Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wymiana ogniw NiCd NiMH LiOn -

30 Mar 2018 21:38 3036 19
  • Poziom 9  
    Witam przeczytałem kilkanaście wątków na temat wymiany ogniw w wkrętarce, posiadam zwykłą wkrętarkę firmy Einhell i chciałbym wymienić zużyte akumulatorki NiCd na LiOn w związku tym mam pytanie czy stosując taką płytkę

    Wymiana ogniw NiCd NiMH LiOn -

    mogę używać do ładowania baterii oryginalnej ładowarki którą zakupiłem wraz z wkrętarką ?
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 36  
    Będziesz potrzebował ładowarki CC/CV 16.8V, nie wiem na jakie napięcie była oryginalna, LiOn są bardzo wrażliwe na przeładowanie. Ten BMS trochę słaby do wkrętarki, widać to po ograniczniku prądowym.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 9  
    Jutro sprawdze dokładnie ale podejrzewam że nie ma więcej jak 14v akumulatorki w bateri miały napięcie 1.2v i bylo ich 10 szt. czyli jeśli ładowarka ma mniej jak 14v mogę jej używać bez żadnych obaw?
  • Poziom 9  
    mam jeszcze jedno pytanie posiadam jeszcze jedną wkretarkę firmy boxer z dwoma aku którą kupiłem za śmieszną cenę po roku używania padły akumulatory ładowarka twierdzi że są naładowane a wkrętarka ze rozładowane ( mignie tylko na chwilę dioda led - funkcja latarki), maja aktualnie napięcie od 10 do 11v rozumiem że winę ponosi płytka drukowana, ponieważ podłączając wkretarkę na krotko silnik pracuje bateria wyglada tak;


    Wymiana ogniw NiCd NiMH LiOn -Wymiana ogniw NiCd NiMH LiOn -Wymiana ogniw NiCd NiMH LiOn -


    W takim przypadku wystarczy że przelutuję wyjście oraz akumulatorki na taką płytkę?

    https://m.es.aliexpress.com/item/32817897264....32817897264&shortkey=f6v6jEb6&addresstype=600
  • Poziom 11  
    Nie koniecznie jest padnięta płytka w Boxerze ponieważ może być padnięty jeden akumulator a zabezpieczenie BMS PCM wykrywa że pod obciążeniem jego napięcie spada poniżej granicznego min 2,5V i STOP!!.
    Ładowarka ładuje do 3x4,2V =12,6V (pakiet 3s-1p) a w padniętym aku napięcie szybko rośnie i niby jest OK. Po podłączeniu bezpośrednim wkrętarka właściwie kręci na dwóch ogniwach.
    Zaproponowany moduł BMS PCM jest ok, ma odpowiedni prąd i jest do 3s ale o ile znam włoski nie ma balancera (nie jest niezbędny ale wskazany). No i jak podłączyć oryginalną ładowarkę która ma trzeci styk zapewne temperaturowy i jeżeli nie zostanie podłączony to nie ruszy.

    Wracając do Einhela 10x1,2V =12V ale max to 10x1,45V=14,5V. Pokazany BMS to 4S czyli jak napisałem poniżej 4S(14,8Vmax16,8V) więc napięcie jest zbyt duże i może uszkodzić wkrętarkę, radzę dać 3S-1p lub 2p i BMSa 3S(11,1V-max 12,6V). Co do oryginalnej ładowarki to napięcie będzie OK ale trzeba zbadać jaki prąd daje przy rozładowanym aku ~8V (dla 3S-1p max 2A dla 3S-2p max 4A) no i czy ma styk temperaturowy (konieczne pozostawienie termika bo nie ruszy)

    KILKA ZASAD KONSTRUOWANIA PAKIETÓW NA OGNIWA Li-Ion, li-Po znamionowe 3,6-3,7V (max 4,2V)
    1. Ogniwa w pakiecie powinny być identyczne (najlepiej nie mieszać starych z nowymi) -pakiety oznacza się 1S (3,7V max 4,2V) lub 2S (7,4Vmax 8,4V) lub 3S(11,1Vmax 12,6V)lub 4S(14,8Vmax16,8Vlub 5S(18,5Vmax21V) lub 6S(22,2Vmax25,2V ..................itd. Ogniwa w pakiecie można łączyć równolegle i ilość ogniw oznacza się cyfrą+p czyli pakiet jak na foto jest 3S-1p (3 pojedyncze ogniwa w szeregu). Przy zamianie pakietów Ni-Cd na Li-ion należy właściwie dobrać napięcie i jeżeli jest miejsce łączyć równolegle 2p, 3p ... w celu uzyskania dużej pojemności.
    2. Ogniwa powinny mieć właściwy prąd rozładowania ciągłego tzn. do elektronarzędzi NIE NADAJĄ się laptopowe bo mają prąd ~~4A a potrzebne są wysoko-prądowe 10-30A
    3. Aku Li-Ion są bardzo wrażliwe na przeładowanie powyżej ~4,25 V/ogniwo i nadmierne rozładowanie poniżej 2,5-3V oraz przekroczenie dopuszczalnych prądów ładowania i rozładowania. Stąd konieczne jest stosowanie modułów zabezpieczających BMS PCM min15A najlepiej z balancerem (balancer ładuje każdy poziom Xp szeregu indywidualnie) oraz ładowarek z ograniczeniem prądowym (BMS tego nie kontroluje), wskazana jest również kontrola temperatury. PRZEGRZANIE OGNIW MOŻE SPOWODOWAĆ WYBUCH LUB POŻAR.

    PORADY PRAKTYCZNE:
    1.Moduł BMS po zlutowaniu z pakietem może dawać na wyjściu 0V bo ma zabezpieczenie przed iskrzeniem. Aby aktywować pakiet należy podłączyć go do ładowarki!!!!! Pakiety aku bez balancera po dłuższym czasie się rozjeżdżają i pewne ogniwa są systematycznie niedoładowane co skutkuje tym że ładowarka nie chce je ładować i często wystarczy że spóźnione ogniwa w szeregu naładujemy indywidualnie aby pakiet był OK (na jakiś czas!).
    2.Moduły BMS , ładowarek z ograniczeniem prądowo-napięciowym, woltomierze z kontrolą 1-8S można kupić niedrogo w sieci. No i trzeba się narobić żeby to wszystko połączyć, obudować i uruchomić.
    3.Należy kupować TYLKO markowe ogniwa wysoko-prądowe Sony, Panasonic,LG,Samsung, ..., jak cię nie stać na nowe to mogą być z demontażu z gwarancją prawie nominalnej pojemności w zakresie 1,5-3Ah, za 6-10zł/szt.
    4.Przy zamianie Ni-Cd na Li-Ion łatwiej jest kupić trupa wkrętarki /klucza Li-Ion np. 18V Eubauer, Titan,Worx, Guild, JCP (kompatybilne aku) , wywalić ogniwa Ni-Cd do śmieci a do wydmuszki oryginalnego aku przykręcić odciętą stopkę z przyłączem el. trupa. Po zakupie kompletnych akumulatorów Li-Ion i dedykowanej ładowarki masz trochę większy ale lżejszy sprzęt wszelkiego rodzaju. Jeżeli już masz inny sprzęt na Li-Ion''y o zbliżonym napięciu to wychodzi całkiem tanio. Mając adapter możesz dokupować pasujące body narzedzi zarówno Li-Ion jak i znacznie tańsze Ni-Cd. SPOSÓB POLECANY DLA MAJSTERKOWICZÓW NIE ELEKTRONIKÓW ponieważ prace el. to przylutowanie dwóch kabelków.
    Widoczny poniżej przykład to odkurzacz-dmuchawa 30zł+18zł(wysyłka), trup multifunkcji Erbauera z ładowarką i jednym aku to 85zł z wysyłką. Czyli razem 133zł !!! Pomijam że zostały mi jeszcze sprawny silnik , elektronika i torba do Erbauera oraz że mam możliwość dokupienia całego szeregu body Erbauera, Titana, JCB, Worx''a, Guild''a..
    Wymiana ogniw NiCd NiMH LiOn -Wymiana ogniw NiCd NiMH LiOn -Wymiana ogniw NiCd NiMH LiOn -
  • Poziom 11  
    I jeszcze UWAGA!! Przy wymianie acu z Ni-Cd na Li-Iony trzeba zabezpieczyć silnik i wyłącznik przed przeciążeniem ponieważ BMS nie zawsze torobi a wydajność Li-Ionów jest bardzo duża. W dedykowanych do Li-Ionów urządzeniach jest specjalny moduł ochrony przed przeciążeniem ale jest on trudno dostępny i drogi.
    Zalecam więc zastosowanie w szeregu polimerowego bezpiecznika kasowalnego o właściwie dobranym prądzie i napięciu >max. Należy pamiętać że prąd wyłączenia to 2x prąd znamionowy. Bezpiecznik jest tani (kilka zł) i sam się załącza po ostygnięciu oraz wygląda tak:
    Wymiana ogniw NiCd NiMH LiOn -
  • Poziom 10  
    budro2 napisał:
    SPOSÓB POLECANY DLA MAJSTERKOWICZÓW NIE ELEKTRONIKÓW ponieważ prace el. to przylutowanie dwóch kabelków.


    Jako nie-elektronik a majsterkowicz-kombinator bardzo cieszę się, że znalazłem Twój wpis.
    A jeszcze bardziej się ucieszę jeśli pomożesz mi w projekcie "stare narzędzia na nowych bateriach":)

    Mam kilka dość leciwych lecz zupełnie sprawnych niebieskich narzędzi Bosh 14,4V na baterie NiCd, które raczyły zdechnąć. Od niedawna mam również ładowarkę i dwie baterie Li-Ion do nowszych narzędzi tej samej firmy.. Sprawa oczywista: trzeba zrobić adapter. Postanowiłem wykorzystać wtyk starej baterii uzbrojony w gniazdo własnej roboty dla nowej. Mam jednak poważne wątpliwości czy wystarczy tylko połączyć bieguny wtyku i gniazda.. Jak (prawie) widać tu:
    Wymiana ogniw NiCd NiMH LiOn -
    w nowszych narzędziach z gniazda do włącznika wychodzi kilka przewodów - w starszych narzędziach idą tylko dwa przewody +/-.
    Czy to właśnie ten system zabezpieczenia dla włącznika i silnika, o którym pisałeś?

    Czy
    budro2 napisał:
    zastosowanie w szeregu polimerowego bezpiecznika kasowalnego o właściwie dobranym prądzie i napięciu
    jest właśnie alternatywą dla tego zabezpieczenia? Jeśli tak, to jak ma wyglądać układ z tym bezpiecznikiem?

    Pozdrawiam serdecznie i z góry dziękuje za pomoc

    PS. Pomysł podmiany ogniw w starej baterii oraz przeróbki równie starej ładowarki wydaje mi się mało atrakcyjną i niepotrzebną komplikacją.
  • Poziom 11  
    Nie znam narzędzi BOSCHA. Wkrętarka GSR 18V-2 LI ma wbudowany moduł ochrony (przeciążenie i temperatura) który komunikuje się z akumulatorem i może go załączać i wyłączać (wkrętarka ma 4 styki w tym dwa środkowe ? do komunikacji). Sprawdź czy w akumulatorze jest napięcie na zewnętrznych, siłowych stykach "+" i "-". Jeżeli tak to najprościej jest je wykorzystać do zasilania starej wkrętarki ale i tak dałbym bezpiecznik kasowalny, polimerowy we wkrętarce (prąd wyłączenia bezpiecznika to 2x jego prąd znamionowy) i nie rozładowywał bym ACU do końca bo nie wiadomo czy zadziała zabezpieczenie rozładowania a dla Li-Ionów, rozładowanie do 0 to śmierć dla ogniwa (min to 2,5Vna ogniwo) . Nie wiem jaka jest procedura komunikacji i czy BMS w ACU ma dodatkowe zabezpieczenie prądowe ale raczej nie. BARDZO WAŻNE ABYŚ NIE POMYLIŁ POLARYZACJI "+" i "-" BO SPALISZ TRANZYSTOR WYŁĄCZNIKA A MOŻE NAWET AKUMULATOR.
    Informacje serwisowe i schematy mają tylko serwisanci i może któryś z nich zdradzi tajemnicę działania i komunikacji bo jak nie ma napięcia na odłączonym ACU to nie wiem co zrobić.
  • Poziom 10  
    Dzwoniłem do serwisu Boscha oraz do firmy zajmującej się przerabianiem baterii i usłyszałem, że:
    - baterie Boscha nie mają w środku żadnych zabezpieczeń ogniw - a przyjąłem, nie zaglądając do środka, że mają
    - to co brałem za zabezpieczenia włącznika/silnika znajdujące się w narzędziu jest właśnie modułem zabezpieczającym baterię..

    Zatem, czy
    budro2 napisał:
    moduł ochrony (przeciążenie i temperatura) który komunikuje się z akumulatorem i może go załączać i wyłączać
    jest ostatecznie zabezpieczeniem dla baterii czy narzędzia?

    Jeśli dobrze zrozumiałem i moduł jest zabezpieczeniem dla baterii to znaczy, że pomiędzy oryginalną baterię Li-ion a starą wkrętarkę Ni-cd należy wstawić BMS, tak? Natomiast bezpiecznik polimerowy, o którym piszesz ma być dodatkowym zabezpieczeniem dla włącznika/silnika przed zbyt dużym natężeniem prądu?
  • Poziom 16  
    radziok16 napisał:
    mam jeszcze jedno pytanie posiadam jeszcze jedną wkretarkę firmy boxer z dwoma aku którą kupiłem za śmieszną cenę po roku używania padły akumulatory ładowarka twierdzi że są naładowane a wkrętarka ze rozładowane ( mignie tylko na chwilę dioda led - funkcja latarki), maja aktualnie napięcie od 10 do 11v rozumiem że winę ponosi płytka drukowana, ponieważ podłączając wkretarkę na krotko silnik pracuje bateria wyglada tak;


    Wymiana ogniw NiCd NiMH LiOn -Wymiana ogniw NiCd NiMH LiOn -Wymiana ogniw NiCd NiMH LiOn -


    W takim przypadku wystarczy że przelutuję wyjście oraz akumulatorki na taką płytkę?

    https://m.es.aliexpress.com/item/32817897264....32817897264&shortkey=f6v6jEb6&addresstype=600


    Witam
    W tym modelu baterii pada trzanzystor mocy ( na zdjęciu widać że jest napuchnięty), wymiana na inny przywraca baterie do życia. Ogniwa pewnie są OK. Sprawdzone w praktyce.
  • Poziom 11  
    Wymiana ogniw NiCd NiMH LiOn -
    Jak widać na foto ACU BOSCH ma 4 styki a BMS 5S (18V) potrzebuje 6 przyłączy więc w akumulatorze Roberta Boscha powinien byc zabudowany BMS może nawet z balancerem. Aku są w nim chronione przed nadmiernym rozładowaniem, przeładowaniem i może zwarciem. Ładowarka BOSCHa daje właściwy, ograniczony prąd (bo Li-Iony łykają/oddają każdy aż WYBUCHNĄ!!!!) i zapewne sprawdza temperaturę.
    Podsumowując jeżeli na stykach ACU oznaczonych "+" i "-" jest napięcie to wystarczą dwa kabelki do złączenia adaptera ze starą wkrętarką a we wkrętarce zabudowujemy bezpiecznik polimerowy ( rozłączamy/rozcinamy jeden przewód i łączymy go ponownie polimerem- polaryzacja nieistotna).
    Wymiana ogniw NiCd NiMH LiOn -
    Inaczej jest dla BMS 4S (14,4V) bo potrzebuje 5 przyłączy, ale akumulator jak widać powyżej ma 5styków więc może być różnie tzn. tak samo jak opisałem wyżej lub balancer w ładowarce ale chyba nie bo ładowarki mają po 4styki. Jednak akumulator z pewnością nie jest goły (bez elektroniki) i jakieś zabezpieczenia przynajmniej przed nadmiernym rozładowaniem/ zwarciem powinien posiadać.
  • Poziom 10  
    Otóż nie. Jestem po za domem więc nie mam jak dobrać się do baterii i załączyć zdjęcie ale posłużę się znalezioną w międzyczasie instrukcją rozbiórki baterii Bosch Li-ion 14,4V:

    https://www.ifixit.com/Teardown/Bosch+GBA+Battery+14.4V+1.5Ah+Teardown/112253

    1. "The PCB houses 5 spring jaws total, two on sides are GND and VCC, inner 3 are connected with resistors and are used to monitor battery temperature during workload and charging."

    2. "There is no control board in the battery cell, which really improves the durability. The function of control board was moved into the charger and the drill."

    Czyli wychodzi na to, że Bosch jednak zrezygnował z elektroniki w baterii i umieścił ją w ładowarce i narzędziu..
    Mam bliźniacze baterie ale 2,6Ah i większość narzędzi właśnie na 14,4V. Musi się to jakoś dać sparować:)
  • Poziom 11  
    No to Robert B zaoszczędził. Acu nie ma BMSa ani balancera a jedynie wyjście na kontrolę temperatury. Ładowarka ma kontrolę ładowania i temperatury a wkrętarka ogranicznik prądu i zapewne kontrolę rozładowania całego ACU poniżej 11-12V.
    Nie kombinował bym z zabudową BMSa skoro masz oryginalne AKU i ładowarkę. Wystarczy bezpiecznik polimerowy i ostrożna praca (rozładowanie) . Jeżeli masz ochotę na więcej kontroli to możesz w ACU wkleić woltomierz , moduł diagnostyczny :
    https://allegro.pl/oferta/woltomierz-tester-napiecia-ogniw-1-8s-li-ion-18650-7559247510 Wymiana ogniw NiCd NiMH LiOn -
    https://allegro.pl/oferta/woltomierz-tester-napiecia-ogniw-2-8s-bx100-7568579956
    Może być też coś takiego we wkrętarce:
    Wymiana ogniw NiCd NiMH LiOn -
    https://allegro.pl/oferta/wskaznik-naladowania-baterii-4s-16-8v-niebieski-fv-7557367317
    Można też tak + bezpiecznik:
    https://www.youtube.com/watch?v=7W3-M50uE8w
    Ale lepiej z BMSem :
    https://www.youtube.com/watch?v=Mlas6T-8E18
  • Poziom 10  
    budro2 napisał:
    No to Robert B zaoszczędził.

    Niekoniecznie.. Może wyszedł z założenia, że prostsza budowa to mniejsze prawdopodobieństwo usterki:) Szukając info w temacie baterii Bosch trafiałem jednak głównie na posty dotyczące naprawy baterii.. innych producentów (niektórzy producenci powkładali tam układy niczym płyta główna komputera:)

    budro2 napisał:
    Wystarczy bezpiecznik polimerowy i ostrożna praca (rozładowanie) .

    Niebieskie "boszki" z poprzedniej linii to dość wytrzymałe narzędzia i ciężko je zajechać. Nasłuchiwanie czy bateria nadal podaje jakoś mi nie leży.. Jeszcze we wkrętarce.. ale w kątówce, pilarce lub wyrzynarce? Uwagę lepiej skupić na tarczy/brzeszczocie niż na czuwaniu nad stanem baterii.. przynajmniej jeśli lubi się swoje kończyny.

    Generalnie w nowszych narzędziach są 3 układy: "ECP protects the battery, EMP protects the motor and ERC - protects the user". Ochrona użytkownika opiera się na akcelerometrze i to mogę sobie darować. Ale nadal chciałbym wiedzieć jak zapewnić ochronę silnika i baterii. Jeśli ktoś ma jakiś pomysł to zapraszam do dyskusji.
  • Poziom 11  
    Ochronę silnika przed przeciążeniem i akumulatora przed zwarciem załatwia właściwie dobrany, tani i prosty bezpiecznik kasowalny-najtańsze rozwiązanie.
    Obecnie jak Kolega zauważył akumulatory (nawet tanich marek) są zabezpieczane elektronicznie BMSami.
    Narzędzia (zwłaszcza na wyższe nacięcia ponad 10,8V) są zabezpieczane modułami elektronicznymi służącymi do ochrony urządzenia.
    Są dwa typy takich modułów:
    1. ochrona + regulacja obrotów.
    2. tylko ochrona!! (regulacja obrotów w wyłączniku z zabudowanym tranzystorem mocy -Mosfet)
    Starsze urządzenia mają regulację obr. w wyłączniku, przewymiarowane silniki odporne na przeciążenia do granicy małej wydajności aku Ni-Cd.
    Można dołożyć moduł typ2 przy zastosowaniu wydajnych Li-Ionów ale jest on trudno dostępny (może ktoś wie gdzie go tanio kupić???? w Polsce )
    Mały moduł typ2 w tanich markach ma na wejściu "+" i "-" oraz trzeci styk zapewne termiczny do Aku, a na wyjściu "+" i "-" oraz często wyjście na Leda oświetlenia.
  • Poziom 10  
    budro2 napisał:
    Można dołożyć moduł typ2 (tylko ochrona)

    O to właśnie mi chodzi bo regulator obrotów w starych narzędziach jest zintegrowany z włącznikiem:

    Wymiana ogniw NiCd NiMH LiOn -

    A w nowszych narzędziach faktycznie regulator i zabezpieczanie (zatopione w plastiku mocowania baterii) są osobno:
    Wymiana ogniw NiCd NiMH LiOn -

    budro2 napisał:
    ale jest on trudno dostępny

    No właśnie w tym problem - obdzwoniłem większość hurtowni z ogniwami i elektroniką do nich i.. lipa. Wszystkie dostępne układy odcinają baterię przy spadku napięcia poniżej 2,7V dla któregokolwiek z ogniw a nie przy spadku do np. 10,8V dla całego pakietu 4s.
    Znalazłem za to kilka układów zabezpieczających do akumulatorów żelowych tj. ten:
    https://allegro.pl/oferta/zabezpieczenie-akumulatora-zelowego-12v-30a-7549468254
    ale nie wiem czy mogę je wykorzystać lub przystosować do ochrony moich baterii - czekam na odpowiedź sprzedawcy.
    A Ty jak myślisz?

    Jak widzisz baterie Roberta są gołe:
    Wymiana ogniw NiCd NiMH LiOn -
    Pomimo braku balansowania ogniw trzymają się chyba jednak całkiem nieźle.. jak na baterie z 2009r.:
    - bateria nr 1 - 4 ogniwa 4,05V, 4 ogniwa 4,06V
    - bateria nr 2 - 6 ogniw 4,02V, 2 ogniwa 3,96V.
    Może brak balansowania Robert B. zrekompensował jakością ogniw i ładowarki?

    Ps. Trafiłem na jedną interesującą wypowiedź kogoś, kto faktycznie pracował (a nie skręcił jedną komodę z Ikei) na "starym" narzędziu i "nowej" baterii przy czym nie wstawił żadnych zabezpieczeń. Autor o baterii nic nie napisał ale spalił pod rząd dwa włączniki..
    Wniosek: bezpiecznik jest kluczowy:)
  • Poziom 11  
    Myślę że modulik będzie dobry bo ważne jest że nie pozwoli na rozładowanie Li-Ionów poniżej 4x2,5V=10V a to już dobrze, rodzaj ogniw bez znaczenia. Szkoda że nie są podane jego wymiary ale sądząc po śrubkach jest mały i da się upchać w urządzeniach. Cena mogła by być niższa ale aku jest droższe.
    Znalazłem coś tańszego ale trzeba trochę polutować i wymienić przekaźnik na mocniejszy (12V, min 20A )
    https://allegro.pl/oferta/avt1533-zabezpieczenie-akumulatora-zelowego-12v-7409752200
    lub jeżeli nie ma miejsca to coś takiego 10A:
    https://serwis.avt.pl/manuals/AVT772.pdf
    Kosztuje 10zł ale elektronik (ja nie jestem) powinien napisać jaki Mosfet aby dawał 20A i czy zwiększone napięcie w Li-Ionach (4S -max16,8V, żelowe max 14V) wymaga zmiany wartości oporników i innych podzespołów. Dotyczy to również wszystkich powyższych modułów.
    I jeszcze uniwersalny programowalny 12-24V czyli 3S-6S, długi 68mm ale wąski 30mm :
    https://allegro.pl/oferta/avt1748-zabezpieczenie-akumulatora-olowiowego-7438169945
    Bezpiecznik jest kluczowy ale powinien być dobrze dobrany. Problem polega na tym że do 9A są na 30V a większe już tylko 16V. Aku 4S ma max 16,8V. W młoto-wiertarce Erbauera 24V do której zrobiłem pakiet 6S polimer 9A okazał się za słaby pomimo faktu że wyłączenie następuje 2x9A=18A a wyłącznik jest na 20A. Dałem równolegle parę 2szt. x7A x2=28A i działa. We wkrętarkach które mają mniejszą moc i wyłączniki 12A powinien wystarczyć jeden 9A np. taki:
    https://allegro.pl/oferta/bezpiecznik-polimerowy-9a-2szt-7435282897
    Wymiana ogniw NiCd NiMH LiOn -
    Bezpieczniki są tanie jak barszcz więc można robić doświadczenia, dobrać taki co zabezpiecza i daje popracować. No i należy wiedzieć że polimer ma ograniczoną ilość wyłączeń ~100.
  • Poziom 1  
    Dołączę do tematu. Mam starą wkrętarkę 14,4 Ni Cd i nową AEG z ładowarką AL1214g3 do baterii Li Ion 12v i 14,4v. Czy jak dorobię (albo raczej zamówię u kogoś) pakiet ogniw Li Ion to da się go ładować tą ładowarką? Czy taki pakiet wymaga jakiejś elektroniki czy sama ładowarka załatwi wszystko co trzeba?
  • Poziom 11  
    Współpraca akumulatora z ładowarką jest tajemnicą firmową i trzeba dobrego elektronika aby to rozszyfrował. No i potrzebujesz złącze do przerabianego ACU. Prostszym rozwiązaniem jest zakup Aku AEG 14,4V i przełożenie bebechów i złącza do starego ACU. A najlepiej kupić trupa np. wkrętarki i wykorzystać stopę ze złączem jak pokazałem gdzieś powyżej bo możesz korzystać z wielu oryginalnych akumulatorów AEG. Oczywiście zawsze dajemy we wkrętarce bezpiecznik. AEG to niszowy sprzęt i trudno o części. Przy zakupie elektronarzędzi radzę kierować się ich ilością na ALLEGRO.