Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Silnik wentylatorka nie kręci

06 Aug 2018 17:04 342 8
  • Level 12  
    Posiadam zabytkowy już wentylatorek, który służył mi przez kilkanaście lat. Upadł mi na ziemię i teraz słychać tylko buczenie i nic więcej. Nie chce kręcić. Przy próbie dociśnięcia buczy mniej lub bardziej i coś tak jakby chciał zakręcić, a nie może. Gdy zakręcę go ręką, to nie ma żadnych oporów.
    Czy to jest do naprawienia przez amatora?
    Silnik wentylatorka nie kręciSilnik wentylatorka nie kręci
    [30.03.2021, webinar elektroda] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
  • Level 28  
    Mam taki sam silnik w starym adapterze (walczyłem dość długo). Minimalne przesunięcie tych ślizgów na dole i u góry powoduje blokowanie silnika. Można z tym walczyć, lecz jest to mozolna praca. Trzeba to po prostu prosto ustawić. Pozdro, Artur.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Jak najbardziej do naprawienia.
  • Helpful post
    Level 43  
    Przeważnie mocowania panewki są z wpustem, który wchodzi w rdzeń i je ustawia (centruje) w odpowiedniej pozycji, więc odkręcanie i przesuwanie... Odkręcić można (o ile nie jest nitowane), ale z ustawieniem może być ciężko... :)

    Po upadku mogło się natomiast przestawić samo łożysko ślizgowe (samosmarne) mocowane w tych uchwytach. W takim wypadku wystarczy lekko puknąć młotkiem z boku w ośkę. Czynność można powtórzyć kilka razy aż do uzyskania możliwości łatwego obracania wirnikiem.
    Pukając w ośkę łożyska (takie "beczułki" zaciśnięte sprężyną osadczą w panewce z filcem nasączanym olejem maszynowym) "beczułka" ustawia się sama.
  • Level 36  
    398216 Usunięty wrote:

    Po upadku mogło się natomiast przestawić samo łożysko ślizgowe (samosmarne) mocowane w tych uchwytach. W takim wypadku wystarczy lekko puknąć młotkiem z boku w ośkę. Czynność można powtórzyć kilka razy aż do uzyskania możliwości łatwego obracania wirnikiem.

    Ja bym uważał z tym pukaniem w ośkę. Należy lekko pukać w obudowę łożysk ślizgowych (w miejscu gdzie jest śrubka skręcająca). Przy tych operacjach sprawdzał bym czy szpara między wirnikiem i stojanem jest we wszystkich miejscach w miarę równa. Możesz też sprawdzić czy po upadku nie wyskoczyły beczułki łożysk ze swojego miejsca. Ale to już wiąże się z rozebraniem całego silniczka.
  • Level 12  
    Ze zdemontowaniem silnika nie było żadnego problemu. Widzę, że wszystko jest na swoim miejscu (zdjęcie w kolejności w jakiej to rozebrałem). Zdziwiła mnie jedynie podkładka pomiędzy wirnikiem a czarną podkładką sprężynującą, bo była luźna, ale właśnie chyba ona jest winowajcą. Powinna powinna być wpasowana/wciśnięta w obudowę i wtedy trzyma wał w odpowiedniej pozycji. Zaraz złożę i dam znać jeśli się uda Silnik wentylatorka nie kręci
  • Level 43  
    Ciekaw jestem jak teraz sobie poradzisz z wciśnięciem i ZABLOKOWANIEM jarzma dociskającego łożysko i podkładkę filcową z nakładką.... Fabrycznie jest zanitowana, a materiał z którego zrobiono całe jarzmo to Znal (cynk i aluminium) - kruchy...
    Silnik wentylatorka nie kręci
    Powiększ - mała czcionka opisów.
  • Level 12  
    No właśnie się udało. Jeśli wyszło, to i musiało wejść. Tak się składa, że w jarzmie były wypusty z dwóch stron, a trzeci był nieco mniejszy, przez co udało mi się wcisnąć tą podkładkę blokującą.
    Najważniejsze, że wiatrak kręci.
    Dziękuję wszystkim za zainteresowanie
    Pozdrawiam.
  • Helpful post
    Level 43  
    [quote="Stepej"]w jarzmie były wypusty z dwóch stron,[/quote] To miałeś farta. Przeważnie nie ma, i wydłubanie łożyska kończy się dla wentylatora na złomie, bo założenie go na powrót tak, żeby odpowiednio silnie utrzymywał samą "beczułkę łożyska" jest nierealne.
    W każdym razie nadal uważam, ze cale to rozbieranie nie miało sensu, a wystarczyłoby stuknięcie kilkukrotne (z różnych stron ośki). Nie jeden taki silnik naprawiałem więc na tym opieram swoje zdanie.
  • Level 12  
    Wypadł wpust. Po wciśnięciu go w swoje miejsce silnik zaczął kręcić.