Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jaki dodatkowy przekaźnik do napędu Spido?

23 Nov 2017 13:36 993 9
  • Level 27  
    Witam,
    w bramie garażowej zastosowany jest napęd "Spido". W tym to napędzie wbudowane jest oświetlenie nazwane w instrukcji "grzecznościowym", świecące przez kilkadziesiąt sekund po zadziałaniu urządzenia. Żarówka jest małej mocy i daje niewiele światła. Pytanie brzmi, na jakie napięcie mam kupić przekaźnik, który podpięty równolegle do tego oświetlenia grzecznościowego pozwoli mi na zastosowanie źródła światła o większej mocy? Aha, czy ten czas świecenia można w Spido regulować?
    Pozdrawiam
  • NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
  • Helpful post
    Gantry automation specialist
    1. Żarówka jest na 24V/25W AC, więc użyj przekaźnika z cewką na 24 V AC. Najlepiej miniaturowego o małym prądzie cewki coby nie przeciążyć zasilacza (nawet pk miniaturowe mają styki 230V min 8 A więc moc 2000 W powinna wystarczyć na każdą lampę).
    2. Nie można - czas stały 60 sek.
  • NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
  • Level 27  
    Dzięki za szybką odpowiedź, mam jeszcze pytanie pomocnicze :wink:, pewnie pracujesz przy tych napędach, to i spotkałeś się z jakimś ekstra rozwiązaniem dotyczącym zapalania i gaszenia światła w garażu z wykorzystaniem właśnie operacji ruchu, czy też impulsu uruchamiającego napęd bramy. Mam w tej chwili w garażu światło zapalane z dwóch punktów wyłącznikami schodowymi. Chcę dodać jeszcze jeden punkt świetlny zapalany właśnie za pośrednictwem przekaźnika o który pytałem, a do styku przekaźnika dodać równolegle styk z czujnika ruchu. Jakby udało się to, to znaczy istniejący obwód z wył. schodowymi i przekaźnikiem z Spido i z czujnikem ruchu jakoś spiąć do kupy, to byłoby super.
    Pozdrawiam
  • Gantry automation specialist
    No to w czym rzecz? - styki przekaźnika sterowanego z lampki pomocniczej napędu, czujnik ruchu z wyjściem NO czasowym oraz włączniki (lub - jeśli masz instalację schodową - tzn jednym włącznikiem zapalasz oświetlenie , drugim gasisz - wyjście na oświetlenie z zespołu włączników) łączysz równolegle i tyle.
    Tylko wtedy - jeśli czujnik ruchu lub przekaźnik z lampki zadziała a jednocześnie przypadkiem włączysz światło włącznikiem na schodach - na czas działania czasówek nie będziesz wiedział czy schodowe są włączone - i po twoim wyjściu może trochę poświecić.
    Można by było dodać do instalacji schodowej szeregowo czasówkę powiedzmy godzinną - która by wyłączała zapomniane oświetlenie - albo w ogóle schody oprzeć o automat schodowy czasowy i zamiast zwykłych włączników dać monostabilne - dzwonkowe.
  • Level 27  
    kotbury wrote:
    Tylko wtedy - jeśli czujnik ruchu lub przekaźnik z lampki zadziała a jednocześnie przypadkiem włączysz światło włącznikiem na schodach - na czas działania czasówek nie będziesz wiedział czy schodowe są włączone - i po twoim wyjściu może trochę poświecić.
    Tak, będzie świecić tak długo aż wrócę z 2 tygodniowych wczasów i ręcznie wyłączę ;)
    kotbury wrote:
    Można by było dodać do instalacji schodowej szeregowo czasówkę powiedzmy godzinną - która by wyłączała zapomniane oświetlenie...
    A jak będę leżał akurat w nocy pod autem i minie ta godzina? Żarty żartami, ale chyba nie istnieje proste rozwiązanie - bez np. tej czasówki. Można by pomyśleć nad wizualizacją aktualnego stanu łączników(?): wychodzę z garażu i widzę czerwoną diodkę sygnalizującą, że światło się pali, bo to wyłączniki schodowe zamykają obwód, ale to też półśrodek. Myślę, że trzeba zamknąć temat, bo w kilku prawie identycznych dyskusjach - na tym i innych forach, temat nie został rozwiązany.
    Pozdrawiam
  • CCTV and Stationary Alarms specialist
    101pawel wrote:
    A jak będę leżał akurat w nocy pod autem i minie ta godzina? Żarty żartami, ale chyba nie istnieje proste rozwiązanie - bez np. tej czasówki. Można by pomyśleć nad wizualizacją aktualnego stanu łączników(?): wychodzę z garażu i widzę czerwoną diodkę sygnalizującą, że światło się pali, bo to wyłączniki schodowe zamykają obwód, ale to też półśrodek. Myślę, że trzeba zamknąć temat, bo w kilku prawie identycznych dyskusjach - na tym i innych forach, temat nie został rozwiązany.


    To dwie czasówki, jedna od czujnika ruchu włączająca światło na np. 10 min. Druga od włączników schodowych, wyłączająca światło po np. 8 godzinach od ostatniego użycia włączników.
  • Level 10  
    101pawel wrote:
    Żarówka jest małej mocy i daje niewiele światła.

    Ja to rozwiązałem inaczej. Miałem akurat wolne paski LED na 12V. Połączyłem dwa 0,5m odcinki w szereg (nakleiłem po obydwu stronach szyny), tak że napięcie znamionowe wynosi 24V. Żeby nie ingerować mechanicznie ani elektrycznie w napęd, wziąłem cokoły ze spalonych żarówek E14 (mam 2 bramy) dokleiłem obcięte końcówki z tubek z silikonu i w środek wstawiłem mostek graetza a na zewnątrz wyprowadziłem kostki zaciskowe. LEDy migały, więc dołożyłem kondensator 1000uF i świeci ładnie (paski miałem akurat 60 diod/m, co wychodzi akurat 10W) wystarczająco jasno, żeby wysiąść z auta i zaświecić główne oświetlenie. Partyzantka, bo partyzantka, ale działa.
    Co do wyłączania głównego oświetlenia, to problem rozwiązałem inaczej. Miałem potrzebę sygnalizacji otwarcia bram (przez garaż można wejść do domu a nie widzę bram z okna). Dołożyłem więc krańcówki na bramach i przy okazji sygnalizacji steruję za pomocą przekaźnika PK-1P oświetleniem. Normalnie załączam oświetlenie przekaźnikiem bistabilnym BIS-411 a ten przekaźnik nie ma pamięci, więc styk NC przekaźnika PK-1P wykorzystałem do zasilania BISa. Kiedy krańcówka się załącza (brama otwarta) załączam oświetlenie przekaźnikiem PK co powoduje jednoczesne wyłączenie BISa. Po zamknięciu bramy PK wyłącza oświetlenie (działa jedynie "wzmocniona" grzecznościówka). Jak wyjeżdżam, nie przejmuję się włączonym oświetleniem, a jak wjeżdżam to zawsze do oświetlonego garażu.
  • Level 27  
    makowol wrote:
    Ja to rozwiązałem inaczej. Miałem akurat wolne paski LED na 12V....
    Jak MacGyver ;) , ale niewiele światła tym sposobem dostałeś; mnie generalnie chodzi o włączenie zainstalowanych w garażu punktów świetlnych, a nie tylko doświecenie podczas wjazdu.
    makowol wrote:
    Co do wyłączania głównego oświetlenia, to problem rozwiązałem inaczej...
    Też rozwiązanie, ale nie mojego ostatniego problemu, vide post #3.
    Pozdrawiam
  • Level 10  
    101pawel wrote:
    Jak MacGyver ;)

    Jestem z pokolenia, które oglądało Adama Słodowego w teleranku :)
    101pawel wrote:
    ale niewiele światła tym sposobem dostałeś;

    Nie do końca. 10W w ledach to mniej więcej jak 60W tradycyjnej żarówki. Mam garaż wykafelkowany na biało, więc całkiem widno jest (nieraz zdarzało mi się, że wychodząc z garażu chciałem światło gasić). Przy takim rozwiązaniu jak moje można obciążyć wyjście do 25W, co już jest odpowiednikiem tradycyjnej 150W.
    Można, tak jak sugeruje kotbury dać przekaźnik i sterować dużą lampę/lampy. Można też dać przekaźnik F&F PCU-504, wtedy możesz przedłużyć czas świecenia grzecznościówki o 10 min.
    101pawel wrote:
    mnie generalnie chodzi o włączenie zainstalowanych w garażu punktów świetlnych, a nie tylko doświecenie podczas wjazdu

    Nie wiem, czy da się rozwiązać ten problem bez sztucznej inteligencji :)
    Najprostszy przypadek: jeden samochód, brama wykorzystywana tylko i wyłącznie do wjazdu/wyjazdu samochodu.
    To dałoby się wykonać z wykorzystaniem czujnika obecności pojazdu (takie są w parkingach podziemnych) - jest samochód - nie gaś światła, nie ma samochodu - gaś światło.
    Ale wystarczy, że ktoś otworzy bramę, żeby wyjść z garażu (jest samochód - nie gaś światła :) i świeci się aż do powrotu) Albo zostawiłeś samochód na zewnątrz i robisz coś w garażu wtedy każde wyjście gasi światło.
    U mnie sprawa się komplikuje bo mam 2 stanowiska i 2 bramy (musiałbym jeszcze sprawdzać ile aut było przed otwarciem a ile po zamknięciu bramy), natomiast z wejściem/wyjściem to automatyka musiałaby sprawdzać czy wchodzę, czy wychodzę, i czy jak wychodzę, to ktoś nie został w środku :) Bez czytania w myślach, nie da rady :)
    Wybrałem więc rozwiązanie nieidealne, ale proste i wystarczające (rodzina bez problemów zaakceptowała). Grzecznościówka świeci na tyle mocno i długo, że zdążę bez problemu wejść do mieszkania, a jeżeli chcę dłużej zostać w garażu (np. wypakować bagaże) to zdążę włączyć główne oświetlenie (inna sprawa, że ja przez garaż przechodzę do kotłowni, pralni, warsztatu i piwnicy i w związku z tym wyłączniki mam w 4 miejscach)

    Dodano po 9 [minuty]:

    101pawel wrote:
    mnie generalnie chodzi o włączenie zainstalowanych w garażu punktów świetlnych, a nie tylko doświecenie podczas wjazdu.

    Podczas wjazdu, to mam zaświecone główne oświetlenie. Sama grzecznościówka to świeci po zakmnięciu bramy (zaczyna świecić kiedy brama rusza).
  • Level 10  
    Nie dawał mi ten temat spokoju i chyba wymyśliłem rozwiązanie bliższe ideałowi jako rozwinięcie mojego układu (i mam zamiar wprowadzić to w życie).
    Założenie - oświetlenie główne jest załączane przekaźnikiem bistabilnym bez pamięci, wyłączanym po zamknięciu bramy.

    Do ponownego załączenia oświetlenia wykorzystam czujnik ruchu zasilany kiedy spełnione są 2 warunki: oświetlenie główne jest wyłączone, załączona jest grzecznościówka (przekaźniki od lampy i od grzecznościówki). Ruch wykryty przez czujnik powoduje wysłanie impulsu na przekaźnik bistabilny i załączenie oświetlenia głównego a następstwie tego wyłączenie czujnika (żeby nie wysłał następnego impulsu na przekaźnik bistabilny). W tym układzie będzie tylko krótka przerwa pomiędzy zamknięciem bramy a wykryciem ruchu.
    Wieczorem, jak będę miał trochę czasu, to postaram się narysować schemat.
    Dodano po 14 [godziny] 57 [minuty]:
    Załączam obiecany schemat
    Jaki dodatkowy przekaźnik do napędu Spido?
    Nie miałem sensownego symbolu na BIS-411 więc wykorzystałem symbol zwykłego przekaźnika - cewka to zasilanie a impuls sterujący jako dodatkowe wejście.
    To samo dotyczy czujnika ruchu. Ponieważ trudno dostać w sensownej cenie czujnik ruchu z wyprowadzonymi obydwoma stykami, trzeba albo dodać przekaźnik, albo przerobić czujnik (opis znalazłem na elektrodzie). Oczywiście czujników ruchu może być więcej (żeby pokryły zasięgiem cały garaż). Wtedy ich styki należy łączyć równolegle.