Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] BMW E46 - Dmuchawa nawiewu nie działa po włączeniu silnika

03 Kwi 2018 09:04 6069 14
  • Poziom 8  
    Dzień dobry,
    Problem dotyczy BMW E46 Sedan, 320i, 2000 r.

    Po przełączeniu kluczyka w stacyjce w pozycję drugą - uruchamia się dmuchawa, zapalają kontroli i wszystko wygląda OK. Dmuchawa działa bez przerw i stabilnie, reagując na zmiany na panelu nawiewu/klimatyzacji.
    Po uruchomieniu silnika dmuchawa po 3 sekundach wyłącza się. Następnie włącza się na około 1 sekundę ale tylko wtedy, gdy uruchamiam cokolwiek innego wymagającego napięcia, jak światła, kierunkowskaz, grzanie tylnej szyby czy klimatyzacja.

    Od czasu pojawienia się problemu:
    - podmieniłem panel nawiewu podłączając inny sprawny - bez zmian
    - sprawdziłem wszystkie bezpieczniki, nie tylko te odpowiedzialne za nawiew - wszystkie są OK
    - podmieniłem ten przekaźnik (klik) z przekaźnikiem klaksonu - bez zmian. Klakson działa, więc obstawiam że przekaźnik jest sprawny.

    Część osób proponuje mi wymienić jeża (rezystor dmuchawy) - jest to jednak koszt 200 zł, a standardowe objawy padniętego jeża jakie znalazłem w internecie nie pasują do moich.
    Czy ktoś ma jakiś pomysł co sprawdzić/zrobić, poza ewentualną wymianą jeża?
  • Relpol przekaźniki
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Tak proponuje wymienić jeża.
    Na jeże wchodzi sterowanie z panelu .

    POmierz czy przychodzi napięcie sterujące z panelu oraz czy jest masa i zasilanie i nie ma napięcia wyjściowego.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 8  
    Ok, kupię dziś jeża.

    Natomiast co do pomiarów o których wspomniałeś, mógłbyś podpowiedzieć, jak mam to zmierzyć? Na uruchomionym silniku, przy wtyczce jeża?
    Znalazłem coś co pewnie mi pomoże: opis pinów wtyczki jeża w E39. Podejrzewam że w E46 będzie mocno podobnie.

    Ja poważnie jestem początkujący :)
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Jedziesz na złomowisko i prosisz o jeża i idziesz z kolesiem i sprawdzacie u ciebie w aucie, wcześniej wyciąg plastiki i wtyczkę od swojego cobyś się długo nie krzątał.
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Póki co, sprawdź jeszcze jedną rzecz, włącz zapłon i dmuchawę, piszesz, że tak działa, następnie przekręć stacyjkę tak by na ułamek sekundy zakręcić rozrusznikiem, ale by auto nie odpaliło. Jeśli dmuchawa przestanie działać, masz winowajcę, kostka stacyjki będzie do wymiany. Objawy zdecydowanie nie wskazują na uszkodzenie jeża.
  • Poziom 8  
    Zrobiłem test - "niestety" dmuchawa dalej działała, link do filmiku poniżej. Za pierwszym razem silnik się zdążył odpalić - pokazałem więc przy okazji jak się zachowuje dmuchawa przy włączeniu np. grzania tylnej szyby.
    Sztuczka którą zaproponowałeś w 47 sekundzie.
  • Poziom 43  
    Napięcie ładowania jakie?
  • Poziom 8  
    Miałem regenerowany alternator jesienią, utrzymuje się 14-14.1 V (przy uruchamianiu kolejnych odbiorników napięcia widoczne chwilowe spadki nie niżej niż 13.5 V, ale szybko wracają do 14 - to chyba normalne).
  • Poziom 43  
    Tak, u mnie też tak jest, przysiada po obciązeniu na wolnych obrotach i wraca.
  • Poziom 43  
    Chodziło mi czy nie przeładowuje , na filmie po rozruchu jak altek startuje wentylator mocno zwiększa obroty i gaśnie... ale jak jest 14V to nie to..
  • Poziom 8  
    Sprawdziłem to ładowanie raz jeszcze i wartości są teoretycznie OK, ale zauważyłem istotną rzecz: odnoszę wrażenie, że dmuchawa przestaje działać wtedy, gdy ładowanie przekracza wartość około 13.5 V. Dlatego działa po uruchomieniu zapłonu, a po uruchomieniu silnika jeszcze przez chwile - zanim ładowanie osiągnie wartość 14 V.

    To samo w trakcie jazdy - włączenie np. świateł powoduje chwilowy spadek ładowania, wtedy uruchamia się na ten krótki czas dmuchawa.
    Link do kolejnego filmiku prezentującego jak to działa, że nie działa :) Na filmiku widoczne jest ładowanie alternatora.

    1) Może to więc jednak alternator? Możliwe, że wina leży po jego stronie pomimo, że ładowanie jest ok?
    2) Czy jest szansa że słynny "jeż" generowałby takie problemy, czy to dalej objawy niepodobne do jeża? :)

    Może jeszcze inne pomysły?
  • Poziom 8  
    Andrzej,
    Zmierzyłem - wartości w teście OBC pokrywają się z tymi wskazywanymi przez miernik.

    Ale zrobiłem jeszcze jedno - uruchomiłem wszystko co mogę w samochodzie (światła długie, przeciwmgielne, grzanie tylnej szyby, klime, radio itp) - ładowanie alternatora spadło - o dziwo, do 13 V (ta sama wartość w teście OBC i miernikiem) i dmuchawa zaczęła działać - co potwierdza moją teorię, dmuchawa działa gdy napięcie spadnie poniżej pewnej wartości.

    Obstawiasz alternator? Masz jakiś pomysł czemu dmuchawa działa przy większym obciążeniu (a więc przy mniejszym napięciu ładowania), a przy stabilnych 14 V nie chce działać?
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Jednak uszkodzenie jeża.
  • Poziom 8  
    Jeż wymieniony - pomogło.
    Okazuje się, że od zakupu samochodu żyłem w nieświadomości odnośnie tego, jak prawidłowo działa nawiew :)

    Dzięki za pomoc!