojemniku .Odpowietrzam układ pompując płyn w wysprzęglik do momentu aż płyn wypełni przynajmniej 1/4 pojemności zbiorniczka wyrównawczego nad pompką.Najlepiej gdyby układ pneumatyczny w momencie odpowietrzania był pusty, w tym momencie nie działa wspomaganie pneumatyczne w wysprzęgliku i po prawidłowym odpowietrzeniu pedał sprzęgła powinien być twardy i nie powinien dać się wcisnąć w podłogę i mieć luz około 30 stopni.

    0
  • #12 18 Wrz 2017 22:19
    kwok
    Poziom 39  

    Lepiej ciśnienie podac do zbiorniczka, jakieś 0,5bar, odpowietrznik całkiem wykręcony i niech leci tylko trzeba pilnować żeby nie wydmuchać wszystkiego pĺynu ze zbiorniczka. Jak zbiorniczek mały to najlepiej dokombinowac coś większego żeby jednak te pół litra płynu przedmuchać.
    Może powietrze siedzi w pompce bo nie ma jak wyjść do zbiorniczka albo jest syfon z przewodu do siłownika i powietrze trzyma się gdzieś w "górce". Ja po kilku godzinach bezowocnej walki z autobusem postanowiłem wjechać przodem na górkę (dosłownie to była skarpa a wjechałem tak że autobus prwie się przewrócił na bok - no takie wrażenie sprawiał :) ) a na drugi dzień powietrza już nie było.

    0
  • #13 18 Wrz 2017 22:26
    Uczinor
    Poziom 4  

    kkknc napisał:
    Czasem tarczy odwrotnie nie założyłeś.
    Nie ma takiej opcji żeby tarcz założyć odwrotnie. W przeciwnym razie miałbym ogromny problem z założeniem docisku🙄 Wręcz byłoby to niemożliwe. Podczas demontażu stare sprzęgło dosłownie mi się wysypalo wiec nie mialem możliwości spojrzeć, ale jestem pewien na 100% że jest tarcz założona jest prawidłowo.

    0
  • #14 18 Wrz 2017 22:40
    mariomalinie
    Poziom 17  

    [quote="Uczinor"]

    kkknc napisał:
    ale jestem pewien na 100% że jest tarcz założona jest prawidłowo.


    Raczej nie ma takiej opcji. Oparłaby się o koło zamachowe. Na 100% byś zauważył

    0
  • #15 18 Wrz 2017 22:56
    Uczinor
    Poziom 4  

    Raczej nie ma takiej opcji. Oparłaby się o koło zamachowe. Na 100% byś zauważył[/quote]

    Po jednej stronie tuleja z wieloklinem jest dłuższa i w przypadku gdy próbujesz dłuższa stroną zamontować w kierunku koła zamachowego wtedy nie ma możliwości aby tarcz przylegała do niego.

    0
  • #16 18 Wrz 2017 23:32
    mariomalinie
    Poziom 17  

    Uczinor napisał:

    Po jednej stronie tuleja z wieloklinem jest dłuższa i w przypadku gdy próbujesz dłuższa stroną zamontować w kierunku koła zamachowego wtedy nie ma możliwości aby tarcz przylegała do niego.


    Dokładnie. Odpowietrz dokładnie sprzęgło i powinno być w porządku.

    0
  • #17 19 Wrz 2017 07:11
    Megawe
    Poziom 30  

    Ważna jest grubość tarczy sprzęglowej jak będzie za gruba to nie włączysz biegu.

    0
  • #18 19 Wrz 2017 07:21
    Uczinor
    Poziom 4  

    Megawe napisał:
    Ważna jest grubość tarczy sprzęglowej jak będzie za gruba to nie włączysz biegu.

    No i właśnie tu jest pies pogrzebany. Jak już wcześniej wspomniałem podczas demontażu wszystko mi się dosłownie wysypało. Na tarczy nie było ślady po okladzinach i nie miałem na czym się wzorować. Z drugiej strony koleś w sklepie wyszukaj mi komplet sprzęgła firmy Luk i stwierdził że daje sobie głowę uciąć że jest to samo.

    0
  • #19 19 Wrz 2017 08:47
    kwok
    Poziom 39  

    Jak kupiłeś tarczę w sklepie to na pewno za gruba ani za cienka nie będzie ponieważ wszystkie są praktycznie tej samej grubości i to niezależnie od średnicy.
    Kluczem jest odpowietrzenie jeśli jest spory luz na pedale. Najlepiej odpowietrzać bez powietrza bo wtedy czuć czy jest dobrze - pedał da się wcisnąć troszkę i dalej twardo.

    0
  • #20 19 Wrz 2017 10:17
    Megawe
    Poziom 30  

    Osobiście dwa razy się spotkałem, że przy wymianie samej tarczy sprzęgłowej grubszej o 1 mm nie dało się wysprzęglić.
    Z 20 lat temu sąsiad walczył ze sprzęgłem w mercedesie. Po tygodniu walki i przelaniu litrów płynu skończylo się na podłożeniu płaskich podkładek pomiędzy docisk a koło zamachowe. Nie dawno zaś identyczna sytuacja była ze sprzęgłem w DAF-ie. Kupiona sama tarcza i sprzęgła nie dało się wyregulować ani odpowietrzyć.
    Kupując kompletne sprzęgło z jednej firmy nie powinno być problemów.

    0
  • #21 21 Wrz 2017 21:32
    darfur5
    Poziom 30  

    Jeśli koledze sprzęgło się rozsypało i tarcza była w strzępach to pytanie w jakim stanie było koło zamachowe ?

    0
  • #22 21 Wrz 2017 21:56
    Uczinor
    Poziom 4  

    darfur5 napisał:
    Jeśli koledze sprzęgło się rozsypało i tarcza była w strzępach to pytanie w jakim stanie było koło zamachowe ?

    Wymieniony został cały kąplet razem z kołem zamachowym. Próbowałem już prawie wszystkiego, zastosowałem się również do wskazówek udzielonych przez kolegow i wciąż jest to samo. Zamówiłem jeszcze nowa pompę sprzęgła i zestaw naprawczy do wysprzeglika. Jeżeli to nie pomoże to chyba pozostanie mi tylko wyciągnąć sprzęgło i jeszcze raz dokładnie pomierzyć. ☹😤

    0
  • #23 22 Wrz 2017 17:24
    darfur5
    Poziom 30  

    Zastosowanie zestawu naprawczego będzie miało sens tylko w tedy gdy korpus wewnętrzny wysprzęglika będzie gładki bez jakichkolwiek zarysowań i wżerów w przeciwnym razie stracisz trochę pieniędzy a jeszcze więcej nerwów. I jeszcze jedno ! Sprawdź trzpień w pompce ten którym wciskasz tłoczek, może poprzedni właściciel był bardzo nerwowy i nie czekał aż sprężarka napompuje układ powietrzem.Morze być skrzywiony.

    0
  • #24 24 Paź 2018 12:03
    Uczinor
    Poziom 4  

    Witam. W odniesieniu do tematu z zedzlego roku usterka sprzegla zostala zlokalizowana i usunieta. Winna była tarcz sprzęgła. Średnica metalowej części na której osadzone są sprężyny była o 2mm większa. Wystarczyło delikatnie przetoczyc koło zamachowe i problem znikł. Dziękuję wszystkim za pomoc.

    0