Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Wabco - naczepa, wabco wypuszczanie powietrza przy kiprowaniu

lukaszmadry 07 Nov 2017 23:11 9576 63
  • #1
    lukaszmadry
    Level 8  
    Witam,

    Zakupiłem naczepę Carnehl wywrotka ma system WABCO.
    Naczepa nie ma zaworu do spuszczania powietrza z poduszek przy kiprowaniu.
    Problem polega na tym że sterowanie poduszek jest z zaworu Wabco (jak dobrze pamiętam końcówka numeru zaworu 1140) poziomowanie jest przez elektrycznego "bociana" (tradycyjnie podłączone są do tego przewody powietrzne a tu jest kabel elektryczny) oraz nie ma ręcznego zaworu rampowago. Wszystko jest sterowane z tego zaworu więc podłączenie raczej tradycyjnego zaworu od spuszczania powietrza w tym wypadku odpada.
    Proszę o pomoc jaki zawór zastosować oraz gdzie go zainstalować aby naczepa samoczynnie wypuszczała powietrze przy kiprowaniu.

    Pozdrawiam
  • #2
    stanisławpiotr
    Level 32  
    Proszę podać cały numer z zaworu od tego zależy co da się z tym zrobić.
  • #3
    lukaszmadry
    Level 8  
    Witam,
    Numer zaworu 4729051140

    Dodano po 2 [minuty]:

    Podsyłam jeszcze zdjęcia wszystkich zaworów Wabco - naczepa, wabco wypuszczanie powietrza przy kiprowaniuWabco - naczepa, wabco wypuszczanie powietrza przy kiprowaniuWabco - naczepa, wabco wypuszczanie powietrza przy kiprowaniuWabco - naczepa, wabco wypuszczanie powietrza przy kiprowaniuWabco - naczepa, wabco wypuszczanie powietrza przy kiprowaniuWabco - naczepa, wabco wypuszczanie powietrza przy kiprowaniuWabco - naczepa, wabco wypuszczanie powietrza przy kiprowaniu
  • #4
    stanisławpiotr
    Level 32  
    Jest to system wabco "D" 480 102 014 R plus, "ECAS"4729051140 .ECAS ten powinien posiadać gniazdo na pilota który pozwala na opuszczanie i podnoszenie naczepy. Biuletyny informacyjne zamieszczam poniżej.
    Jeśli było by to webco nowsze typu "E" to najprawdopodobniej taka funkcja mogła by buc do programowana. W tej sytuacji rozwiązaniem może być zastosowanie zaworu pneumatycznego mechanicznego.
  • #5
    lukaszmadry
    Level 8  
    Ta naczepa podpięta jest pod scanie 114L.
    Opuszczanie powinno zadziałać z pilota w kabinie? Nie wiem czy dobrze rozumiem a nie jestem jeszcze aż tak dobry w te klocki.
    Czy istnieje możliwość założenia jakiegoś pilota/przycisku który będzie wypuszczał powietrze z poduszek?
  • #7
    lukaszmadry
    Level 8  
    To złączne nr 2 jest w środku tego zaworu?
    W scanii jest ten standardowy pilot z poziomowaniem tylko samochodu. Rozumiem że muszę wymienić na tego bardziej rozszerzonego ale nie wiem czy ta stara scania jest przystosowane do tego drugiego pilota ze sterowaniem ECAS
  • #8
    stanisławpiotr
    Level 32  
    Na pierwszym zdjęciu wskazałem na czerwono.
  • #9
    lukaszmadry
    Level 8  
    A to jest w tej szarej skrzynce czy w zaworze?
  • #11
    lukaszmadry
    Level 8  
    Sprawdziłem:
    Na zdjęciach widać że złącze "2" jest zajęte.
    Ze złącza kabel idzie do stycznika (czarny)
    Znalazłem kabel z dwoma żyłami który idzie na przód naczepy i jest wyprowadzony przy złączu od świateł( od wstecznego i przeciwmgielnych) i tam jest odłączony, jedna żyła jest niebieska i jest podłączona do stycznika.
    Jeśli je połączę ze sobą to naczepa może wypuścić powietrze z poduszek?
  • #12
    stanisławpiotr
    Level 32  
    Zrób zdjęcie całej skrzynki z widocznymi złączami i kolorami przewodów.
  • #14
    stanisławpiotr
    Level 32  
    Proszę napisać albo zrobić zdjęcie tak abym mógł się dowiedzieć gdzie idą kable z karteczką "2" i "9". Cała strona lewa płyty niewidoczna proszę jeszcze napisać lub zrobić zdjęcie lewej strony przekaźnika tak aby mógł się dowiedzieć gdzie idzie biały kabel od spodu i czy czarny kabel po lewej stronie ma jeszcze jakieś połączenie.
  • #15
    dare23
    Level 19  
    Złącze 2-pinowe oznaczone cyfrą 7 na schemacie od "stanislawpiotr" może służyć do elektrycznego aktywowania funkcji wypuszczania powietrza z poduszek zawieszenia podczas kiprowania. Wystarczy poprawnie sparametryzować sterownik ECAS aby po zwarciu tych dwóch pinów złącza "7" powietrze z poduszek zostało wypuszczone. Można je podłączyć pod włącznik w kabinie (tak jak to jest na schemacie) lub najwygodniej pod dodatkowo zamontowaną krańcówkę pod kiprem.
  • #17
    lukaszmadry
    Level 8  
    Ten kabel brązowo-niebieski idzie na przód naczepy i jest odłączony.
  • #18
    stanisławpiotr
    Level 32  
    Ok teraz jest wszystko jasne jest to instalacja zbliżona do tej która zamieszczam poniżej. Co do tego przewód który idzie do przodu powinien być zakończony wyłącznikiem który ma funkcje wspomagania przy ruszaniu czyli powinna sterować osią podnoszoną. Co do funkcji opuszczania naczepy do rozładunku kolega "dare23" wyprzedził mnie z odpowiedzią i napisał rozwiązanie na piątkę. Trzeba sprawdzić czy funkcja ta zadziała w innym wypadku najprawdopodobniej trzeba funkcje do programować. Niestety nie jest w niej uwzględniony pilot do manualnego podnoszenia i upuszczania naczepy a gniazdo to jest wykorzystane do innej funkcji.
  • #19
    lukaszmadry
    Level 8  
    Czyli jeśli połączę brązowy z niebieskim to os sama się podniesie? Czy trzeba podać jakieś prądy w te kable?
    Czyli z samoczynnym opuszczaniem powietrza sam nic nie zdziałam? Muszę zgłosić się do kogoś kto będzie w stanie zaprogramować przyłączę nr 7 aby naczepa wypuszczała powietrze?
  • #20
    stanisławpiotr
    Level 32  
    Najprawdopodobniej wystarczy połączyć kable i powinno zareagować choć nie daje mi spokoju gdzie wędruj przewód biało czarny. Ze schematu można wywnioskować że wejście x9 może być sterowane plusem i masą. Co do opuszczania przy rozładunku spróbuj połączyć spinaczem oba styki w złączy 7, jeśli system zareaguje i opuści naczepę to będziesz miał problem z głowy. Myślę że sam będziesz umiał sobie taki kabel wyprowadzić w sposób dla ciebie odpowiedni.
  • #21
    lukaszmadry
    Level 8  
    Ale jeśli po złączeniu styku nr 7 nic się nie stanie to trzeba to zaprogramować?
  • #22
    stanisławpiotr
    Level 32  
    Tak wtedy trzeba programować.
  • #23
    lukaszmadry
    Level 8  
    Ok dzięki sprawdzę i dam znać co i jak
  • #25
    lukaszmadry
    Level 8  
    Mam rozumieć ze trzeba zaznaczyć druga pozycję w Bit7?
  • #26
    stanisławpiotr
    Level 32  
    Parametr 3 Bit 5 pozycja 1
  • #27
    lukaszmadry
    Level 8  
    Wiem że pytanie może nie do konca na miejscu ale czy jest jakis program poza Wabco zeby można było ustawiać takie parametry?
  • #28
    stanisławpiotr
    Level 32  
    Być może zrobi to Jaltest, Texą tego nie próbowałem być może i nią można skonfigurować ecas.
  • #29
    lukaszmadry
    Level 8  
    Ok postaram się jak najszybciej to posprawdzać i dam znać co i jak
  • #30
    lukaszmadry
    Level 8  
    Chciałbym bardzo podziękować ponieważ po złączeniu styku nr 7 naczepa opuszcza się:)

    Dodano po 11 [minuty]:

    Co do podnoszenia osi.
    po połączeniu brązowego i niebieskiego kabla nie ma reakcji dopiero po mechanicznym złączeniu(rozebrałem stycznik) os idzie w górę.
    więc teraz pytanie w który kabel podać plus brąz czy niebieski.
    Jeszcze jedna sprawa obecnie naczepa jezdzi z dafem CF i po wyłączeniu zapłonu os sama opada natomiast jak była podpięta pod "scania 114L" po wyłączeniu zapłonu oś zostaje w górze.... ale jak jest załadowana to oś się opuszcza i po wyładunku jeśli przekroczy się 20 km/h podnosi się. Dlaczego się tak dzieje?