Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

kocioł na olej opałowy i połączenie tylko do podłogówki

15 Gru 2017 12:38 831 14
  • Poziom 11  
    Witam,
    czy może ktoś mi podpowiedzieć jak podłączyć kocioł olejowy viessmann stary dobry piec do ogrzewania podłogowego.
    Mam przygotowaną instalację podłogową z rozdzielaczem bez pompy żadnej. Chcę podłączyć jak najprościej i najtaniej bo to tylko tymczasowe na tą zimę rozwiązanie. Może ma ktoś schemat dokładny, chodzi tylko o grzanie podłogi bez cwu.
    Dzięki z góry.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Witam.
    Bez układu mieszająco-pompowego się nie da. A tak dla dobrej sprawy, powinno być jeszcze sprzęgło, i pompa z kotła na sprzęgło.
    Skoro tymczasowo, a w przyszłości i tak będzie potrzebny jakiś układ mieszający, to trzeba go zrobić już teraz, a dodatkowa pompa na sprzęgło też się przyda w przyszłości, jeśli będzie chociażby podgrzew wody w zasobniku. Samo sprzęgło tymczasowo można zrobić w postaci bajpasu (spinki) i na tymczasowo wystarczy.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 17  
    Pompa musi być. Trzeba zrobić zabezpieczenie żeby nie przegrzać podłóg. Termostatyczny zawór mieszający i pompa.
  • Poziom 11  
    A macie może jakis schemat jak to podłączyć?
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Witam.

    A proszę bardzo:

    Polecam takie rozwiązanie:
    kocioł na olej opałowy i połączenie tylko do podłogówki

    A to absolutne minimum:
    kocioł na olej opałowy i połączenie tylko do podłogówki
    Ale nie polecam tego uproszczonego rozwiązania, ze względu na bardzo mały przepływ wody przez kocioł, jak się już podłoga zagrzeje, i zawór trzy-drogowy przymknie, bo będzie to mogło powodować nierównomierne wygrzanie kotła i miejscowe przegrzewy, oraz będzie zawsze zimny powrót do kotła. Powyższe jest bardzo szkodliwe dla takich kotłów, i powoduje bardzo szybką ich degradację i korozję, oraz może doprowadzić bardzo szybko do pęknięcia kotła - zwłaszcza w przypadku kotłów żeliwnych.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 33  
    Nie podałeś jaki to model kotła. Zapewne stojący, ale nie wiadomo czy stalowy, czy żeliwny? Czy kocioł ma jakąś firmową automatykę?
    Wszystkie stojące (a tym bardziej żeliwne) powinny mieć zabezpieczenie przed zbyt zimnym powrotem wody do kotła. Masz u siebie tylko podłogówkę, więc powrót będzie zawsze bardzo zimny.
    Do kotła stojącego żeliwnego proponowałbym zastosować zawór czterodrogowy.
  • Poziom 11  
    nie pamiętam jaki to kocioł bo stoi u rodziców i jest na 90% żeliwny bo waży chyba z 200kg i ma 35kw. To taki jak na obrazku stary piec z 20lat.kocioł na olej opałowy i połączenie tylko do podłogówki UStawia się w sumie temperaturę i tyle. Viessmann Duo-parola na gaz lub olej.
  • Poziom 33  
    A czy do niego coś już masz podłączone? Jakieś zawory, pompy, itp. itd.? Masz coś jeszcze na instalacji? Jakiś zasobnik na CWU?
  • Poziom 11  
    ls_77 napisał:
    A czy do niego coś już masz podłączone? Jakieś zawory, pompy, itp. itd.? Masz coś jeszcze na instalacji? Jakiś zasobnik na CWU?


    Nie mam nic podłączone bo muszę go dopiero przywieźć od rodziców. W kotłowni u siebie mam tylko rozdzielacz 12krotny z anometrami i nic więcej.

    Dodano po 23 [minuty]:

    A jakie naczynie przeponowe ma być jaka pojemność? podłogówka 12 stref i w sumie 190l pojemności.
  • Poziom 33  
    Jeśli nic nie masz z osprzętu, to musisz zamontować:
    zawór bezpieczeństwa, odpowietrznik, manometr, zawór spustowy i napełniający i naczynie przeponowe do CO (minimum 25 l.) im większe tym lepiej z dostępnych masz: 25 l., 35 l. i 50 l. ale to już max co potrzebujesz. Do naczynia dobrze jest zamontować specjalne szybkozłącze rewizyjne Afriso ASK - pozwala serwisować naczynie bez zbędnego spuszczania wody z instalacji i kotła.

    Tutaj też masz info i schemat odnośnie zamontowania zaworu 4-drogowego:
    Link i tu Link i tu Link
  • Poziom 11  
    A te schematy co rysował Rysio4001 to ok? bo nie wiem dlaczego są dwie pompy obiegowe? Czy naczynie przeponowe odpowietrza się jakoś?
  • Poziom 33  
    Co do naczynia przeponowego - to jego się nie odpowietrza. Ustawia się w nim tylko ciśnienie poduszki powietrznej tak ~1,0-1,5 bar.

    Co do schematów, to ciężko mi się wypowiedzieć. Wszystkie dot. kotłów żeliwnych widziałem na zaworach 4-drogowych.
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Witam.

    Co do naczynia przeponowego, jak kolega powyżej napisał, proponuję do tej instalacji też 25l (wystarczy, chociaż jeśli będzie większe, to nie zaszkodzi).
    Szybkozłączka z zaworami stopowymi do naczynia nie jest potrzebna, bo w celu uzupełniania gazu w naczyniu, wcale nie trzeba spuszczać wody z kotła i instalacji, a wystarczy tylko upuścić ciśnienie wody z kotła na tyle, aby było ono niższe od ciśnienia poduszki gazowej w naczyniu, a przy złączce po odkręceniu naczynia od instalacji, tyle samo wody z naczynia trzeba będzie spuścić, więc to nic nie zmienia. Ponadto podczas procedury pompowania naczynia, instalację można odciąć zaworami, i ta pozostanie na ten czas pod ciśnieniem.
    1,5bar gazu w naczynie, to trochę za dużo, jeśli wysokość instalacji nie przekracza 10m, i zwykle w takich sytuacjach pompuje się 1bar.

    Mój pierwszy schemat jest jak najbardziej poprawny (tyle że nie ma na nim narysowanego zaworu spustowego), a dwie pompy właśnie po to, aby zagwarantować właściwe parametry pracy kotła, i ciepły powrót do kotła. Po to również ten bajpas zamiast sprzęgła (prawidłowo powinno być sprzęgło, ale zaproponowałem bajpas zamiast sprzęgła tylko dlatego, że autor tematu prosił o rozwiązanie tymczasowe).
    Oczywiście schemat też nie zawiera takich elementów jak śrubunki, odpowietrzniki, itp. ale to wychodzi podczas montażu, i nie da się tego od razu nanieść na schemat.

    Drugiego mojego schematu nie polecam, dlaczego, to opisałem pod schematem, a narysowałem go tylko dlatego, jakby autor tematu uparł się, że chce absolutne minimum.

    Pierwsza pompa, to pompa kotłowa, a druga to obiegowa instalacji. Pierwsza ma za zadanie zagwarantować obieg kocioł-sprzęgło, i powinna pracować w czasie zapotrzebowania na pracę kotła, oraz w czasie pracy pompy obiegowej. A druga pompa powinna być załączona dopiero, gdy kocioł osiągnie minimalną wymaganą temperaturę. Automatyki tych kotłów miały oddzielne przyłącza dla pompy kotłowej i obiegowej, chociaż nie wiem, czy ten staroć, też tak ma. Jeśli ta automatyka nie ma niezależnych przyłączy dla tych pomp, to i tak nie stanowi problemu, żeby to odpowiednio podłączyć.

    Co do zaworu cztero-drogowego, to w tym układzie też nie gwarantuje właściwych parametrów pracy takiego kotła, po za tym ten zawór wymaga zastosowania jeszcze siłownika, i odpowiedniej automatyki sterującej tym siłownikiem, a ta automatyka tego kotła, z pewnością tego nie potrafi. W mojej propozycji jest zawór trzy-drogowy termostatyczny, który nie wymaga już żadnej dodatkowej automatyki (ma własny wbudowany termostat). Są takie zawory dedykowane do ogrzewania podłogowego, i wcale nie są drogie, i świetnie w takich prostych układach się spisują.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 11  
    Dzięki bardzo za odpowiedź już wszystko wiem.
  • Poziom 1  
    Witam. Jestem w podobnej sytuacji jak kolega. Dziękuję za schemat. Po roku planuje przejść na gaz ziemny i kupić nowy piec gazowy. Mam pytanie jaki sterownik zakupić aby sterować tymi pompami? W piecu ZUG który mi podarował sąsiad jest sterownik Euroster 2020,który załącza tylko piec jak temp spada poniżej zadanej. Bardzo dziękuję za pomoc. Pozdrawiam